Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 15:59

Nog nooit last gehad van rug en dan heb je plots een hernia.

Had al een paar keer last gekegen van pijn in men links bovenbeen, die soms naar achillespees trok. Maar de pijn was altijd dragelijk en ging altijd over na een paar stappen te zetten.
Tot ik vrijdag na bezoek cinema bijna niet meer uit die zetel kon en amper op men been kon staan. De ganse nacht liggen woelen, amper oog dicht gedaan.
Om de volgende ochtend maar richting spoed te vertrekken.
Na ct-scan blijkt een beginnende hernia of discusprotrusie te zijn bij L5 S1.
Het zit volledig op een zenuw, het kon volgens arts niet slechter zitten ivm de pijn. ( wat ook ergens positief is, gezien ik er nu nog vroeg bij ben.)
Had deze uitslag niet zien aankomen.
4 weken thuis met kine zou perfect aangepakt kunnen worden zonder operatie.

Maar de vragen beginnen nu toch te komen.
Hoelang zal die pijn aanwezig blijven? ik ben een doorbijter maar dit maakt dat ik nu toch afhankelijk ben van andere mensen. Zitten lukt amper, liggen en wandelen kan ik verdragen. Hoelang duurde de revalidatie bij jullie?
Wat brengt de toekomst ( Vooral dit speelt door men hoofd)
Indien fysiek zwaar werk, zijn jullie kunnen blijven werken?
Wat met paardrijden? ik mag rijden zowel van arts en kine heb ik groen licht.
Oja ze raadde me aan een epidurale te nemen, maar dit heb ik voor nu geweigerd. Ervaringen hiermee?

Alvast bedankt


Chapeau2002Jarig

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:11

Allereerst wil ik je veel beterschap wensen,ik leef met je mee :(:) Ik heb jaren terug ook een hernia gehad in mn onderrug. Weet niet meer precies tussen welke wervels. Ik had uitvalsverschijnselen en vreselijk veel last van zenuwpijn bij mn knie en in mn bil. Heb weken geleefd op morfine :j . Dan was het redelijk vol te houden.Heb echt afgezien in die tijd. Dankzij de fysiotherapeut en veel beweging (naar geleide van de pijn) ging het langzaam aan beter. Maar heb er zeker 2 maanden echt flink last van gehad. Ik kan nu alles weer. Ook paardrijden, stallen mesten enz. Heb alleen nog een gevoelloze plek aan de binnenzijde van mn been/knie. Maar daar is mee te leven

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:13

Hoe lang de pijn blijft, is lastig te zeggen, is voor iedereen anders.

Ik heb zelf heel veel baat gehad bij een injectie op de plek zelf met behulp van een röntgenapparaat (is dat een epidurale injectie? ik weet niet hoe dat heet). Eerste keer meteen verlichting. Met een paar weken kwam de pijn terug. Toen nog eens, ook weer meteen verlichting van de pijn. Toen na een paar maanden nog een keer en toen nooit meer (nu 9 jaar geleden). Ik voel het soms nog wel, maar geen echte last meer gehad.

pluk de dag....

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:29

Heb je al pijnstillers? Bij mij werkte diclofenac wel goed. Veel liggen en tussendoor wandelen.
En bezoek een chiropractor. Die kan je wervelkolom een beetje rekken zodat de hernia een beetje terug veert en je minder last hebt. Als is dat maar tijdelijk vaak.

Paardrijden vond ik juist heerlijk, omdat mijn rug zo precies de juiste beweging kreeg, maar in de maanden dat ik echt plat lag, kon ik uiteraard niet rijden. Ik heb uiteindelijk een spoedoperatie gehad, omdat de hernia te groot en te gevaarlijk werd.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 17:02

@Chapeau2002: Die zenuwpijn is inderdaad enorm lastig, hier bovenbeen vooral bil, knieholte en achillespees, werkelijk een hel. Als de pijn er is kan ik in geen enkel positie comfort vinden. Enkel hopen dat de pijnstilling vlug gaat werken.
Ben blij te lezen dat je terug alles opnieuw kan doen, ik ben groom, en hoop deze job toch nog enigtijd te kunnen doen.

@Marita: Had je ondertussen ook kine? De arts gaf aan voor dergelijk injectie te geven zodat ik pijnloos de rugoefeningen kon gaan doen. Maar ik ben echt doodsbang om dan over de grens van je lichaam te gaan. Vandaar dat ik voor nu nog afwacht.

@Duke: Ik ben Algotra voorgeschreven tegen de pijn. Diclofenac mag ik niet nemen. Vandaag de eerste keer therapie gehad, ze heeft toen inderdaad uitgelegt dat ze voor nu de wervelkolom ging rekken, zodat de pijn minder word. Meer wilde ze en kon ze nog niet toen. Het moment zelf bracht het al verlichting. maar 2 uur later toch even moeten gaan liggen.
Heb jij nu nog last? Na dergelijke operatie?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:14

Ik heb een hernia gehad bij L4/L5 en ben er uiteindelijk wel aan geopereerd. Had al langere tijd klachten. Eerst komen en gaan met heftige periodes. Toen kreeg ik zware pijnstillers, maar daar werd ik ook niet erg blij van.
Toen een keer een zware aanval, maar die is wel weer afgezwakt. Het ging daarna steeds rond mn heup zitten.
Uiteindelijk zou ik voor ene operatie gaan en dat was best een lang traject van wachttijden. Toen kon er nog meer ( 2007 ) en ben ik via zorgverzekering naar Kliniek Klein Rosendael gegaan en daar binnen een week geopereerd. 1 nacht gebleven en direct pijnvrij. Wel heel protocol mee en fysio. Dat was heel pittig, omdat ik alleen mocht liggen en lopen en maar kort staan om even te eten bijv.

Het is wel snel goed gegaan en als je geen pijn voelt, doe je snel teveel.

Later wel weer wat rug klachten, maar stukken milder. Vorig jaar werd het heftig, maar ik bleek bechterew/reuma te hebben en ook weer een beginnende hernia. Ik spuit nu Humira en ben behoorlijk pijnvrij en sta ook veel rechter voor het eerst in lange jaren.

Artsen schrijven vaak beste pijnstillers voor en rust en fysio, maar de arts die me geopereerd heeft, is juist pro operatie. Logisch, maar ik ben ook blij met die gekozen weg.

Sanniie

Berichten: 199
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:43

Ah wat vervelend zeg!
Eind maart heb ik een hernia gekregen (na mri-scan bleken het er zelfs 2 te zijn) bij mij begon het met opeens veel pijn in me rug, dacht nog menstuatiepijn maar helaas ging het niet weg, springles gehad etc en dacht nou gaat wel redelijk. Tot ik echt helemaal niks meer kon en kruipend de bank op en af moest, dit was 1 week later. Naar de huisarts en kreeg advies rust, paracetamol (8 stuk), ibu(3 stuk) en oxycodon kortwerkend (morfine, mocht er 6 per dag) Nou dat was geen doen nog helaas... dus eind van de week zat ik weer bij de huisarts dat het niet te doen was...langwerkende oxycodon erbij. Nou daarmee was het redelijk te doen, 19 pillen per dag 8)7
Na 2 weken,tevens ondertussen tintelig in bil/been/teen, toch maar een verwijzing voor mri gekregen en toen diagnose hernia. Zitten bij mij tussen L3 en L4 en L4 en L5, waarbij de laatste mijn klachten veroorzaakte (de eerste drukt nog niet erg op de zenuw) Vervolgens naar de pijnpoli, hier 2 keuzes; zenuwpijnbestrijding in pil vorm, kan werken maar met de medicatie die ik al gebruikte was de kans aanwezig dat het niet zou helpen. Andere keuze was een pijnblokkade, laat ik zeggen een prik in de tussenwervelschijf met locale pijnbestrijding (corticostereoide). Dit is dan ook mijn keuze geworden na goede ervaring van beide ouders etc. Nou kan je vertellen de eerste prik was voor mij verschrikkelijk :\ maargoed als het helpt laat ik dan maar niet zeuren. Na 2 weken geen effect.. zou 10 tot 14 dagen duren. Nog 1 week gewacht leek iets beter maar heel snel weer terug. Dus weer terug naar de pijnpoli. En ja weer een prik, deze was een stuk minder pijnlijk, verwachte hetzelfde naar viel 100% mee. Blijkt ook echt voor iedereen anders en kan ook per prik weer verschillen.

Ik ben tot nu toe pijn vrij :):) en is nu zo'n 1 1/2 maand

Sorry voor het hele verhaal maar dan weet je hoe het bij mij ging dn het verloop tot nu toe.

Patty 6 april 1994 / 24 januari 2012
Jillz 3 mei 2014 / 7 september 2014
Boots 25 juni 2014 / 25 juni 2014
Hind 3 mei 2010 / 1 april 2019

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:19

Ik heb 2 jaar geleden in mijn kraamweek (dochter was een week oud) een hernia gekregen. De pijn straalde uit naar mijn bil en been. Rugpijn had ik niet maar wel vreselijke zenuspijnen in bil en been. Omdat ik tijdens de zwangerschap al bij de fysio liep kon ik daar terugkomen zonder huisarts verwijzing. 9 behandelingen en 3 maanden verder zonder resultaat. Fysio dacht niet aan een hernia maar aan isgius (geen idee of je het zo schrijft). Omdat ik gek werd van de pijn ben ik naar de huisarts gegaan voor pijnstilling En eiste ik een verwijzing voor een MRI en rugpoli. Daaruit bleek idd een hernia. Bij de rugpoli 2x ingespoten met corticostereoide. Ook dit hielp niet.

Vanwege borstvoeding mocht ik geen sterke pijnstilling. Ik kreeg een antidepressivum in een lage dosering wat ook goed helpt tegen zenuwpijn. Dit in combinatie met 4 behandelingen bij een osteopaat heeft mij uiteindelijk van de klachten af geholpen. De pijn heeft alles bij elkaar een half jaar geduurd.

Ik raad je echt een osteopaat aan. Nu 2 jaar later kan ik alles weer (met beleid). Ik heb geen herniaklachten meer gehad en rijd gewoon paard. Dit is zelfs heel goed voor je rug en onderste buikspieren wat je rug juist ondersteunt.

Veel succes. Het herstel heeft tijd nodig!

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:28

Helaas hier ervaringsdeskundige..
Ik was 13 toen ik af en toe klachten kreeg. Op mijn 15e ongelooflijke rugpijn, op mijn 17e aan operatie op L4/L5 geopereerd. Op mijn 19e kreeg ik er weer een op dezelfde plek, deze ging vanzelf weg. Toen ik 22 was kreeg ik spit, en op mijn 23e weer een hernia. Deze keer op twee plekken, L4/L5 en L5/S1. Hij was zo groot dat de neuroloog niet begreep dat ik nog kon lopen, ik had dan ook echt ongelooflijk veel pijn. Vorig jaar voor de tweede keer geopereerd, zelfs een stuk wervel weggehaald om de zenuw ruimte te geven, maar helaas nog steeds elke dag pijn, al is het echt lang zo erg niet meer als voor de operatie.

Ik heb vooral veel baat bij bewegen. Veel wandelen. Tussendoor liggen en niet te lang zitten. Ik heb na mijn tweede operatie nog een TENS gehad maar dat deed voor mij niets, daarna een zenuwblokkade laten zetten maar ook die heeft nooit echt iets gedaan. Ik slik nu 2x per dag morfine al zo'n anderhalf jaar en dat gaat prima. Al zijn er ook hele slechte dagen bij waarbij ik het liefst de hele dag op bed lig met een hete kruik in mijn rug.

Beterschap! :(:) En probeer te blijven bewegen, dat is echt het allerbeste!

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 03:19

Het gaat even totaal niet, nog geen oog dicht gedaan van de pijn. Niks brengt verlichting. Ben al opgestaan en gaan wandelen, maar kan amper men been gebruiken.
Pijnstilling mag ik maar om de 6u nemen maar die pil werkt pas na een uur en is meestal al na 2u uitgewerkt. Dafalgan mag ik erbij nemen maar dit heeft helemaal geen effect.

jullie berichten geven me moed, zo te lezen is iedereen pijnvrij ondertussen..

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:26

Mijn moeder is een paar dagen geleden geopereerd aan een acute hernia, ook deel van de wervel weggehaald. In de ochtend maakte ze een verkeerde beweging, kreeg een klapvoet, en in de avond lag ze op de operatiekamer. Ook L5, het leek me zo laag in de rug, maar het blijkt dus veel meer voor te komen gezien de reacties in dit topic. Ze had ongelooflijk veel pijn de week ervoor, maar dat leek meer op ischias tot die verkeerde beweging dus. De pijn was vorige de operatie bijna niet te verhelpen met pijnstillers, maar nu gaat het weer een stuk beter.
Ik dacht (ik ben echt een leek op medisch gebied) dat je altijd aan een hernia wordt geopereerd, maar dat is dus niet zo. Is het idee dat zoiets dan vanzelf over gaat als je rust neemt?

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:28

Probeer even onder de douche te gaan staan met een warme straal erop.
Dit gaf bij mij een klein beetje verlichting.
Heb er 3 maanden mee rondgelopen en flink aan de tramadol gezeten....
Elke week fysio. Met een zittend beroep 32 uur per week en een tweeling van 5 maanden was dat echt een hel. Ik kon nog geen 5 minuten zitten, mocht eigenlijk niet tillen etc. Smorgens aankleden duurde een kwartier....
Na 3 maanden fysio was ik er vanaf.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:23

Ja warmte is echt heel prettig! Als ik erg veel pijn heb hou ik ook een loeihete kruik tegen mijn rug, dan heb ik even afleiding van de pijn in mijn rug maar ia het meer huidpijn zeg maar.

TS, ik heb echt overleefd op palexia, hele sterke pijnstillers. Misschien kun je die aanvragen bij de dokter?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 08:00

Ik ga vandaag als er nog plaats is langs bij de huisarts om andere pijnstilling.

Het gekste is dat mijn rug helemaal geen pijn doet maar alles compleet op mijn been zit.
De warmte tip neem ik zeker mee.

@Zunzuncito: Toen ik de uitslag kreeg dacht ik ook meteen richting operatie. Maar arts zei dat het prima kon verholpen worden zonder.
Maar toch stel ik me de vraag of die discus dan terug helemaal dicht vanzelf of zal de zwelling met rust enkel gaan afnemen zodat pijn wegvalt.. Ik begrijp dit ook niet helmaal.

@Liezel1: Aankleden is ook een ramp, nu ik toch thuis ben loop ik rond met een sportbroek. Is net iets gemakkelijker om aan te doen.

Na 6u toch 2uurtjes in slaap geraakt, en pijnvrij wakker. Helaas korte duur, paarden staan aan huis, die gaan voeren, was nog niet halfweg het pad en de pijn was terug. Lig nu weer even plat, straks douche en warmte proberen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:52

JustMeKV schreef:
@Duke: Ik ben Algotra voorgeschreven tegen de pijn. Diclofenac mag ik niet nemen. Vandaag de eerste keer therapie gehad, ze heeft toen inderdaad uitgelegt dat ze voor nu de wervelkolom ging rekken, zodat de pijn minder word. Meer wilde ze en kon ze nog niet toen. Het moment zelf bracht het al verlichting. maar 2 uur later toch even moeten gaan liggen.
Heb jij nu nog last? Na dergelijke operatie?


Operatie was het beste wat mij kon overkomen. Ik had vanaf mijn 16e al af en aan uitstraling in mijn benen en veel rugklachten. Uiteindelijk is er op mijn 31e dus een hernia geconstateerd. Na jaren overal te hebben aangeklopt voor therapie voor mijn rug: verschillende fysio's, menschendieck, chiropractor, masseurs, etc. Ik vermoed zelf dat ik al van jongs af aan een lichte hernia heb gehad, maar dat deze 'doorschoot' rond mijn 31e.

Sinds de operatie nooit meer (dat is nu 7 jaar) uitstraling in mijn benen gehad. Mijn rug blijft snel stijf, maar door yoga en af en toe fysio is dat prima te doen. 80% minder last van mijn rug na de operatie.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:14

ik heb er 3 gehad steeds op dezelfde plek.

Begon ook met een vervelend gevoel in de bil en pijn bij het omdraaien in bed . Uiteindelijk kon ik niks meer en gaf een manueel nog even het extra zetje en lag ik 2 weken in het ziekenhuis.
Ik ben niet geopereerd maar na een MRI onder narcose(omdat ik niet plat kon liggen) trokken de klachten de weg. Na 3/4 jaar zat ik weer op mijn paard.

Tijdens een andere baan (wederom kassenwerk) kwam de 2e...heel langzaam maar weer veel pijn in het been.
Deze trok uiteindelijk vanzelf weg. Ik werkte gewoon door omdat ik bang was voor het hele gedoe van de ziektewet. Mijn vorige baas was niet zo vriendelijk en ik heb daar best wat problemen mee gehad. Stomste wat ik ooit heb gedaan.

De 3e kwam ong een maand of 2 later. Toen knapte er echt iets. Toen wel naar huis.
Weer MRI. Hij zat weer op dezelfde plek maar was wel wat groter. In overleg met de arts het 6 a 8 weken aankijken en als het niet beter werd weer terug voor operatie.

Ik had 'geluk' en hij trok toch weer enigzins terug.

Nu ben ik bijna 14 jaar verder en lig al 14 jaar in 'puin' zoals ik dat maar noem.
Veel fysio gehad, trainingen, aangepaste zolen en nu sinds enkele weken weer naar de ostheopaat.
En die laatste was erg geschrokken hoe ik er bij liep(veel blokkades in de rug en zo'n beetje al mijn rugspieren waren verkleefd). Ik heb geen last meer van de hernia maar dus wel veel restklachten.
Echt paardrijden heb ik dan al 14 jaar niet meer gedaan. Het zijn meer stap ritjes en soms een stukje draf. Ik hoop het nu na deze behandelingen wel weer verder te kunnen uitbouwen.

Mijn advies: Doe geen rare dingen en luister naar je lijf. Vraag om goede pijnstilling. Herstel kan wel een jaar duren en iedereen komt er weer anders uit. Bij de een trekt hij vanzelf weer weg en de ander heeft een operatie nodig.

Operatie is niet altijd heilig . Ik kn ook mensen die juist meer klachten kregen erna. laat je dus goed voorlichten. Het schijnt dat de meeste hernia's binnen een half jaar zelf weer herstellen. En voor een compleet herstel hoor je al snel een jaar.

sterkte ermee...zo pijnlijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 20:04

@superpony: Nu jij over je heup begint, moet ik ook toegeven dat ik in het verleden na een paar ontstekingen in mijn heup naar een reumatoloog was gestuurd. Deze heeft echter nooit de klachten serieus genomen, ( ze zei letterlijk de psychiater zit wat verder in de gang).
Toen die tijd had ik bij het opstaan last van lage rugpijn.
Maar goed gezien ik zo was afgewimpeld ben ik minder paarden gaan rijden ( ik reed toen een 8 tot 10 tal paarden per dag). Voor mijn heup kreeg ik van huisarts ontstekingremmers.
Maar als ik het zo lees en alles bij elkaar leg, was hier waarschijnlijk al een voorbode aanwezig.

@Sanniie: 2 hernias? pfff... die pijn moet verschrikkelijk geweest zijn.
De inspuiting wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen, maar het moet dragelijk blijven...


@Deb100: blij te horen dat jij ook van de klachten af bent.

@Captain: Bewegen probeer ik zoveel mogelijk te doen, helaas niet altijd even gemakkelijk.
Spijtig dat jij niet volledig pijn vrij bent. Ik schrik er zelfs van hoe jong sommige hier waren bij de eerste klachten! Dit terwijl ik met mijn 35 jaar mezelf al jong vind voor een hernia...

@Cowgirl: Bedankt om ook jou verhaal te delen.
Mijn huidige job is helaas nu ook bij mij een vraagteken. ik ben nog maar sedert januari aan de slag op een nieuwe locatie en contract loopt zogenaamd ten einde in september, mits postief evaluatie ging dit over gaan naar onbepaalde duur. Maar nu vrees ik er toch voor. Ik ben ook van het principe als het een beetje gaat ga ik werken, maar met dit ga ik niet gek toen... Ik hoop op een verlenging maar vrees er wat voor.
ik hoop hetzelfde geluk te vinden als jij, dat alles vanzelf mag weg gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:38

Cowgirl schreef:
ik heb er 3 gehad steeds op dezelfde plek.

Begon ook met een vervelend gevoel in de bil en pijn bij het omdraaien in bed . Uiteindelijk kon ik niks meer en gaf een manueel nog even het extra zetje en lag ik 2 weken in het ziekenhuis.
Ik ben niet geopereerd maar na een MRI onder narcose(omdat ik niet plat kon liggen) trokken de klachten de weg. Na 3/4 jaar zat ik weer op mijn paard.

Tijdens een andere baan (wederom kassenwerk) kwam de 2e...heel langzaam maar weer veel pijn in het been.
Deze trok uiteindelijk vanzelf weg. Ik werkte gewoon door omdat ik bang was voor het hele gedoe van de ziektewet. Mijn vorige baas was niet zo vriendelijk en ik heb daar best wat problemen mee gehad. Stomste wat ik ooit heb gedaan.

De 3e kwam ong een maand of 2 later. Toen knapte er echt iets. Toen wel naar huis.
Weer MRI. Hij zat weer op dezelfde plek maar was wel wat groter. In overleg met de arts het 6 a 8 weken aankijken en als het niet beter werd weer terug voor operatie.

Ik had 'geluk' en hij trok toch weer enigzins terug.

Nu ben ik bijna 14 jaar verder en lig al 14 jaar in 'puin' zoals ik dat maar noem.
Veel fysio gehad, trainingen, aangepaste zolen en nu sinds enkele weken weer naar de ostheopaat.
En die laatste was erg geschrokken hoe ik er bij liep(veel blokkades in de rug en zo'n beetje al mijn rugspieren waren verkleefd). Ik heb geen last meer van de hernia maar dus wel veel restklachten.
Echt paardrijden heb ik dan al 14 jaar niet meer gedaan. Het zijn meer stap ritjes en soms een stukje draf. Ik hoop het nu na deze behandelingen wel weer verder te kunnen uitbouwen.

Mijn advies: Doe geen rare dingen en luister naar je lijf. Vraag om goede pijnstilling. Herstel kan wel een jaar duren en iedereen komt er weer anders uit. Bij de een trekt hij vanzelf weer weg en de ander heeft een operatie nodig.

Operatie is niet altijd heilig . Ik kn ook mensen die juist meer klachten kregen erna. laat je dus goed voorlichten. Het schijnt dat de meeste hernia's binnen een half jaar zelf weer herstellen. En voor een compleet herstel hoor je al snel een jaar.

sterkte ermee...zo pijnlijk.


Ik zeg eerlijk dat ik vooral heel veel positieve verhalen ken van operaties, maar niet iedereen is hetzelfde. Vooral je netjes aan protocol houden daarna is lastig, maar wel belangrijk.

Het grootste probleem is dat artsen standaard 3 maanden geven voor herstel met rust, beste pijnstillers en oefeningen. Dat is gewoon als je werkt, een gezin hebt, huishouden en evt dieren, echt geen doen.

Je bent dan spoed als je een klapvoet hebt of incontinent wordt. Ik heb toen ook gezegd dat ik dan wel in mn broek zou plassen, want 3 maanden de tijd had ik echt niet en wel vreselijk veel pijn.

Gelukkig toen goed kunnen oplossen en heel veel baat bij de operatie.

Nu geen last meer van de beginnende hernia vorig jaar die waarschijnlijk wel verband hield met de bechterew.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 00:59

superpony schreef:
Het grootste probleem is dat artsen standaard 3 maanden geven voor herstel met rust, beste pijnstillers en oefeningen. Dat is gewoon als je werkt, een gezin hebt, huishouden en evt dieren, echt geen doen.


Hier loop ik net heel hard tegenaan. 2 mannen in huis en geen van beide die iets van huishouden op hem neemt. De ene vraagt of ik tegen vrijdag zijn kleren kan wassen. De andere komt thuis en zegt gho mag hier wel eens een dweil voorbij komen om dan zelf vervolgens de zetel op te zoeken. Beide zien totaal niet in dat ik helse pijn heb en zelfs voor dergelijk simpele dingen de kracht niet heb.
Gisteren vroeg ik hulp voor de paarden. Antwoord was : Het zijn jou paarden, vertel me nu niet dat je geen emmer meer kan uitgieten en kruiwagen hooi kan uirijden...
Ik zie me op deze manier geen 4 weken volhouden.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 04:25

JustMeKV schreef:
superpony schreef:
Het grootste probleem is dat artsen standaard 3 maanden geven voor herstel met rust, beste pijnstillers en oefeningen. Dat is gewoon als je werkt, een gezin hebt, huishouden en evt dieren, echt geen doen.


Hier loop ik net heel hard tegenaan. 2 mannen in huis en geen van beide die iets van huishouden op hem neemt. De ene vraagt of ik tegen vrijdag zijn kleren kan wassen. De andere komt thuis en zegt gho mag hier wel eens een dweil voorbij komen om dan zelf vervolgens de zetel op te zoeken. Beide zien totaal niet in dat ik helse pijn heb en zelfs voor dergelijk simpele dingen de kracht niet heb.
Gisteren vroeg ik hulp voor de paarden. Antwoord was : Het zijn jou paarden, vertel me nu niet dat je geen emmer meer kan uitgieten en kruiwagen hooi kan uirijden...
Ik zie me op deze manier geen 4 weken volhouden.


Tjonge dan zou ik toch even heel pissig worden hoor..... ik zou eens een goed gesprek aan gaan.

Mijn vrouw kampt momenteel met haar tweede hernia. Is aan de eerste geopereerd maar er is helaas een tweede maar onduidelijk of die de klachten heeft of eventueel litteken weefsel.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 07:31

@Maartje1990: Deze ochtend ben ik aan de onbijttafel beginnen te wenen. De vermoeidheid begint door te wegen en werkt dus duidelijk op mij emoties. Beide zijn er van geschrokken, mijn man zei meteen dat hij ging bellen met de specialist of er ander pijnstilling mogelijk was. Morgen en vrijdag blijft hij thuis, en laat hij zijn werknemers alleen op pad gaan.
Spoedig herstel aan je vrouw gewenst, hopelijk is er voor haar vlug duidelijkheid.

Chapeau2002Jarig

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:09

JustMeKV schreef:
Ik ga vandaag als er nog plaats is langs bij de huisarts om andere pijnstilling.

Het gekste is dat mijn rug helemaal geen pijn doet maar alles compleet op mijn been zit.

Ik zou zeker kijken of er met andere pijnstilling nog wat te winnen valt. Geen pijn in je rug hebben maar vreselijke zenuwpijn in je been herken ik helemaal.
Ik had ook wat pijn in mn bekken bij bepaalde bewegingen en verder ook onwijze pijn in mn knie gebied. Hopelijk neemt de pijn snel wat ze af voor je..

Alles wat je aandacht geeft groeit..

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:31

Cowgirl schreef:
ik heb er 3 gehad steeds op dezelfde plek.

Begon ook met een vervelend gevoel in de bil en pijn bij het omdraaien in bed . Uiteindelijk kon ik niks meer en gaf een manueel nog even het extra zetje en lag ik 2 weken in het ziekenhuis.
Ik ben niet geopereerd maar na een MRI onder narcose(omdat ik niet plat kon liggen) trokken de klachten de weg. Na 3/4 jaar zat ik weer op mijn paard.

Tijdens een andere baan (wederom kassenwerk) kwam de 2e...heel langzaam maar weer veel pijn in het been.
Deze trok uiteindelijk vanzelf weg. Ik werkte gewoon door omdat ik bang was voor het hele gedoe van de ziektewet. Mijn vorige baas was niet zo vriendelijk en ik heb daar best wat problemen mee gehad. Stomste wat ik ooit heb gedaan.

De 3e kwam ong een maand of 2 later. Toen knapte er echt iets. Toen wel naar huis.
Weer MRI. Hij zat weer op dezelfde plek maar was wel wat groter. In overleg met de arts het 6 a 8 weken aankijken en als het niet beter werd weer terug voor operatie.

Ik had 'geluk' en hij trok toch weer enigzins terug.

Nu ben ik bijna 14 jaar verder en lig al 14 jaar in 'puin' zoals ik dat maar noem.
Veel fysio gehad, trainingen, aangepaste zolen en nu sinds enkele weken weer naar de ostheopaat.
En die laatste was erg geschrokken hoe ik er bij liep(veel blokkades in de rug en zo'n beetje al mijn rugspieren waren verkleefd). Ik heb geen last meer van de hernia maar dus wel veel restklachten.
Echt paardrijden heb ik dan al 14 jaar niet meer gedaan. Het zijn meer stap ritjes en soms een stukje draf. Ik hoop het nu na deze behandelingen wel weer verder te kunnen uitbouwen.

Mijn advies: Doe geen rare dingen en luister naar je lijf. Vraag om goede pijnstilling. Herstel kan wel een jaar duren en iedereen komt er weer anders uit. Bij de een trekt hij vanzelf weer weg en de ander heeft een operatie nodig.

Operatie is niet altijd heilig . Ik kn ook mensen die juist meer klachten kregen erna. laat je dus goed voorlichten. Het schijnt dat de meeste hernia's binnen een half jaar zelf weer herstellen. En voor een compleet herstel hoor je al snel een jaar.

sterkte ermee...zo pijnlijk.



Inderdaad. Ik heb een laminectomie gehad (wel een stap na gewone hernia operatie, dan verwijderen ze deel van de wervels). Maar sindsdien altijd erg veel pijn en veel zenuwpijn in beide benen (links alleen aanzienlijk meer). De laminectomie is nu zo'n 3 jaar geleden en het wordt nog steeds slechter.

Door de pijn verkrampen mijn rugspieren ook enorm, wat de pijn weer erger maakt. Ik heb een infrarood lamp waar ik bijna dagelijks 1 a 2 keer 15 minuten voor lig. De warmte op de spieren helpen de spieren ontspannen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:26

JustMeKV schreef:
superpony schreef:
Het grootste probleem is dat artsen standaard 3 maanden geven voor herstel met rust, beste pijnstillers en oefeningen. Dat is gewoon als je werkt, een gezin hebt, huishouden en evt dieren, echt geen doen.


Hier loop ik net heel hard tegenaan. 2 mannen in huis en geen van beide die iets van huishouden op hem neemt. De ene vraagt of ik tegen vrijdag zijn kleren kan wassen. De andere komt thuis en zegt gho mag hier wel eens een dweil voorbij komen om dan zelf vervolgens de zetel op te zoeken. Beide zien totaal niet in dat ik helse pijn heb en zelfs voor dergelijk simpele dingen de kracht niet heb.
Gisteren vroeg ik hulp voor de paarden. Antwoord was : Het zijn jou paarden, vertel me nu niet dat je geen emmer meer kan uitgieten en kruiwagen hooi kan uirijden...
Ik zie me op deze manier geen 4 weken volhouden.


Jeetje, hoe vervelend.

Ik begrijp wel dat mannen niet zien wat jij normaal allemaal doet, want het wordt altijd gedaan. Ze hebben nog steeds hun eigen bezigheden en jij loopt rond met zoveel pijn. Het is vast ook heel rot om dat te zien en de spanning zal wel hoog zijn als iemand met zoveel pijn zit.
Ik denk dat mijn man het soms ook rot vindt om me met pijn te zien, probeert een en ander te doen, maar zelf ook moe is en niet alles ziet meteen.

Het is en blijft belachelijk dat er nog steeds zo wordt omgegaan met hernia's en er flinke pijnstillers worden voorgeschreven als bijna enige oplossing vaak. Ik kon die al niet allemaal nemen, dus accepteer de pijn dan maar.

Sterkte! Hopelijk helpt het belletje van je man.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnende hernia, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 14:56

Net contact gehad met de specialist, blijkbaar geen andere optie om pijnstilling dan die epidurale.
Gezien ik een bepaalde groep medicatie niet kan verdragen is het kwestie van op mijn tanden te bijten.
Voorlopig sta ik niet open voor de inspuiting.
Straks kine hopelijk brengt dit wat verlichting.

Vraagje aan jullie: Gingen jullie zwemmen? Zoja brengt dit verlichting?
Ik vraag het straks ook nog aan de kine.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daniella_, DayDream21, HELder, Lowie, Tsplendid, Wpaard en 41 bezoekers