Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:36

mijn zoon is net hetzelfde, soms vraag ik mij af hoe hij nog kan rechtstaan op dat beetje dat hij eet op een dag en een super actief leven heeft.
Wat bij hem wel heeft geholpen is hem op school ook warm laten eten, en dan in de avond thuis ook, want dat gaat bij hem ook vlotter naar binnen dan boterhammen.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:48

Zoals hierboven genoemd word: haptonoom. Ik had dan geen eet problemen maar wel heel veel stress en daardoor veel lichamelijke klachten. Door de haptonoom weet ik nu eindelijk hoe een ontspannen lichaam voelt. Als ik nu stress heb, weet ik hoe ik daar mee om moet gaan ( dat leer je daar ook) en wordt de hoogte van de stress niet meer zo hoog

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 09:13

Love_myhorse schreef:
Je dochter heeft geen eetstoornis?? er word hier veel lichamelijke klachten besproken. Maar houd ook het psychische gedeelte goed in de gaten houden. lichamelijke symptomen kunnen ook een mentale oorzaak hebben.


Nee daar ben ik vrij zeker van.

Die uitleg mbt haptonoom is ook wel iets om na te gaan, het is wel een gevoelig meiske.

Ze sport regelmatig, ze heeft een eigen pony waar ze heel veel plezier aan beleeft gelukkig.

Woensdag naar de huisarts geweest voor de doorverwijzing van de dietist, meteen even keelamandelen en oren laten checken, maar daar was niks bijzonders mee.

Van de week had ik toevallig een keer vroeger op de dag warm eten gemaakt toen ze net uit school waren en dat vonden mijn beide dames helemaal lekker, dus dat ga ik ook vaker introduceren.

Qua ontbijt houdt ze het nu op een minibeetje chocopops achtige dingen met melk, niet veel, maar ze klaagt nu niet over buikpijn of misselijk zijn in de ochtend.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:56

Het is wat ouderwets maar wij eten ook warm tussen de middag misschien kan je dat ook een tijdje proberen?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:03

Mijn dochter at als baby al heel weinig, ze had gewoon geen trek. Toen ze 6 was kon je aan haar duidelijk zien dat er iets niet goed was. Bij de huisarts was ze bekend en ook in het ziekenhuis maar daar konden ze niks vinden. Testen hadden ze ook vaak gedaan, zoals melk, tarwe enz. Uiteindelijk alternatief gegaan en daar kwam er veel uit, nu is ze 24 en heeft ze overgewicht.

Door dat ze at waar ze niet tegen kon ging haar eetlust weg, nu kan ze alles weer eten zonder last van haar buik te krijgen.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:09

Als ze verder gezond is niet te groot ding van maken. En vooral het eten aanbieden op momenten dat je weet dat het zowiezo lukt, dus bijv na het eten. Dan ook maar iets wat lekker aanzet, varierend van pannenkoek met iets erop (zelf laten uitzoeken, klaarzetten maar laat haar de keus) t/m boterkoek of beetje high tea achtig aankleden.
Maar geef haar vooral zelf de keus.
Als je gaat dwingen of steeds maar nadruk erop heeft totaal geen zin en creert alleen maar probleemeters. Als je je zorgen maakt mbt vitaminen is er van Davitamon speciale vitamine voor pubers, van 12 -18, die krijgt onze zoon ook.

Maar begrijp dat je je druk maakt hoor, doe ik ook regelmatig #pubersenzo

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:16

Betreft gluten intolerantie en lactose.
Ik zou zeker bloed prikken.

Ik had hetzelfde.
Bij brood kronkelend over de grond.
Ijs kon ik ook eten...melk kreeg ik klachtten.

Eerst dachtten ze pubertijd daarna spatische darm.
Maar hield vage klachtten.

Uiteindelijk is toch coeliakie er uit gekomen.

Ik verdraag nog steeds veel producten met gluten.
In tegen stelling tot andere wordt ik niet ziek bij iedere kruimel.

Het is dus wel een overweging waard.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 22:27

KarmaChansy schreef:
Het is wat ouderwets maar wij eten ook warm tussen de middag misschien kan je dat ook een tijdje proberen?


Dat deden wij vroeger ook op de boerderie *\o/*
Doen ze bij mijn ouders nog, vinden ze beide geweldig, maar dat is bij ons helaas niet haalbaar...

Het avondeten lijkt wel goed, maar de opstart lijkt mij vaak net te weinig om het allemaal goed vol te kunnen houden.

Ik probeer er nu ook niks van te zeggen, momenteel heeft ze weer weinig klachten.
Binnenkort dus wel even naar de dietist voor wat specifieke tips (of geruststelling van mama) en dan maar beetje aanklungelen.

Misschien is het wel even zoeken naar evenwicht, als ze 's avonds wat meer kan eten dat ze dan 's ochtends met wat minder toe kan ofzo.

Echt intolerantie verwacht ik eigenlijk niet, maar wil wel even horen wat de dietiste zegt van de buikpijn s ochtends.

Die vitamines kan ik idd wel even in huis halen!

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:41

Smoothies hielpen bij mij ook, kon ik het drinken ipv eten

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:05

Ik heb het topic net even doorgelezen. Het enige wat ik echt goed wegkrijg in de ochtend is een bak brinta (niet te dik en met suiker of hagelslag voor de smaak haha). Het lepelt makkelijk weg en misschien helpt het ook dat het iets warms is. Ik eet het bijna dagelijks, maar als ik het een tijd niet gegeten heb kan ik er wel eens buikpijn van krijgen. Maar ik denk dat dat dan eigenlijk gewoon mijn darmen zijn die weer aan het werk gaan door de vezels. De dagen daarop namelijk geen last meer van.
Iets in de richting van brinta/havermout dus misschien een optie?


WowAmigo schreef:
Ze neemt ook maar heel weinig mee naar school, twee boterhammetjes en een pakje crackers tot 15:15, ze wil ook echt niet meer meenemen, "want ik eet toch geen 5 crackers in 1 pauze?"

Hier wil ik ook nog even op reageren. Ik heb mijn hele middelbareschooltijd ook gewoon 2 boterhammetjes en 2 tussendoortjes meegenomen. Voor mij is dat echt genoeg. Op school krijg ik vooral brood gewoon niet zo makkelijk weg. Ik ben 1.68 lang en 55 kilo, helemaal normaal op gewicht dus. Na school eet ik dan wel weer een tussendoortje, normaal avondeten etc. Maar dat doet uw dochter wel als ik het goed las.

Verder denk ik dat inderdaad stress een grote rol zou kunnen spelen. Minder kunnen eten hoor je dan toch wel vaak.
Veel succes verder in ieder geval!

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:07

Ik kon rond die leeftijd ook weinig tot niets eten 's morgens vroeg, pure stress en wat later bleek het begin van een eetstoornis.
Wat voor mij wel hielp was een extra broodje oid meenemen en die onderweg naar school eten, verder zorgen dat ik voor elke pauze/tussenuur eten mee had, al was het een pakje sultana of een stuk fruit oid.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:36

Ik heb dit ook gehad toen ik zo oud was..
Niet goed kunnen eten en erg misselijk/buikpijn na t eten..
nu blijkt dat ik al jarenlang vitamine b12 tekort heb..
ik zou eens kijken op deze site:
https://stichtingb12tekort.nl

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 01:14

Ik herken mezelf onwijs in het verhaal van jouw dochter, zo ben ik eigenlijk mijn hele middelbare schooltijd geweest. Ook nooit ontbijten, dat kreeg ik écht niet weg. 2 broodjes en crackers of een koekje mee naar school, die broodjes gooide ik vaak nog weg ook omdat ik geen trek had. Uit school at ik wel eens zo’n pakje noodlesoep en acondeten wel normaal. Naar mijn weten had ik helemaal nergens last van (lichamelijk niet, psychisch ook niet), en het is ook allemaal helemaal goed gekomen met mij. Dus misschien kan het ook gewoon een puberfase zijn? :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 02:05

Ik vraag me toch af hoe je er bij komt dat het geen intolerantie kan zijn?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:54

Hallo, weer even een berichtje.

We zijn vorige week naar de dietiste geweest. Daar veel adviezen gekregen, o.a. bekeken wat ze wel graag eet, daar wat meer /vaker van eten, meer zuivel nemen, fruit groente etc. beetje standaard, maar voor haar goed om even te zien hoeveel ze eigenlijk zou moeten hebben en wat ze nu eet.
Dat pakt ze eigenlijk wel goed op. Dietiste dacht ook niet aan een intolerantie omdat de buikpijnklachten in het weekend er eigenlijk niet zijn. Zij heeft ook spanning wel genoemd als mogelijke oorzaak daarvoor.

Maar ze is afgelopen week toch weer een paar keer uitgevallen met dezelfde klachten (duizelig, niet lekker voelen). We gaan nu wel bloedprikken, maar stel dat daar niks uit komt, dan lijken het me spanningsklachten. Wat zou dan een goede weg zijn? Haptonoom? Kinderpsycholoog? Iemand daar ervaring mee?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:10

Mijn dochter was een jaar toen ze al voor haar eet probleem bij een psycholoog kwam.Dat werkte een tijd goed maar later toch weer veel buikklachten, toen alternatief gegaan en dat was de beste oplossing.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:11

Grappig.. this net of ik mezelf hoor op die leeftijd. Echt precies.. met die spanningen en dat weekend en gegooid op school problemen.

En pas op mijn 21 ste is er coeliakie geconstateerd. En ik ben tot nu toe de enige in de familie.
Bloedprikken is overigens vaak niet voldoende, een gastroscopie is betrouwbaarder. Maar op die leeftijd wat lastiger.

Verder zou ik overgaan op puur natuur eten, noten, zaden, fruit etc.

Daarnaast bestaan er een hoop allergieën. Zou alle klachten eens opsommen en verder kijken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:18

Merell123 schreef:
Ik herken mezelf onwijs in het verhaal van jouw dochter, zo ben ik eigenlijk mijn hele middelbare schooltijd geweest. Ook nooit ontbijten, dat kreeg ik écht niet weg. 2 broodjes en crackers of een koekje mee naar school, die broodjes gooide ik vaak nog weg ook omdat ik geen trek had. Uit school at ik wel eens zo’n pakje noodlesoep en acondeten wel normaal. Naar mijn weten had ik helemaal nergens last van (lichamelijk niet, psychisch ook niet), en het is ook allemaal helemaal goed gekomen met mij. Dus misschien kan het ook gewoon een puberfase zijn? :)

*\o/* jij ook al aan de noodlesoep? Wat grappig om te lezen.

TS ik herken het verhaal. Ik at al heel mijn leven slecht en zeker in de ochtend. Mijn moeder heeft alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek warm eten in de ochtend het beste te werken. Noodles of nasi of pannekoeken oid. Fruit ook. Boterhammen en crackers krijg k niet weg.
Twee boterhammen voor de lunch lijkt mij een normale portie. Maar ik ben nooit een grote eter geweest. Ik zou me er niet te druk om maken mits je weet dat het niets psychisch is. Dwing haar nergens toe, zoek samen naar iets wat ze wel kan eten en bedenk vooral: het is een fase.

Oh en over de buikpijn s ochtends: ik voel me altijd misselijk als ik op sta voordat ik uit mijzelf wakker ben geworden. Misschien is het ook zoiets bij haar

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:20

Merell123 schreef:
Ik herken mezelf onwijs in het verhaal van jouw dochter, zo ben ik eigenlijk mijn hele middelbare schooltijd geweest. Ook nooit ontbijten, dat kreeg ik écht niet weg. 2 broodjes en crackers of een koekje mee naar school, die broodjes gooide ik vaak nog weg ook omdat ik geen trek had. Uit school at ik wel eens zo’n pakje noodlesoep en acondeten wel normaal. Naar mijn weten had ik helemaal nergens last van (lichamelijk niet, psychisch ook niet), en het is ook allemaal helemaal goed gekomen met mij. Dus misschien kan het ook gewoon een puberfase zijn? :)


Dit heb ik ook exact ! Maar dan wel inclusief ‘je bent niet mooi’ gedachte en sat het soms leek alsof mijn lichaam me tegen hield. Dus ik had vreselijk zin in t toetje. Maar toen t kwam dacht Mn lichaam ‘nee nee ik ga die lepel niet pakken ik ga t niet eten’ en ben toen rollend en in paniek ineens de vloer op gedoken. Echt alsof mijn lichaam en Geest in tweestrijd waren! Ben verder ook inderdaad moe en krijg buikpijn. Ik houd een schooldag amper vol. Ben de laatste uren echt echt heel moe en naar.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 16:02

Ik dwing haar ook tot niks hoor, en leg ook niks op ofzo, we overleggen gewoon wat ze zelf ok vindt.

Maar ik maak me wel zorgen over hoe ze zich voelt op dit moment, zelf heeft ze er ook erg veel last van en ze wordt er onzeker van (nu voel ik me goed, maar als ik straks op school ben dan? Wat als ik flauwval?) en dat vind ik zo naar voor haar...

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:07

Ik zou wel een verwijzing naar een psycholoog vragen bij de huisarts. Misschien kan je dochter iets van dextro energie meenemen als dat haar een beter gevoel geeft, zo kan ze als ze zich flauw voelt even wat energie opnemen. Een psycholoog kan ook helpen met haar gedachten rondom het flauwvallen.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:14

Hoi!
Zelf eerder het 'ontbijt probleem' gehad maar door veel te proberen heb ik toen iets gevonden dat ik redelijk weg kon krijgen 's ochtends: melkbroodjes!
Inmiddels geen super moeilijke ontbijter meer gelukkig!

Heb nu nog wel regelmatig dagenlang dat ik in het algemeen moeilijk kan eten. Gewoonweg geen honger en nergens zin in. Ook zo erg dat ik super misselijk ben omdat ik te weinig heb gegeten, maar kan gewoon niet wat eten op zo'n dag.. Bij mij zit het er waarschijnlijk in dat ik soms veel last heb van stress. Niet zozeer stress door lange dagen school, werk etc. maar meer als ik zelf niet goed in mijn vel zit. Ik maak me dan druk om bepaalde 'grote dingen'.

Misschien is het bij jouw dochter ook iets dat niks met 'het normale' te maken heeft maar meer met iets psychisch?