Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:40

Twee dingen om op te letten en die zijn al langsgekomen.

Je vel harden. Hoe dan ook en op een manier die voor jou werkt. Koud water, kampferspiritus enz.

En zorgen dat je voeten droog blijven. Dan is er alleen 100% wol direct op je huid iets. Merino/woolpowerenz. En miss een dunne sok eroverheen voor grip. Maar katoen wordt nat en syntetische middelen voeren ook niet echt veel vocht af.
En miss insmeren met iets vets om je vel droog te houden of om wrijving tegen te gaan.

Blaren komen van zacht vel wat gaat schuren en week wordt.

Ik heb de nijmeegse ook uitgelopen en wandel nog wel eens flinke afstanden.
Maar die dingen combineer ik momenteel en dat is ook al regelmatig benoemt in verschillende varianten hierboven.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:43

DideH schreef:
Indestal schreef:
Doe je dit op de juiste manier en heb je de echte goede? Die is nl best duur....bij mij blijft het nl een dag of 3 zitten. Er gewoon opplakken als een pleister werkt niet.

Nee de sokken zijn van dure wol en goed vocht doorlatend, zou je onder je hockeysok kunnen doen, je hebt ze ook in halve sok...de anwb sok heeft zo een goede pasvorm, dat zit super fijn, ook speciale wol.


Weet dat je met kinesiotaping maar 1 keer kan plakken, losnemen en weer plakken gaat niet..en een belast en onbelast gedeelte op rek zet met de tape. Soms kun je het niet zelf, omdat je er dan net niet goed bij kan.


Had er nog eentje liggen van een blessure, geloof van een euro of 9. Na het plakken "warmwrijven" om te zorgen dat hij goed plakt. Zou op mijn hak inderdaad wel werken (maar daar werkt sporttape ook), maar onder mijn voet werkt het niet.


Waarom onder je voet ? Blaren zitten toch op de enkel? Je hoeft alleen maar horizontaal een stuk kinesiotape te plakken over je enkel...sporttape is niet rekbaar, dus niet flexibel en zal ook je huid niet beweegbaar houden, wat je juist wil, ook vanwege de lymfe wat dan mee blijft doen.

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 14:49

Indestal schreef:
DideH schreef:

Had er nog eentje liggen van een blessure, geloof van een euro of 9. Na het plakken "warmwrijven" om te zorgen dat hij goed plakt. Zou op mijn hak inderdaad wel werken (maar daar werkt sporttape ook), maar onder mijn voet werkt het niet.


Waarom onder je voet ? Blaren zitten toch op de enkel? Je hoeft alleen maar horizontaal een stuk kinesiotape te plakken over je enkel...sporttape is niet rekbaar, dus niet flexibel en zal ook je huid niet beweegbaar houden, wat je juist wil, ook vanwege de lymfe wat dan mee blijft doen.


Huh? Blaren op de enkel? Nee?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:16

Foto niet gezien Indestal? Zal wel per persoon schelen waar ze wel of niet opduiken.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:36

Ik heb precies op de plek ook blaren.. Schoenen maakt inderdaad niets uit. Ik heb ook niet veel eelt. Ik heb de magische truc nog niet gevonden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:49

Nee de foto’s had ik niet gezien, nu wel..dan vraag ik mij af of er een sportarts is die hier geen oplossing voor heeft, een creme die de huid verdikt, zoals bij doorliggen bij mensen gebeurd en dan vraag ik mij af hoe de pasvorm van de schoen is.

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:42

Ik heb van mijn oma ooit een stapel (dichte nog houdbare) tubes met voetcrème voor oude mensen met diabetes gekregen.
Niet dat ik oud ben of diabetes heb, maar die crème verdikt en verstevigd je huid enorm goed. Het ruikt niet lekker en vaag kruidig. Ik gebruikte het voor mijn knie, want met paardrijden reed ik vaak zo´n dun velletje van mijn knie kapot.

Dit zou je eens kunnen proberen? De crème die zij had is voorgeschreven en niet vrij verkrijgbaar, maar er moet wel wat vergelijkbaars te krijgen zijn zou ik denken..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 16:12

Indestal schreef:
Nee de foto’s had ik niet gezien, nu wel..dan vraag ik mij af of er een sportarts is die hier geen oplossing voor heeft, een creme die de huid verdikt, zoals bij doorliggen bij mensen gebeurd en dan vraag ik mij af hoe de pasvorm van de schoen is.


Ohja, die geprobeerde optie had ik nog niet opgenomen in de OP, maar zelfs bij de sportarts van het sport medisch centrum in Nijmegen ben ik geweest ;(

Misschien stel ik nu een domme vraag (niemand in mijn omgeving heeft diabetes): maar waar hebben mensen met diabetes dan last van dat ze huidverhardende creme nodig hebben?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:14

Ik denk persoonlijk dat jouw schoenen niet goed passen, te smal of je wreef te hoog, duidelijke wrijvingsplekken op de zelfde plaatsen op beide voeten...diabetische voet is wel anders, dat heeft met de bloedvaten te maken (haarvaten).

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 17:23

Dan zou het me al gelukt zijn om een jaar of 13 lang elk jaar 2 verkeerde (ieder jaar verschillende, verschillende merken, verschillende pasvormen) schoenen te kopen...
Ik koop ook nooit de goedkoopste schoenen, maar ga juist voor kwaliteit, waarbij ik het personeel in de sportzaak mee laat kijken of het goed past.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

maaikemuis
Berichten: 5271
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:14

Ik heb patches van Engo aangeschaft voor ín mijn schoenen. Dit zijn hele gladde patches die je op de plek plakt waar de blaren ontstaan, het idee er achter is dat het de wrijving met de schoen drastisch verminderd.

Ik kan je in november vertellen of het werkt, dan heb ik ze in mijn bergschoenen uit kunnen testen.

wishmelucky

Berichten: 429
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: W-vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:41

Probeer anders eens een andere manier van veters strikken.
Die voor "heel-slippers" werkt erg goed om minder te schuiven in je schoen! :)
Dit werkt voor mij het best..

Het plaatje is niet heel duidelijk maar genoeg filmpjes te vinden op internet!
Afbeelding

Do or do not.
There is no try!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:40

Heb je dan altijd op de zelfde plaatsten die blaren?

Ik heb ook moeilijke voeten en de meesten schoenen zitten mij ook niet fijn, vaak zelfs dat als,ik,veel moet lopen een maat groter koop, de juiste zooltjes erin wat ook een toer is en de juiste sokken...ik,heb juist een brede voet met hoge wreef, holle voet en omdat mijn echtgenoot uit een schoenmakersfamilie komt, heb ik veel advies bij schoenen kopen,,van de verkopers moet ik het niet hebben, dan kom ik op het bietenpad...en echt ook niet de goedkoopste schoenen hoor

Laatst hele dure werkschoenen, over de 100 euro en ook hierin heb ik zo moeten zoeken naar de juiste inlegzool en sok...kwelling was het en dan kijkt zo een verkooster mee he, iemand die dat dan moet zien..
Zonder mijn extra zolen en goede Falke sokken, gewoon niet zonder pijn en blaren te gebruiken.

Helaas zijn er maar weinig confectieschoenen die voor moeilijke voeten ook echt passen.....vroegah werden er nl nog leesten gemaakt en dan had je een schoen die bij je paste...mijn echtgenoot had die luxe toen zijn vader nog leefde, hij had altijd handgemaakte volledig op zijn leest gemaakte schoenen, nu is het voor hem ook erg zoeken...

Ga eens naar een echte schoenmaker, zal oud iemand zijn denk ik onderhand omdat het vak niet meer echt geleerd wordt en vraag advies, laat hem kijken hoe die schoen jouw past :+ , niet voor niets is die uitdrukking gemaakt..

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:32

wishmelucky schreef:
Probeer anders eens een andere manier van veters strikken.
Die voor "heel-slippers" werkt erg goed om minder te schuiven in je schoen! :)
Dit werkt voor mij het best..

Het plaatje is niet heel duidelijk maar genoeg filmpjes te vinden op internet!
[ Afbeelding ]



Dank je, die ga ik eens uitproberen!

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:57

Heb je al eens geprobeerd je sokken binnenstebuiten te dragen? Ik heb geen idee of het werkt (ik loop eigenlijk nooit blaren) maar tijdens het wandelen op vakantie kwam iemand daarmee die dat van een professioneel wandelaar had. Het schijnt dat als je je sokken binnenstebuiten keert, je geen last meer hebt van randjes en naadjes die voornamelijk de aanstichters zijn van de blaren. Wat ik zeg, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het is misschien de moeite waard


Ieder einde is een nieuw begin :-)

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 23:06

A3a1 schreef:
wishmelucky schreef:
Probeer anders eens een andere manier van veters strikken.
Die voor "heel-slippers" werkt erg goed om minder te schuiven in je schoen! :)
Dit werkt voor mij het best..

Het plaatje is niet heel duidelijk maar genoeg filmpjes te vinden op internet!
[ Afbeelding ]



Dank je, die ga ik eens uitproberen!


Die is inderdaad ook niet heel veel moeite om eens uit te proberen :)
Ga ze morgen eens omwisselen in mn sportschoenen en woensdag eens uitproberen met trainen :j

@indestal Het probleem blijft dan alsnog dat een dergelijke schoenmaker geen sportschoenen maakt... tenminste, niet voor zover ik weet. Ik snap dat je wil helpen (ben ik overigens ook alleen maar blij mee), maar ik denk dat dat niet de oplossing voor mij is.
Ik verslijt elk seizoen + €200 euro aan sportschoenen, dus daar kan het niet aan liggen dat ik er niet genoeg voor over heb om goed schoeisel te kopen :)

Ik heb inderdaad bij vrijwel elke schoen dezelfde drukplekken. Of dat nu asics zaalkorfbalschoenen, jordans of adidas basketbalschoenen, lage voetbalschoenen (bijv adidas) voor op het veld, hoge mizuno korfbalgrasschoenen, of kunstgras korfbal of hockey schoenen zijn van weet ik wat voor merk dan ook.

Veel mensen zijn overigens niet echt op de hoogte van wat korfbal nu precies inhoud, dus misschien een linkje om te zien bij wat voor bewegingen ik mijn voeten compleet kapot loop:
https://youtu.be/WDS2h186xTs
Zelfs mijn fysio vond het ook een beetje een wazige sport, waar hij een beetje flauw over deed, totdat hij een wedstrijd bezocht :')

Dat draaien, stoppen, weer aanzetten en weer remmen, daar gaat het mis.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 23:07

Siesjuh schreef:
Heb je al eens geprobeerd je sokken binnenstebuiten te dragen? Ik heb geen idee of het werkt (ik loop eigenlijk nooit blaren) maar tijdens het wandelen op vakantie kwam iemand daarmee die dat van een professioneel wandelaar had. Het schijnt dat als je je sokken binnenstebuiten keert, je geen last meer hebt van randjes en naadjes die voornamelijk de aanstichters zijn van de blaren. Wat ik zeg, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het is misschien de moeite waard


Niet geprobeerd, maar de plekken waar ik momenteel blaren heb, zijn niet de plekken waar naden zitten. Toch bedankt!

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 00:11

DideH schreef:
Destination schreef:
Is er al eens naar je voetstand gekeken? Als je niet goed op je voeten staat, kun je ook last krijgen van bepaalde plekken op je voeten :)


Ik sta teveel op mn binnenkant, daarom heb ik ook zooltjes om dat te corrigeren :)



Ik was al aan het scannen of er iets dergelijks gepost was. Mijn advies: ga eens naar een goede podoloog, ondanks de zooltjes. Want die helpen blijkbaar onvoldoende. Mijn dochter liep haar voeten tot bloedens toe kapot, steeds op dezelfde plekken (lijkt op wat ik op je foto's zag). De podelodelo zoals ze het toen noemde erbij gehaald, die knipte van vilt wat tijdelijke zooltjes, tapete haar voeten en gaf oefeningen mee. Binnen een paar weken van duidelijke verbetering naar herstel en nu nooit meer last. Verkeerde houding van haar voeten en dus eigenlijk verkeerde voetstand.

tienus63

Berichten: 11946
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:01

wishmelucky schreef:
Probeer anders eens een andere manier van veters strikken.
Die voor "heel-slippers" werkt erg goed om minder te schuiven in je schoen! :)
Dit werkt voor mij het best..

Het plaatje is niet heel duidelijk maar genoeg filmpjes te vinden op internet!
[ Afbeelding ]

Zelfs 9 oplossingen
http://pedicure-nandavanspijker.nl/veterstrik-techniek/

#trotsoponzeboeren

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:24

maaikemuis schreef:
Ik heb patches van Engo aangeschaft voor ín mijn schoenen. Dit zijn hele gladde patches die je op de plek plakt waar de blaren ontstaan, het idee er achter is dat het de wrijving met de schoen drastisch verminderd.

Ik kan je in november vertellen of het werkt, dan heb ik ze in mijn bergschoenen uit kunnen testen.


Dat klinkt interessant!


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Het leed dat blaren heet, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:02

Het gaat er bij juist om dat je inzicht krijgt elke soort sportschoen voor jou hewchikt is en welke, eventueel speciaal gemaakte steunzool je moet kiezen of laten maken...dat advies krijg je niet in en schoenenzaak, ook niet in de winkels met de duurdere merken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Jacquelinee_ en 146 bezoekers