ervaring gescheurde kniebanden mens

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 15:33

Hoi Bokkers,

Op mn vakantie ben ik uitgegleden en heb 2 kniebanden gescheurd, de mediale ( binnenste) knieband en de voorste kruisband. Op internet vind ik wel wat informatie maar ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die dit meegemaakt heeft. Ik zit nu voor 6 weken in het gips en er is een kans dat de voorste kruisband òf zelf geneest, òf geopereerd moet worden. Ik weet niet goed wat ik kan verwachten als ik uit het gips kom. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe snel geneest zoiets? Wat kan je al wel en wat niet? ( denk aan wandelen en fietsen)

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:37

Is de voorste kruisband afgescheurd of gescheurd?
Bij afgescheurd groeit ie niet meer aan elkaar en bij ingescheurd sterft er ook een deel vd band af waardoor hij erg zwak blijft.
Ik heb na een ongeluk precies hetzelfde als jouw gehad. De binnenste was ingescheurd en is hersteld, de kruisband voor is bij mij een reconstructie gedaan. Ik kon dan ook direct na het ongeluk helemaal niet meer lopen. Gips heb ik nooit gehad, wel een spalk eb later een op maat gemaakte brace.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:48

Ik heb een ingescheurde kruisband, niet volledig afgescheurd. Zolang ik m'n spieren train kan ik veel. Wandelen en fietsen zijn sowieso goed. Hardlopen, voetballen enz. gaan lastiger zonder operatie. Paardrijden kan wel, maar had soms wel pijn.

Het blijft een zwakke plek, ik ben nu aan het krachtsporten en dat gaat goed. Ik heb er nauwelijks last van en nauwelijks pijn meer. Maar je moet je benen trainen, de spieren vervangen de kruisband. Ook goede schoenen/zolen helpen mee. Ik zou dus niet alle sporten kunnen doen, maar in het dagelijks leven heb ik er nauwelijks last van.

Ik zou als ik jou was vooral goed overleggen met fysio en ortopeed!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:57

Als je je verveelt als je met je pootje omhoog zit :')
[MWS] Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Ik heb vorig jaar mijn binnenste knieband extreem overrekt en mijn kruisband afgescheurd. Als ik iets gewicht op mijn been zette klapte mijn knie naar binnen.
Ik heb eerst op krukken gelopen(viel wel mee volgens de arts, moest maar gaan lopen met een steunkous), daarna met een grote brace, uit eindelijk een MRI waaruit pas duidelijk werd wat echt stuk was en toen op aandringen van mijn kant geopereerd.
We zijn nu ruim een jaar na mijn operatie en functioneer weer, maar het blijft een zwakke plek.
Aan het werk kan ik weer, maar aan het werk en dan ook nog eentje rijden op 1 dag red ik niet (gelukkig ben ik een menner en geen ruiter :p ).

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 10:21

Oke dank jullie wel voor de info. @NenaC Volgens mij is de kruisband ingescheurd, niet afgescheurd. De orthopeed zei: met een beetje geluk hoef je niet geopereerd te worden... Kregen jullie gelijk een brace aangemeten? En kan je met een brace dan beter lopen?

@Dennis: die link had ik nog niet gezien, ik lees m helemaal door.

Als ik kan wandelen fietsen en paardrijden ben ik al helemaal gelukkig, ik hoef niet te voetballen

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:39

Ik heb jaren geleden mijn mediale band verrekt en mijn kruisband afgescheurd met, jawel, en val van een paard. Een volledig afgescheurde kruisband zal niet meer aan elkaar groeien helaas. Ik heb destijds besloten om mij er niet aan te laten opereren. Mijn knie blijkt zo stevig in elkaar te zitten dat zelfs in totale verslapping tijdens narcose mijn knie weinig beweeglijk is. Daarnaast heb ik mijn bovenbenen getraind, eerst onder begeleiding van een fysiotherapeut en sindsdien zelf. Ik heb er in het dagelijks leven geen last van. Alleen bij het beoefenen van bergsport (bergbeklimmen en wandelen), merk ik dat ik in de afdaling meer moeite heb en dat mijn bovenbenen vooral bij vermoeidheid het niet volledig kunnen compenseren. In de bergen loop ik dan ook met een brace wanneer ik een forse afdaling voor de boeg heb.

Ik zal alleen nooit kunnen skiën of snowboarden. Maar nu had ik daar toch al weinig talent voor...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:05

Bij mij was pas na 8 weken bekend wat er stuk was. Toen had ik al een tijd in een brace gelopen. Was er erg blij mee, met brace kon ik wat rond scharrelen en mijn eigen pony's verzorgen. Maar niet rijden, lange teugelen enzo. Gelukkig toen wel mijn pees-blessure-pony stappen (die mocht 5 minuten toen, echt topsport voor mij toen :') ), samen opbouwen en sterker worden.

De orthopeed vond opereren niet nodig. Want als hoefsmid heb je je knieen helemaal niet zo nodig (laat ik mijn knie stuk gekregen hebben in het werk). Dus heb toch maar aangedrongen op een operatie omdat ik het gewoon zo goed mogelijk wilde hebben.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 11:26

Goed om te horen dat in sommige gevallen je ook zonder kruisband redelijk kan functioneren. Ik heb ook lichamelijk werk, verpleegkundige in de thuiszorg. Dus ik hoop dat ik daarin geen beperking ga ondervinden...
Maaikemuis: kan je wel paardrijden?
@ Dennis, dan weet die orthopeed zeker niet wat het beroep hoefsmid inhoud haha.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:36

Ik redde me al wel weer wat zonder kruisband. Mijn eigen pony's bekapt (en zelfs mijn blessure-pony beslagen de dag voor mijn operatie, wel een HELE brave, zittend op een krukje ;) ) en een paar super brave klanten an paarden, maar 1 super brave bekappen was gewoon topsport.
Mijn eigen fysio, een fysio die ik uit de paarden ken, mijn spiertherapeut (ook een paarden vrouw die ook paarden doet), mijn osteopaat(zelf ook zijn kruisband stuk en vroeg tijdig een versleten knie) zeiden allemaal dat het gekkenwerk was om echt weer aan het werk te gaan zonder operatie.
Ik ben er dus bijna een jaar uit geweest. Het is eind maart vorig jaar gebeurd. Maand of 3 daarna geopereerd en sinds december ben ik als smid weer rustig aan het opbouwen. Ik doe nu ongeveer wat ik voorheen ook deed, maar na een drukke dag of wat lastige paarden is mijn knie het er nog niet mee eens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:03

Ik volg even. Na een val van mijn paard vorige week dikke knie in 50 tinten blauw en paars. Nu nog pijn en heel dik. Vanmiddag weer naar de huisarts. Vorige week was er alleen te voelen dat de knieschijf niet gebroken was. Geen idee of de banden heel zijn hoop dat ik vanmiddag meer weet. Fijn iig om te weten dat opereren niet altijd nodig is.

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:10

monnette1 schreef:
Goed om te horen dat in sommige gevallen je ook zonder kruisband redelijk kan functioneren. Ik heb ook lichamelijk werk, verpleegkundige in de thuiszorg. Dus ik hoop dat ik daarin geen beperking ga ondervinden...
Maaikemuis: kan je wel paardrijden?
@ Dennis, dan weet die orthopeed zeker niet wat het beroep hoefsmid inhoud haha.


Ik kan alles(behalve skiën dan), mits ik mijn bovenbenen blijf trainen. Ook mijn werk als operatie assistent is geen probleem. Mijn enige manco is dat ik in de bergen bij afdalingen heel erg moet opletten.

Ik denk dat de grote vraag gaat zijn of je na revalidatie genoeg stabiliteit hebt in je knie. Als blijkt dat het geheel toch niet stabiel genoeg is in het dagelijks leven, dan is het raadzaam om over een operatie na te denken. En dan bedoel ik alles in het dagelijks leven, dus je werk, je hobby's, je huis, je reizen etc. Als blijkt dat je met training genoeg stabiliteit hebt, dan zou ik daar zeker voor opteren. Een kruisband operatie kent een lang revalidatie traject en daarnaast is het niet altijd een garantie voor succes. Maar krijg je die stabiliteit niet voor elkaar, dan is een reconstructie bijna wel noodzakelijk.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 15:48

Haah, dus ik vrees dat ik moet accepteren dat ik de eerste maanden nog geen duidelijkheid heb.... We zullen zien.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:23

Hier een eerst ingescheurde voorste kruisband die redelijk functioneerde een aantal jaren. Wel vaak een soort onbalans gehad, maar veel hardgelopen waardoor dat eigenlijk niet echt een belemmering was zolang de spieren goed in conditie waren.

3 jaar geleden voorste kruisband volledig doorgescheurd, mediale knieband opgerekt en meniscus ingescheurd. Met MRI werd duidelijk dat de kruisband al eerder ingescheurd is geweest, dat was een “oh vandaar” momentje.

Kruisband is middels een operatie hersteld. Van de meniscus zijn de rafels weggeknipt. Heb inmiddels al weer hardgelopen, maar nu blijkt de mediale knieband toch het zwakste punt te zijn. De spieren in het been zijn nooit meer zo sterk geworden als voorheen en daarmee ontbreekt de ondersteuning voor de mediale knieband waardoor deze nu overbelast is. Dus nu weer eerst terug naar spierversterking voor ik weer kan gaan hardlopen.

Operatie zou ik zeker aanraden als meer dan 3/4e van de kruisband door is. Voordeel is dat je nieuwe kruisband dan zeker in het begin nog steun ondervangt van het restje dat er nog zit.

Tip: zorg dat je na je operatie je been meteen gaat rekken en buigen ism de fysio. En ja, dat doet pijn, maar hoe langer je daar mee wacht de eindpunten te bereiken hoe minder beweging je er in krijgt. Veel onbelast bewegen: op de tafel zitten en been laten bungelen. Maak het je gemakkelijk op die tafel en blijf bewegen.

Beterschap en succes!

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:33

TS ik zou als ik jou was een paar high power laser sessies proberen. (High Power Laser Therapie). Klasse IV lasers boeken heel veel succes met dit soort letsels. Er zijn steeds meer (humane en dier-) fysiotherapeuten met een laser.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:07

Ik kom net terug van de huisarts en foto's maken. Geen breuken te zien. Wel pijn op 1 specifieke plek al vanaf het begin gelijk na de val. Wat voor gevoel hadden jullie in de beginfase? En was het ook overal beurs en blauw of op bepaalde plekken meer als andere? Ik heb morgen weer een bel afspraak dan wil ik bandenletsel ook bespreken. Daar zijn we vandaag niet aan toegekomen omdat ik meteen ben doorgestuurd om foto's te maken. Ik heb nu geen idee hoe lang het kan gaan duren en wat ik kan verwachten.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 17:08

Toch nog wel wat tips, en fijn om jullie ervaringen te lezen. Over de high pover laser therapie ga ik eens wat over lezen. Ik heb toch nog tijd zat even :D

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 17:13

Oepss SusanH... Bij mij was het niet blauw. Ik gleed uit en mijn onderbeen stond 45 graden op mijn onderbeen. Ik voelde gelijk dat er niks met mijn bot was dus heb zelf heel voorzichtig mijn been rechtgezet. Toen verdween de pijn ook vrij snel. Wel al gelijk een heel instabiel gevoel en ik kon er echt niet op staan. Niet blauw geworden, verder ook geen pijn als ik niet bewoog, maar wel dit. En heel slap, echt het idee dat mn onderbeen een beetje eraan bungeld. Nog steeds geen pijn. Daarom dacht ik in het begin ook dat het wel mee zou vallen. Er is een site van Cor van het Hart (kniechirurgie.nl )of zo en daar staat veel info op over knieen, ook over meniscus en kneuzingen. Wel veel succes hoor!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:58

Mm mm dat is wel heel anders als bij mij. Ik kan er wel op staan. Het voelt ook niet slap. Wel pijn bij belasten vooral op 1 plek. Ik ga de site eens bekijken dank je. Jij sterkte met alles!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:44

Hier is het alleen heel blauw geweest na de operatie. Niet toen het gebeurt is, en ook nauwelijks dik (je kon het alleen zien als ik mijn knieën naast elkaar hield, anders zou je zeggen dat hij helemaal niet dik zou zijn toen).

Ik voelde meteen dat het fout was. Maar zei ook meteen dat het niet gebroken was. Klant waarbij het gebeurde en het zag dacht eerst dat mijn scheenbeen doormidden ging. Dus wat dat betreft was het een meevaller.
Ik kon eerst niet eens recht op zitten, dan werd ik zo raar van de pijn (misselijk, alles werd zwart als ik overeind kwam). Ik ben opgehaald, tussen 2 man in naar de auto huppen was te pijnlijk, omdat mijn onderbeen echt los hing voor mijn gevoel. Iemand heeft mij opgepakt en naar de auto gedragen ;) . En bij het ziekenhuis ben ik naast de rolstoelen uit de auto gegooid en door een gastheer naar de bali gereden toen mijn moeder de auto aan het parkeren was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:51

Dan heb ik wel echt iets anders. Ik heb even een eigen topic geopend. Dank voor het even lenen van je topic ts!

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:22

TS, ik denk dat als jij er verder geen pijn aan hebt, maar wel een heel onstabiel gevoel dat je kruisband toch helemaal door is. Het ontbreken van pijn is namelijk erg kenmerkend bij volledige scheur, omdat dan ook de zenuwen door zijn.

Juist een niet volledige scheur is erg pijnlijk. Blauw hoeft het in beide gevallen niet altijd te worden.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 21:05

Ik ben benieuwd Taucha, aanstaande dinsdag ga ik uit t gips en spreek ik de arts.... Ik hoop dat t meevalt....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:18

Zowel kruisband als kniebanden gescheurd gehad... kniebanden was na 1,5-2 wk wel weer aardig goed, 6 wk volledig herstel...

Kruisband heeft 3,5 jaar geduurd... heb me toen pas laten opereren... is nu ook weer helemaal goed :)

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:43

Banjer, kon je toen die 3,5 jaar goed functioneren? Of had je toen een brace nodig? Ik hoor zoveel verschillende dingen. Net kwam ik iemand tegen die al 30 jaar zonder kruisband leeft en dat gaat best goed. Ook iemand gehoort die na 3 maanden al een kruisband OK kreeg.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: ervaring gescheurde kniebanden mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:13

In het dagelijks leven functioneerde ik prima, behalve dan dat ik bij het minste geringste door mn knie zakte (bv een oneffenheid in het land, takje op een zandpad, etc.)... met sporten functioneerde ik voor 50%... paaldansen moest ik sommige technieken in spiegelbeeld doen omdat ik met links weinig tot geen kracht en stabiliteit had, paardrijden kon ik prima, maar met springen moest ik mn beugels te lang houden... korte beugels vond mn knie niet grappig... en met Zumba kon ik niet alle sprongen maken in een choreo, maar omdat ik les geef, kon ik de choreo's zodanig aanpassen dat de mensen er niks van merkten...

Brace heb ik nooit gehad, wel een elastieken band om mn knie.

Ik heb trouwens zelf al die tijd de boot afgehouden voor verder onderzoek... tot ik merkte dat ik in alles steeds meer last begon te krijgen... toen hoorde ik een ex collega vertellen over zijn klachten en dat het kwam door zn gescheurde kruisband... kwartje viel... MRI aangevraagd, 31 oktober had ik de mri en 7 januari lag ik op de OK... :)