Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:37

Hallo allemaal,

Volgende week woensdag moet ik in het ziekenhuis een botscsan laten maken.
Ik heb begrepen dat ze dan een radioactieve stof in je lichaam sluiten zodat dat door je botweefsel wordt opgenomen.

Ik vind dit best een spannend idee.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:40

Ik heb het ook gehad een aantal jaren terug in Breda. Ik was toen een jaar of 23 denk ik. Je krijgt inderdaad die vloeistof zodat ze de scan beter kunnen beoordelen. Het valt best wel mee hoor. Daarna moet je een paar uur niksen en veel water drinken (en plassen) en dan pas de scan. Het stil liggen is het lastigste

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:43

Bedank voor je reactie.
Hoe kreeg jij die vloeistof ingespoten, via een infuus?

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:55

Je krijgt het inderdaad via een infuus. Daarna moet je een poosje wachten. Ik vind het allemaal reuze meevallen.
Ik was alleen nerveus voor de uitkomst. Gelukkig waren het ontstekingen.

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:19

Okay, dat weet ik een beetje wat ik kan verwachten.
Fijn Raket dat het alleen 'maar' ontstekingen waren.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:28

ik heb het een paar jaar geleden ook gehad. valt reuze mee, wij zijn tussendoor even gaan shoppen in de stad. heb niets van de vloeistof gemerkt.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:35

Vorig jaar gehad. Je krijgt inderdaad via infuus en middel toegediend waardoor ze actieve plekken zien oplichten als deze er zijn.
Na het toedienen even flink dijen en billen en dan de scan. De scan zelf gaat vrij snel. Op een monitor kon ik ook zien wat de doktoren zagen (weet niet of dit daadwerkelijk de bedoeling was).
Na afloop van de scan wordt er even overlegd met de radioloog of het goed erop staat een dan mag je gaan.
De scan stelt niet veel voor, van het middel heb ik verder ook niet veel gemerkt.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:56

Ik zou niet meer weten of ik contrast middels infuus of gewoon intraveneus gekregen heb, tweemaal botscan gehad.
Stelde beide keren niks voor.
Maar het is bij mij bijna 20 jaar geleden.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:01

:wave:

Ik voer dit soort scans uit als werk, dus uit eigen ervaring kan ik je niet vertellen, maar kan je wel alles uitleggen omtrent zo'n scan. Als je wil mag je mij een berichtje sturen :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:15

Ik heb het ook gehad ik kreeg het intraveneus, ingespoten in je ader. Voelde wel de prik en een tintelende arm verder niets ben tussendoor ook om iets te eten geweest , maar naderhand heb ik dus snachts op de 1e hulp gezeten omdat mijn nieren dus enorm veel pijn deden gloeiden en klopten de arts wist het ook niet en stuurde me terug naar huis daarna ben ik 3 dagen niet fit geweest net of ik griep had incl verhoging!
de scan zelf was echt dubbel niets, het stilliggen vervelend maar dat was het ook!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:23

Was inderdaad intraveneus, niet via infuus. (Was in de war met mijn venografie)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:51

Heb er 4 jaar geleden 1 gehad. Vond de scan vooral heel erg spannend of ze iets zouden vinden. Maar verder merk je aan de scan of aan de vloeistof niet veel gelukkig.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 00:03

Ga met de rest mee, afgelopen december nog een botscan gehad.
Ben een onwijze angsthaas met naalden, maar het viel reuze mee (bij mij is een vlindernaaldje gebruikt). Scan zelf is niet eng. Apparaat maakt wel geluid, maar je merkt niets van het goedje. Ik kon ook meekijken op het scherm tijdens de Scan, dat vond ik nog het leukste :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:57

Hier dan een mindere ervaring :') Ik moest door de scan vanwege m'n schouder die al langere tijd ontiegelijk veel pijn deed na botbreuken te hebben opgelopen. Pijn bleef.
Vloeistof moest er in die kant natuurlijk worden ingespoten en ik werd er helemaal naar van. Nog meer pijn, trok helemaal wit weg, ontzettend zweten en ik viel ook flauw uiteindelijk. Daarna met rolstoel naar de scan gebracht. Wat een hel was dat.
En ik ben echt al heel vaak geprikt met diverse naalden en daar heb ik echt geen angst voor of doet zeer ofzo.. Niks.

Nou bleek bij mij de binnenkant ook goed fout te zitten dus misschien verklaart dat het, maar ik wil het echt nooit meer.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:27

Ik heb er ook eentje gehad zo"n 15 jr geleden. Ik heb de vloeistof in injectie gekregen, daarna even niksen en de scan. Vooral het stilliggen is dan vervelend. En daarna het vele water drinken om daarna de zooi uit je lijf te krijgen, ik kan me nog herinneren dat ik echt elk kwartier naar de wc moest haha. Succes iig!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:38

dieseltje schreef:
Vorig jaar gehad. Je krijgt inderdaad via infuus en middel toegediend waardoor ze actieve plekken zien oplichten als deze er zijn.
Na het toedienen even flink dijen en billen en dan de scan. De scan zelf gaat vrij snel. Op een monitor kon ik ook zien wat de doktoren zagen (weet niet of dit daadwerkelijk de bedoeling was).
Na afloop van de scan wordt er even overlegd met de radioloog of het goed erop staat een dan mag je gaan.
De scan stelt niet veel voor, van het middel heb ik verder ook niet veel gemerkt.


Even flink dijen en billen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:39

Cynn schreef:
Hier dan een mindere ervaring :') Ik moest door de scan vanwege m'n schouder die al langere tijd ontiegelijk veel pijn deed na botbreuken te hebben opgelopen. Pijn bleef.
Vloeistof moest er in die kant natuurlijk worden ingespoten en ik werd er helemaal naar van. Nog meer pijn, trok helemaal wit weg, ontzettend zweten en ik viel ook flauw uiteindelijk. Daarna met rolstoel naar de scan gebracht. Wat een hel was dat.
En ik ben echt al heel vaak geprikt met diverse naalden en daar heb ik echt geen angst voor of doet zeer ofzo.. Niks.

Nou bleek bij mij de binnenkant ook goed fout te zitten dus misschien verklaart dat het, maar ik wil het echt nooit meer.


Normaal wordt die vloeistof gewoon in je arm gespoten. Bij mij ging het om mijn bekken maar op die plaats werd er niets ingespoten.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:54

Werd ook in de bovenkant van m'n arm gespoten, niet direct in de schouder zelf maar het was wel daadwerkelijk mijn slechte kant. Aangezien alles qua pijn van die schouder door trok tot aan m'n vingers.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:58

Hier werd het gewoon op de plek ingespoten waar ze normaal prikken om bloed te nemen.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:32

Ik heb 2 keer een botscan gehad.
Het contrast werd bij mij ook met een vlindernaaldje ingespoten, daar merk je verder niets van.
Toch even vermelden dat er een grote plaat van het toestel naar beneden zakt tot vlak boven je lichaan, niet dat je daarvan schrikt.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:56

Nabster schreef:
dieseltje schreef:
Vorig jaar gehad. Je krijgt inderdaad via infuus en middel toegediend waardoor ze actieve plekken zien oplichten als deze er zijn.
Na het toedienen even flink dijen en billen en dan de scan. De scan zelf gaat vrij snel. Op een monitor kon ik ook zien wat de doktoren zagen (weet niet of dit daadwerkelijk de bedoeling was).
Na afloop van de scan wordt er even overlegd met de radioloog of het goed erop staat een dan mag je gaan.
De scan stelt niet veel voor, van het middel heb ik verder ook niet veel gemerkt.


Even flink dijen en billen?


Sorry, stomme telefoon...was te laks om het na te lezen. Ik bedoelde na de injectie rustig aan doen en veel drinken...excuus.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:14

Ik heb het een jaar of 4 geleden gehad. Idd werd het ingespoten in je ader (waar ze normaal bloed prikken). Ik vond dit de beste ervaring ooit, omdat ik kon liggen tijdens het prikken (ik ben heel bang voor naalden haha). Daarna paar uur veel drinken (dacht halve liter per uur en dat 6 uur lang, zoiets) en een paar uur later de scan. Die was wat vervelend omdat ik ruim 50 minuten met mijn armen omhoog moest liggen, maar verder was alles goed en geen klachten gehad :) Vond het wel een enger idee dat je daarmee ruim 100x zo veel straling binnen kreeg als bij een röntgenfoto, maar ik heb er verder niets van gemerkt.

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 14:28

Fijn dat jullie allemaal de tijd willen nemen om jullie ervaring hier op te schrijven. Meeste gelukkig positief en dan stelt me wel gerust :) .

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zenuwen voor een botscsan, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:36

ik heb dat gehad, 2x zelfs... ik kreeg het ingespoten met een infuus (wel binnenkant elleboog).
Daarna wachten en daarna de scan.
Ik heb er niets van gemerkt verder.

Tsaartje

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:59

Ik heb elke 2 jaar een botscan dus al meerdere gehad. Radioactieve injectie stelt niet zo veel voor. Moeilijkste is het stil liggen. En na de scan rustig op staan ik had dan wel eens last van een beetje duizeligheid. Gewoon aangeven bij de verpleegkundige dat je wat nerveus bent dan kunnen ze daar goed rekening mee houden.