Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 10:24

Zoals er in de titel staat, ben je verplicht de betalen voor medicijnen die je niet ophaalt? Ik kan alleen informatie vinden uit 2014 waarin staat dat de apotheek niet mag declareren voor niet opgehaalde medicijnen, is dit nog steeds zo?

Ik had hele erge hoofdpijn en hiervoor heeft de HA zonder overleg een recept uitgeschreven voor 600 milligram ibuprofen. De assistent heeft dit niet verteld en ik kwam er een aantal weken later achter toen ik nog een afspraak had. Ondertussen had ik de ibuprofen niet meer nodig en heb het dus ook niet opgehaald. Nu heb ik wel een rekening gekregen van mijn verzekeraar.
Het betreft dus ook geen speciaal aangemaakte medicijnen.

Ik ga vandaag de apotheek bellen maar zou graag willen weten of ik in mijn recht sta om te zeggen dat ze de declaratie moeten intrekken

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:27

Er is uiteraard een stickertje op de verpakking geplakt, dus heruitgeven kan niet. Dat betekent dat er wel kosten zijn gemaakt. Maar er is toch niets mis met een voorraadje 600 mg ibu in huis te hebben? Komt altijd wel een keer van pas. Anders moet je 400 mg ibu bij het kruidvat kopen...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:29

De apotheek is gewoon gevraagd te leveren. Probleem zit bij je huisarts die blijkbaar niet goed communiceert als hij medicijnen voorschrijft waar jij niks vanaf weet.
Maar ja, deze medicatie moet je inderdaad betalen.

Edit: ik vergis me, deze kosten hoef je niet te betalen. Het zijn geen persoonlijk bestelde medicatie dus Apotheek mag de rekening niet bij jou neerleggen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-08-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 10:30

Ibbel schreef:
Er is uiteraard een stickertje op de verpakking geplakt, dus heruitgeven kan niet. Dat betekent dat er wel kosten zijn gemaakt. Maar er is toch niets mis met een voorraadje 600 mg ibu in huis te hebben? Komt altijd wel een keer van pas. Anders moet je 400 mg ibu bij het kruidvat kopen...


Het is zonder overleg gegaan en eigenlijk heb ik geen behoefte om dit te slikken vandaar dat ik het niet wil halen. Maar dat zou betekenen dat het daar nog ligt, want als ik wel moet betalen wil ik natuurlijk nog wel medicijnen hebben.

Vraag me trouwens af of daar een sticker op komt. Zit toch gewoon voorverpakt achter de balie

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:30

Dat stickertje wordt bij mijn apotheek altijd pas op het doosje geplakt als ik erbij sta, en tegenwoordig stoppen ze alles in generieke doosjes van de apotheek zelf zodat ze precies t voorgeschreven aantal pilletjes mee kunnen geven.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:32

Ibbel schreef:
Er is uiteraard een stickertje op de verpakking geplakt, dus heruitgeven kan niet. Dat betekent dat er wel kosten zijn gemaakt. Maar er is toch niets mis met een voorraadje 600 mg ibu in huis te hebben? Komt altijd wel een keer van pas. Anders moet je 400 mg ibu bij het kruidvat kopen...

Dit hoeft niet, bij ons worden de stickers pas geplakt als je het op komt halen. In dat geval zou het onterecht zijn als er kosten gerekend worden.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:32

hmm stickertje met jou gegevens worden er pas bij afhalen opgeplakt inderdaad... dus vreemde zaak dit.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 10:33

In dat geval hebben ze dus gedeclareerd voor medicijnen die ze nog hebben en nog een keer kunnen uitgeven. Lijkt me niet dat dat mag?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:36

Amber_anne schreef:
In dat geval hebben ze dus gedeclareerd voor medicijnen die ze nog hebben en nog een keer kunnen uitgeven. Lijkt me niet dat dat mag?

Dat mag niet inderdaad en ik zou daarom contact opnemen met je huisarts, apotheek en zorgverzekering.
Mailen kan tegenwoordig ook... en dit voorleggen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:38

Als je met een recept aan de balie staat, stickeren ze het waar je bij staat, maar hier worden recepten op de dag van binnenkomst (als een recept dus digitaal is doorgestuurd) aan het eind van de dag gewoon alvast klaargezet voor later ophalen, en dan is het dus al gestickerd.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:40

Jaren geleden zat ik bij een hele kleine huisarts met een eigen apotheek en daar werden de recepten wel altijd al meteen klaar gezet. Dan zou het dus wel kunnen want eenmaal met een sticker erop mogen ze het niet meer uitgeven aan iemand anders. Het is dus even de vraag wat voor apotheek je hebt, de grotere apotheken maken vrijwel altijd de bestelling pas klaar op het moment dat jij hem daadwerkelijk af komt halen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 10:53

Ik heb net nog zitten kijken en de medicijnen zelf zijn anderhalve euro de rest van het bedrag is het begeleidingsgesprek. Hier ga ik dus sowieso even over bellen...

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:58

Amber_anne schreef:
Ik heb net nog zitten kijken en de medicijnen zelf zijn anderhalve euro de rest van het bedrag is het begeleidingsgesprek. Hier ga ik dus sowieso even over bellen...

Gewoon even melden bij je verzekering. Die kunnen dit voor je oplossen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:04


Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 11:09

Net gebeld en ze vroegen of ik maandag terug wil bellen om ernaar te kijken. Dan meteen even de zorgverzekeraar bellen erover.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:16

Officieel moet de apotheek de declaratie terug draaien (dat stickertje kan er echt wel weer af), maar uiteindelijk heeft dit recept de apotheek dan alleen maar geld gekost ipv opgeleverd (de tijd van het recept invoeren, klaarmaken, vervolgens crediteren en opruimen).
In vrijwel elke apotheek worden recepten gelijk klaargemaakt en gestickerd, het is echt niet te doen om dat allemaal pas te doen als de klant er is (denk aan iemand met 5-10 medicijnen, meerdere doosjes per medicijn en de medicatie moet dan op voorraad zijn en niet al aan iemand anders mee gegeven).
(Helaas hebben we dit deze zomer door problemen bij de groothandel wel moeten doen, dit kwam neer op 3-4x zo lange wachtrijen en mensen die meerdere keren terug moesten komen voor het compleet was)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Betalen voor niet opgehaalde medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:20

Hier ook een keer gehad.
Door miscommunicatie van de HA, wist dus ook nergens van tot er ineens een rekening op de mat lag.
Heb contact opgenomen met de zorgverzekeraar en die hebben het verder opgelost.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:21

Wel vreemd dan truf dat ik tot nu toe niet anders ken als nummertje pakken... wachten... dan aan de beurt en zeggen waar je voor komt.
Weer wachten... omdat het word gepakt / klaar gemaakt en de sticker(s) er voor mijn neus worden opgeplakt.

Kortom een bezoek aan de apotheek doe ik inderdaad het liefst wanneer ik de tijd heb zeg maar :+

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:28

Ineke2 schreef:
Wel vreemd dan truf dat ik tot nu toe niet anders ken als nummertje pakken... wachten... dan aan de beurt en zeggen waar je voor komt.
Weer wachten... omdat het word gepakt / klaar gemaakt en de sticker(s) er voor mijn neus worden opgeplakt.

Kortom een bezoek aan de apotheek doe ik inderdaad het liefst wanneer ik de tijd heb zeg maar :+


Als het chronische medicatie is en de volgende dag (of later) opgehaald wordt, moet dat gewoon klaar kunnen liggen. Spoed medicatie (zelfde dag nodig, bv kuurtjes, pijnstillers) wordt bij ons vaak nog wel klaargemaakt zodra de klant er is als het wat drukker is, maar dat proberen wij iig wel zo veel mogelijk bij te houden en klaar te maken zodra we ook maar even wat tijd hebben.

Iedere apotheek z'n eigen beleid natuurlijk, maar bij de apotheken die ik ken is het wel het streven om zo veel mogelijk klaar te hebben staan om zo de wachttijd zo kort mogelijk te houden.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:20

Truf schreef:
Als het chronische medicatie is en de volgende dag (of later) opgehaald wordt, moet dat gewoon klaar kunnen liggen. Spoed medicatie (zelfde dag nodig, bv kuurtjes, pijnstillers) wordt bij ons vaak nog wel klaargemaakt zodra de klant er is als het wat drukker is, maar dat proberen wij iig wel zo veel mogelijk bij te houden en klaar te maken zodra we ook maar even wat tijd hebben.

Iedere apotheek z'n eigen beleid natuurlijk, maar bij de apotheken die ik ken is het wel het streven om zo veel mogelijk klaar te hebben staan om zo de wachttijd zo kort mogelijk te houden.


Hier ook. Ik kan m'n medicatie tegenwoordig zelfs uit een soort kluis halen. Echt ideaal, want ook als het klaarligt wacht je vaak lang door mensen die hun hele levensverhaal daar gaan vertellen ofzo.