Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:52

Ik heb het bijgehouden met sleep cycle en met Fitbit. Met Fitbit om ben ik gestopt omdat ik merkte dat ik minder goed slaap als ik snachts een horloge om heb. Sleep cycle pak ik zo nu en dan erbij omdat het ontwaken met die app wel heeel fijn is. Hij laat dan je wekker af gaan als hij meet dat je in een lichte slaap zit. :)

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:56

Ibbel schreef:
Er is onderzoek naar gedaan dat dit soort apps absoluut geen correct beeld van de kwaliteit van je slaap geeft. Enige wat slaapkwaliteit kan meten is je hersengolven registreren. Dat kan een fitbit niet. Die meet alleen maar hoeveel je beweegt, maar dat is geen indicatie van slaapkwaliteit.

Is er in dat onderzoek ook een Fitbit meegenomen die je hartslag meet? Natuurlijk is je slaapkwaliteit uiteindelijk gebaseerd op je hersengolven, maar gedurende je slaap veranderd je hartslag wel mee met de fases waarin je verkeerd.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:03

Ik heb ook een fitbit. Merk dat ik onregelmatig slaap en heb ik vaak nachten van maar 4 uurtjes.
Vandaag eindelijk heerlijk uitgeslapen! De kat komt standaard altijd om 5 uur dat hij naar buiten wilt dus dat zie ik ook altijd terug <3
Afbeelding

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:09

Ik gebruik ook Sleep Cycle, grappig om te zien hoe je slaapt :j. Vind het ook fijn om te weten hoe lang ik (ongeveer) geslapen heb. De analyse zal niet heel precies zijn omdat het naast je bed ligt maar geeft denk ik toch een aardig beeld. En inderdaad heel fijn dat de wekker afgaat als je in een lichte slaap bent, hoewel ik meestal nog diep slaap op het laatste moment dat de wekker af moet gaan voor mijn idee :')

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:27

Hoe kan een appje op je telefoon dan je hartslag meten? Ik merk dat ik er sceptisch over ben.[/quote]

Precies dat kan helemaal niet

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:20

J0anieke schreef:
Ibbel schreef:
Er is onderzoek naar gedaan dat dit soort apps absoluut geen correct beeld van de kwaliteit van je slaap geeft. Enige wat slaapkwaliteit kan meten is je hersengolven registreren. Dat kan een fitbit niet. Die meet alleen maar hoeveel je beweegt, maar dat is geen indicatie van slaapkwaliteit.

Is er in dat onderzoek ook een Fitbit meegenomen die je hartslag meet? Natuurlijk is je slaapkwaliteit uiteindelijk gebaseerd op je hersengolven, maar gedurende je slaap veranderd je hartslag wel mee met de fases waarin je verkeerd.


Misschien is het niet 100% accuraat maar het geeft wel een goede indicatie. Bij mij klopt het over het algemeen wel.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 13:08

Heb een beroerde nacht gehad.
Ik lag er om 12 uur in, maar blijkbaar sliep ik pas om 2 uur, was ook erg onrustig.
Heb van half 10 tot 12 ook nog in bed gelegen, maar blijkbaar te onrustig om echt te slapen.

Afbeelding

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:13

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga niet zeggen dat het 100% klopt maar geeft indicaties.
Zo zie ik wel hoeveel ik ongeveer heb geslapen.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:14

tokedri schreef:
Citaat:
Hoe kan een appje op je telefoon dan je hartslag meten? Ik merk dat ik er sceptisch over ben.


Precies dat kan helemaal niet

De app sleep cycle meet het op basis van geluid en is nog redelijk betrouwbaar na mijn idee. Vooral toen ik nog bij mijn ouders alleen op 1 kamer en bed sliep was hij na mijn idee best wel accuraat. Nu ik samen met mijn vriend in 1 bed slaap denk ik dat hij wel minder accuraat is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:37

Ir111 schreef:
Waarom wil je dit meten?

Dat is mijn vraag ook.Wat is het nut dit te weten? Ga je als je te weinig geslapen in de dag slapen ,eerder naar bed?
Als je op moet staan is je slaaptijd voorbij dus wat maakt het uit hoe je geslapen hebt.Volgens mij gaan mensen zich alleen maar druk zitten maken omdat ze volgens fitbit te weinig of slecht geslapen hebben.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:43

blacksheep schreef:
Ik zie dat TS de Xiaomi Mi band 2 (of de nieuwe 3?) heeft! Deze had ik ook. Kan stappen tellen, aantal km, verbrandde calorieën, je route bijhouden als je fietst/loopt en je slaapritme tracken. Erg leuk ding voor weinig geld! Rond de 20/25 euro. Ik heb zelf uiteindelijk de fitbit Charge 2 gekocht. Omdat de Xiaomi Mi band 2 me wel goed beviel wilde ik iets beters/uitgebreiders. Daarom voor fitbit gegaan. Die kan ook verschillende workouts van verschillende sporten tracken en herkent het automatisch als wandeling wanneer je langer dan 10 min wandelt. Ook kan je je eten, drinken en je menstruatiecyclus tracken (al gebruik ik dat niet). De slaptracker vind ik wel heel handig omdat ik onregelmatige diensten draai (zorgsector) en ik dan kan zien of ik wel aan mijn 8 uur slaap kom.

Welke Fitbit heb je nu dan? Die klinkt wel interessant.

Ik heb zelf een Garmin Vivosmart HR die ook slaap registreert. Het is wel leuk om te zien, maar ik hou het niet dagelijks in de gaten (sowieso ligt ie al 2 weken aan de kant omdat mijn bandje kapot is gegaan).
De tijden dat je naar het plafon (of de binnenkant van je ogen) aan het staren bent en dus niet slaapt telt ie vaak wel als lichte slaap, dat is dan wel jammer. Ook sta ik 's ochtends wel eens op met al een paar passen op de stappenteller, terwijl ik niet uit bed ben geweest. Gewoon de bewegingen van mijn arm die hij geteld heeft. O:)

Wat ik wel bijzonder blijf vinden is dat ik voor mijn gevoel heel diep kan slapen soms, maar dat dan nog 2/3e van de nacht in lichte slaap is geweest, net zoals de voorbeelden hierboven. Meer dan 3 uur diepe slaap heb ik nog nooit gehaald.
Heeft iemand daar wel eens verder naar gekeken?

En waarom ik dit wil meten: niet perse, maar mijn horloge houdt het toch bij en die gebruik ik wel voor andere dingen.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:50

Volgens mij zit die optie op de versa !

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:59

beatje schreef:
Ir111 schreef:
Waarom wil je dit meten?

Dat is mijn vraag ook.Wat is het nut dit te weten? Ga je als je te weinig geslapen in de dag slapen ,eerder naar bed?
Als je op moet staan is je slaaptijd voorbij dus wat maakt het uit hoe je geslapen hebt.Volgens mij gaan mensen zich alleen maar druk zitten maken omdat ze volgens fitbit te weinig of slecht geslapen hebben.

De grootste plus? De wekker wordt erop aangepast zodat die afgaat wanneer je in een ondiepe slaap bent, waardoor je uitgeruster wakker wordt dan wanneer je uit je diepe slaap gerukt wordt en dan veel moeite hebt om werkelijk wakker te worden.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:44

Kmbrly schreef:
[ [url=m/SAl6pI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9jbY6k.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ga niet zeggen dat het 100% klopt maar geeft indicaties.
Zo zie ik wel hoeveel ik ongeveer heb geslapen.


Wat een bizar lange nachten zitten erbij zeg

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:01

Leuk topic! Zal binnenkort ook een foto delen. Ik heb een fitbit en ik heb heel weinig diepe slaap en ben elke nacht minstens 1,5 uur wakker. Leuk om vergelijkingsmateriaal te hebben

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:49

Ik heb ook een fitbit versa, dus hierbij mijn slaapgegevens:

Afbeelding

Ik ben sneller vermoeid dus ik slaap gemiddeld iets meer dan de gemiddelde Nederlander, ik zit meestal op gemiddeld iets meer dan 9 uur per nacht. De afgelopen week heb ik dus slecht geslapen.. :=

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:06

ik ben een slechte slaper, heb al jaren sleepcycle meelopen en die geeft de gegevens weer door aan de gezondheidsapp van Apple.
Wat erg grappig is, is dat de app ook snurken registreert, tot mijn schrik blijk ik nog harder en meer te snurken dan mijn man (je hoort het verschil duidelijk wie er ligt te ronken).... :D

Dat met die wekker en op een gunstig tijdstip gewekt worden, snap ik nog niet helemaal. Ik zet voor de zekerheid maar een gewone wekker want ik slaap 's morgens vroeg altijd het beste en het diepste

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:53

Morrie schreef:
Dat met die wekker en op een gunstig tijdstip gewekt worden, snap ik nog niet helemaal. Ik zet voor de zekerheid maar een gewone wekker want ik slaap 's morgens vroeg altijd het beste en het diepste


Dat werkt ideaal, als je er om 7.00u uit moet stel je hem in op 6.30-7.00u. Hij wekt je dan in dat half uur op het gunstigste moment. Een slaapcyclus bestaat uit lichtere slaap en diepere slaapmomenten, zodoende kiest de wekker het juiste moment.

Altijd als die wekker mij wekt lijkt het net of ik al wakker aan het worden ben haha

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:46

xIrlijn schreef:
Ik gebruik ook de Sleep Cycle app! De metingen zullen niet heel precies zijn, maar het is leuk om je slaapcycli (ongeveer) terug te kunnen zien. Hiermee sluit meteen ook de wekker aan op je slaapritme en gek genoeg werkt dat heel fijn. Is een gratis app, zeker aan te raden!


Ik heb de app ook geïnstalleerd maar nu krijg ik 1 maand gratis daarna 29,95 per jaar. Heb ik de verkeerde?

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:08

tokedri schreef:
Kmbrly schreef:
[ [url=m/SAl6pI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9jbY6k.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ga niet zeggen dat het 100% klopt maar geeft indicaties.
Zo zie ik wel hoeveel ik ongeveer heb geslapen.


Wat een bizar lange nachten zitten erbij zeg

Alleen die zondag klopt niet. Geloof dat ik hem toen in mijn slaap heb uit gedaan of aan de lader. Durf het niet zeker te zeggen.
Vanacht klopte eigenlijk wel ben deze morgen op gestaan en terug gaan slapen.
Is ook terug te vinden Op de eerste foto.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf je slaap bij houden, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:22

Ik wilde het wel gaan bijhouden, want heb behoorlijke slaapproblemen, al jaren.........

Heb de polar a360 sowieso om bewegen en alles bij te houden. Helaas synchroniseerde hij niet met mn oude S4 mini en nu niet met mn Nokia.

Ik heb er een tijdje mee geslapen, maar hij zei dat ik aardig goed had geslapen, terwijl ik echt wakker ben geweest tussendoor steeds.
Daarnaast is hij een paar keer afgevlogen, dus ben bang dat ik hem kapot sla, omdat ik weleens heftig ben in mn slaap.
En elke dag aan de computer leggen doe je toch minder snel.

Of het klopt weet ik dus niet zeker, maar heb het al eens over de slaapkamer in het ziekenhuis gehad, waar ze echt monitoren en zij vonden het juist ook goed dat ik zelf al naar mn problemen kijk.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 01:40

mag schreef:
xIrlijn schreef:
Ik gebruik ook de Sleep Cycle app! De metingen zullen niet heel precies zijn, maar het is leuk om je slaapcycli (ongeveer) terug te kunnen zien. Hiermee sluit meteen ook de wekker aan op je slaapritme en gek genoeg werkt dat heel fijn. Is een gratis app, zeker aan te raden!


Ik heb de app ook geïnstalleerd maar nu krijg ik 1 maand gratis daarna 29,95 per jaar. Heb ik de verkeerde?

Die melding kreeg in het begin ook! Maar dat bleek om de versie met extra functies te gaan (stond er heel onduidelijk).

Ik heb deze:
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:49

Ik doe het ook, heb al sinds mijn geboorte zo ongeveer een probleem met slapen. En mijn Fitbit geeft mij daarin inzichten. :)

Deze week slaap ik heel slecht. Ben op vakantie sinds woensdag waar het warm is, vreemd bed, veel lawaai buiten en word dus vaak wakker.
Afbeelding

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:37

MarlindeRooz schreef:
Ik doe het ook, heb al sinds mijn geboorte zo ongeveer een probleem met slapen. En mijn Fitbit geeft mij daarin inzichten. :)

Deze week slaap ik heel slecht. Ben op vakantie sinds woensdag waar het warm is, vreemd bed, veel lawaai buiten en word dus vaak wakker.
[ [url=m/kyfotW.png]Afbeelding[/url] ]


Ik verbaas me over de lange nachten die
mensen hier willen maken
7 uur is vrij normaal voor een volwassen persoon

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:40

tokedri schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik doe het ook, heb al sinds mijn geboorte zo ongeveer een probleem met slapen. En mijn Fitbit geeft mij daarin inzichten. :)

Deze week slaap ik heel slecht. Ben op vakantie sinds woensdag waar het warm is, vreemd bed, veel lawaai buiten en word dus vaak wakker.
[ [url=m/kyfotW.png]Afbeelding[/url] ]


Ik verbaas me over de lange nachten die
mensen hier willen maken
7 uur is vrij normaal voor een volwassen persoon


Ik heb meer slaap nodig dan dat, aan 7 uur zou ik echt niet genoeg hebben. Zelfs als ik doordeweeks 8 uur slaap, kan ik in het weekend echt een nacht 10 uur slapen om 'bij te slapen'. Denk dat dat het voor iedereen anders is :)