Artrodese

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Artrodese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 14:03

Hi!

Naar aanleiding van een gebroken voet vorig jaar en een operatie om wat vast te zetten. Plus een operatie om diezelfde schroef weer eruit te halen zit ik op het volgende punt.

Artrose. Vooral op deze foto is te zien dat de gladde lijn van onderkant botje 2 en bovenkant botje 3 ( van boven naar beneden ) er niet meer is. Tevens groeit er bovenop een stuk over wat dan ook een bult op mn voet veroorzaakt. Dat was de reden dat ik terug ging plus de pijn die weer meer werd.

Afbeelding


Daarbuiten is er wat ingescheurd bij het breken en tussen die twee botjes zit ook losse stukjes kraakbeen wat irriteert. Plus ondanks de eerdere operatie voor dit probleem, staat het nog niet zo dicht tegen elkaar aan als zou moeten.

Afbeelding


Al met al, gaan ze een operatie uitvoeren en daarbij de eerste twee botjes aan mijn voetwortel vastzetten. Oftewel Artrodese.

Dit zijn botje die het minst bewegen in je voet (richting je kleine teen wordt het bewegelijker?) Dus zou er maar een kleine verstijving moeten zijn.
Dit kan dan wel weer irritatie gevolgen hebben op de omliggende botjes.

Nu is mijn vraag, buiten dat ik zo het hele verhaal voor mezelf even op een rijtje kan zetten.

Heeft er iemand ervaring met een artrodese operatie en de eventuele bewegingsbeperkingen daarna? Iemand met iets soortgelijks die daarna gewoon nog kon rijden en dergelijke? :)

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Artrodese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:09

Klinkt heftig zeg.

Ik heb een vastgezette grote teen.
Door het topje is een schroef naar binnen gegaan en gewricht staat vast.
Lopen gaat prima, maar gewricht bewegen dus niet.
En dat is raar maar niet pijnlijk.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Artrodese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 21:35

Ja het wordt allemaal wel een tikje heftiger als ik vorig jaar had verwacht.

Wel fijn om te horen dat het voor jou hoogstens raar maar niet pijnlijk is.
Plus dat je nog gewoon kan lopen is een fijn voorgevoel. Hoewel het voor mij dus een niet al te bewegelijk deel is, zoals met een grote teen wel, ben ik toch een beetje bang voor een raar loopje c.q. pijn door het vastzetten. Tot nu toe 1x een pin en schroeven en dus in mn voet 1x een schroef en beide zijn binnen 2 jaar eruit gehaald wegens aanhoudende pijn. Dus tot nu toe is mijn lijf een tikje koppig :+

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:57

Ik heb ook een artrodese van mijn grote teen wegens artrose en ik ben er super blij mee. Kan weer pijnloos lopen.
Er zit een titanium plaat met schroeven in en een schroef dwars door het gewricht,blijft gewoon zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nu wel extra voorzichtig dat er geen paard op mijn voet gaat staan, ben zuinig op dit kunstwerk.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Artrodese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 22:06

Dat is een pittig kunstwerk inderdaad tiwi! Wat jij zegt met oppassen met een paard op je voet heb ik nu al inderdaad. Nooit onzeker rondom een paard geweest maar nu nog zonder kunstwerk is dat wel een grote angst geworden, ik maak nog wel eens rare bewegingen c.q. sprongetjes tegenwoordig haha :Y)

Maar heel fijn jullie verhalen dat de pijn daadwerkelijk weg is!

Heb jij nou eigenlijk ook 'last' van het plaatje of schroeven? Daar waarschuwde mijn chirurg nog voor omdat de huid zo dun is en en weinig tussen bot en huid zit?

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Artrodese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:43

Ik moet er met schoenen wel rekening mee houden.
Laatst een slipper die iets te breed was bovenop en meteen mijn huid kapot.
Je voelt de schroeven ook gewoon zitten. En de haartjes op mijn grote teen haal ik met de pincet weg, scheren gaat geheid mis op de schroef.