Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:38

Ik moest eigelijk ook gelijk denken aan lucide dromen. Waarin je je bewust bent dat je droomt. Misschien daar eens wat over googlen?


Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:42

Ik heb het 1x meegemaakt afgelopen jaar, was echt niet prettig. Ik had mijn ogen open, had het gevoel alsof er nog iemand in de kamer was en kon mij niet bewegen. Ik wilde mijn vriend die naast mij lag roepen en ik voelde ook aan mijn keel dat ik probeerde geluid te maken, maar er kwam niks uit. Ik wilde met mijn hand mijn vriend aanraken, maar kreeg daar ook geen beweging in. Heel beangstigend! Pas na een paar seconden kon ik bewegen en heb ik hem wakker kunnen maken, maar wat was ik daarna bang om nog te slapen :=

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:46

Yup ik herken dit ook als een slaapverlamming. Ik heb het eigenlijk nooit 's nachts, maar altijd als ik weleens op de bank in slaap val. Voorheen was er inderdaad grote paniek en heel erge moeite om wakker te worden. Nu (als het gebeurt) kan ik mezelf (tijdens de verlamming) toespreken dat het niet echt is, dat ik droom en straks vanzelf wakker word. Maar ik merkte dat als ik een timer zette, ik dan nergens last van had. Dus als ik nu kan dutten en ik begin slaperig te worden zet ik een timer.

Voor jou is dat niet handig natuurlijk 's nachts, maar je kan wel proberen voordat je gaat slapen je erg te concentreren op dat je gaat slapen en dat je ook weer wakker wordt. Zo kon ik mezelf dus op een gegeven moment tijdens die droom vertellen dat het wel weer goed zou komen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 02:26

Ik heb het in mijn tiener jaren heel erg gehad, nu heel af en toe nog eens. Ik heb het nu zo vaak gehad dat als het nu weer gebeurt ik zoiets heb van ugh, niet weer he, word nou wakker lichaam, kom op!

Wat ik ook wel eens gehad heb is het gevoel van stikken, dat vond ik dan een heel stuk minder leuk. Ik kon niet ademen en probeerde mezelf dus ook echt wakker te maken, eenmaal als ik wakker was, was ik ook echt buiten adem.

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:50

EmmaK95 schreef:
Ja dat is een slaapverlamming, ik heb ze ook regelmatig, vooral als ik uitslaap.
Wat mij goed helpt om eruit te komen: sowieso rustig blijven, want ik kan altijd bedenken dat het een droom is (jij misschien ook) en vervolgens beweeg ik mijn lippen en tong. Dit zijn namelijk 1 van de weinige spieren die niet verlamd zijn in je slaap. Gewoon kauw, lik bewegingen maken en dan kom ik er eigenlijk altijd heel snel uit!
Zodra je je dat kan bedenken en die actie kan ondernemen in je droom, is het eigenlijk niet meer zo beangstigend!

Nog een laatste tip om er niet meteen weer in te glijden als je wakker bent; even uit bed gaan, wat drinken oid, en dan pas weer opnieuw in slaap proberen te vallen.
Succes!

Wat een fijne tip om kauw/lik bewegingen te maken, die ga ik toepassen als ik weer eens een gigantische nachtmerrie heb en er niet uitkom!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, bora, Dax, ellen05, IASCrawler, Kirsha, Lanoca, Lotje033, nicole_floor, purny, Rije, Robin_Rikkie, WendyKtH en 124 bezoekers