Ik ben uitgeput.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 15:04

Even een update, ik heb mijn verjaardag gehad en uiteindelijk zijn er nog 3 mensen gekomen waar ik heel blij mee was.
Verder wel een fijne verjaardag gehad.

Nu kom ik alleen bij het punt dat ik dinsdag weer met een nieuwe opleiding begin en het zo onwijs eng vind. Ik kijk er heel erg naar uit om nieuwe mensen te leren kennen in een totaal nieuwe omgeving maar aan de andere kant zet ik het liefst alles direct stop.
Ik zou direct al aan mijn coach moeten vertellen wat er aan de hand is met me omdat ik een paar dagen vrij moet voor mijn EMDR therapie, ben zo bang dat ze het niet begrijpen :(

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:11

Fijn dat je 3 gezellige mensen om je heen hebt gehad tijdens je verjaardag!

En betreffende je nieuwe opleiding, knap dat je er al naar uitkijkt om nieuwe mensen te leren kennen! Het is ook een enge situatie, maar bedenk jezelf wel dat iedereen die op die opleiding komt nieuw en onzeker is, dus dat gaat helemaal goedkomen! Probeer er zelf open in te gaan en vragen te stellen aan de nieuwe mensen om je heen :D

Betreft direct aangeven wat er aan de hand is, natuurlijk is dat eng (!), je gaat even tegen een compleet nieuw iemand vertellen dat je vrij wil en wat daar de reden voor is. Het is niet erg dat je dat eng vindt, neem je coach even apart om dit door te geven en doe dat niet waar je gehele klas bij is :) Ik verwacht dat je coach je zomaar begrijpt maar zo niet kan je altijd vragen om een brief van je psycholoog of huisarts waarin staat dat je die dagen vrij moet :)

Enne verder..

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:28

Fijn dat het toch nog een fijne verjaardag is geworden!

En spannend hoor: een nieuwe opleiding!
Goed om te beginnen!
En zorg goed voor jezelf: doe ontspanningsoefeningen, beweeg en spreek jezelf moed in...!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 10:47

Vandaag mijn eerste emdr sessie, vind het dood eng, weet niet zo goed wat ik moet verwachten

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:10

SindyKaya schreef:
Vandaag mijn eerste emdr sessie, vind het dood eng, weet niet zo goed wat ik moet verwachten


Ik heb dit ook gehad. Hielp mij niet zo heel erg, behalve de 1e keer. Daarna voelde ik me echt een soort van 'stoned' maar dan op een fijne manier. Alsof ik eindelijk even uit de 'fight or flight' modus kwam. Het komt goed, je bent dapper! <3

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:47

...hoe is de emdr geweest?

Ik herken het 'prettig stoned' gevoel wel: je zenuwstel werkt heel hard tijdens het 'links rechts links'. Ik was dan ook over het algemeen moe - maar doorgaans wel een prettig soort moe.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 06:10

Ik vond het heel moeilijk, alles stap voor stap door gegaan en dat heeft me gesloopt, ik denk er de hele tijd aan terug en heb vannacht ook over de gebeurtenis gedroomd.
Ik moet nu naar school maar weet niet of ik dat volhoud, maar als ik niet ga voel ik me onwijs laf en schuldig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:17

Sterkte! Dat je er de hele tijd aan terug denkt en er over denkt is normaal. Je hersenen zijn immers druk bezig om de sessie te verwerken.
Ik heb zelf ook EMDR gehad en het heeft goed geholpen, maar ik was dan na iedere sessie wel 3 dagen echt bekaf en dan begon ik alweer te zenuwen voor de volgende sessie. Daarom deden wij het om de week ipv iedere week. Dan is er in ieder geval wat ademruimte.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:28

Als eerste heel veel sterkte TS!

Ik ga toch even inhaken op het Jan gebeuren. Het kan voor Jan ook erg vermoeiend zijn om jouw vriend te zijn. Onbewust leg je misschien een hele zware last op zijn schouders. Het is je enige vriend, je doet alles voor hem en hij kan dat misschien niet terug geven.

Ik heb zelf ook een beste vriend die depressief is. Ik ben zijn enige vriendin, en hij doet letterlijk alles voor me. Ook al wil ik het absoluut NIET! Nu na enkele jaren begint de druk die hij onbewust op mijn schouders legt te veel te worden. Ik hou van hem als vrienden, maar ik kan niet de hele dag zijn handje vasthouden. Hij zal zelf hier uit moeten komen. Zodra ik hem dus niet de hele dag aandacht geef begint hij nog meer aandacht te zoeken. Dit doet hij onbewust! Even een voorbeeldje. Misschien heeft Jan dit gevoel ook wel een beetje, maar durft hij er niet zo open over te communiceren zoals ik dat doe bij mijn beste vriend...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:11

SindyKaya schreef:
Ik vond het heel moeilijk, alles stap voor stap door gegaan en dat heeft me gesloopt, ik denk er de hele tijd aan terug en heb vannacht ook over de gebeurtenis gedroomd.
Ik moet nu naar school maar weet niet of ik dat volhoud, maar als ik niet ga voel ik me onwijs laf en schuldig


Ja, emdr is complex en confronterend.
:(:) :(:) :(:)

Maar hebben jullie zogezegd alle stappen van de sessie doorlopen?
(Je kunt ff spieken op Wikipedia, dat is wel een goede pagina over emdr.)

Ik bedoel: je hebt de 'rotfoto',
de 5 vragen hier over,
dan ga je 'links rechts links werk' doen. En er komen allerlei associaties (op Wikipedia heet dat: 'de inktvis en de tentakels') - je hebt het een tijd over bijvoorbeeld angst, als de angst weg is kijk je weer naar de rotfoto
dan komt bijvoorbeeld schaamte, werken jullie een tijd aan schaamte.
Als de schaamte weg is, kijk je weer naar de rotfoto - komt de rol van persoon x,
als daar duidelijkheid over is kijk je weer naar de rotfoto: komt boosheid, etc etc.
Net zo lang tot (...hoe is het mogelijk...) de rotfoto neutraal voelt. ("Er komt niets meer.")
Daarna 'plak' je de positieve gedachte over jezelf bovenop de rotfoto - hoe 'waar' voelt dat...? Volgt links rechts links werk.
Dan gaan jullie na of er nog ongebruikelijke spanning, pijn oid in je lichaam aanwezig is, zo ja: links rechts links werk.


Ook als jullie al deze stappen hebben doorlopen kan het zijn dat je er constant aan moet denken, er over droomt.
Dat kan - op Wikipedia staat zoiets als 'de inktvissen mbt de verschillende nare gebeurtenissen kunnen grillig verknoopt zijn'. :(:)
En dan is dit de inhoud van de 2e sessie.
(Uiteraard: als de eerste sessie zogezegd niet klaar en afgerond is, hoort dat eerst afgemaakt te worden.)

;) en dat laffe, schuldige rotgevoel lijkt me daarna ook wel een sessie waard.
(Je bent uitgeput, maar loopt rond met innerlijke "duivels" die willen dat je hard werkt tot je er bij neervalt. :(:) )

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 11:24

Ja stap 1 zijn we door gegaan, ben alleen niet zo ver gekomen dat ik niks meer bij die foto voel.

Het lijkt inderdaad alsof er iemand keihard tegen mij aan het schreeuwen is dat ik vandaag naar school moet gaan, terwijl ik weet hoe hard ik de rust nu even nodig ben.
Ik ben thuis gebleven omdat het van mijn moeder moest, die zag direct dat het niet lukte

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:21

SindyKaya schreef:
Ja stap 1 zijn we door gegaan, ben alleen niet zo ver gekomen dat ik niks meer bij die foto voel.

Het lijkt inderdaad alsof er iemand keihard tegen mij aan het schreeuwen is dat ik vandaag naar school moet gaan, terwijl ik weet hoe hard ik de rust nu even nodig ben.
Ik ben thuis gebleven omdat het van mijn moeder moest, die zag direct dat het niet lukte


Heel goed dat je moeder je in de gaten houdt. En nu: jezelf zoveel mogelijk verwennen! Ik bedoel, hallo: je hebt een wereldprestatie gedaan! Een soort operatie maar dan mentaal. Nu is het tijd om lief te zijn tegenover jezelf, hoe moeilijk het ook is. Zelfliefde creeren is heel moeilijk maar dit komt met kleine stapjes. Zet jezelf een kopje thee, haal de allerlekkerste chocolade & je lekkerste dekentje. Zie jezelf als een kind wat je moet troosten.

Zelf denk ik dan altijd aan mijn "innerlijk kind". Dan zie ik het meisje voor me die ik vroeger was, haal ik haar voor me. Je hebt het tegen dit meisje, je bent zo hard voor haar. Dan verzachten mijn oordelen tegenover mezelf altijd. Waarom vinden we het wel oke om ons zo te gedragen tegenover ons volwassen zelf en niet tegenover het kind? Terwijl we toch echt precies dezelfde zijn. Heel veel sterkte, je kan het ♡

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:03

Blijf dapper, ook al denk je geen moed te hebben.
Stel je kwetsbaar op naar iemand die je zal begeleiden in je nieuwe opleiding. Vertel deze persoon dat je het doodeng vindt, het kan je helpen om iemand die je vreemd is, toch achter je te hebben.
Vier ook de dingen die je hebt gedaan ondanks je angst. Het is een overwinning.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:08

SindyKaya schreef:
Ja stap 1 zijn we door gegaan, ben alleen niet zo ver gekomen dat ik niks meer bij die foto voel.

Geeft niets - de eerste keer kan het zijn dat het lang duurt...!
Gewoon volhouden!
Na de 2e of 3e rotfoto wordt het 'vanzelf' wel korter.

Maar ik snap dat je op dit moment extra kwetsbaar bent: voorbij het punt dat je niets meer voelt bij die rotfoto ben je veel rustiger.

Wanneer gaan jullie verder...?
Citaat:
Het lijkt inderdaad alsof er iemand keihard tegen mij aan het schreeuwen is dat ik vandaag naar school moet gaan, terwijl ik weet hoe hard ik de rust nu even nodig ben.
Ik ben thuis gebleven omdat het van mijn moeder moest, die zag direct dat het niet lukte

Hiep hiep hoera voor je moeder!

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:34

Een dikke knuffel voor jou TS! :(:) En goed dat je thuisgebleven bent, is ook helemaal niet erg, school blijft er wel! Jouw gezondheid staat natuurlijk voorop, dus top dat je moeder dit zo goed gezien heeft.

Wat Jan betreft denk ik ook dat het goed zou kunnen zijn wat Jolien hierboven zegt. Het blijft altijd een lastige situatie.. Ik ben zelf vrij gevoelig voor depressieve klachten, zat zelf een aantal maanden terug bijvoorbeeld nog tegen een burnout aan en had toen ook het gevoel dat ik er niemand mee 'lastig wilde vallen'. Maar andersom heb ik het ook wel meegemaakt, dat ik iemand kende met heftige psychische klachten en me er zelf ook akelig door ging voelen en afstand heb moeten nemen. Zo'n situatie is complex..

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:12

Soms is het goed te relativeren, zo heeft jan ook een leven zonder jou. Die mensen die niet naar jou verjaardag konden komen hadden misschien wel werk of een andere verjaardag, sommige zullen het berichtje misschien hebben gelezen maar niet durven reageren.

Het zou leuk voor je zijn als je van het leven kan genieten, zonder en met vrienden. probeer wel elke dag iets positiefs te zien, al is t maar dat je de dag weer hebt overleefd of iets simpels als een beetje zonlicht.
Die jan is vast een aardige jongen dat hij je vriend wil zijn, maar je zou wel aan hem kunnen vragen dat hij even een berichtje terug stuurt als hij toch jou berichtjes leest. al was t maar om te zeggen; "ik reageer andere keer even." dan weet je wat beter waar je aan toe bent.

Wat voor mij goed werkte als ik wat minder vrolijk was is positieve dingen opschrijven die ik in het verleden heb meegemaakt of gezien. Of juist een mooi vooruitzicht zoals je opleiding. Een dagje lui en depri in bed blijven is helemaal niet erg, als je daarna maar weer vrolijk kan durven zijn.
En een dagje school missen is niet zo erg joh, je gezondheid is veel belangrijker.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:33

Emdr is heftig, maar echt ik hoop dat het jou net zoveel brengt dan dat het mij heeft gebracht, dan is het het allemaal waard! :(:)
En nee dit is niet makkelijk banketstaaf, er komt daarbij heel veel verdriet los.
Als ik vanavond rust heb krijg je een pb’tje van me waarvan ik hoop dat het je misschien wat verder helpt.
Het klinkt nu uit mijn mond raar, maar Jan is het niet waard.
Hoe moeilijk het ook is ik heb er ook mensen voor los moeten laten die achteraf veel minder om me gaven dan ik dacht.
Maar is dat moeilijk? Ja enorm. Heb ik nu mensen over waarvan ik weet dat ik er wél op kan bouwen no matter what? Ja.
En dat zijn geen hordes, maar alles beter dan fake vriendschappen waar je als het erop aankomt geen kl*te aan hebt.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 17:40

Wbt Jan heb ik het even laten zakken, we spreken elkaar als het zo uitkomt, anders niet
Gister vroeg hij wel hoe het was gegaan, ook eerlijk gezegd dat het fiets up was en dat ik het er moeilijk mee heb. Toen heeft hij gezegd dat als hij wat kon doen dat ik het moest zeggen, maar als ik dan vandaag vraag of hij tijd had krijg ik er geen antwoord op...
Dan niet

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:13

Als de beelden te veel blijven hangen gewoon bellen om een extra sessie in te lassen hoor. Dat werd mij na elke behandeling op mijn hart gedrukt.

Wel fijn dat je moeder zag dat het niet ging en je thuis bent gebleven. Zelf plande ik de EMDR op de vrijdag zodat ik het weekend bij kon komen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 16:20

Ik zou vanmiddag afspreken met Jan, ben nu al 2en half uur op hem aan het wachten..

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:01

Heel k*t, maar laat het hem lekker uitzoeken en knikker hem uit je leven.
Als je je laatste bericht leest, en lees eens of het een bericht is van een vreemde.
Wat zou je diegene zeggen of adviseren?
Dan denk je toch: die eikel is je niet waard?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 17:39

Even een update, het gaat eigenlijk onwijs goed.
De emdr geeft mij onwijs veel rust en er is op dit moment alleen maar positivieteit, school is leuk de mensen zijn leuk en dat zorgt er ook voor dat ik mensen zoals Jan beter achter me kan laten.
Ik zit er zelfs over na te denken om weer een beetje te gaan solliciteren :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:23

Fijn dat de emdr aanslaat...!
Nare dingen en mensen kun je lekker achter je gaan laten.

En geniet van de rust zou ik zeggen - en denk alvast wat na over solliciteren.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Ik ben uitgeput.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:22

Wat ontzettend fijn! Lekker zo door gaan zou ik zeggen.

Even genieten van alle positieve dingen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 10:52

Hoi, weer even een update. :)

Het gaat heel goed, ik zit lekker in mijn vel en ik voel me heel goed!

Het enige wat mij nu nog verdrietig maakt is Jan, ik weet gewoon dat ik hem aan het kwijt raken ben en ik er vrij weinig aan kan doen. Het voelt denk ik een beetje als liefdes verdriet, je hebt zoveel leuke dingen samen gedaan en meegemaakt en het is over.
Ik doe onwijs mijn best om andere leuke dingen te doen en er zo min mogelijk aan te denken maar dat betekend niet dat het niet zwaar is