Afvallen tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:56

Ik ben sinds 2 jaar aan het proberen om af te vallen.

Een half jaar geleden was ik 10 kilo afgevallen maar nu is er bijna het dubbele weer bij.

Ik gebruik de app Voedingscentrum en zet er bijnadagelijks mijn eet patroon in.
Als ik het er niet inzet dan is het meestal omdat, ik dan slecht gegeten heb kwa calorieën innamen.

Hebben jullie tips om mij te motiveren of om mij te helpen afvallen want, weet echt niet meer wat ik nog kan doen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:58

Gewoon, gezond gaan eten!

De schijf van 5, afwisseling, veel groentes, alle kleurtjes, en vooral van het seizoen.
Zorg dat je voldoende eiwit binnenkrijgt, dit zorgt voor spiermassa en de verbranding.
Eet de gezonde koolhydraten, kijk naar glycemische index.

Kook vers, vermijd zout, en vermijd suiker.

In een jaar ben je meer dan 15 kilo kwijt en de rest gaat vanzelf, omdat je eet wat je eigenlijk hoort te eten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:00

Proberen om toch alles er in te zetten ook al eet je teveel. Ik snap je probleem hoor. Maar het goed om met je neus op de feiten gedrukt te worden en te zien wat je naar binnen werkt. Kan soms juist heel goed helpen als je ziet hoeveel je eigenlijk naar binnen gekregen hebt.
En verder probeer kleine veranderingen in te brengen in je patroon. Ga niet ineens alles laten vallen om het maar gezond te doen. Maar begin bv met veel water drinken. En daarna met een gezond ontbijt als je dat onder knie hebt ga je de lunch meer aanpassen. En probeer vooral niet te weinig te eten. Als je dagen "te" weinig eet kan je dat juist op sommige dagen willen inhalen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:53

Als je aankomt dan krijg je meer binnen dan je lichaam verbrandt dus als je af wilt vallen zul je dat om moeten draaien.
Wat meer bewegen en/of wat minder calorieën eten.
Als je dagelijks een uurtje beweegt en gezond eet via de schijf van vijf, dan ben je al een heel eind op weg!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:56

Calorieën tellen. Niks meer, niks minder. Als je minder calorieën eet dan dat je verbruikt val je af. En dan ook daadwerkelijk tellen en niet een gokje doen. Dan zit je er zo honderd calorieën naast en dat telt op.

Er zijn altijd uitzonderingen zoals mensen met een ziekte of een trage schildklier. Maar de kans dat je dat hebt is erg klein. Ook de spaarstand die vaak besproken wordt is onzin.

Gewoon calorieën tellen dus en volhouden :D

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:04

Hoe komt het dat je terug bent bijgekomen?

Ik denk dat je daar eerst een oplossing voor moet vinden. Gewicht verliezen is moeilijk, op gewicht blijven is nog moeilijker.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:07

Minder focussen op minder eten, meer focussen op genoeg drinken en meer bewegen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:11

Sorry maar domweg minder calorien klopt niet....dat zet je lijf alleen maar in de spaarstand.

ga gewoon gezond eten en vergeet ook niet goede vetten te eten, dus olijfolie, kokosolie en zelfs roomboter ( dit laatste met mate 0
Maar je hebt het nodig voor je hormoonhuishouding.

Gewoon normaal gezond gaan eten, niks tellen, je krijgt dan genoeg binnen, je kunt een vitamine preparaat nemen om in het begin je tekorten aan te vullen.

Maar gezond eten, is alles wat je lijf nodig heeft, de rest gaat vanzelf.

En ( als je kunt ) bewegen, geen gekke dingen maar zoek een leuke sport en wandel iedere dag een half uur, tempo, zodat je nog net normaal kunt praten.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:16

Dat kun je wel zeggen A3a1 maar ook met het eten van teveel gezond voedsel kun je dik worden dus ook die calorie inname is niet onbeperkt.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:46

Ik geloof in het vrije eten. Google eens op Monique Rosier en haar boek Monster en Mo. Compleet andere insteek waarschijnlijk dan alle andere adviezen die je hier zult krijgen maar ook deze mag vind ik genoemd worden. :)

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:48

Eigenlijk is het heel simpel met afvallen, zo weinig eten dat je lichaam gebruik gaat maken van eigen reserve, dit kan je op veel manieren bereiken.

In februari woog ik nog zo'n 84 kg, nu ben ik 62 kg.
Voor mij was het voornamelijk een mindset, ik was het zat, knop om in mijn hoofd, koolhydraden en suikers uit mijn menu en eigenlijk vanaf dat moment aan het afvallen.
Geen apps bijgehouden, geen calorieen getelt.
Voordeel is dat je met dieet wel gewoon lekkere dingen kan eten als kaasjes en worst etc etc.

Door het gemak waarmee het mij ging zijn een aantal vriendinnen ook gestart op deze manier, zo grappig hoor van alle kanten, makkelijkste dieet ooit.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 06:29

Iedereen die te dik is en heel eerlijk is tegen zichzelf, weet wel hoe het komt. Aan jou te horen is dat ook zo, maar je mist de motivatie om er wat aan te doen.
Tips over eten heb je dus niet nodig.

Misschien heb je hier wat aan?
- Toch eerlijker zijn tegen jezelf en ook de slechte dagen noteren.
-Iedereen om je heen vertellen dat je wilt afvallen. Dit zorgt voor een drempel om in de buurt van anderen te snaaien.
-Doelen voor jezelf stellen en ophangen, zet er een beloning tegenover als je je doel hebt gehaald.
-Alles wat je eet op de foto zetten en die foto's elke avond bekijken. Dat is ook nogal confronterend. Of afspreken dat je die foto's naar iemand stuurt.
- Geen snoep, koek, chips enz in huis hebben.
- Een weekplanning maken met wat je wilt eten en die ophangen.
- Kijken of je nog wat extra kunt bewegen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 06:49

Het is geen hogere wiskunde, minder eten, meer bewegen en bewust eten.

Snap je probleem hoor, heb precies hetzelfde, was 12 kilo afgevallen en nu na de vakantie toch bijna 3 aan gekomen.
Vandaag voor het eerst weer aan het werk en de knop gaat weer om! Die 3 kilo gaan er ook weer af!!

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:02

Afvallen lukt vaak nog wel maar op gewicht blijven zal een levenslang probleem kunnen zijn, als je echter de knop omgezet krijgt dan moet het lukken. Er zijn zoveel fijnere dingen in het leven dan eten doorslikken ;-). Als je bij elke hap je afvraagt of het de calorieën waard is dan helpt dat vaak al. Frisdrank compleet uit je leven bannen scheelt vermoedelijk ook al veel en echt waar, je went aan thee of water. Misschien helpt het je om de eerste paar jaar via de weight watchers of iets dergelijks onder begeleiding af te vallen daarna zit de manier van op je inname te letten in je systeem en lukt het verder zelf. 25 jaar geleden ben ik 25 kg afgevallen en het is er ook nooit meer bij gekomen, mijn mantra " is deze hap de calorieën waard?" werkt nog elke dag! Succes

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:17

A3a1 schreef:
Sorry maar domweg minder calorien klopt niet....dat zet je lijf alleen maar in de spaarstand.

ga gewoon gezond eten en vergeet ook niet goede vetten te eten, dus olijfolie, kokosolie en zelfs roomboter ( dit laatste met mate 0
Maar je hebt het nodig voor je hormoonhuishouding.

Gewoon normaal gezond gaan eten, niks tellen, je krijgt dan genoeg binnen, je kunt een vitamine preparaat nemen om in het begin je tekorten aan te vullen.

Maar gezond eten, is alles wat je lijf nodig heeft, de rest gaat vanzelf.

En ( als je kunt ) bewegen, geen gekke dingen maar zoek een leuke sport en wandel iedere dag een half uur, tempo, zodat je nog net normaal kunt praten.


Spaarstand geloof ik niet zo in. Is volgens mij ook nooit bewezen dat het zo werkt. Denk dat mensen vaak geen idee hebben wat ze echt eten. En ja dat kan echt onbewust veel meer zijn. Ook met gezond eten kan je teveel eten.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:35

Zahlina schreef:
Eigenlijk is het heel simpel met afvallen, zo weinig eten dat je lichaam gebruik gaat maken van eigen reserve, dit kan je op veel manieren bereiken.

In februari woog ik nog zo'n 84 kg, nu ben ik 62 kg.
Voor mij was het voornamelijk een mindset, ik was het zat, knop om in mijn hoofd, koolhydraden en suikers uit mijn menu en eigenlijk vanaf dat moment aan het afvallen.
Geen apps bijgehouden, geen calorieen getelt.
Voordeel is dat je met dieet wel gewoon lekkere dingen kan eten als kaasjes en worst etc etc.

Door het gemak waarmee het mij ging zijn een aantal vriendinnen ook gestart op deze manier, zo grappig hoor van alle kanten, makkelijkste dieet ooit.


mag ik vragen wat jij dan zoal wel eet op een dag?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:11

JPS schreef:
Dat kun je wel zeggen A3a1 maar ook met het eten van teveel gezond voedsel kun je dik worden dus ook die calorie inname is niet onbeperkt.


Tja, alleen eet je daar alleen zelden zoveel van dat je er dik van wordt.
Meestal eerder te weinig en daar kun je dan weer dik van worden omdat je lichaam in de spaarstand gaat.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:16

Koolhydraten en suikers zijn de grootste boosdoeners. Verder ook de hoeveelheden. Je maag kan echt groeien en krimpen en vaak zie je een cirkel die in stand wordt gehouden.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:46

Je hele leven calorieën tellen is natuurlijk niet top. Maar veel mensen schatten echt verkeerd in hoeveel calorieën ze eten. Door dus simpelweg te tellen ben je daar heel snel achter.

Van gezond eten mag je vaak meer (maar onderschat druiven, appels etc niet!) maar het is ook goed te leren wat eens een keer een patatje of een donut voor je doet.

Die spaarstand bestaat gelukkig echt niet! :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:49

Simpel; stop met diëten of afvallen of hoe je het ook noemt. Tel geen calorieën, maar ga wel altijd bewust zitten voor het eten. Proef, kijk, voel.. Geniet!

Een koekje op zijn tijd kan echt geen kwaad. Het drinken is meestal de grootste boosdoener. "Gezonde" vruchtensapjes, frisdrank.. Probeer je te beperken tot water, koffie en thee. Eventueel wat vers fruit door het water als je wat meer smaak wilt.

Simpele lijdraad: Ga niet naar de supermarkt, maar haal alleen je producten bij de groenteboer, slager en bakker.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 14-08-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:51

Zahlina schreef:
In februari woog ik nog zo'n 84 kg, nu ben ik 62 kg.


Weet je dat zeker?
Zoveel kilo in korte tijd lijkt me ongezond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:11

Dat geen kcal tellen werkt niet voor iedereen, ik ben juist wel 19 kg af te vallen door alles te tellen en in te voeren in een app. Confronterend, ja. Maar je wordt je heel bewust van alles wat je er in stopt en ik ben echt na gaan denken over wat ik eet. En idd wat ik eerder al las, wat je niet in huis haalt kun je ook niet eten. Bij mij moest eerst echt de knop om. Nu dat eenmaal zo is ben ik in iets meer dan een jaar afgevallen, en inmiddels al ruim een halfjaar op hetzelfde gewicht. Ik tel nog steeds alles, als stok achter de deur voor mezelf. Ik heb voor ik ging tellen ook gewoon geprobeerd gezond te eten (geen tussendoortjes, wel alle maaltijden, geen alcohol en suikerhoudende dranken) en niet perse een bepaald plan te volgen, maar daar viel ik dus niks mee af.

Te weinig eten is niet goed, evenals te eenzijdig. Je moet wel alle voedselgroepen binnen krijgen, maar het gaat om de juiste verhoudingen eiwitten/koolhydraten en vetten. Reken uit hoeveel je lichaam verbruikt in ruststand (BMR) en wat je ongeveer verbruikt op een normale dag aan kcal. Als je daar ergens tussen gaat zitten zou je af moeten gaan vallen. Jouw app kan dat als het goed is uitrekenen voor jou en anders zijn er handige tools voor te vinden op internet.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:17

Het is al eerder gezegd: 'Gosh - wat gebeurde er nou dat het er weer bij kwam...?'
Mogelijk zit daar een sleutel.

Vier andere sleutels, waar ik veel plezier van heb:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben.

(Soms heb je ze nodig - je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nidig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:08

De meeste berichten komen aardig dicht bij wat werkt voor de meeste mensen.

Er zijn honderden verschillende dieten, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: minder eten dan je verbruikt.

Alleen onderstaande ben ik het roerend mee oneens:

Janneke2 schreef:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

"Aanzetten tot"?
19 jaar actief in fitness/bodybuilding/powerlifting (inclusief een trainer die bodybuilding competities doet op het hoogste niveau, plus lezer van wetenschappelijke nieuwsberichten opgesteld door de toponderzoekers in de wereld) en dit ben ik nog nooit tegen gekomen. Laat ik het daar bij houden.

Janneke2 schreef:
2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

Zodat je lekker hongerig bent in de avond wanneer je ook net vermoeid bent. Het recept om je koelkast leeg te eten. Beter verdeel je de calorien over de dag en maak je aanpassingen op basis wat het beste werkt voor jou.

Janneke2 schreef:
3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben.

Wat, sorrie? Je lichaam trainen voorraden aan te spreken?
Als je 2000 calorieën eet en er 2200 verbrand, dan spreekt je lichaam 200 calorieën uit de voorraad aan. Daar is geen training voor nodig. Bewegen op nuchtere maag helpt verder niet; de voorraden worden vanzelf weer aangevuld na het bewegen als je begint te eten.
Enkele supplementen zijn misschien wel aan te raden maar ik weet niet wat de legaliteit daarvan is in Nederland dus ik zal het niet riskeren die hier te noemen.

Janneke2 schreef:
4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.

De vetverbranding gaat vanzelf aan als je meer verbrand dan eet. Maar zorg er inderdaad wel voor dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Op bijvoorbeeld chronometer.com kan je al je eten op een dag invullen (wel in het engels) en krijg je de details te zien (hetzelfde als alle andere apps, maar dan nu met vitamines en mineralen).

Janneke2 schreef:
In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Snelle lege koolhydraten eten is een spoedprocedure om af te vallen? Ik ben je kwijt.

Janneke2 schreef:
Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.

Niet alles werkt voor iedereen. De een telt calorieën, de ander niet. Zoek zelf uit wat voor je werkt. Mijn advies zal wel degelijk zijn een tijdje calorieën te tellen want je hebt waarschijnlijk geen idee wat je binnen krijgt en daar zal je toch echt wel bewust van moeten worden.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:22

Citaat:
Alleen onderstaande ben ik het roerend mee oneens:

Janneke2 schreef:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

"Aanzetten tot"?
19 jaar actief in fitness/bodybuilding/powerlifting (inclusief een trainer die bodybuilding competities doet op het hoogste niveau, plus lezer van wetenschappelijke nieuwsberichten opgesteld door de toponderzoekers in de wereld) en dit ben ik nog nooit tegen gekomen. Laat ik het daar bij houden.


Sorry- ik denk dat je te veel zegt of te weinig.

"Het kan gebeuren" dat jij bepaalde ontwikkelingen in mijn vakgebied, de medische biologie, gemist hebt.

Geeft niets.

Maar op basis van 'dit heb ik nog nooit gehoord' het ergens "grondig mee oneens zijn" vind ik uiterst matig.

Citaat:
Janneke2 schreef:
2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

Zodat je lekker hongerig bent in de avond wanneer je ook net vermoeid bent. Het recept om je koelkast leeg te eten.

..."train de pancreas/ alvleesklier". Dat moet dit voorkomen.


Citaat:
Wat, sorrie? Je lichaam trainen voorraden aan te spreken?

...voorraden aanspreken is afvallen.
Lijkt mij een voor de hand liggende training.

Citaat:
Als je 2000 calorieën eet en er 2200 verbrand, dan spreekt je lichaam 200 calorieën uit de voorraad aan. Daar is geen training voor nodig.

Als - dan.
Dat klopt, maar de realiteit is dat afvallen niet makkelijk is voor iedereen....

Citaat:
Bewegen op nuchtere maag helpt verder niet; de voorraden worden vanzelf weer aangevuld na het bewegen als je begint te eten.

Natuurlijk, daar gaat het ook niet om....
Het gaat er om dat je jezelf traint om de glycogeen (...dat in je spieren zit...) tijdens het bewegen aan te spreken.
Je ziet het niet op de weegschaal, maar het vermogen om dit te kunnen heeft goede effecten.

Janneke2 schreef:
4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.

De vetverbranding gaat vanzelf aan als je meer verbrand dan eet.[/quote]
....als DAT nou eens waar zou zijn, wat zouden er dan minder problemen zijn!

Citaat:
Snelle lege koolhydraten eten is een spoedprocedure om af te vallen? Ik ben je kwijt.

Graag lezen.

Elementaire biologie: koolhydraten worden gebruikt tijdens flight/fight.
Als je lichaam dus nul tijd heeft voor langdurige vetvertering maar er acuut bakken energie nodig zijn om te overleven.

Mijn pleidooi om af te vallen: laat je lichaam zo veel mogelijk op de langzamer vetverbranding functioneren.

Citaat:
Janneke2 schreef:
Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.

Niet alles werkt voor iedereen.

Klopt: daarom schreef ik 'ik ben er niet van'.