Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Eloya

Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 14:36

Zijn er hier nog meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)?
Het belemmert mij behoorlijk in dingen en wil er eigenlijk wel vanaf. ik wéet dat het niet een reele angst is maar ook niet geheel onrealistisch want ik ben gevoelig voor wespensteken..

Eerder redde ik het nog wel met terrassen vermijden en oppassen bij de bbq, prullenbakken etc
maar nu zit er waarschijnlijk een nest bij ons keukenraam en op het werk zitten ze plots veel binnen in de achterruimte dus ook daar zit ergens een nest.
Op het werk denken ze dat ik een grapje maak als ik voor de zoveelste keer wegvlieg uit reflex als ik een wesp zie. Maar ze zien helaas niet in ondanks meerdere keren aangeven dat ik elke keer met een paniekaanval aan het werk ben en met een hartslag van boven de 100 dat ik telkens super moe thuiskom erdoor.
Ik heb dus echt de vlucht reactie als ik er 1 zie, soms ben ik nog sneller verdwenen van de plek dan dat ik het zelf bewust door heb. Ik probeer nu wel om het te ondergaan als in wel in dezelfde ruimte blijven en dit gaat nu oke, maar als ik een kleine ruimte door moet waar ze zitten moet ik mijzelf echt inpraten "ze doen niets, ze zijn banger voor jou dan jij voor hen" en mijzelf rustig praten en dan diep ademhalen en doorlopen.

ik heb dit al sinds mijn vroege jeugd, kan mij ook niet anders herinneren maar dit begint nu wel erg vervelend te worden..
Wie heeft er tips?

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Caresse07

Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:40

Goh ik wist niet dat dit een naam had.....maar ja hier ook iemand die als de dood is voor die geel/zwarte engerds :=

Bij mij gaat het terug naar mijn hele kleine kindertijd, ben toen ooit eens gestoken en dat heeft blijkbaar zo'n indruk op me gemaakt dat ik nu nog steeds als de dood ben voor die krengen.

Ik kan gewoon niet rustig blijven zitten als er eentje in de buurt is. En zeggen dat ze niks doen als je stil blijft zitten trap ik ook niet meer in, dat zijn ze die beesten echt vergeten te melden dat ze niet horen te steken als je stil zit >;)

Ik geloof niet eens dat ik allergisch ben maar dat ga ik maar niet uitproberen ook :n

Geen tips dus, ik geef alleen tips aan de mensen die bij me in de buurt staan of zitten als er een wesp in de buurt is....bukken of je krijgt waarschijnlijk een zwaai omdat ik als een spast om me heen ga zwaaien als er eentje te dicht bij komt :D

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:42

Heb je het specifiek voor wespen of ben je ook bang voor bijen/hommels/hoornaars?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Caresse07

Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:44

Ik ben dan weer niet bang voor bijen en hommels, maar hoornaars dan weer wel.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Eloya

Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 14:52

Bijen en hommels vlieg ik ook eerst voor weg want alles wat zwart/geel is staat voor eng! maar als ik dan zie dat het maar een hommel of bij is dan is het soort van oke, ik blijf dan wel zitten vaak. maar als ze rond mijn hoofd blijven zoemen of op mij gaan zitten ben ik alsnog weg. al vind ik het nog niet heel fijn want ook die kunnen steken. voor hoornaars ben ik misschien nog wel banger dan wespen. maar die zitten hier gelukkig niet veel. mijn vader is daar ooit door gestoken toen hij erop ging liggen in bed..

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:53

Ze zijn er weer en ze hebben honger. Bakjes suikerwater zetten bij feestjes (ze komen toch af, dus geef ze dan liever iets waar ze mogen van drinken i.p.v. je glas) helpt! Verder komen ze toch echt scannen: dus mogelijks ligt er veel eten / zoet drinken rond?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Eloya

Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 14:57

Mijn werk is een sushi bezorgservice dus ja daar is veel eten :P en ik snap dat ze daar op af komen en van mij hoeven ze ook niet dood want het zijn nuttige beestjes.. maar zo dichtbij hoeft van mij ook niet. en ze hebben 2 collega's al gestoken omdat de wespen op hun gingen zitten en zij ze weg wouden vegen uit reflex. De wespen zijn soms ook behoorlijk verzwakt want dan lopen ze over de grond. dus ze zullen idd wel honger hebben.

bij ons keukenraam doe ik het raam nu maar dicht als ik aan het koken ben en dan zie ik ze voor het raam vliegen. maar kunnen ze niet naar binnen.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:36

Waarom laat je ze bij je keukenraam niet gewoon weghalen? Als je allergisch bent is dat toch niet zo raar...

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:54

Hier ook een! En dan hebben we nog een nest hoornaars zitten ook! Jaks! Ik durf savonds niet te gaan roken door die beesten..
gelukkig komt er vandaag als het goed is iemand het nest onder handen nemen! Die dingen hebben de hele wereld, en uitgerekend in onze schoorsteen zitten ze..

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:00

Als je "gewoon" bang was geweest voor wespen had je dat nest wel kunnen laten zitten, maar als je daadwerkelijk zo in paniek raakt zou ik gewoon een verdelger bellen voor dat nest bij de keukenraam hoor :)
Wespen zijn rond deze tijd van het jaar niet meer zo verschrikkelijk nuttig. Tot begin augustus vangen ze plaagvormende insecten die ze aan hun larven voeren. (tot wel 100.000 per dag per wespennest!) Voor die insecten krijgen ze in ruil een zoetig spulletje van die larven. Nu de larven geen voedsel meer nodig hebben gaan de wespen op zoek naar een alternatief voor die zoetigheid, en komen ze op je limonade af.
Als alternatief zou je een wespenval kunnen maken zodat ze daar heen gaan ipv naar jouw glas.
Afbeelding
En dan iets lekkers zoets onderin. Die dingen vangen honderden wespen tegelijk :)

Wat vervelend trouwens dat je dit hebt :(:)
Zelf ben ik gek op alles wat vliegt en krioelt en steekt en weet ik het allemaal, maar ik kan me wel voorstellen dat het "normaal" functioneren behoorlijk in de weg staat als je elke keer met je hart in je keel schichtig om je heen zit te turen als je denkt dat je een wesp ziet.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 13-08-18 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:01

Ik ook :oo
Echt heel erg bang voor wespen en bijen en hommels en vooral ook
hoornaars.

Ik ben een paar keer gestoken door een wesp en reageer heel heftig erop.

Lig een week op bed met vreselijk veel pijn en koorts en rillingen.


In ben het liefst in huis. Als ik toch ergens heen moet doe ik een shirt met lange mouwen
aan of een vest of jas. Het liefst zo hoog mogelijk dicht. En een lange broek met het liefst
nog mijn broekspijpen bij de sokken in :')

Melissa met Romy Z spr. + 56 en ZZ + 12 en M2 dres + 3
Met Cinderella L2 + 5
Joyce met Cinderella M2 + 7
Met Koriena SIH Z1 + 3
http://www.euroclix.nl/Index?SRef=KnIRH en http://www.ipay.nl/u/667310

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:04

Oh ja, hier ook! Wespen, Hoornaars, brrr. Hommels en bijen vind ik oké, zodra ik weet dat het hommels of bijen zijn. :=


Even op klikken voor video. :+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:08

Hier nog één! Mijn man zegt altijd gekscherend: ik kan gerust een muis of een grote rat op een terrasje over de tafel laten lopen en dan zou je zeggen ohjee een rat...Maar ohwee een wesp??? Dan vliegt echt alles over de tafel. Hij heeft zich al regelmatig rotgeschaamd als de glazen van tafel vliegen. Ik kan er niks aan doen, ik heb mijzelf dan echt niet in hand, heel irritant!

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:23

Ik wist ook niet dat het een naam had, maar het liefst ren ik heel hard weg. En ja ook op een vol terras. Ben twee keer gestoken, al is dat lang geleden. Maar rustig blijven zitten echt niet.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:32

Ik, doodsbenauwd voor die steekbeesten. Komt door horrorverhalen van mijn moeder . Die vertelde over zwaar opgezwollen lichaamsdelen vroeger. Afkloppen, nog nooit gestoken en heb het de laatste jaren in zoverre onder controle dat ik doodstil blijf zitten en niet meer wegren . Wel ooit een keer op kampioenschappen de protocollen opgeëist want we waren met vier man en drie waren al gestoken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:36

Ha. Nou weet ik dat er een naam voor bestaat. Ik heb het ook, ben zaterdag in mijn nek gestoken... |(

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:54

Ik houd er ook echt niet van, al moet ik zeggen dat een steek vorig jaar geholpen heeft. Zo pijnlijk is dat nou ook weer niet namelijk. Geen feestje hoor maar de gemiddelde wortelkanaal behandeling is erger :))

Eloya

Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 17:10

JustMe8484 schreef:
Waarom laat je ze bij je keukenraam niet gewoon weghalen? Als je allergisch bent is dat toch niet zo raar...


Ik woon in een studenten huis en de huisbaas is niet zo happig op in zijn ogen onnodige kosten. en zelf heb ik het daar ook niet zo breed voor, en ik verdenk een nest maar geen idee of die er echt zit kan het niet zien. Maar zolang het nu niet erger dan zo word trek ik het nog wel met raam dicht
Het grootste probleem is nu mijn werk.. aangezien ik er 4 avonden in de week werk en afgelopen week 4 avonden dus in paniekmodus heb gewerkt. was niet heel fijn

Fijn dat ik niet de enige ben..
Een steek gaat mij niet helpen want daar ga ik mij alleen maar ziek door voelen...
En ja het is heel vermoeiend elke keer die angst en ook het onbegrip van anderen. want het is idd maar een klein beestje maar die angst is zo sterk en die reflexen ook als ik er 1 zie, idd snel wegrennen of opspringen.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:29

Hier een lotgenoot! Ik krijg ook hartkloppingen en het zweet breekt me uit als eentje te dicht in de buurt zit. Rennen en mijn kleren dichthouden is de enige oplossing. En die drang om te vluchten is zo sterk, ik kan me er echt niet tegen verzetten. :( Dus word ook hevig geïrriteerd van die domme adviezen die je dan ongevraagd naar je hoofd geslingerd krijgt: ‘rustig blijven, hij doet niks’. Alsof dat voor mij een optie is 8)7 :n Bovendien heeft rennen me 30 jaar van een steek behoed, dus heb wel bewezen dat de techniek werkt denk ik!

Heb ook een jeugdtrauma, dus weet waar het vandaan komt. Heb alleen geen idee hoe ik er ooit helemaal van af kom...

Nou ben ik toevallig eergisteren voor het eerst in 30 jaar gestoken, pakte een halstertouw van de grond waar een wesp in zat, en het viel me enorm mee! Heb niet gehuild of geschreeuwd O:) Wel mijn mama gebeld! Tuurlijk deed het pijn, maar met een dag had ik er geen last meer van. Had gehoopt dat dit mijn angst minder zou maken, maar helaas... Ben ook niet bang voor een steek op zich, maar mijn rampscenario is dat hij in mijn mond of onder mijn kleren zit :(

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Tilmar

Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:29

Ik ben ook flink bang... Ben allergisch dus wil echt niet gestoken worden.
Ben nu al aan het flippen voor mijn vakantie begin september, dat worden geen terrasjes en geen ijsjes!

Als ik zo'n hoornaar zie dan word ik helemaal bang denk ik. Hoewel ik laatst las dat het gif niet heel veel sterker is dan van een wesp.
Maar de steek zou heel pijnlijk zijn en ik heb al gehoord dat er iemand overleden is na een steek. Die zal wel in zo'n shock geraakt zijn, dat heb ik dan gelukkig niet.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Eloya

Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 17:46

Ik ben idd ook bang voor onder je kleren of mond! vooral omdat ik zo opzwel ook. En omdat die op het werk ook gestoken hebben zonder directe aanleiding brr nee.. hopelijk zijn ze donderdag weg.
Ik probeer zo min mogelijk te vermijden maar het blijft altijd in mijn achterhoofd. ook als ik wel op een terras zit zo van elke keer scannen zie ik er 1....

@quir die video XD maar sommige dingen ben ik wel met hem eens haha :+

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:58

Sinds ik vroeger een wesp in mijn broek heb gehad als kind, zit er ergens toch een aardige angst.
Hommels en bijen: dikke prima. Geniet ik volop van!
Maar wespen...brr. In het begin van het jaar kan ik ze nog prima aan. Maar nu, tegen het eind van de zomer/nazomer wanneer ze vervelend worden...ik verstijf dan compleet. Het liefst wil ik wegrennen en om me heen meppen, maar wanneer ik die ruimte niet heb, bevries ik :=

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:04

Hier nog eentje. Ik ga volledig in de vluchtmodus, ik zou bij wijze van spreken onder een auto lopen terwijl ik wegren van een wesp. Glazen en borden gaan ondersteboven met een beetje pech, en op een terras moet ik me echt bewust bedenken dat het misschien een klein beetje gek is om over de tafels heen te duiken/rennen om weg te komen. Maar ik sta wel gegarandeerd ineens aan de andere kant van het terras.
En ‘gewoon stil blijven zitten’.... ja doei. Gaat hem echt niet worden. Ik maai als een soort hysterische ventilator om me heen terwijl ik probeer het record 100 meter sprint te breken.

Hier vorig jaar een wespennest gehad vrijwel gelijk naast de achterdeur. Gelijk verdelgers gebeld, anders ga ik die tuin dus echt niet meer in, ammehoela.
Ik ben overigens in mijn leven meerdere keren gestoken, en NOOIT terwijl ik als een idioot aan het rennen en meppen was. Wel terwijl ik gewoon ergens zat. In mijn nek, blijkbaar achter in mijn shirtje gekropen, binnenkant bovenarm, scheenbeen en de laatste keer gewoon in mijn schouder. Ook een paar bijensteken, 2 stuks, beide door op een bij te gaan staan. Maar bijen en hommels vind ik totaal niet eng, door loop ik zo tussendoor. Op dazen reageer ik wel weer hetzelfde als op wespen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Meer mensen met Spheksofobie (angst voor wespen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:20

Wespen en hoornaars. Je moet me eens zien rennen dan.
Van de week stond ik in de wei toen er een wesp naar me vloog. Rende zo hard naar binnen dat ik bijna over het stroomdraad struikelde.

Ben als de dood voor die beesten

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:08

Oh ja zeker, hier nog zo 1 haha. Wist niet eens dat daar een naam voor was!
Al mn hele leven als de dood voor die wezens, net als hornaars en spinnen. Bijen en die kleine zweefwespen niet, die doen meestal niks en zijn zo weer weg..

Ik heb de wesp van veel sneller door dan andere en ben in een seconde gevlogen.. of iedereen nou zo leuk roept 'je moet rustig blijven!' of niet, mij niet gezien. Slaat trouwens nergens op want ook als ik wel blijf staan gaan ze op me zitten of om me heen vliegen en laat ik daar nou juist een hartslag van 300 van krijgen :+
Ik, mijn vriend, familie en vrienden hebben zich er maar gewoon bij neergelegd en kijken niet meer op als ik weg ren :')
Als er ergens wespen zijn wat ik vooraf weet ga ik er sowieso niet naar binnen.. je kan hoog en laag springen maar het gebeurt niet..

Helaas geen tips voor je hoe je er vanaf komt.. enige wat mij soms helpt is mn oren en ogen dicht doen dan zie en hoor ik hem niet, maar dat doe ik alleen als vriendlief in de buurt is en die hem voor me weg haalt := of ik kruip achter iemand die niet bang is zodat k niet weg hoef te rennen en hun hem bij me weg houden haha. Klinkt een partij kinderachtig ook haha. Maar ik kan er niks aan doen, net als bij jou, het gaat automatisch :')

3-11-2018 trotse ouders van Ivy <3
LisaMorrisFotografie :):)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, Anne., Celebi, fnpetter1990, Googlebot, IASCrawler, leo_nore, Lisewiesje, san4nie, scrabbel, Sjaco, Soepblik, Suliko, YandexBot en 170 bezoekers