Te oud om moeder te worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:32

Ik ben 32 en hoog zwanger. Ook ik had een ander beeld van mijn leven toen ik 30 werd (getrouwd, kinderen) maar door oa relatiebreuk liep dat heel anders. maar ik ben blij nu de juiste partner te hebben gevonden om dit avontuur samen aan te gaan :)

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:33

Ik vind eerder mensen onder 30 te jong voor kinderen. Het is wel goed om even geleefd te hebben en wat wijsheid en levenservaring opgedaan te hebben. Ook is er dan vaak meer duidelijkheid of een relatie stabiel genoegd. is.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:47

Mijn moeder kwam mijn vader pas tegen toen ze 35 was. Ze was 37 toen ik geboren werd. Je moet vooral voelen dat je er zelf klaar voor bent. Age aint nothing but a number. ;)

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:49

Iedereen kan en mag dat gelukkig zelf bepalen.
Je leeftijd kan je niet veranderen. Hoe je je voelt kan je wel invloed op hebben.
Wat is oud? Waarom voel je je oud? Kinderen zijn geen verplichting.

Ik was 24 jaar toen ik moeder werd. Voor mij de juiste leeftijd.
Huisje, boompje, beestje en getrouwd.
En genoeg ellende meegemaakt.

Helaas kwamen we 7 jaar na de geboorte van onze zoon achter dat ik ziek ben.
Een 2e kind is er dus niet meer gekomen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:19

Zo vermoeiend, mensen die vinden dat je ergens te oud of te jong voor bent. Zo levenloos.

Het leven is niet maakbaar TS, het is misschien anders gelopen maar leg je er bij neer. Je zal straks niet de oudste maar ook niet de jongste zijn.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:29

Ik wilde ook voor mijn 30e moeder zijn. Maar het duurde best lang voor ik zwanger was. Uiteindelijk was ik nog net geen 30, want hij was twee maanden te vroeg geboren. Een maand later werd ik 30 :Y)

Ik vond 30 eigenlijk wel oud, had liever ergens in de 20 moeder geworden. Maar ja, je leven loopt zoals het loopt en daar heb je weinig invloed op :) In mijn twintiger jaren had ik niet echt een geschikt leven voor een kind en nu wel.

Maar 30 is nog niet oud voor een kind. Volgens mij zijn nu de meeste nieuwe moeders wel rond de 30 :j

Anoniem

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:08

Mijn beste vriendin is 34 en zwanger van de 1e, wil graag 3 kinderen.
Mijn buurvrouw waar ik goed contact mee heb is 46 en heeft een dochtertje van 7,5.
Ik vind 30 zeker niet oud. Heb verder geen ervaring er mee op bovenstaande na.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:14

Ik ben een ‚oudere‘ moeder en dat was bewust. Eerder zou het echt niet goed uitgepakt hebben.
Eigenlijk ben ik me nooit bewust behalve in het zwembad. Dan leg je het wel een beetje af tegen de superstrakke lichamen van de begin 20 moeders :D

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:14

Je kunt beter wel op de kleinkinderen kunnen passen, maar er geen tijd voor hebben dan meer dan genoeg tijd hebbeb, maar er niet van kunnen genieten omdat je het niet meer goed trekt of er niet meer toe in staat bent.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:21

Die ga ik onthouden als ik ook even die schaduw over een fijn moment voel vallen of begin te rekenen hoe oud ik ga zijn als mijn zoontje 18 is enzovoort. Ik ga gepensioneerd zijn en op zijn kinderen kunnen passen :D .
Hier is de kinderwens pas laat gekomen en uiteindelijk geëindigd met het meest fantastische zoontje van de wereld en dat is letterlijk te nemen want hij komt uit China. Ik was 45 toen hij kwam en hij 2.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:22

Boras schreef:
Je kunt beter wel op de kleinkinderen kunnen passen, maar er geen tijd voor hebben dan meer dan genoeg tijd hebbeb, maar er niet van kunnen genieten omdat je het niet meer goed trekt of er niet meer toe in staat bent.


Of überhaupt nog leven.. Als ik op m’n 30e moeder zou worden, zou m’n schoonvader 78 zijn.



Maar goed dat je er zo bewust over nadenkt TS. Hoop dat je het gevoel kan loslaten dat 30 te oud is om moeder te worden. Dat is nu de gemiddelde leeftijd om voor het eerst moeder te worden, dus zeker niet oud.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:23

lieveli schreef:
Zo vermoeiend, mensen die vinden dat je ergens te oud of te jong voor bent. Zo levenloos.

Het leven is niet maakbaar TS, het is misschien anders gelopen maar leg je er bij neer. Je zal straks niet de oudste maar ook niet de jongste zijn.


Levenloos? Bah, wat een nare typering. Respectloos ook. Om zo een reactie laat je het een volgende keer wel om eerlijk een ervaring te delen. Sneu alsnje zo met mensen met een andere mening omgaat.

Het leven is inderdaad niet maakbaar. Precies de reden waarom we vroeg of laat tegen grenzen oplopen. Dat afdoen als vermoeiend of levenloos is naief.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:24

Sizzle schreef:
Ik ben een ‚oudere‘ moeder en dat was bewust. Eerder zou het echt niet goed uitgepakt hebben.
Eigenlijk ben ik me nooit bewust behalve in het zwembad. Dan leg je het wel een beetje af tegen de superstrakke lichamen van de begin 20 moeders :D

dit dus haha :D bij peuterzwemmen met mijn dochter van 3 heb ik dat ook... ik ben zelf 45.
Ik ben dus ook een oudere moeder, maar ook weer niet. in mijn eerste relatie was ik 27 toen de eerste geboren werd, zij wordt dus dit jaar al weer 18 en gaat uit huis om te studeren. relatie liep stuk toen ik 38 was. Toen ik 39 was kwam ik mijn huidige vriend tegen. Hij had een grote kinderwens, en bij mij was het ook altijd blijven kriebelen, dus we zijn er voor gegaan, en hebben veel geluk gehad. 2 kindjes toen ik 40 en 41 jaar was.
Ik sta nu dus weer aan het schoolhek bij het kleuterplein. Soms voel ik me wel oud, maar aan de andere kant houden kinderen je ook jong, je moet wel haha.. Ik geniet er nu wel meer van dan bij de eerste 2, maar vind het ook wel vermoeiender.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:25

Boras, de meeste mensen worden gelukkig wel redelijk gezond 70 hoor.
Mijn schoonouders zijn bijna 80 omdat zij zelf ook heel laat waren en wij vervolgens ook. Touwtje springen zit er niet meer in maar onze dochter geniet vol op van boekjes lezen en met lego spelen.
Daarnaast denk ik niet dat je leven per definitie geruineerd is als je je opa en oma niet nog 20 jaar meegaan. Het is een leuk ding als dat wel zo is.
Maar goed ik heb dan ook amper een emotionele band gehad met mijn grootouders ondanks dat ik ze ruim 30 jaar gekend heb.
De ouders van mijn schoonmoeder waren al overleden toen ze tiener was dus die heeft mijn man nooit gekend. Dat was ook de reden dat ze zelf laat was omdat ze nog voor haar broertje zorgde.

Hoe het leven ook loopt: geniet van het moment, niemand weet hoe het wordt of hoe het had kunnen zijn.
Mijn opa zei: „hadden“ is een lelijk woord.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:25

Boras schreef:
lieveli schreef:
Zo vermoeiend, mensen die vinden dat je ergens te oud of te jong voor bent. Zo levenloos.

Het leven is niet maakbaar TS, het is misschien anders gelopen maar leg je er bij neer. Je zal straks niet de oudste maar ook niet de jongste zijn.


Levenloos? Bah, wat een nare typering. Respectloos ook. Om zo een reactie laat je het een volgende keer wel om eerlijk een ervaring te delen. Sneu alsnje zo met mensen met een andere mening omgaat.

Het leven is inderdaad niet maakbaar. Precies de reden waarom we vroeg of laat tegen grenzen oplopen. Dat afdoen als vermoeiend of levenloos is naief.


Ja ik vind het levenloos als een ander voor mij gaat bepalen of ik ergens te oud of te jong voor ben. Volgens mij lees jij het totaal verkeerd.

Nee ik weet het zeker, je leest me verkeerd. Heel irritant. Zorgt voor wrijving, niet doen.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:30

Ik heb alleen de OP gelezen, maar jeetje dat kon ik geschreven hebben. :\

Ik wordt over een maandje 31, en hier al jaaaaaren een kinderwens. Maar ook hier vond ik de tijd nog niet rijp. Al vind ik m dat nu eigenlijk nog niet.

En eigenlijk moet ik daar overheen stappen. Mijn beweegredenen zijn namelijk dat we geen eigen huis hebben en een kleine achterstand ..

Maargoed dit zijn geen hele grote dingen... En waarom zouden kinderen niet passen in een gezin zonder eigen huis. Het is een idiote gedachte en toch achtervolgd hij mij.

Overal zwangere dames, op het werk is een colegatje van 24 vorige maand bevallen van haar eerste.
Mijn hemel ik ben 7 jaar ouder ;(
En eigenlijk dus stront jaloers op haar..

Ik vraag mij zovaak af, ik ben 31 en wat heb ik nu eigenlijk bereikt?
Ook zo'n stomme vraag eigenlijk. Heb een goede baan, een hele lieve vriend, een mooi huurhuis een auto, 2 pony's en nog een hele zooi andere dieren.

En toch blijft het knagen dat ik nog geen kinderen heb 8)7


Overigens is mijn supervisor begin dit jaar bevallen van haar eerste en zij was 36.
Maargoed dat is iets wat ik eigenlijk niet wil...


Succes TS! Hoop dat het snel lukt bij jullie :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:32

Saul, er is altijd wel iets dat nog gedaan moet worden. Als je een kind een stabiele leefomgeving kunt bieden met steady opvoeders, een eigen plek en brood op de plank zit je geramd. Kinderen worden ook gelukkig groot in een huurhuis.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:34

Als een koophuis de basis is van een geslaagd leven dan zijn wij echt enorme loosers :')
Ik denk niet dat kopen perse ooit gaat gebeuren bij ons.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:36

Vind het juist heel goed en knap van je dat je eerst aan je eigen werkt voordat je aan kinderen begint, een stabiel gezin is uiteindelijk veel belangrijker dan de leeftijd!

Moet zeggen dat het af en toe bij mij ook wel door mijn hoofd gaat hoor. Ben nu 26 en vriendlief en ik zijn echt nog niet toe aan kinderen. Maar soms denk ik wel eens bij mezelf van 'wat als die kinderwens nu over een jaar of 5 - 10 wel komt? ben ik dan niet te oud? word het dan lichamelijk niet heel zwaar?' Tuurlijk ben je dan lichamelijk niet meer in die "piek", maar er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden en de zorg is natuurlijk veel beter dan jaren terug.

Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken TS, lekker aan jezelf blijven werken en wat komt dat komt wel!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:37

Hier wel een koophuis en op de woonkamer na is alles nog roze en zachtgeel van de vorige bewoonster. Het staat wel op mijn lijst om de schilder weer te bellen maar tot die tijd woont mijn kind in een spekkie.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:46

Heb een lange relatie gehad maar ik kon mij met hem geen gezinssituatie voorstellen waar ik mij prettig zou voelen (zeer traditionele rolverdeling van zijn kant). Toen ik erachter kwam dat ik wel graag kinderen zou willen maar niet op deze manier was dat een eye opener. Nu ben ik 35 en single. Heb het er bij vlagen lastig mee maar heb voor mijzelf besloten dat Ik, mocht een relatie er niet van komen, volgend jaar op zoek ga naar een fijn gay stel dat ook graag een kindje zou willen. Om mij heen zie ik eigenlijk bijna geen vrouwen die voor hun 30e kinderen hebben gekregen. Zijn op 1 hand te tellen. Andersom dus meer.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:48

Tja als je over een paar jaar wellicht een (eerste) kindje krijgt met 35 is er niks raars aan hoor tegenwoordig. Er zijn er zat die er nog een paar jaar later pas 1 op de wereld zetten :)

En even heel simpel: je kan de tijd niet terugdraaien dus je zorgen er over maken heeft ook weinig zin ;)

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:59

Sizzle schreef:
Als een koophuis de basis is van een geslaagd leven dan zijn wij echt enorme loosers :')
Ik denk niet dat kopen perse ooit gaat gebeuren bij ons.


Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat dat mijn gevoel is.

Daar kun je flauw over doen maar kunnen we beide niets aan veranderen helaas.


Lieveli klopt :

Spoiler:
knoopje is dan ook al doorgehakt :o

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:05

Waarom kun je daar niets aan doen?
Waarom slachtoffer zijn van negatieve gedachtes? Waarom niet hier en nu genieten van de kleine dingen?
Dat zijn dingen waar aan te werken valt, al dan niet met wat hulp.
Het erg zonde van het korte leven om je bezig te houden met details in materialistische zaken. Als je een stabiele basis hebt in combinatie met een sterke wens dan zou je toch sterker moeten kunnen zijn dan zo‘n duiveltje op je schouder die klaagt dat de kozijnen niet in goede toestand zijn (bij wijze van spreke).

Op het moment dat ik zwanger werd ging zo ongeveer alles mis (allebei contract beeindigd en daarmee terug op een korte termijn visum en daarmee amper in aanmerking komen voor een beter geschikte woning). Soms is het levengewoon even zo.
Een paar maanden later zag het er weer rooskleuriger uit gelukkig.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:22

Ok... correctie. Daar kunnen we beide niets meer aan doen. Tenzij je de tijd terug kan draaien.


Lees mijn spoiler..

Niet iedereen is van nature zo positief ingesteld als dat jij bent. Daar kun je iemand op afrekenen maar vind ik een beetje flauw.