Bekkenbreuk en weer paardrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:15

Mijn zus is helaas bijna 2 wekwn geleden hard gevallen en heeft haar bekken aan beide kanten en 3 uitsteeksels van haar ruggewervels gebroken.

Na operatie knapt ze nu redelijk op, maar de chirurg gaf aan dat ze eigenlijk al blij moet zijn om pijnvrij de normale dagelijkse dingen weer te kunnen en dat zaken als paardrijden, mudmasters en zwaar fysiek werk er heel mogelijk niet meer in zit. Ze is net 40 en nog niet echt bereidt dit zomaar op te geven.
Wie heeft ervaring met soortgelijke verwondeingen mee en wil dit delen?

We hebben ons 4 jarige paard nu even uitbesteed, maar dan zal wel een keer een beslissing over moeten vallen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:35


Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:47

Ik heb mijn bekken ook op 2 plaatsen gebroken gehad en ik heb hier geen pijnklachten aan over gehouden. Wel ben ik wat scheef geworden maar ook daar heb ik niet heel veel last van. Ik kan gewoon alles doen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:52

Dat is super om te horen, hoelang heb je gerevalideerd.?
Heb je er ook pinnen in zitten?

Mijn zus had aan de achterkant het heiligbeen los aan beide kanten

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:53

Heb m'n bekken op 1 plek gebroken maar heb het verkeerde behandelplan gehad, zonder operatie.
Zat na 13 weken wel weer op t paard maar niet van harte.
Heb veel last gehad met koud weer, hele been viel dan uit.
Na 2 jaar naar de rugpoli geweest en met oefeningen van hun heb ik nu vrijwel nooit meer last! Kan alleen geen dingen wegschuiven met m'n voeten. Maar paardrijden gaat prima!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:54

Ook ik heb mijn bekken op twee plekken gebroken. Gelukkig wel een stabiele breuk.

Met rijden gelukkig totaal geen last. Behalve dat ik wat kracht en stabiliteit mis in mijn rechterbeen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:59

Ik heb een dubbele breuk in mijn bekkenring gehad na een val met een paard. Was toen 17 jaar. Ik ben niet geopereerd en zat na 8 weken weer in het zadel. Wel op een kleine pony, want kon lang mijn been niet hoog genoeg krijgen. Heb het langzaam opgebouwd en daarna weer fulltime kunnen rijden(dressuur, springen en sgw).
Ik rijd nog steeds, ben pijn vrij.
Merk alleen wel dat na mijn zwangerschap ik soms pijn heb als ik mijn benen te ver uit elkaar spreid. Moest laatst een bal uit de sloot halen, dus dacht hup even over de sloot staan en bukken maar dat ging echt niet. En soms schiet het er dan even in.
Helaas heb ik wel wat sneller last van mijn rug omdat ik wat scheef ben, maar geen idee of het met mijn bekken te maken heeft.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:03

Geen bekkenbreuk wel ernstige bekkeninstabiliteit met 6 maande invaliditeit als gevolg. Ook hier was advies dat ik mss nooit meer pijnvrij kon rijden.
Ik rijd weer (1.5 jaar later) heb alleen met momenten (menstruatie, kou, na een zware fysieke dag) dat het niet kan of ik toch pijn krijg.

Bekkenbreuk is veel heftiger uiteraard maar dacht bij mij zeiden ze ook het kan wss niet meer en toch zit ik er 3 tot 4 keer per week op ;)

Beterschap voor je zus!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:04

Ik heb in 2009 mijn bekken gebroken na een slag van mijn jonge paard, een avulsiefractuur. De spieren die de klap opvingen hebben mijn bekken doen "scheuren" tot ze zelf gescheurd zijn. In totaal had ik dus 1 totaalruptuur, 1 grote ruptuur, een breuk en zenuwschade.
Mijn behandelplan? Heb ik niet gehad. Mijn rechterbeen was vanaf lies tot knie volledig doof zeg maar, voelde alsof het er niet tussen zat, maar de arts van wacht zag niks op de foto's (RX + CT met contrast) en heeft me naar huis gestuurd met "een kneuzinkje".

Na 2 weken second opinion aangevraagd, toen pas de spierscheuren vastgesteld en véél fysio gehad en dat was het. Pas na 9 maanden hebben ze bij een RX-controle de breuk opgemerkt en dan nog per toeval, omdat ik les bleef hebben.

Goed, 2009 tot 2016. Ondanks de ongunstige prognose (kans op rolstoel/levenslang krukken zat erin) kan ik alles weer. Aangezien we heel lang zijn uitgegaan van enkel spierscheuren zat ik na 3 maanden heel voorzichtig in stap weer op een paard. Pijnlijk. Doenbaar, maar pijnlijk. 1 verkeerd pasje en ik lag krom van de pijn. Het heeft lang geduurd om alles weer op te bouwen omdat die spieren niet alleen blijvend beschadigd zijn, maar gewoon ook dus doordat er de eerste weken niks aan gedaan is qua behandeling.
Ik merk nog steeds dat mijn rechterbeen minder kan dan links. Ik kan dat been minder hoog optillen. Ik ben minder lenig. Ik heb door dat spierletsel makkelijker last in mijn onderrug rechts, zowel bij zitten als rechtstaan. Maar ik kan weer autorijden. Ik kan weer paardrijden. Ik kan met de fiets naar mijn werk (7km enkele rit). Ik kan weer hakken dragen. Ik kan zelfs weer springles volgen met mijn paard! Het heeft alleen meerdere jaren geduurd, en ik merk dat sporten en lenigheid oefenen nog steeds een positief effect hebben.

Mijn ongeval gebeurde toen ik 25 was, ben er nu 32.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:06

fokfanaat schreef:
Dat is super om te horen, hoelang heb je gerevalideerd.?
Heb je er ook pinnen in zitten?

Mijn zus had aan de achterkant het heiligbeen los aan beide kanten


Ik heb er geen pinnen in en ik heb een half jaar gerevalideerd.
Ik had mijn schaambeen gebroken en mijn zitbeenknobbel.
Ik heb de hoef van mijn paard letterlijk in mijn kruis gehad en heb daar dan ook nog de nodige plastisch chirurgie gehad. Al met al duurde het even voordat ik weer kon lopen en überhaupt op een paard kon zitten.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:08

Ohier waren de breuken ook niet op foto te zien, alleen op de ct scan. Maar dat er meer aan de hand was dan de wervelschde was wel duidelijk, ze had vreselijk veel pijn en kon helemaal niet, hele achterkant van het bekken was los en naar binnen geschoven.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:09

Tjee was heftig joh, nu 1,5 week na de operatie, kan ze met een looprek al iets lopen, maar ze mag niet ongelijk beslasten, dus geen trap en niet achter een rollator

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:10

Hier bekken op 2 plekken gebroken gehad, samen met rechterheup en een ruggewervel. Ook hier wel stabiel, geen vreselijke breuken, maar scheurtjes. Na 3 weken zat ik weer op t paard, maar deed zo vreselijk pijn dat ik dat niet lang heb uitgehouden. Paar weken met krukken gelopen, 3 mnd maar op 1 kant kunnen slapen.

Ik kan alles, maar het blijft pijn doen. Steeds minder en steeds minder vaak, maar te lang in een houding zitten kan niet altijd en liggen kan nog steeds pijn doen. Als ik maar blijf bewegen gaat t prima. Rijden is ook geen probleem meer, hoewel ik met sommige zadels wat last kan krijgen.

Edit: we zijn nu 6 jaar verder

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:48

Niet alle artsen hebben verstand van paardrijden en helaas, lang niet alle instructeurs hebben weet van wat goed voor je bekken is.
(....veel mensen in gelukkiger omstandigheden komen weg met gerotzooi.)

Steek op termijn je licht op (...laat je zus...) bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut die werkt met de flexchair. Als fysio weet zo iemand wat er wel en niet medisch kan en verantwoord is, weet hoe je de correcte spieren moet trainen.
En met een beetje geluk kan ze met een goed passend zadel en een correct gereden paard veel plezier beleven.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:07

Ik heb op 39-jarige leeftijd als gevolg van een val van mijn username ;) mijn bekken op 3 plekken gebroken gehad en ook nog 2 uitsteeksels van de ruggenwervels op L3 en L5.
Ik heb 2 schroeven van 7 cm lang in mijn lijf zitten. Na een half jaar zat ik weer te paard en ik kan eigenlijk alles weer. Heb ook een tijd fanatiek hardgelopen maar kreeg daar wel last van op asfalt.
Ik heb wel uitvalsverschijnselen in mijn rechterbeen gehad en nog steeds daar veel minder kracht in, maar dat is het wel zo ongeveer. O ja, lang zitten op harde stoelen is geen pretje omdat mijn zitbeen ook gebroken is geweest.
Mij is overigens wel voorgehouden dat ik vermoedelijk op jonge(re) leeftijd arthrose zal ontwikkelen maar wie dan leeft die dan zorgt. Voorlopig gaat het prima.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 18:12

Had jij ook de achterkant van het bekken kapot fitz? Dit klinkt wel erg vergelijkbaar, sonja heeft l2, l3 en l4 stuk en dus bekken met SI luxatie.

Super om te horen dat jij zo weinig klachten hebt, ze zijn in het zh nog niet zo optimistisch

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:03

Ligt ze ook in het Gelre, FF of gaan jullie naar Zwolle? In het Gelre waren ze bij mij niet pessimistisch.
Ja, de achterkant van mijn bekken was ook kapot, daar zit nu een schroef doorheen.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:43

Hier 1,5 jaar geleden mijn bekken gebroken ( dank aan de gyn, dus wat minder spektakel dan de meeste hierboven). Na 4 maanden is de breuk weer gescheurd door een stomme actie van mij op het hockeyveld. Daarna revalidatie gedaan, en inmiddels kan ik weer traplopen, dochter tillen, kruiwagen duwen enzo. Rijden nog niet geprobeerd, en dat gaat voorlopig ook niet werken. Door een kleine verschuiving heb ik namelijk pijnklachten aan mijn stuitbeen, waar weinig aan te doen is. Ik ben nu net begonnen met weer fietsen, wandelen en doe ondertussen nog wat fysio erbij om de spieren in het bekken sterker te maken.

De prognose is dat ik niet meer fanatiek kan gaan rijden, maar ik verwacht dat met een goed zadel er nog veel mogelijk is. Ik heb trouwens ook een shet voor de kar, en mijn tinker wil ik ook voor de kar laten beleren. Dat kan natuurlijk prima :D Overigens zijn ze in het ziekenhuis volgens mij nooit heel positief om je geen valse hoop te geven. Ik ben bij de bekkenpoli in het UMCG geweest.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 08:56

Fitzroy schreef:
Ligt ze ook in het Gelre, FF of gaan jullie naar Zwolle? In het Gelre waren ze bij mij niet pessimistisch.
Ja, de achterkant van mijn bekken was ook kapot, daar zit nu een schroef doorheen.

Ze heeft wel in het Gelre gelegen, geopereerd door hoogervorst geloof ik. Echt fijn om te horen dat het zo goed met je gaat, jouw breuken klinken erg vergelijkbaar, Sonja heeft ook 2 schroeven rechts en links.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:11

Tijdje niet gereageerd hier zie ik...

Hoe gaat het nu met je zus?
Qua pijn en revalidatie?

Ik heb 2 weken geleden mijn bekken gebroken op 4 plekken.
Rechts van schaambeen volledig.
Links schaambeen deels.
Links achterin bij heup kom (zit schroef in)
en achterin bij heiligbeen.
Ik heb overigens niks gehoord over het nooit meer kunnen paardrijden van de arts...
Dus ik hoop maar dat het wel weer kan over een tijdje.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:20

kwa pijn gaat het super met haar, dat was ze gelukkig al vrij snel de baas, ze heeft na 2 weken ziekenhuis ruim 3 weken in een revalidatiethuis gelegen, en nu weer een week of wat thuis.

Vorige week is er een controle foto gemaakt en alles was goed, ze mag nu dus iets gaan opbouwen, kleine stukje lopen met krukken, trap lopen en auto rijden.

Hoe is het met jou Claudia?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:27

Qua pijn valt het mij ook erg mee hoor.
ik ben 16 okt gevallen (overigens niet van mijn paard) 19 oktober geopereerd.
20 okt mocht ik uit bed en stukjes lopen in het zkh.
26 okt mocht ik naar huis.
Loop zonder hulpmiddelen omdat mijn rechter schouder ook geopereerd is. Kapsel en kraakbeen kapot. Dus met krukken lopen is geen optie.
Het meest rare vind ik die breuk rechtsvoor.
Bot is helemaal door maar geen pinnen er in en mag ook gewoon lopen.
Mij een raadsel hoe dat ooit weer vast gaat groeien :')

Hopelijk mag/kan je zus straks gewoon weer rijden.
Ik ga er ook gewoon van uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:29

omdat bij mijn zus beide kanten het heiligbeen los was en bij ongelijke belasting er door frictie ruimte tussen bot en pinnen kon komen, mocht je 9 weken niet ongelijk belasten, dus niet lopen

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:18

Ik mag dus wel lopen.
Oefeningen van de fysio gekregen maar mag geen dingen op 1 been doen.
Traplopen wel maar niet te vaak. Dus ik probeer het te beperken tot 2x per dag.
Je zus heeft natuurlijk ook breuken in de wervels.
Dit heb ik gelukkig niet.
Wat staat er aan revalidatie tijd voor je zus??

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bekkenbreuk en weer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:24

Ik heb bekken ook gebroken in mei. Ook mijn staarrbot was stuk. Voor achter links en rechts plus zitbeenknobbels zijn gebroken geweest. Na 3 weken kon ik weer lopen en rij nu eindelijk weer pijnvrij rond. Heeft lang geduurd.