Etherische oliën hoe en wat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Etherische oliën hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:18

Ik heb altijd al wel interesse gehad in etherische olie.
Maar san bijvoorbeeld om te verdampen.
Nu weet ik dat er veel meer toepassingen zijn, zowel inwendig ( zou ik zelf niet snel doen) als uitwendig.

Wie gebruiken hier oliën en hoe dan?
Ik heb wel interesse in bijvoorbeeld terrashield ( doterra), die kan je mixen met een pure olie of puur gebruiken voor oa teken, muggen...
Maar hoe mix je zoiets dan en is t dan nog prettig in gebruik? Waar meng je dan mee?
Er is daar ook een spray versie van die wel bijna 2 maal zo duur is.. dat moet je dan zelf toch ook goedkoop kunnen maken?

Andere oliën die fijn zijn?

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Etherische oliën hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:26

Ik gebruik de olieen van DoTerra, vindt ze heerlijk in gebruik <3 afhankelijk van de olie kan je ze puur of verdund met een drager olie (kokosolie, sesamolie, olijfolie, noem maar op) gebruiken. Ik smeer, slik en verdamp ze met een diffuser. Inwendig gebruik ik copaiba tegen pijn en een combi van lavendel, pepermunt en citroen tegen allergische reacties. Daarnaast gebruik ik bvb lavendel en melaleuca bij insectensteken en een mix van olieen bij spierpijn.
Jouw vraag van waarom de spray duurder is, dat is omdat er in de spray dubbel zo veel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:30

Ja er zit meer in, maar er zit ook al een drager bij in... dus twijfel nog wat.
De pure olie is zuiniger maar wel lastiger in gebruik want dan moet je altijd weer met een basis olie werken.
Vond ergens een leuke aanbieding ook voor de Melaleuca ( teatree). Alleen is die puur ook best heftig volgens mij?
Als je t mengt met n basisolie kan je dat dan ergens indoen ofzo?

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Etherische oliën hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:41

De terrashield heb ik alleen als spray, vind ik wel zo handig. Is nu idd een actie van gratis treatree bij de terrashield. Teatree mag je gewoon onverdund gebruiken. Ik drup het bijvoorbeeld puur op ontstoken oorbelgaatjes en insectenbeten, maar gebruik het verdund met toner op mijn gezicht tegen onzuiverheden.
Gemengt met een basis olie kan bvb in een rollertje. Dan rol je die daarna over je huid en smeer je het evt uit. Je kan ook eerst een beetje dragerolie op je huid smeren en dan een drupje olie of eerst in je handpalm mengen. Maar net wat je zelf prettig vindt.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:18

Je kan van diverse merken olie kopen, in diverse prijsklassen. Sommige oliën kan je innemen, anderen niet, dat staat eigenlijk altijd vermeld op de flesjes. Voor inname zijn de pure, foodgrade, oliën nodig en die zijn meestal het duurst. Ik gebruik olien van diverse merken, o.a. afhankelijk van waar ik ze voor nodig heb o.a. van de Tuinen, Jacob Hooy en Chi ( https://www.chi.nl/aromatherapie/etherische-olien ).

Zelf mengen is niet moeilijk en er zijn veel boeken daarover te koop en informatie erover is volop te vinden op internet. Voor mengen kan je een draagolie ( bijv. amandel olie) gebruiken maar ook mengen met water kan als je er een drager bij doet bijv. in de vorm van een druppel/ theelepel honing, afhankelijk van hoeveel je maakt. De eigenschappen van de diverse olien zijn verschillend en niet allemaal even ongevaarlijk ( Tea tree bijv. is giftig voor katten!).

Ik maak bijv zelf hooi spray ( water met honing en pepermunt, den, etc) en vliegenspray, maar ook huidolie waarbij ik dan meng met amandel of olijfolie; het is maar net wat je zelf prettig vind.
http://stichtingaromatherapie.nl/aromat ... n-en-tips/