Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 13:44

Vervelend dat de waarden laag blijven terwijl je "normaal" eet.. lastig hé, moet toch ergens door komen zou je zeggen! Ze had er een heel verhaal over maar ze was heel blij toen ik zei 2 injecties per week te krijgen omdat dat nog vaak mis gaat. Ik lees overal de behandeling van B12 tekort, maar zie weinig dat mensen ook echt uitzoeken wat het veroorzaakt.
In combinatie met mijn overige klachten wel de moeite waard!

Ben je wel bij een internist geweest of alles via de huisarts? Ik vond het erg fijn, ze had een hele brede kijk, niet zo'n tunnelvisie en focus op 1 ding maar noemde ook dingen waar ik nog niet eens aan heb gedacht.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:46

Inderdaad zinvol om op zoek te gaan naar de oorzaak!

Ik heb alle onderzoeken op de MDL-afdeling gehad, jij zit dus bij interne geneeskunde?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 13:48

Ja klopt inderdaad. Zou natuurlijk wel kunnen dat ik daarna ook bij MDL terecht kom afhankelijk van wat hier uit komt. Ik blijf updaten mocht er nieuws zijn, misschien heb je er iets aan.

Heb overigens ook kattenkrabziekte en vervroegde overgang opgenoemd maar dat vond ze beiden heel erg onwaarschijnlijk.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:51

Wat was je B12 waarden? Ik had ook een extreem lage waarde, terwijl ik gewoon vlees en dergelijke eet.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:55

anne_bento schreef:
Ja klopt inderdaad. Zou natuurlijk wel kunnen dat ik daarna ook bij MDL terecht kom afhankelijk van wat hier uit komt. Ik blijf updaten mocht er nieuws zijn, misschien heb je er iets aan.


Thanks! Ik blijf volgen.

@Quir: bij mij was de B12-waarde 172

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:02

FCSA schreef:
anne_bento schreef:
Ja klopt inderdaad. Zou natuurlijk wel kunnen dat ik daarna ook bij MDL terecht kom afhankelijk van wat hier uit komt. Ik blijf updaten mocht er nieuws zijn, misschien heb je er iets aan.


Thanks! Ik blijf volgen.

@Quir: bij mij was de B12-waarde 172


Krijg je spuiten? Zie in je andere topic dat je pillen had gekregen?

Mijn waarde was nog een heel stuk lager.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:05

Nee, alleen pillen.
De nadruk lag ook vooral op ijzer / HB (B12 was een beetje bijzaak)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:07

Dat kan door B12 te kort veroorzaakt worden en dan gaan pillen je helaas niet helpen. Ijzer pillen alleen op korte termijn. Is je milt ook al eens nagekeken?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:09

Quir schreef:
Dat kan door B12 te kort veroorzaakt worden en dan gaan pillen je helaas niet helpen. Ijzer pillen alleen op korte termijn. Is je milt ook al eens nagekeken?


Ik ga je even in mijn eigen topic antwoorden ([MWS] Mysterieus ijzertekort / bloedarmoede) zodat ik anne_bento's topic niet teveel vervuil ;)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 14:47

Mijn waarde is 130. Wanneer je gewoon dierlijke producten eet (ik eet weinig vlees maar wel heel veel eieren, kwark e.d.) zou die waarde niet moeten zakken. Al denk ik dat het soms niet goed te achterhalen valt waarom iets zo is. Ik zou trouwens met een waarde van 172 zeker injecties vragen, als je dierlijke producten binnen krijgt dan betekent zo'n waarde dat je een opnameprobleem hebt, dan worden pillen ook niet goed opgenomen.. dat bevestigde de internist ook. Door deze extra onderzoeken kan ze ook zien of ik de rest van mijn leven de injecties moet

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:59

Dat is inderdaad flink laag! Fijn dat je nu injecties krijgt.
Bij mij lijken de pillen op zich goed te werken. Als ik ze een tijdje niet slik krijg ik tintelende vingers, dit gaat over zodra ik elke dag weer een tabletje neem.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:03

Oh wat fijn zeg, dat je dat zo duidelijk merkt! Ik ben benieuwd wanneer mijn tintelende voet weer normaal gaat voelen, heb er geen last van op zich maar hoop wel dat het weer verdwijnt..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:10

Krijg je nu al injecties? Dan is de kans op valse uitslagen zeer groot. Goede waarden, terwijl dat niet zo is.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:12

Bedoel je bij mij? De B12 zelf gaat ze inderdaad niet testen nu, ik heb nu 4 injecties gehad dus dat heeft geen zin nee.. ze gaat op 2 andere punten testen waaruit je zou kunnen zien of je een opname probleem hebt? Ik zou even het blaadje erbij moeten pakken waar precies op staat waar ze op gaan testen, niet allemaal onthouden :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:15

anne_bento schreef:
Bedoel je bij mij? De B12 zelf gaat ze inderdaad niet testen nu, ik heb nu 4 injecties gehad dus dat heeft geen zin nee.. ze gaat op 2 andere punten testen waaruit je zou kunnen zien of je een opname probleem hebt? Ik zou even het blaadje erbij moeten pakken waar precies op staat waar ze op gaan testen, niet allemaal onthouden :+


Waarschijnlijk homocysteine en MMA, maar dat is ook niet meer betrouwbaar.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:26

https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -oorzaken/

Deze staan er allemaal op! Bij die 1e zie ik staan dat er 1 week tussen de injectie en bloedtest zou moeten zitten... dat zal ik met haar overleggen op de volgende afspraak. De rest gaat zo te zien wel goed ondanks de injecties :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:32

Maar dat is ook niet echt op B12 zelf gericht, geen homocysteine of MMA. Dan maakt het niet zoveel uit inderdaad.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:36

Oh nee dat heb ik inderdaad verkeerd gemeld, dit is meer om de oorzaak te bepalen omdat dat ook te maken kan hebben met de rest van de klachten :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:43

Super Anne! Klinkt als een goede internist.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:38

Ik krijg hier ook altijd kriebels van. Mijn vader had een verdikte klier in zijn oksel. Punctie wees op een vetbult. Hij heeft echt alles uit de kast moeten halen om die bult verwijdert te krijgen en bij ok bleek het toch kanker te zijn.
Laat er iig goed naar kijken!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:48

secricible schreef:
Ik krijg hier ook altijd kriebels van. Mijn vader had een verdikte klier in zijn oksel. Punctie wees op een vetbult. Hij heeft echt alles uit de kast moeten halen om die bult verwijdert te krijgen en bij ok bleek het toch kanker te zijn.
Laat er iig goed naar kijken!

:7

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 00:03

secricible schreef:
Ik krijg hier ook altijd kriebels van. Mijn vader had een verdikte klier in zijn oksel. Punctie wees op een vetbult. Hij heeft echt alles uit de kast moeten halen om die bult verwijdert te krijgen en bij ok bleek het toch kanker te zijn.
Laat er iig goed naar kijken!


Je bent zeker niet de enige met zo’n soort verhaal en dat blijft ook wel in mijn achterhoofd zitten.. voor nu doen we eerst deze onderzoeken, als ik vast loop, het niet minder wordt of ik vertrouw het niet dan ga ik het verder laten uitzoeken. Voor nu lijkt het met de andere symptomen toch niet zoiets te zijn maar uitsluiten ga ik het zeker niet doen!!

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 00:27

Zo’n huisarts hadden wij ook. En zo heeft mijn man drie maanden te lang rondgelopen met lymfeklierkanker. Hij had alleen een bult in zijn lies en ineens dat nachtzweten....echt niet normaal. Ik werd wakker omdat ik nat was van zijn zweet. Alsof je een emmer water omkiept in bed... Toen heb ik meteen een andere huisarts voor ons geregeld en kwam het in een sneltrein vaart.... en helaas dus hodgkin... Gelukkig zijn de behandelingen aangeslagen en zijn we 18 jaar verder en nog altijd gelukkig samen!
Maar als ik jou was zou ik niet vertrouwen op je huisarts. Dat hebben wij ook wel afgeleerd....

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 07:40

Het vertrouwen was ik aardig kwijt door dingen die in het verleden zijn gebeurd, en dan dit erbij.. want hoe kan het ook dat wanneer een huisarts zo’n b12 tekort ziet en zelf niet na gaat denken van goh, hoe komt dat eigenlijk? En zou ze dan niet iets anders kunnen mankeren zoals een auto-imuum ziekte waardoor onder andere dat ontstaat? In plaats van heel luchtig, klein tekortje, slik maar een pil. Heb het er ook met mijn familie over gehad, die hebben ook geen vertrouwen meer in hem.

Ik zit nu goed bij de internist, zodra we weten wat er aan de hand is (als we daar achter gaan komen..) dan ga ik naar de huisarts en zal hem laten weten wat er aan de hand is en dat we daar nooit achter waren gekomen als het aan hem lag. Ook moet ik rond gaan vragen wie bij welke huisarts zit en welke fijn is zodat ik niet weer bij zo iemand beland. Dus dat komt allemaal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:47

TS, mijn B12 was 89 dus nog veel lager. En ik ben er na een maand of 9 weer redelijk bovenop gekomen door pillen te slikken. :)

Wel vega maar eet wel veel kaas. :)