Geen zin/energie voor paardrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:20

Ik had een aantal maanden ook geen energie gehad om met mijn paarden te rijden. Bleek mijn hb flink gezakt te zijn. Nu met tabletten al een stuk fitter en rij naast mijn 32 urige werkweek weer twee paarden. Misschien ook een idee om te laten checken?

Zet je doel verder even in de koelkast en probeer van je hobby te genieten. Gewoon relaxed dat trainen komt wel weer als je de energie ervoor hebt en zolang het paard lekker op de wei komt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:30

Herken het wel een klein beetje... Bij mij bestaat het dan uit één van de volgende twee zaken:

1. Uitdaging is er niet omdat ik niet kan meten waar ik op dat moment sta.
Ik heb zelf al lange tijd geen wedstrijden gereden, een grote winterstop gehad. Daarna oppakken en als ik dan niet kan meten waar ik sta, ga ik het zelf wel doen. Waardoor het volgende voorviel...
2. Mijn perfectionisme maakt onzeker.
Ik ben best wel extreem kritisch op mezelf en op mijn rijden. Daardoor raakte ik nog meer in de put. Het rijden ging niet meer lekker, en dan moet je ingrijpen.

Ik liep meerdere keren met de gedachten: "Laat ik er maar mee stoppen." Terwijl ik al eens getracht heb te stoppen, maar er al snel achter kwam dat ik niet zonder kon... :+

Alles bij elkaar had gewoon enorme invloed op mijn prestaties. Ik had het gevoel geen B proef meer door te kunnen komen. Van een Bokker kreeg ik de tip om iemand te zoeken die stress release/EMDR doet om die negatieve spiraal/negatieve gedachten om te buigen naar positief. Ik heb nog maar één sessie gehad en ga al met veel meer plezier naar stal. Afgelopen week dan wel niet om te rijden, paard was ziek. Maar ik heb al wel weer gereden en dat ging onwijs fijn. En dát helpt gewoon enorm in je hoofd.

Ik zag het rijden en naar stal gaan als een extra last de afgelopen weken. Nu niet meer. Nu kijk ik er naar uit.

Goed, ik moet wel zeggen, ik heb behoorlijk andere werktijden dan jij. Weliswaar ook 3 kwartier enkele reis reistijd. Maar ik rij om half 7 weg en ben tegen half 5 wel weer terug.
Ik heb géén eigen paard, en de eigenaar haalt ze rond 4en binnen (ik kan dus ook direct uit mijn werk gaan rijden).

Kleine tip voor jou TS, als je paard toch de hele dag al op de wei staat... Ga dan éérst rijden en laat hem dan pas eten. Eten zorgt voor een suikerpiek (net als bij ons), gevolgd door een dip. Wat niet lekker gaat in combinatie met eten. Gaat het rijden dan niet lekker, zul jij daar ook geen prettiger gevoel bij krijgen.

Hoop dat je wat aan mijn reactie hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:32

Janine1990 schreef:
Herken het wel een klein beetje... Bij mij bestaat het dan uit één van de volgende twee zaken:

1. Uitdaging is er niet omdat ik niet kan meten waar ik op dat moment sta.
Ik heb zelf al lange tijd geen wedstrijden gereden, een grote winterstop gehad. Daarna oppakken en als ik dan niet kan meten waar ik sta, ga ik het zelf wel doen. Waardoor het volgende voorviel...
2. Mijn perfectionisme maakt onzeker.
Ik ben best wel extreem kritisch op mezelf en op mijn rijden. Daardoor raakte ik nog meer in de put. Het rijden ging niet meer lekker, en dan moet je ingrijpen.

Ik liep meerdere keren met de gedachten: "Laat ik er maar mee stoppen." Terwijl ik al eens getracht heb te stoppen, maar er al snel achter kwam dat ik niet zonder kon... :+

Alles bij elkaar had gewoon enorme invloed op mijn prestaties. Ik had het gevoel geen B proef meer door te kunnen komen. Van een Bokker kreeg ik de tip om iemand te zoeken die stress release/EMDR doet om die negatieve spiraal/negatieve gedachten om te buigen naar positief. Ik heb nog maar één sessie gehad en ga al met veel meer plezier naar stal. Afgelopen week dan wel niet om te rijden, paard was ziek. Maar ik heb al wel weer gereden en dat ging onwijs fijn. En dát helpt gewoon enorm in je hoofd.

Ik zag het rijden en naar stal gaan als een extra last de afgelopen weken. Nu niet meer. Nu kijk ik er naar uit.

Goed, ik moet wel zeggen, ik heb behoorlijk andere werktijden dan jij. Weliswaar ook 3 kwartier enkele reis reistijd. Maar ik rij om half 7 weg en ben tegen half 5 wel weer terug.
Ik heb géén eigen paard, en de eigenaar haalt ze rond 4en binnen (ik kan dus ook direct uit mijn werk gaan rijden).

Kleine tip voor jou TS, als je paard toch de hele dag al op de wei staat... Ga dan éérst rijden en laat hem dan pas eten. Eten zorgt voor een suikerpiek (net als bij ons), gevolgd door een dip. Wat niet lekker gaat in combinatie met eten. Gaat het rijden dan niet lekker, zul jij daar ook geen prettiger gevoel bij krijgen.

Hoop dat je wat aan mijn reactie hebt!


Dank je wel voor je reactie. Dat is wel een enorme stap therapie.. Via de huisarts gedaan?
Heeft het paard dan geen energie te weinig als het niet eerst gaat eten?

Merk dat ik vanochtend met een beetje last van keel en hoofdpijn wakker wordt. Afgelopen dagen ook al een beetje. Wellicht is er gewoon een griepje op kost en ben ik daardoor niet zo energiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:37

Pandora2 schreef:
Altijd in je hoofd zitten, maakt een mens ook moe.
Ga een paar maanden enkel op buitenrit en laat de rest even los. Die L1 loopt niet weg :+
Kijk hoe het er na die tijd voorstaat. Het allerbelangrijkste is gewoon plezier in het rijden.


Dat is het zeker ook. Ik denk heel veel na, over alles. Als ik bijv. gereden heb en het ging niet helemaal lekker, dan ga ik nadenken over wat er niet goed ging en blijf daar over doormalen en ga vervolgens op internet zoeken naar tips of trucks etc.

Ik ga in iedergeval aankomende weken niet meer zeggen tegen mijzelf dat ik moet rijden. Ik heb haar maandag, woensdag, vrijdag en in het weekend. Ik zie wel of ik die dagen ga rijden, anders even lekker wandelen of een poetsbeurt.

Ik heb dit vaker gehad, meestal als we wat serieuzer gaan willen rijden. Dan wordt het moeten en dan lukt het rijden niet gelijk zo goed.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:38

AmoorM schreef:
Dank je wel voor je reactie. Dat is wel een enorme stap therapie.. Via de huisarts gedaan?
Heeft het paard dan geen energie te weinig als het niet eerst gaat eten?

Merk dat ik vanochtend met een beetje last van keel en hoofdpijn wakker wordt. Afgelopen dagen ook al een beetje. Wellicht is er gewoon een griepje op kost en ben ik daardoor niet zo energiek.


Ik vind therapie een groot woord.... Ik zie het meer als lichaam en geest in balans brengen. Je hebt er op alle vlakken wat aan :)

Te weinig energie? Nope...
Paard staat hier altijd op stal 's nachts. Voor de nacht aanzienlijk hooi, 's ochtends om 6 uur hooi, daarna krachtvoer en weer hooi. Dan de wei op, kunnen ze weer eten. En in de winter worden ze buiten uiteraard ook van hooi voorzien.
Dus te weinig energie zal zomaar niet voorkomen. Sowieso, als je voerbeleid goed is en je paard de hele dag kan fourageren zoals het bedoeld is. Zal er niets aan de hand zijn qua energie. Je geeft tenslotte krachtvoer voor wat extra vitaminen. Echter is dit al gauw een kilo of 2 per keer, dus een enorme koolhydraatbom voor het lichaam. Terwijl gras en hooi gewoon mondjesmaat de hele dag door worden gegeten.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:42

Het paard staat neem ik aan nooit langer dan een uur zonder eten, dus waarom denk je dat?
Mijn paard staat op onbeperkt hooi en krijgt ná het werk haar muslie / brok.
Dit om juist maagpijn of een suikerdip te voorkomen en dan kan ik de muslie / brok hoeveelheid ook nog afstemmen op hoeveel werk ze heeft gedaan.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:50

Andere 'optie' zoek een instructrice die je daadwerkelijk kan helpen(op een leuke vriendelijke manier) met de zaken waar je tegenaan loopt met je paard.
Trainen moet nooit "zwaar" zijn, en je kan met 10 minuten per week soms veel meer bereiken dan 3x per week rijden.

Daarnaast vind ik ook dat je een pittig weekprogramma hebt, is er 1 dag(of zelfs maar 1 dagdeel) per week dat je écht niets hoeft?

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:59

Ik had exact hetzelfde gevoel. Eerst ben ik een verzorger gaan zoeken wat echt veel hielp. Ik voel de me zo ontzettend schuldig als ik een keer niet ging of als ik wat korter kwam. Maar het "moeten" gevoel werd bij mij te erg. Ik wilde nieuwe sporten uitproberen en ik wilde eigenlijk niet 24/7 met mijn pony bezig zijn. Voelde echt rot maar ik heb toen besloten er helemaal mee te stoppen. Ik heb echt een top tijd gehad met de paarden en had nooit verwacht dat ik zou stoppen maar ik mis het paarden houden tot op de dag van vandaag niet meer. Ik heb hierdoor andere sporten leren kennen en ben veel flexibeler geworden in alles.

Misschien helpt het om het rijden op een lager pitje te zetten. Dan ben je niet steeds druk in je hoofd met wat er beter kan etc. Wellicht houden bij wat lekkere buitenritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:38

Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb er even over na gedacht. Om te voorkomen dat ik straks helemaal geen zin meer krijg ga ik het een beetje anders indelen.

Ik bekijk gewoon dag voor dag waar ik zin in heb. Ik ga niet tegen mijzelf zeggen dat ik moet rijden. Evt rijd ik alleen in het weekend. Dus wat ik morgen ga doen? Nog geen idee!

Als ik wel ga rijden, doe ik de andere dagen even wat rustiger aan.

Ik hou die L1 wel in mijn achterhoofd, maar ik ga niet zeggen ik moet nu trainen. Het staat een beetje gepakeerd.

Vandaag heerlijk op buitenrit geweest met iemand van stal. Ontzettend genoten. Toen bedacht ik mij "hier gaat het om, lekker genieten met paard."

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:11

Erg herkenbaar!
Ik werk 34 uur per week verdeeld over 4 dagen.
Verder ben ik ook ongeveer 45 minuten onderweg van huis naar werk en van werk naar paard.

Voor mijzelf heb ik destijds besloten om na werk direct door te gaan naar paard omdat ik, als ik eerst naar huis ga, helemaal geen zin meer had om het huis nog uit te gaan.
Heel lang heb ik zitten dubben, tobben, zitten twijfelen aan mijzelf, mijzelf een schuldgevoel aangepraat en teveel aangetrokken van de mening van anderen. Stom!! -O-

Ik heb voor mijzelf toen dingen op een rijtje gezet.
Waarom heb je een paard? Ik neem aan omdat je het leuk vind. De afleiding, het rijden, maar ook het tuttelen.
Denk je nou echt dat je paard het verschrikkelijk vind wanneer je besluit niet te rijden? Dat denk ik niet hoor!

Je paard is gezond, krijgt goed te eten, ik neem aan dat je paard ook lekker buiten komt met zijn/haar paardenvriendjes/vriendinnetjes dus die amuseert zich vast wel gedurende de dag.

Ik heb voor mijzelf besloten mijn paard 3/4 keer per week beweging te geven. Onder beweging geven valt longeren, rijden in de bak of een buitenrit.
2 dagen per week ga ik niet naar mijn paard toe. Dit zijn overigens 2 werkdagen.
Op de andere 2 werkdagen longeer ik, of doe ik lekker niets met haar afgezien van mesten/poetsen/knuffelen etc.
Op mijn vrije dagen heb ik meer tijd en fut, dus dan rij ik haar (bak of buitenrit) of longeren, of wederom lekker niets.

Ik heb het echt los moeten laten, maar ik heb er eindelijk vrede mee. Ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik MOEST paardrijden. Ik trok mij teveel aan wat anderen misschien wel niet van mij dachten. Waar maakte ik mij in godsnaam druk om?
Mijn merrie glanst als een tierelier, krijgt lekker te eten, staat de hele dag lekker op de wei met haar vriendinnetjes. Ze ziet er goed uit, zit goed in haar bespiering. Is vrolijk als ze mij ziet, en ook ik ben eindelijk vrolijk als ik op stal ben.

Zoals je net ook al zei; Het gaat om genieten. Lekker bezig zijn met je paard. Hem/haar de aandacht geven die hij/zij verdient. Of dat nou in de vorm is van rijden, longeren, werken aan de hand, poetsen, of helemaal niets. Alles is prima!

Kijk niet teveel naar anderen of naar wat anderen met hun paard doen. Kijk lekker naar jezelf. Het is veel prettiger om met plezier naar je paard te gaan dan met tegenzin.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:08

Toen ik een nog drukkere baan had met veel uren en verantwoordelijkheid had ik soms savonds ook wel ff een dipje als ik nog naar stal moest.
Toch ga ik altijd elke dag en rijd ik 4 a 5 dagen per week fanatiek. Alleen in de vakantieperiodes heb ik ooit minder zin en krijgt ze ooit extra dag vrij. Verder ga ik altijd alle dagen. Zin of geen zin, ik zet me er gewoon toe.
Ik vind een eigen paard te duur om zelf maar af en toe te rijden.
Er zijn genoeg mensen die bijrijders hebben als ze zelf minder tijd /zin hebben maar dat zou nooit mijn keuze zijn.
2 verschillende ruiters op mijn paard is geen optie. Ik zeg altijd als ik zelf niet meer genoeg tijd of zin heb ik dan mijn paard verkoop. Ik ben stalelgek op mijn paard en kan haar niet missen maar het is te duur om zelf maar af en toe te rijden. Vind ik

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:44

tamaramt schreef:
Toen ik een nog drukkere baan had met veel uren en verantwoordelijkheid had ik soms savonds ook wel ff een dipje als ik nog naar stal moest.
Toch ga ik altijd elke dag en rijd ik 4 a 5 dagen per week fanatiek. Alleen in de vakantieperiodes heb ik ooit minder zin en krijgt ze ooit extra dag vrij. Verder ga ik altijd alle dagen. Zin of geen zin, ik zet me er gewoon toe.
Ik vind een eigen paard te duur om zelf maar af en toe te rijden.
Er zijn genoeg mensen die bijrijders hebben als ze zelf minder tijd /zin hebben maar dat zou nooit mijn keuze zijn.
2 verschillende ruiters op mijn paard is geen optie. Ik zeg altijd als ik zelf niet meer genoeg tijd of zin heb ik dan mijn paard verkoop. Ik ben stalelgek op mijn paard en kan haar niet missen maar het is te duur om zelf maar af en toe te rijden. Vind ik


Ik vind dit eigenlijk geen fijn bericht, krijg een beetje het gevoel van afkeer. Misschien dat het aan mij ligt. Een paard is inderdaad duur, maar ik heb een paard niet alleen maar om te rijden, maar om van te genieten. Daar betaal je voor. Als het alleen maar om rijden gaat ga ik wel naar een manege. En tja, wat is er nou leuk aan om iets te doen waar je geen zin in hebt? Het is toch geen verplichting in die zin? Het is je hobby en ontspanning. We moeten al zoveel in jet leven, ik vertik het om mezelf zoveel dingen op te leggen

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Geen zin/energie voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:53

Ik herken je situatie en zit er op het moment zelf in. Ik heb ook sinds maart een nieuwe baan die veel zwaarder is als hiervoor. Lichamelijk, maar vooral geestelijk vergt dit een hoop.

Ik denk niet dat je paard het probleem is. Keuzes maken daarintegen wel. Zelf vind ik het niet leuk dat ik nu werk doe waardoor ik eind van de dag opgebrand ben. Hierdoor heb ik besloten om verder te solliciteren/orienteren. We werken toch om hierna energiek te zijn in onze vrije tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:21

Dank jullie wel voor de berichten!

Mijn paard is inderdaad voor mijn plezier en ontspanning.
Ik wil niet dat het moeten wordt. Maar ik denk als je daar heel erg over na gaat denken van "ik moet nu ontspannen." Dat het ook averechts werkt. Dat doe ik misschien ook wel teveel..

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:34

Romeo2007 schreef:
tamaramt schreef:
Toen ik een nog drukkere baan had met veel uren en verantwoordelijkheid had ik soms savonds ook wel ff een dipje als ik nog naar stal moest.
Toch ga ik altijd elke dag en rijd ik 4 a 5 dagen per week fanatiek. Alleen in de vakantieperiodes heb ik ooit minder zin en krijgt ze ooit extra dag vrij. Verder ga ik altijd alle dagen. Zin of geen zin, ik zet me er gewoon toe.
Ik vind een eigen paard te duur om zelf maar af en toe te rijden.
Er zijn genoeg mensen die bijrijders hebben als ze zelf minder tijd /zin hebben maar dat zou nooit mijn keuze zijn.
2 verschillende ruiters op mijn paard is geen optie. Ik zeg altijd als ik zelf niet meer genoeg tijd of zin heb ik dan mijn paard verkoop. Ik ben stalelgek op mijn paard en kan haar niet missen maar het is te duur om zelf maar af en toe te rijden. Vind ik


Ik vind dit eigenlijk geen fijn bericht, krijg een beetje het gevoel van afkeer. Misschien dat het aan mij ligt. Een paard is inderdaad duur, maar ik heb een paard niet alleen maar om te rijden, maar om van te genieten. Daar betaal je voor. Als het alleen maar om rijden gaat ga ik wel naar een manege. En tja, wat is er nou leuk aan om iets te doen waar je geen zin in hebt? Het is toch geen verplichting in die zin? Het is je hobby en ontspanning. We moeten al zoveel in jet leven, ik vertik het om mezelf zoveel dingen op te leggen



Dat ligt dan inderdaad aan jou..ik geef puur mijn mening wat ik denk.
Het is heel normaal als je een keer minder zin hebt of minder energie. Dat heeft iedereen wel eens.
Maar als dat regelmatig voorkomt en een langere periode dan lijkt mij dat niet goed. Daar is het te duur voor, vind IK dan
En rijden op een manege noem ik geen rijden. Ik heb het over echt rijden / trainen /samen ontwikkelen /samen leren en samen doelen bereiken.

Nogmaals ieder zijn mening en ieder zijn eigen manier om er mee om te gaan.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:38

Inxs schreef:
Deels wel herkenbaar. Ik heb bij tijd en wijle last van een overdosis paard. Ik heb er dan geen fut, zin en tijd voor en heb ook het gevoel dat de lol er af is en er helemaal geen zin meer in heb.
Wat ik doe in die overdosis fase is mijn merrie en mijzelf een vakantie geven. Ik rij dan niet en ga een stuk minder naar stal. Ik krijg vanzelf wel weer de kriebels om te willen rijden waar ik dan ook gehoor aan geef.
Er is niks mis mee om even afstand te nemen en desnoods even de ruimte te creeeren voor iets anders. Het geeft je ruimte zo wel geestelijk als lichamelijk, ook aan je paard ;-)


Hier idem!
Ik heb een bijrijder erbij gezocht die graag fanatiek aan de slag gaat.

Na een poosje begint het dan weer te kriebelen, en dan pak ik alles weer op.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:51

Ik denk dat je het moeten eens los moet laten.
Ik herken heel veel in je verhaal.

Ik moest hem ook 6 dagen beweging geven.
Een dag vrij kon toch niet.

Tot mijn gezondheid en energiepotje naar -40 ging en ik verplicht moest maar mezelf de vernieling in werkte.

Ik heb al jaren een geweldige bijrijdster die iedere woensdag komt.
Kan ze niet dan is hij vrij of als ik vroege dienst heb tut ik even om.

Ik heb sinds een tijdje een hele leuke 15 jarige die ook nog 1x per week met hem om tut.
Ik doe hem zelf het weekend en maandag en dinsdag.
Maandag direct vanuit het werk anders heb ik geen moed meer.
En soms kom ik op stal met als doel iets te doen... ben ik er en denk ik... ach laat maar want ik moet nog eea doen dan is hij vrij.

Ik vind het prima.

Ik moest heel erg leren om niet te moeten maar heb geen spijt dat ik dat sinds ik het heb los gelaten ook niet meer moet en mezelf er ook niet schuldig om voel.


Als ik goed in mijn vel zit kan ik alles maar ik besef ook dat als er een periode is dat dat niet zo is ook het maar moet loslaten.

Vorig jaar van mei tot november echt weken van 55 uur gemaakt terwijl ik 30 werk ivm gezondheid.
Nou... Ik en hij vonden het best.

Zoek je balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:56

Ik wil graag een update plaatsen!

Het gaat echt super! Ik geniet weer met volle teugen van mijn paard en alles erom heen. Ik kan nu echt uit kijken naar de avonden op stal, ondanks de kou. Dit is nu pure ontspanning.

Hoe komt dit? Ik ben klaar met mijn studie en er valt ineens een last van mijn schouders. (laatste examen een 9!) Ik kan nu mijn vrije tijd aan mijn paard besteden zonder de gedachte dat ik nog moet studeren. Dit lucht enorm op!

Ben hier heel erg blij mee. :D