Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:59

Over de oudere generatie...
Mijn nichtje is lesbisch, en toen ging ze voor het eerst met haar vriendin bij oma (mijn schoonmoeder) op de koffie. Een dag later waren wij er.
Ja, zegt m’n schoonmoeder, je nichtje was op de koffie gister...
Ik: oh wat gezellig!
Zij: ja, en ze had dr verkering bij....
*stilte*
Maar het is een meisje :? :?

Mijn schoonmoeder accepteert het 100%, maar snapt er geen zak van :')

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:59

Als eerste vind ik je onwijs stoer dat je dit openbaar met ons deelt, en ons mee laten gaan in jouw reis.

Ik heb 2 bekenden die als transgender door het leven gaan. De ene was het eigenlijk geen verrassing, was vroeger al meer jongen dan meisje. Zeker toen ze het openbaar kenbaar maakte. Hij valt op vrouwen
De andere leerde ik kennen als transgender, maar het plaatje klopte niet voor mij. Hij valt op mannen.

Ik snap dat de baarmoeder en eileiders een risico hebben in combinatie met testosteron. Maar het verwijderen van beide geeft toch ook weer andere problemen?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:21

Allereerst, stoer topic, tof dat je je verhaal zo deelt! Ik ga dit zeker volgen.
Hier in mijn zeer directe omgeving ook meegemaakt dat iemand van meisje naar man ging. Ik maakte dit als kind mee en aangezien er in mijn familie heel normaal mee omgegaan werd, en ook met een homoseksuele neef, was het voor mij later juist een heel vreemd iets dat andere mensen er een probleem van maakten.


Hiraeth schreef:
veerledec schreef:
Wordt het tegenwoordig ook anders getest dan psychologisch? Ik heb ooit begrepen dat het komt doordat een onderdeel van de hersenen zich mannelijk ontwikkelt, terwijl 'de rest' vrouwelijk is, of andersom. Is dat vast te stellen, of gebeurt dat niet?

Volgens mij is het nog steeds voornamelijk psychologisch, maar dit kan ik alleen in de loop van het topic bevestigen vanuit mijn ervaring.

Ik heb wel eens gelezen dat autistische vrouwen meer testosteron aanmaken (?), maar verder weet ik om eerlijk te zijn niet helemaal precies hoe de vork in de steel zit. Ik ben trouwens niet autistisch, maar ik noem het om aan te geven dat er wel dingen zijn die er mee te maken kunnen hebben. Mocht ik hier meer over weten kom ik hier ook zeker op terug!


Het klopt idd dat er studies zijn gedaan die erop wijzen dat autistisne en testosteron gelinkt zijn. En dat zou ook de ‘extreme male brain’ Theorie over autisme onderschrijven. De studie toonde aan dat vrouwen met autisme vaak meer mannelijke gezichtskenmerken hebben, wat veroorzaakt zou worden door meer blootstelling aan testosteron in de baarmoeder (dus niet dat ze meer aanmaken, maar bij de aanleg).
Overigens zijn er ook andere studies gedaan waaruit weer bleek dat mannen met autisme vaak een meer androgyn uiterlijk hadden, en studies waaruit bleek dat in rust de hersenscans van autistische mannen vrouwelijke kenmerken hadden,en de hersenscans van autistische vrouwen juist meer dan gemiddeld mannelijke kenmerken.

Ik val zelf in het autistisch spectrum (pas gediagnosticeerd toen ik al in de 30 was trouwens), en heb ik het begin erg gelachen om de diagnose. Ik autistisch? Ja dag! Ik ben heel sociaal, heb ook zeker empatisch vermogen, ben misschien een beetje vreemd, maar niet op een vervelende manier, en ik ben nooit een sociale outcast geweest, integendeel. Wel altijd geweten dat ik anders was.
Om weer terug te komen op het mannelijk/vrouwelijk brein/testosteron verhaal, ik ben zeker qua uiterlijk juist extreem vrouwelijk. Zowel qua stijl als qua kenmerken en lichaamsbouw. Als kind had ik wel typisch jongensgedrag, ze hebben me vaker uit een boom moeten halen dan tussen de Barbies vandaan. Ook ben ik een hele rationele denker, oplossingsgericht, en een redelijke obsessie met bepaalde kennisgebieden. Ik vind mannen makkelijker te begrijpen dan vrouwen, hoewel ik me toch echt 100% als vrouw identificeer, gaat de communicatie met mannen me makkelijker af, maar ik zou niet zeggen dat ik met vrouwen niet kan communiceren. Waar ik wel vrij veel moeite mee heb is typisch vrouwelijk gedrag zoals bijvoorbeeld wanneer je merkt dat er iets ‘verkeerd’ is, vraagt of er iets is en dan het antwoord ‘nee, niets’ krijgt terwijl je wel merkt dat er weldegelijk iets is. Voor mij persoonlijk is dat nooit te begrijpen geweest, en ik kan er dan ook slecht mee omgaan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:22

Oh Hir, ik zit hier met een grote grijns op m'n gezicht van trots! We 'kennen' elkaar natuurlijk via hier op Bokt, toch nooit geweten dat je met dit proces bezig bent. Zowel binnen mijn familie als vriendengroep het proces van dichtbij mee mogen maken, fascinerend en bijzonder :)

Onwijs veel succes, blijf dicht bij jezelf en keep up the good work!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:32

Allereerst: vinden jullie het fijn dat ik alle vragen individueel quote? Het worden best wel lappen tekst zo, maar mocht dit ooit een lang topic worden kan ik me voorstellend at mensen het 'door de topicstarter' knopje gaan gebruiken en alleen mijn berichten gaan lezen. :o

Fenrir schreef:
Ik zie je wel eens op bokt voorbij komen en ik volg je kunst op instagram en weet daardoor je naam, maar ik heb dus altijd gedacht dat je een man was én Belgisch :+ door de naam! Dus Gilles is nog niet eens zo gek, maar je huidige naam ook niet imo :D

Ik was dus ooit in België voor een meet en greet met Kevin de Bruyne. Het enige probleem: ik was te laat wegens file en ze hadden een max aantal mensen die naar binnen mochten. Mijn reisgenoot (tevens Belg die ik oppikte) begon al gelijk boos te worden en zei: "We hebben net 4 uur gereden" in 's werelds Vlaamste accent. :') De beveiliger keek haar aan met een " >;)" blik. Toen ik vervolgens mijn mond open deed stonden we binnen vijf minuten binnen. Ik heb zo'n noordelijk accent dat mijn keel spontaan pijn doet als ik terug kom uit het buitenland. _O-

xRaisin schreef:
Wel ben ik benieuwd in hoeverre ze alles werkend kunnen maken. Zegmaar de intieme delen. Ik bedoel, ik neem aan dat je downunder niet hetzelfde blijft, in hoeverre kan dat nagemaakt worden?
Hier hoef je overigens geen antwoord op te geven als je dat niet wilt. Staat vast ook ergens op google :').

In één van de eerste afleveringen van Hij is een Zij hebben ze een gesprek met iemand die bezig is met een slurfje kweken (:+). Het is één van de eerste twee afleveringen van seizoen één. Verder ben ik niet gekomen omdat ik te emotioneel werd van de serie. :') Misschien interessant om dat op te zoeken? :D Ik vind google altijd zo suf, ik hoor liever persoonlijke verhalen. :D

IMJ schreef:
Doe je iets met je stem momenteel? (Niet op transgendergebied dan dus maar) op radio oid?

Ik heb elke dinsdagavond een eigen radioshow. :) Daarnaast presenteer ik soms bij concerten. :j

Tutti_Frutti schreef:
Een vriend van me heeft ongeveer 2 jaar geleden de keuze gemaakt, en is hier ook heel erg open over op social media. Zo heeft hij een YouTube kanaal waar hij zijn ervaringen deelt. Misschien dat jij hier ook nog iets aan hebt?

Oh! Deel maar, ik vind het zeker interessant en misschien vinden andere volgers dat ook!

julhan99 schreef:
Ik heb net je verhaal gelezen. Ik ben de moeder in dit geval van een kind zoals jij. Vul hier de naam van mijn kind in en wij hadden het zelf kunnen plaatsen. Bijzonder. Ik heb nog geen vragen en ik heb duizend vragen. Mijn hoofd duizelt er soms van.

Mijn dochter is net uit de kast en ik heb haar gezegd dat voor mij maar 1 ding belangrijk is: haar/zijn geluk. Wij staan als gezin aan de vooravond van een enorme verandering. Spannend, leuk, eng, soms verdrietig en soms lachen gieren brullen. Het gaat alle kanten op.

Ik ga je zeker volgen!

Namens mij heel veel succes en sterkte de komende tijd! Ik weet van mijn moeder dus hoe zwaar het kan zijn, zelfs al ga je 100% voor je kind zijn geluk! Mocht je ooit een keer met mijn moeder willen praten of uw kind met mij dan kan dat altijd! Het is een verwarrende tijd en alle beetjes helpen. :)

veerledec schreef:
Ik weet niet hoe het in het Engels zit, maar in het Nederlands is transgender iets anders dan transseksueel. Transgender is ook een Nederlands woord. Zoals ik het lees (maar goed, ik heb geleerd dat je nooit mag invullen voor een ander ;) ) lijkt het alsof je eerder transseksueel bent.

Qua definitie zou dat best kunnen, alleen hoor ik (Nederlandse) mensen in mijn omgeving altijd transgender zeggen die hetzelfde traject doorlopen als ik. Het voelt dus raar voor mij om transseksueel te zeggen. :o Ik hoop dat mensen snappen wat ik bedoel in ieder geval! En sorry voor verwarring mocht dat zijn ontstaan!

veerledec schreef:
Ik heb begrepen dat het inderdaad te maken heeft met het in aanraking komen van je hersenen, in de 'aanmaakprocedure', dus als embryo, met het 'verkeerde' hormoon. In ieder geval het andere hormoon dan de rest van de embryo.

Het zou misschien twijfelaars en 'spijtoptanten' wel kunnen helpen als het fysiek werd vastgesteld. Ben benieuwd of dat ook zo werkt.

Interessant punt! Ik hoop dat er ooit duidelijkheid over komt. Elke individu is anders, maar er moet haast wel een overeenkomende medische factor zijn. :)

Nissima schreef:
Tof dat je je verhaal deelt! Zeer informatief voor velen onder ons.

Doet zo'n binder niet zeer? Ik kan me niet voorstellen dat het echt een prettig gevoel is %)

Het is niet het meest fijne gevoel en sommige mensen krijgen enorme rib- en rugklachten. Zelf heb ik er gelukkig weinig last van. (Zie ook bericht hier onder)

Fenrir schreef:
Met een binder wel echt oppassen. Die dingen kun je beter niet gebruiken (al snap ik waarom mensen het wel doen), er zijn helaas een behoorlijk aantal mensen die permanente schade aan hun ribben hebben opgelopen door het (langdurig) dragen van een binder...

Daar heb je zeker gelijk in! Het is net als roken, het is per definitie slecht. Er zijn wel verschillende soorten met meer of minder bewegingsruimte. De binders van Gc2b worden altijd aangeraden en zijn dus een soort van de e-smokers onder de binders. :')

Ik probeer wel vaak pauze te nemen door bijvoorbeeld in het weekend geen binder te dragen en als het winter is een trui aan te doen zonder binder, maar doorgaans betrap ik mezelf er op dat ik hem toch te veel draag. :o Ik durf echt de straat niet op zonder.

Cowboy55 schreef:
Hiraeth schreef:
Ik ga trouwens nu, zeer toepasselijk, even op pad om een kast op te halen. :))


Moet je elke dag opnieuw uit de kast komen dan? Nee toch? De slijtage aan zo'n kast alleen al......

:+

(Het is gelukkig maar een CD kast, daar pas ik niet in. :D)

Ibbel schreef:
Toevallig ontdekte ik onlangs een 'meidengroep' - meer een bejaardengroep trouwens nu :)) - die al meer dan 25 jaar aan de humoristische/politiek incorrecte weg timmert. Eén van de leden is ook een transgender die ook in een tijd dat het helemaal niet zo voor de hand lag om uit de kast te komen dat toch heeft gedaan. Haar verhaal is ook in een lied van deze groep vereeuwigd. Ik moest er onmiddellijk aan denken bij het lezen van je topic, en ik heb het gevoel dat het zowel herkenning oproept (al ging zij van man naar vrouw) als dat het wel past bij je gevoel voor humor:

[ Video

AAHH!! Super tof! Bedankt voor het delen! Ik moest even mijn Franse chansons op pauze zetten maar het was de moeite waard. :D

@LadyMadonna: _/-\o_ :')

kiki1976 schreef:
Ik snap dat de baarmoeder en eileiders een risico hebben in combinatie met testosteron. Maar het verwijderen van beide geeft toch ook weer andere problemen?

Waarschijnlijk wel, maar dat zet ik nu nog even aan de kant. Er zijn nog zo veel stappen tussen mij en eventueel operaties dat ik er nog even niet aan wil denken. :o

Supertje schreef:
Het klopt idd dat er studies zijn gedaan die erop wijzen dat autistisne en testosteron gelinkt zijn. En dat zou ook de ‘extreme male brain’ Theorie over autisme onderschrijven. De studie toonde aan dat vrouwen met autisme vaak meer mannelijke gezichtskenmerken hebben, wat veroorzaakt zou worden door meer blootstelling aan testosteron in de baarmoeder (dus niet dat ze meer aanmaken, maar bij de aanleg).
Overigens zijn er ook andere studies gedaan waaruit weer bleek dat mannen met autisme vaak een meer androgyn uiterlijk hadden, en studies waaruit bleek dat in rust de hersenscans van autistische mannen vrouwelijke kenmerken hadden,en de hersenscans van autistische vrouwen juist meer dan gemiddeld mannelijke kenmerken.

Ik val zelf in het autistisch spectrum (pas gediagnosticeerd toen ik al in de 30 was trouwens), en heb ik het begin erg gelachen om de diagnose. Ik autistisch? Ja dag! Ik ben heel sociaal, heb ook zeker empatisch vermogen, ben misschien een beetje vreemd, maar niet op een vervelende manier, en ik ben nooit een sociale outcast geweest, integendeel. Wel altijd geweten dat ik anders was.
Om weer terug te komen op het mannelijk/vrouwelijk brein/testosteron verhaal, ik ben zeker qua uiterlijk juist extreem vrouwelijk. Zowel qua stijl als qua kenmerken en lichaamsbouw. Als kind had ik wel typisch jongensgedrag, ze hebben me vaker uit een boom moeten halen dan tussen de Barbies vandaan. Ook ben ik een hele rationele denker, oplossingsgericht, en een redelijke obsessie met bepaalde kennisgebieden. Ik vind mannen makkelijker te begrijpen dan vrouwen, hoewel ik me toch echt 100% als vrouw identificeer, gaat de communicatie met mannen me makkelijker af, maar ik zou niet zeggen dat ik met vrouwen niet kan communiceren. Waar ik wel vrij veel moeite mee heb is typisch vrouwelijk gedrag zoals bijvoorbeeld wanneer je merkt dat er iets ‘verkeerd’ is, vraagt of er iets is en dan het antwoord ‘nee, niets’ krijgt terwijl je wel merkt dat er weldegelijk iets is. Voor mij persoonlijk is dat nooit te begrijpen geweest, en ik kan er dan ook slecht mee omgaan.

Bedankt voor je toevoeging! Ik heb hem even helemaal gequote omdat ik het best een interessante bijdrage vond, en again: voor de meelezers. :D

Dankjewel trouwens weerwolfmaatjes! Leuk om jullie hier ook te zien! :D

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:50

Supertje schreef:
Ik val zelf in het autistisch spectrum (pas gediagnosticeerd toen ik al in de 30 was trouwens), en heb ik het begin erg gelachen om de diagnose. Ik autistisch? Ja dag! Ik ben heel sociaal, heb ook zeker empatisch vermogen, ben misschien een beetje vreemd, maar niet op een vervelende manier, en ik ben nooit een sociale outcast geweest, integendeel. Wel altijd geweten dat ik anders was.
Om weer terug te komen op het mannelijk/vrouwelijk brein/testosteron verhaal, ik ben zeker qua uiterlijk juist extreem vrouwelijk. Zowel qua stijl als qua kenmerken en lichaamsbouw. Als kind had ik wel typisch jongensgedrag, ze hebben me vaker uit een boom moeten halen dan tussen de Barbies vandaan. Ook ben ik een hele rationele denker, oplossingsgericht, en een redelijke obsessie met bepaalde kennisgebieden. Ik vind mannen makkelijker te begrijpen dan vrouwen, hoewel ik me toch echt 100% als vrouw identificeer, gaat de communicatie met mannen me makkelijker af, maar ik zou niet zeggen dat ik met vrouwen niet kan communiceren. Waar ik wel vrij veel moeite mee heb is typisch vrouwelijk gedrag zoals bijvoorbeeld wanneer je merkt dat er iets ‘verkeerd’ is, vraagt of er iets is en dan het antwoord ‘nee, niets’ krijgt terwijl je wel merkt dat er weldegelijk iets is. Voor mij persoonlijk is dat nooit te begrijpen geweest, en ik kan er dan ook slecht mee omgaan.

Wat grappig,dit had ik zelf kunnen schrijven!

@TS wat leuk dat er zoveel vragen en antwoorden komen! Ik ken zelf helemaal niemand (denk ik!) die transseksueel of transgender is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:51

Ik heb overigens wel moeite met alle hokjes en etiketjes...
Hetro, homo, trans, bi, pan, en weet ik veel welke er nog meer zijn...
Voor mij ben je gewoon mens.. :j

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:55

Je mag nog steeds meedoen met weerwolven he O:) begint straks weet een nieuw potje

Overigens ken ik als autist het testosteron verhaal niet echt, al ben ik nooit echt een poppenmeisje geweest, maar ook geen Lego/autofreak. Ik had beide

Ik vind dat met quotes wel fijn lezen! Dan weet ik ff de vraag weer! Dit topic loopt zo hard en er zijn zoveel vragen

vikawiek

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:57

hoi! ik ben ook een transman, en ik zit nu 2 weken aan de puberteitsremmer. Ik zit bij het VU dus ik mag nu elke 3 maand lekker naar Amsterdam rijden, Voor Groningen was ik te jong.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:57

LadyMadonna ik ken ook alle etiketten niet.
Voor mij is iemand ook gewoon mens. Kleur, geaardheid, geloof maakt allemaal niet uit voor mij.

Ik kijk op TLC naar Jazz. Een jongen die bezig is om een meisje te worden.
Ik schrik er van dat wildvreemden haar dan uitschelden.
Ze spreken zelfs het antwoordapparaat in met gemene dingen.

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:58

upendo schreef:
Awesome!

Ik lees graag mee! Veel succes maandag. Wordt het dan echt een intakegesprek? Wat verwacht je ervan?

En wat ik me ook afvraag, krijg je veel reacties vanuit de omgeving? Ik merk zelf als lesbienne dat het de laatste paar jaren op zich qua reacties wel meevalt, mensen kijken tegenwoordig alleen maar. Kun je ook genoeg uit afleiden, want iets met expressie (van vertederd tot er-lopen-twee-hopen-stront-hand-in-hand-over-de-stoep)..



Ts wat dapper dat je dit wilt delen

upendo Ik kijk ook altijd maar niet vanwege afgunst maar juist omdat ik het zooo onwijs dapper vind dat men ervoor uit durft te komen. en ik er juist met volle respect naar wil/moet kijken. ik kan dan ook oprecht genieten van stellen die dit durven te uiten.

Ik wil er dus juist naar kijken maar voel me dan juist ongemakkelijk. beetje raar uit te leggen. het komt erop neer dat ik echt onwijs veel respect heb hiervoor.

( ik moet bijv ook altijd kijken naar vrouwen die borstv geven puur omdat ik het mega tof vind dat ze dit openbaar durven te doen! beetje hetzelfde idee)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 20-06-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:00

Ik ben van nature erg nieuwsgierig aangelegd dus ik moest gewoon je topic openen. :o
Om te beginnen heb ik heel veel respect voor je keuze. Het is niet zomaar even je haarkleur veranderen.

Heel eerlijk, ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Ik ben bang dat ik dan ook een beetje cru over ga komen. :+ Sorry alvast.

Op intellectueel niveau begrijp ik dat in de ontwikkeling soms dingen gebeuren waardoor een mannelijk brein zich ontwikkeld in een vrouwelijk lichaam. Of dat een vrouwelijk brein+lichaam op vrouwen valt in plaats van op mannen. In mijn ogen is dat niet iets natuurlijks maar een foutje. Biologisch gezien is het namelijk niet handig, het staat de voortplanting in de weg. Maar goed, je zit er maar mee. Waar ik mij godsgruwelijk aan erger zijn de mensen die 'beledigd' zijn als je zegt dat het een foutje is. Ik draag een bril, das biologisch ook niet handig. In de oertijd zou ik ook dood gaan omdat ik mijn eten niet kon vinden. Daar hebben we tegenwoordig brillen en lenzen voor uitgevonden. Net zoals er hormoontherapiën zijn voor jouw foutje. :+

Wat mij ook heel erg tegen staat is de richting waar dit, vooral in Amerika, naar uit slaat. Wetenschappelijk gezien (correct me if I'm wrong) is maar 1 of 2% trans-gender/sexueel. Maar iedere puber die zich een beetje ongemakkelijk voelt in zijn lijf is ineens homo, of bi, of eigenlijk een meisje, en maakt er dan meteen een teenage-novel waardig drama van. Misschien ben ik een beetje jaded geworden hierdoor.

Aan de andere kant. Jij schrijft heel prettig en boeiend. Je kunt je eigen erg goed verwoorden en duidelijk uitleggen hoe je je voelt en wat je overwegingen zijn. Je komt ook totaal niet drama-queen of protserig over waardoor het van een 'oh god daar gaan we weer' gevoel veranderd in een 'hm, daar had ik nog nooit over nagedacht'. Ik wordt ineens ook erg nieuwschierig naar je innerlijke werking. Hoe kom je tot de realisatie. En hoe weet je zeker dat dit bv niet een tijdelijke hormoon-imbalans is (net als de pubertijd)?
Apart quoten vind ik trouwens heel fijn :j

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:07

Ik heb nog wel een vraag aan TS. Waarschijnlijk nog veel te veel op feiten vooruitlopend.
Niet iedereen valt direct op de persoon zelf, maar is bijvoorbeeld erg uiterlijk gericht. Stel je voor dat je op een dag een relatie met iemand krijgt en je vertelt diegene dat je eigenlijk van een ander geslacht bent geweest. Bereid je je nu al voor op eventuele rot opmerkingen en de kans dat de relatie gelijk verbroken kan worden? Het lijkt mij behoorlijk zuur als jij helemaal voor iemand wil gaan, maar dat diegene om die reden niets meer van je moet hebben. Natuurlijk hoop je iemand tegen te komen die dat geen snars uitmaakt en dat diegene op het individu valt, maar zoiets vraag ik me af. Of ga je het geheim houden? Lijkt mij ergens niet een goede basis voor een relatie, maar ieder denkt daar het zijne/hare van natuurlijk.
Ik neem aan dat je zoiets zelf tegen je toekomstige partner wilt vertellen en niet dat diegene dat via via te horen krijgt (zoiets zal door jou wel stil gehouden kunnen worden, maar niet iedereen heeft de gave om zijn/haar mond te houden).

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:11

Hierbij het youtube kanaal van mijn oud-studiegenoot :) Hij identificeerde eerst als non-binair, maar is nu FTM-transgender als ik het goed zeg. Volgens mij had hij iets langer dan een jaar z'n intake bij een genderkliniek, is nu ongeveer 10 maanden bezig met hormoon behandeling en krijgt over een aantal maanden een top surgery!
In z'n filmpjes heeft hij het onder andere over 'dysphoria' (wat ik erg interessant vond), stem/lichamelijke veranderingen door de hormonen, stereotyperingen, en uitleg over hoe hij het hele proces ervaart :)

https://www.youtube.com/channel/UC1CzkM ... Wk7RxpZOPg

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:28

LadyMadonna schreef:
Ik heb overigens wel moeite met alle hokjes en etiketjes...
Hetro, homo, trans, bi, pan, en weet ik veel welke er nog meer zijn...
Voor mij ben je gewoon mens.. :j

Ik heb altijd het idee dat de mensen die anti hokjesdenken zijn het kunnen veroorloven om zo te denken. :o Het is een mooie gedachtegang, maar de samenleving is er nog niet klaar voor om een 'ons' te worden. Gelukkig worden de meeste hokjes wel gedoogd of geaccepteerd hier in Nederland, dus onder de streep zijn we voor de Nederlandse wet vrijwel allemaal alsnog gewoon mens. :D

Daarnaast is het wel zo dat het soms wel enorm gecompliceerd wordt met alle namen. :o

@Ladybird: Ik ben serieus geneigd om weer mee te doen, dus ik denk dat ik in één van de komende twee aanstaande potjes weer boven water kom! :D

@ AbbyBlues: Allereerst wil ik zeggen dat ik je post onwijs waardeer! Ik zal even je individuele punten quoten om het overzichtelijk te houden.

AbbyBlues schreef:
Op intellectueel niveau begrijp ik dat in de ontwikkeling soms dingen gebeuren waardoor een mannelijk brein zich ontwikkeld in een vrouwelijk lichaam. Of dat een vrouwelijk brein+lichaam op vrouwen valt in plaats van op mannen. In mijn ogen is dat niet iets natuurlijks maar een foutje. Biologisch gezien is het namelijk niet handig, het staat de voortplanting in de weg.

Maar goed, je zit er maar mee. Waar ik mij godsgruwelijk aan erger zijn de mensen die 'beledigd' zijn als je zegt dat het een foutje is. Ik draag een bril, das biologisch ook niet handig. In de oertijd zou ik ook dood gaan omdat ik mijn eten niet kon vinden. Daar hebben we tegenwoordig brillen en lenzen voor uitgevonden. Net zoals er hormoontherapiën zijn voor jouw foutje. :+

Dat klopt! Ik vind je vergelijking met slechte ogen best een goede vergelijking. Veel mensen slaan voor mijn gevoel wel iets te ver door continu te noemen dat het een ziekte is (op de youtube comments section manier zeg maar). Het is een biologisch defect, maar er valt prima mee te leven.

AbbyBlues schreef:
Wat mij ook heel erg tegen staat is de richting waar dit, vooral in Amerika, naar uit slaat. Wetenschappelijk gezien (correct me if I'm wrong) is maar 1 of 2% trans-gender/sexueel. Maar iedere puber die zich een beetje ongemakkelijk voelt in zijn lijf is ineens homo, of bi, of eigenlijk een meisje, en maakt er dan meteen een teenage-novel waardig drama van. Misschien ben ik een beetje jaded geworden hierdoor.

Het klopt inderdaad dat het soms een 'trend' lijkt en ik weet ook niet heel goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik het super dat het onder de aandacht komt, maar aan de andere kant lijk je er haast buiten te vallen op de site met de grote blauwe T (:')) als je cis (tegenovergestelde van trans) bent, hetero en noem het maar op. Laat ik het zo stellen: er zitten een paar rotte appels tussen die geen discussie willen aangaan en behoorlijk prikkelbaar zijn. Echter is er ook een populatie die zit te wachten op therapie, die geld bijeen sprokkelt voor operaties (voornamelijk in Amerika) en die er echt hard voor werken en waarvan het duidelijk is dat het niet over één nacht ijs is gegaan. Er zullen vast wel mensen bij zitten die een 'trend' volgen, maar over het algemeen kost transgender zijn zoveel moeite, zowel qua medisch pad als mentaal, dat het kaf vanzelf van het koren gescheiden wordt.

AbbyBlues schreef:
Aan de andere kant. Jij schrijft heel prettig en boeiend. Je kunt je eigen erg goed verwoorden en duidelijk uitleggen hoe je je voelt en wat je overwegingen zijn. Je komt ook totaal niet drama-queen of protserig over waardoor het van een 'oh god daar gaan we weer' gevoel veranderd in een 'hm, daar had ik nog nooit over nagedacht'. Ik wordt ineens ook erg nieuwschierig naar je innerlijke werking. Hoe kom je tot de realisatie. En hoe weet je zeker dat dit bv niet een tijdelijke hormoon-imbalans is (net als de pubertijd)?
Apart quoten vind ik trouwens heel fijn :j

Dankjewel! Ik probeer zo open mogelijk te zijn en ik probeer ook mensen te stimuleren kritisch te zijn en vragen te stellen.

Ik denk niet dat het en tijdelijke inbalans is omdat ik achteraf veel puzzelstukjes in elkaar heb kunnen zetten nadat ik er achter kwam dat ik een jongen ben. Ineens klopte alles! Daarnaast loop ik er al een tijdje mee en zie ik mijn toekomst ook echt duidelijk voor me als een man. :)

Ik hoop dat je wat hebt aan deze antwoorden, maar je mag uiteraard de discussie voortzetten!

Shenavallie schreef:
Ik heb nog wel een vraag aan TS. Waarschijnlijk nog veel te veel op feiten vooruitlopend.
Niet iedereen valt direct op de persoon zelf, maar is bijvoorbeeld erg uiterlijk gericht. Stel je voor dat je op een dag een relatie met iemand krijgt en je vertelt diegene dat je eigenlijk van een ander geslacht bent geweest. Bereid je je nu al voor op eventuele rot opmerkingen en de kans dat de relatie gelijk verbroken kan worden? Het lijkt mij behoorlijk zuur als jij helemaal voor iemand wil gaan, maar dat diegene om die reden niets meer van je moet hebben. Natuurlijk hoop je iemand tegen te komen die dat geen snars uitmaakt en dat diegene op het individu valt, maar zoiets vraag ik me af. Of ga je het geheim houden? Lijkt mij ergens niet een goede basis voor een relatie, maar ieder denkt daar het zijne/hare van natuurlijk.
Ik neem aan dat je zoiets zelf tegen je toekomstige partner wilt vertellen en niet dat diegene dat via via te horen krijgt (zoiets zal door jou wel stil gehouden kunnen worden, maar niet iedereen heeft de gave om zijn/haar mond te houden).

Ik denk dat het zodra de kleren uit gaan alsnog wel duidelijk wordt. De wetenschap is ver, maar nog niet zó ver. Veel transmannen kiezen er ook voor om bijvoorbeeld niet of later pas een operatie aan de downstairs region te doen. :) Daarom hoop ik ook dat mijn relatie voortzet, tinder is namelijk wel een beetje ongemakkelijk als iemand rechts swiped en je gelijk moet zeggen: "Oh, ik heb trouwens niet helemaal de geslachtsdelen die je misschien zoekt."

vikawiek schreef:
hoi! ik ben ook een transman, en ik zit nu 2 weken aan de puberteitsremmer. Ik zit bij het VU dus ik mag nu elke 3 maand lekker naar Amsterdam rijden, Voor Groningen was ik te jong.

Hoi! Dankjewel voor het delen. :D Jammer dat je te jong was voor Groningen, maar gelukkig kan je bij het VU terecht! Heel veel succes, en als je ooit een verhaal wil delen ben je altijd welkom, zowel in PB als in het topic. :)

Tutti_Frutti schreef:
Hierbij het youtube kanaal van mijn oud-studiegenoot :) Hij identificeerde eerst als non-binair, maar is nu FTM-transgender als ik het goed zeg. Volgens mij had hij iets langer dan een jaar z'n intake bij een genderkliniek, is nu ongeveer 10 maanden bezig met hormoon behandeling en krijgt over een aantal maanden een top surgery!
In z'n filmpjes heeft hij het onder andere over 'dysphoria' (wat ik erg interessant vond), stem/lichamelijke veranderingen door de hormonen, stereotyperingen, en uitleg over hoe hij het hele proces ervaart :)

https://www.youtube.com/channel/UC1CzkM ... Wk7RxpZOPg

Je terminologie klopt hoor! Dankjewel voor het delen, ik ga het filmpje later vandaag kijken. :j

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:47

Wat super stoer dat je dit topic hebt geopend en zo open durft te zijn +:)+
Ik hoop dat je veel positiviteit uit dit topic mag halen en dat het andersom voor anderen een steun kan zijn.

Heel veel succes met alle veranderingen de komende tijd!

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:47

Wat fijn dat je een afspraak hebt TS! Ik ben zelf NB, en mijn partner ook. Ik was net iets ouder dan jij toen ik er mee uit de kast ben gekomen, inmiddels al een paar jaar terug. Het is een heel proces en niet altijd makkelijk, maar ik heb er hier eigenlijk uiteindelijk vooraal heel veel geluk door gevonden. Het is iets heel moois en je mag er ook best trots op zijn! :D Ik ben het niet helemaal eens met alles wat je zegt, ik zou het zelf bijvoorbeeld absoluut geen biologisch defect noemen, aangezien het al bestaat zolang de mens bestaat en het in heel veel culturen ook al eeuwenlang als normaal wordt gezien. Maar ik vind het heel tof dat je zo open op iedereen reageert! Ik hoop dat ze goed voor je zijn in Groningen en je snel aan je traject mag beginnen :)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:53

Ik snap wel dat je van geslacht wilt veranderen,want de rollenpatronen liggen erg vast. Maar het probleem wordt dan,althans in mijn opinie,dat je onvruchtbaar zult worden.Krijg je dan geen problemen in de relationele sector?

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:58

Je bent geen hokje en niet wat de maatschappij het nodig vind om te noemen. Jij bent jezelf en mooi dat jezelf kunt zijn <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:58

Qua hokjes denken zijn mensen gewoon poedersuiker, want hoe je ook went o keert, bijna altijd he je een eerste indruk, vooroordeel of plaats je iemand in een groep. Dat gebeurt gewoon, doe je niks geks. Dat vind ik een stom onderdeel van het menselijk brein. Maar goed, dat is onze overlevingsstrategie, om voor te bereiden op 'goed' of 'slecht'.
Dus hokjes denken zal er altijd zijn, alleen zou het fijn zijn als mensen die hokjes ook weer direct open kunnen gooien, en breder kijken dan dat 'manwijf', of 'dikkertje', of 'kakker', of wat voor hokje er dan ook bestaat.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:00

Ik ga je volgen en ik ben vooral benieuwd naar het hele proces en de timelapse van je verandering. Je schrijft heel prettig waardoor je inderdaad uitnodigt tot het stellen van vragen.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:02

Killyenn schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met alles wat je zegt, ik zou het zelf bijvoorbeeld absoluut geen biologisch defect noemen, aangezien het al bestaat zolang de mens bestaat en het in heel veel culturen ook al eeuwenlang als normaal wordt gezien.



Waarschijnlijk werden ze in veel pre-historische culturen zelfs vereerd. Ze werden uiteindelijk sjamanen en priesters. :j
Bekijk het gewoon als dat je een klavertje 4 bent. Een heel bijzonder foutje van moeder natuur. :D

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:02

Knap dat je hier zo open over bent, heel veel succes!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:07

Ik lees al even mee omdat ik het altijd wel interessant vind (ben zelf ook veel bezig met onderzoeken te lezen en dergelijke hoe het nu precies komt, want ondanks dat er wel al veel duidelijk is blijft het natuurlijk nog soms een beetje een 'onduidelijk' gebied in de wetenschap waar wel nog wat onderzoeken moeten gebeuren).

Maar ik wou even reageren op Killyenn. Het is helemaal niet erg om transseksualiteit iets medisch te noemen, in tegendeel zelfs... Als het niks medisch zou zijn, zouden verschillende dingen niet vergoed worden en als het gemedicaliseerd wordt kan het net ongelooflijk duur worden voor trans mensen om hun gendertherapie/behandeling te betalen..
Uiteindelijk staat het ook in de DSM5, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een mentale stoornis is, de DSM staat voor “Disorders, Conditions, and Problems,” en daardoor staat transseksualiteit (oa het hebben van gender dysforie) hierin.

En anjali, het heeft ook niet alleen met rollenpatronen te maken. Maar ik denk dat ik dat aan TS zelf overlaat want anders schrijf ik het topic straks vol. :+

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:08

Veel succes met alles! Ik vind het opzich nooit zo interessant of mensen trans bi homo of wat dan ook zijn, maar ik kan me voorstellen dat het wel een heel ding is als je zelf zo´n traject door wilt gaan.

Wat ik soms wel echt moeilijk vind, is mensen aanspreken met het gewenste woord. Meestal hou ik maar de regel aan dat als iemand vrouwelijke kleren aan heeft, ze vind dat ze een vrouw is en mensen met mannen kleding zonder make up een man. Maar dat is helaas niet altijd goed. In de trein weet ik het soms écht niet en dan komen er rare dingen uit als Oh! hee! ehh, persoon! Je vergeet je telefoon xd

Weet jij hier een goede tip voor?