Heup klachten die uitbreiden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 22:42

Een hele tijd geleden ben ik met heel veel pijn in mijn rechterheup naar de dokter gegaan.

Hij heeft mij onderzocht en zijn conclusie was peesontsteking. Ik moest naar de fysio voor dryneedling en het voorlopig rustig aan doen dan zouden de klachten weg moeten gaan.
Nou inmiddels zijn we een hele tijd verder, dryneedling heeft me niet geholpen.

Maar omdat ik ongeveer 6 weken ziek ben geweest en dus 6 weken rust gehad heb zou in principe mijn klachten wel verminderd moeten zijn.

Echter loop ik nog steeds met de zelfde klachten en niemand weet wat het nou echt is.

Als ik in bed op mijn heupen draai is dit pijnlijk (inmiddels heb ik het aan 2 kanten), trap lopen is ook heel erg pijnlijk. Maar ook als ik heb gezeten en ik kom in de benen ben ik de eerste paar passen ook echt kreupel. Sindsdien is daar ook lage rugpijn bijgekomen.

Is er iemand die deze klachten herkend?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:45

Ja, werd bij mij door problemen in het SI gebied en verkorte bovenbeen spieren veroorzaakt.
Sinds ik bij de chiro was en daarnaast braaf mijn bovenbenen regelmatig oprek heb ik er geen last meer van.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:45

Petrichor schreef:
Een hele tijd geleden ben ik met heel veel pijn in mijn rechterheup naar de dokter gegaan.

Hij heeft mij onderzocht en zijn conclusie was peesontsteking. Ik moest naar de fysio voor dryneedling en het voorlopig rustig aan doen dan zouden de klachten weg moeten gaan.
Nou inmiddels zijn we een hele tijd verder, dryneedling heeft me niet geholpen.

Maar omdat ik ongeveer 6 weken ziek ben geweest en dus 6 weken rust gehad heb zou in principe mijn klachten wel verminderd moeten zijn.

Echter loop ik nog steeds met de zelfde klachten en niemand weet wat het nou echt is.

Als ik in bed op mijn heupen draai is dit pijnlijk (inmiddels heb ik het aan 2 kanten), trap lopen is ook heel erg pijnlijk. Maar ook als ik heb gezeten en ik kom in de benen ben ik de eerste paar passen ook echt kreupel. Sindsdien is daar ook lage rugpijn bijgekomen.

...een echte diagnose is een verhaal met kop en en staart.
Ik ben grif bereid te geloven dat je op enig moment een peesontsteking had.
Speelde er overbelasting (opeens 3 boxen uitmesten ipv 1)...?
Heb je een misstap/ struikel gemaakt, gevallen etc?
...of was je mogelijk aan het compenseren omdat er iets anders niet lekker 'liep' in je lichaam...?

Als ik mij goed herinner is dry needling bedoeld om spieren snel te laten ontspannen.
Op zich niet fout: dat laat de beschadigde pees tot rust komen.
En na 6 weken ziek zijn hoort die pees idd beter te zijn.

Ik zou zeggen: stap naar een cesar bewegingstherapeute. Die staat (in de hiërarchie van de medische wereld) gelijk(waardig) aan een fysio - maar dus voluit opgeleid in spieren en beweging.
...mogelijk doet je onderrug zeer omdat je buikspieren tijdens je ziekte zijn verslapt en je je rugspieren reflexmatig aanspant bij pijn...?
Mogelijk spelen je bekkenbodemspieren mee...?
Etc.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:06

Hebben ze slijmbeursontsteking in de heup al uitgesloten?

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:18

Ik had ook pijn in mijn heupen, de huisarts zei slijmbeursontsteking, maar dat kan je alleen via een echo zien, daar bleek geen slijmbeursonsteking. Fysio verder gaan zoeken en bleek dat ik een verkrampte bilspier heb met knopen erin, dus daarvoor krijg ik nu ook dry needling en dat werkt in dit geval goed, maar ze moeten je dan natuurlijk wel op de juist plek prikken.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:23

Heb zelf ook een peesontsteking in mijn heup gehad. Wat hier echter belangrijk is, is je doorbloeding.
Rust is de eerste fase, maar hierdoor slinkt alleen de verdikking, hierna zul je moeten gaan bewegen en de doorbloeding op gang helpen. Door de doorbloeding gaat het echt genezen. Een goede fysio kan je goede oefeningen mee geven om de doorbloeding te stimuleren en tegelijkertijd niet over te belasten.
Na de eerste maanden was ik pijnvrij bij mijn dagelijkse dingen, maar met sporten pijnvrij heeft nog een aantal maanden langer geduurd. Lage rugpijn heb ik ook af en toe gehad inderdaad, hoort er wel bij.
Zou naar een sportfysio gaan, omdat die meer op bewegen gericht zijn.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 18-06-18 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:32

Terug naar een fysio en gewoon via directe toegangelijkheid , hij of zij moet gewoon een goede anamnese afnemen en niet zomaar gaan behandelen op de conclusie van de arts.

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:04

faunty schreef:
Terug naar een fysio en gewoon via directe toegangelijkheid , hij of zij moet gewoon een goede anamnese afnemen en niet zomaar gaan behandelen op de conclusie van de arts.

Dit inderdaad. Een goede fysio vraagt door en voert verschillende tests uit om een vermoeden te bevestigen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:25

Petrichor schreef:
Een hele tijd geleden ben ik met heel veel pijn in mijn rechterheup naar de dokter gegaan.

Hij heeft mij onderzocht en zijn conclusie was peesontsteking. Ik moest naar de fysio voor dryneedling en het voorlopig rustig aan doen dan zouden de klachten weg moeten gaan.
Nou inmiddels zijn we een hele tijd verder, dryneedling heeft me niet geholpen.

Maar omdat ik ongeveer 6 weken ziek ben geweest en dus 6 weken rust gehad heb zou in principe mijn klachten wel verminderd moeten zijn.

Echter loop ik nog steeds met de zelfde klachten en niemand weet wat het nou echt is.

Als ik in bed op mijn heupen draai is dit pijnlijk (inmiddels heb ik het aan 2 kanten), trap lopen is ook heel erg pijnlijk. Maar ook als ik heb gezeten en ik kom in de benen ben ik de eerste paar passen ook echt kreupel. Sindsdien is daar ook lage rugpijn bijgekomen.

Is er iemand die deze klachten herkend?


Mijn ex loopt al 2 jaar met dezelfde klachten, die begonnen met dezelfde symptomen die jij beschrijft. Moeilijk opstaan, moeite met been optillen, pijn in de onderrug en lies streek, kon ook heel moeilijk de trap op.. En op een gegeven moment ook niet meer auto rijden.. De HA stuurde hem ook naar de fysio (waar het alleen maar erger werd), scans + foto's van zijn heup gemaakt en niets werkte, na 2maanden heeft de HA hem morfine pijnstilling gegeven omdat hij ontzettend veel pijn had, maar verder werd er geen actie ondernomen.. Nu 2 jaar later blijkt dat hij een cyste in zijn ruggemerg heeft (boven SI gewricht) en die cyste blijft iedere keer opnieuw vollopen omdat er hersenvloeistof naar die plek lekt.

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:43

Een heel aantal klachten van jou herken ik erg helaas.

Drie jaar geleden heel plotseling tijdens het rennen waarschijnlijk de aanhechting van mijn bovenbeenspieren gescheurd, in ieder geval aan een kant geheel door en aan de andere kant een stukje. (Tenminste, dat leek zo volgens het ziekenhuis) Enkele maanden niet normaal kunnen lopen en bijna een jaar niet gerend. Verschillende trajecten bij verschillende fysiotherapeuten doorgelopen, maar het is nog steeds niet hoe het eerst was. Inmiddels kan ik wel weer enigszins normaal functioneren, maar lang niet altijd. Daarbij ook vaak erge pijn in de onderrug, dus het lijkt mij sterk dat het (alleen) het scheuren van die aanhechtingen was. Wat het nou wel is, is nog steeds een grote vraag. Ik volg mee, misschien kom ik nog wat tegen.

Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 18:44

Bedankt allemaal,

Vanmorgen toch nog een keer de fysio gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Zij heeft een afspraak voor mij gemaakt bij de manueel/fysiotherapeut, daar moet ik woensdag heen. Ik ben benieuwd wat hij zegt..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:54

Het kan echt van alles zijn. Ik zou via de huisarts eerst maar eens vragen om een MRI om ernstige problemen met wervels e.d. uit te sluiten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:24

Lante schreef:
Het kan echt van alles zijn. Ik zou via de huisarts eerst maar eens vragen om een MRI om ernstige problemen met wervels e.d. uit te sluiten.


Inderdaad, zou dit ook zeker willen aanraden.. Mijn ex werd ook naar de fysio gestuurd, wat dus helemaal niets heeft geholpen. Denk dat je voor dit probleem echt naar de HA moet gaan.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:01

...zij het, puur practisch: een beetje fysio trekt een half uur uit voor het verhaal plus allerlei testen.
Bij de huisarts is het dat de HA zelf besluit 'kan ik binnen 10 minuten iets zinnigs zeggen of verwijs ik door'.

En een MRI heeft uiteraard beslist zin bij ernstige klachten - maar kost ook wat.
Ik heb een keer een MRI moeten ondergaan wegens hotemetoten die niet goed samenwerkten - uitslag "u heeft mooie spieren".
"Dank u dokter, maar ik zou graag willen dat ze geen zeer deden..."
Het ging om een (oude) blessure 'die pijn bleef doen'.

De oplossing was een bad nemen met natrium bicarbonaat.
(Water van 37 graden, 100 gram poeder, half uur 'weken'.)
En wat zou er een boel ellende zijn bespaard als er correct was samengewerkt en er een verhaal met kop en een staart was opgesteld.

De pijn bleek "gewoon" melkzuur dat bleef hangen in het geblesseerde weefsel.
Er zijn ook opties met pijn wordt in stand gehouden door te strakke fascia, overcompensatie door/ voor andere spieren; een wankel SI gewricht dat reflexmatig vraagt om fiks gespannen spieren, etc.

Dus wacht met die MRI totdat dit onderzocht is...!
Een half uur herrie, duizend euro lichter en nul extra inzicht: ik werd daar niet vrolijk van.

Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:19

Inmiddels is de rechterkant van mijn heup overgegaan en heb ik alleen nog last van de linkerkant.

Ik heb een echo van mijn heupen laten maken want de pijn is niet te harden. Echter zijn de echo's perfect er is niks aan de hand, geen slijmbeurs ontsteking en ook de spieren zien er super uit.

Fysiotherapie haalt ook totaal niets uit, ik ben inmiddels bij ik weet niet hoeveel therapeuten geweest de een weet het nog beter dan de ander maar tot nu toe heeft niemand mij van de pijn afgeholpen.

De rechterkant van mijn heup is inmiddels weer genezen, de vraag is alleen hoelang het deze keer weg blijft.

Ik hoop zo dat er iemand is die zich herkent in mijn verhaal en mij kan vertellen wat ik heb.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:24

Ik ben wel benieuwd naar wat jouw verschillende fysiotherapeuten allemaal denken dat het is/ was als je het hebt over 'de een weet het nog beter dan de ander'.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:28

Heb jij niet jaren geleden ook eens een topic aangemaakt over pijn in je heup?
Heb daar toen ook op gereageerd, omdat ik toen net aan mijn heup geopereerd was en eigenlijk de klachten herkende..
edit: Barbabientje @ [MWS] Pijn in heup blijft aanhouden, wat nu?? dit topic
Dit was toen mijn verhaal:
Citaat:
Pfoe ik zal het zo goed en duidelijk mogelijk proberen te omschrijven :j

Februari vorig jaar, na carnaval, kon ik opeens niet meer lopen van de pijn.. De dag ervoor wel gewoon stage had, last van mijn heup, maar daar was ik mee bekend. Dacht gewoon over belast te zijn geweest van carnaval/werken/stage (ind de zorg) ed.
Nu was het zo erg dat het leek alsof bij mijn linkerbeen ik geen aansturing meer had over mijn bovenbeenspieren. Kon niet lopen, kon mijn been niet optillen om nog maar te spreken van de pijn. Heb nl een hele hoge pijngrens, maar dit ging echt niet.. Heb dagen zitten huilen van de pijn.
Dus ik naar de HA. Deze dacht aan een ontsteking, dus naar het zkh om foto's en een echo te maken. Hierop was niets te zien. Dus was het vast een ontsteking en moest ik maar 3 weken even afwachten.. De langste 3 weken van mijn leven :j Moest nl mijn been onbelast houden, dus verplicht op krukken lopen. Na 3 weken afzien, want ja die pijn zat er nog steeds, maar weer terug naar de HA. Deze schrok toch wel dat ik nog steeds zoveel pijn had, hij dacht nl nog steeds aan die ontsteking.
Dus kreeg ik een verwijzing voor de orthopeed, hier was eigenlijk een wachttijd van 6 weken, maar doordat ik iemand ken daar mocht ik gelukkig 3 dagen later al komen. Deze wilde toch wel graag een mri laten maken en ook dat mocht met spoed :j

Nou die MRI was al een nachtmerrie. Ze spuiten dan nl contrastvloeistof tussen je heupkom en heupkop, zo'n 20 cc. Dit ging bij mij niet.. Ze kwamen niet verder dan 4 cc/ml. Zo goed als het ging zo toch maar de MRI gemaakt, maar man man man wat had ik de dagen erna weer pijn! Moest weer terug naar mijn krukken -O-
Bleek dat ik een scheurtje had in het labrum van mijn heupkom. Hier kun je bijna niets over vinden dus googlen heeft weinig nut. Het is het kraakbeen dat in je heupkom zit, vergelijkbaar met je schouderkom (wel googlebaar ;) )
Helaas kunnen ze dit in DB niet behandelen dus ben ik doorgestuurd naar Eindhoven en hier bij de kinderorthopeed terecht gekomen (ondanks dat ik al 22 ben) omdat dit vaker voorkomt bij kinderen.
Deze wist eigenlijk ook niet wat ze zag..
Nu kon ze op dat moment eignelijk niet zeggen wat ze widle gaan doen, want ze wilde overleggen met een groep orthopeden binnen Nederland (schijnbaar de beste in het vak). Kreeg een dag later een telefoontje, of ik eerst het goede of eerst het slechte nieuws wilde horen..
Naja kies dan maar eens :')

Wat bleek:

- ernstige vorm van dysplasie, die ze nog nooit hadden gezien. Links veel ernstiger dan rechts. Zo erg dat het leek alsof ik al jaren met een subluxatie rondliep (dat je heup niet uit de kom is maar naar voren is geschoven), maar dit was het dus ook weer niet :')
- inderdaad scheurtje in mijn labrum, wat ook apart is, omdat dit meestal voorkomt na een trauma, maar hiervan is dus geen sprake geweest.

Ik had 2 opties:
- kijkoperatie met revalidatie periode van min 10 weken, met de kans dat het beter werd maar ook een kans dat het minder werd..
- nieuwe heup
- heroriënteringsOK van mijn hele heup, dan breken ze dus je heup en bekken en brengen alles in de goede positie. Ook gene pretje dus..

Heb uiteindelijk gezegd, in overleg met de ortho, dat ik toch maar eerst de kijkoperatie wilde..

Deze heb ik precies vandaag een jaar geleden gehad. Hierbij hebben ze dat scheurtje dichtgeschroeid, maar ook mijn heup kom en kop bijgeschaafd. Hierna 6 weken onbelast moeten mobiliseren, nou drama! haha

23 juli heb ik mijn controle afspraak staan, maar ben ontzettend bang voor wat ze gaan zeggen..
Heb namelijk nog steeds dagelijks pijn, heb dagen dat ik liever lig dan sta enz enz.
Paardrijden is mij eigenlijk afgeraden doordat ik nu (door die OK) makkelijker mijn heup breek, maar dit weiger ik.. Dat is namelijk het enige moment dat ik mij een beetje vrij (en ben ik pijnvrij!) voel. Als ik afstap heb ik gewoon meteen weer pijn, maar dat is het allemaal waard!


Inmiddels zijn we 4 jaar verder en ik heb totaal geen pijn meer gehad!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:35


Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:37

Goof schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat jouw verschillende fysiotherapeuten allemaal denken dat het is/ was als je het hebt over 'de een weet het nog beter dan de ander'.

In principe vinden ze allemaal dat de spieren vast zitten, dat klopt ook wel. Maar ik geloof niet dat het de oorzaak is van de pijn in mijn heup.

De meeste therapeuten hebben mij helemaal los gemasseerd in de onderrug/bil/bovenbeen/heup regio, ja heel prettig heb mij nog nooit zo soepel en los gevoeld. Maar het helpt niets voor de pijn in mijn heup. Ook heb ik van verschillende therapeuten dry needling gehad, daarvan had ik helemaal niet het idee dat het hielp ik voelde de naalden niet en ik voelde mij er ook niet losser door en buiten dat bleef ook de pijn in mijn heup aanwezig.

Tevens heb ik ook oefeningen in de zaal moeten doen in de hoop dat dat zou werken. Ze probeerde dan door middel van oefeningen de pijn op te zoeken helaas heeft dat ook niks uitgehaald.

Mijn pijn kan ik met 1 vinger aanwijzen daar zit het punt. Het straalt niet uit het voelt niet warm het is niet dik. Met oefeningen in de zaal wordt het niet erger en kunnen ze ook geen pijngrens vinden.

Ik heb gewoon pijn als ik op mijn zij lig, als ik op een bepaalde manier in mijn heup hang, als ik na lang zitten moet opstaan en weg moet lopen, als ik uit de auto stap, als ik moet traplopen.

Maar wat het nou echt daadwerkelijk is....

Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Heup klachten die uitbreiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:44

Barbabientje, jeetje wat een verhaal zeg..

Heel eerlijk gezegd denk ik dat dat bij mij niet het geval is. Bij mij geneest het namelijk wel weer, maar dan is het de vraag wanneer komt het weer terug? Bovendien kan ik inprincipe wel alles, ja sommige dingen doen echt veel pijn maar het is niet dat ik echt niks kan.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:53

Petrichor schreef:
Barbabientje, jeetje wat een verhaal zeg..

Heel eerlijk gezegd denk ik dat dat bij mij niet het geval is. Bij mij geneest het namelijk wel weer, maar dan is het de vraag wanneer komt het weer terug? Bovendien kan ik inprincipe wel alles, ja sommige dingen doen echt veel pijn maar het is niet dat ik echt niks kan.


Bij mij was het heel erg, maar volgens mij kan het ook wel zo zijn dat het minder heftig is en daardoor tussendoor ook kan "genezen" dan wel rustiger worden. Je zou het eens kunnen opperen bij de HA. Vooral ook omdat het bij jou vanuit een trauma ontstaan is toch? (tenminste volgens je eerdere topic)

Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:56

Barbabientje schreef:
Petrichor schreef:
Barbabientje, jeetje wat een verhaal zeg..

Heel eerlijk gezegd denk ik dat dat bij mij niet het geval is. Bij mij geneest het namelijk wel weer, maar dan is het de vraag wanneer komt het weer terug? Bovendien kan ik inprincipe wel alles, ja sommige dingen doen echt veel pijn maar het is niet dat ik echt niks kan.


Bij mij was het heel erg, maar volgens mij kan het ook wel zo zijn dat het minder heftig is en daardoor tussendoor ook kan "genezen" dan wel rustiger worden. Je zou het eens kunnen opperen bij de HA. Vooral ook omdat het bij jou vanuit een trauma ontstaan is toch? (tenminste volgens je eerdere topic)

Dat dacht ik eerst wel ik was namelijk echt op 1 kant van mijn heup gevallen, maar nu op dit moment doet juist de andere kant pijn..

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:18

Het enige wat mij heeft kunnen helpen is artsen die werken via de Sickesz methode.

Fysio's en andere therapeuten hielpen allemaal maar voor korte tijd maar hebben nooit het probleem bij de wortel kunnen aanpakken. Mijn bekken stonden scheef, iedereen zei steeds die afwijking is zo minimaal daar kunnen je klachten niet vandaag komen. Via iemand getipt om iemand te gaan zoeken die met de Sickesz methode werkt. Kost een paar centen(wordt voor mij maar deels vergoed door de verzekering) maar is elke euro voor mij meer dan waard geweest.