Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:32

Beste mensen,

Vandaag viel ik voor het eerst in mijn leven van mijn paard. Het dier schrok en struikelde finaal: niet zomaar een stapje overgeslagen maar gewoon plat op zijn buik. Dat had ik nog nooit meegemaakt, dus ik schrok ook behoorlijk. Toen was het hek van de dam. Het paard schrok van mijn reactie en schoot ik een rengalop. Daar werd ik bang van en ik begon als een speenvarken om hulp te roepen (had je niet bij willen zijn). Op het moment dat het paard de bocht om schiet, hang ik naar de verkeerde kant en val ik eraf.

Enfin, ik wist dat dit een keer gebeuren moest. Het is pas de eerste keer in bijna zes jaar paardrijden (!); ik heb altijd alleen maar rondjes gereden op brave en heel ervaren manegepaarden. (Daarom ben ik ook zo weinig gewend qua schrikreacties.) Gelukkig heb ik geen hersenschudding opgelopen en heeft mijn schouder, waar ik vol op viel en die al vaak uit de kom is geweest, het dit keer gehouden.

Eén ding viel echter wat minder mee. Ik heb een flinke klap op mijn kruis gekregen. Na mijn val kon ik niet meer opstappen: het heffen van mijn been leidde tot ondraaglijke pijn in mijn snikkel. Zelfs lopen gaat al moeilijk en naar huis fietsen kon ik pas na een pijnstiller. Dus vandaar mijn vraag: zijn er mannen die hier ervaring mee hebben?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:34

Kun je nog gewoon plassen? Als dat niet meer lukt of je krijgt veel pijn wat niet overgaat met een pijnstiller kun je denk ik het beste de huisarts even bellen..

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:38

Behalve het feit dat dat deel bij mannen behoorlijk gevoelig is, maar effectief pijn in de penis lijkt me niet helemaal ok (is het vergelijkbaar met de pijn als je "gewoon" een knietje gekregen hebt?
Pijn of moeite met plassen is sowieso een alarmbel, dan zou ik direct naar de huisarts of naar het spoed gaan, sowieso bij een goed harde klap lijkt een checkup geen slechte zaak, indien er toch iets mis is of beschadigd is kan dit een hoop problemen schelen als je er vroeg bij bent.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:43

Ik ben nog niet naar de wc geweest sinds de val. Daar zal ik inderdaad op letten (had ik ook zelf al bedacht). En het is niet dezelfde pijn als een knietje krijgen. Ik voel het alleen als ik mijn been hef. Het zal wel te maken hebben met pezen en spieren die daar lopen.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:45

laat het gewoon ff checken, huisarts kijkt hem er niet af ;) :D

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:47

Geen man hier, dus daar geen ervaring mee.

Maar niet kunnen plassen, bloed bij de urine, extreme zwelling in je lies of zwarte verkleuring, dat zijn allemaal redenen om naar de huisarts te gaan.

Mocht het 'gewoon' beurs en pijnlijk zijn dan rusten, koelen en pijnstillers nemen. Met een week moet het soepeler worden, kan wel een week of 4 a 6 duren voordat alles weer 'normaal is. '
Anders naar de huisarts of fysiotherapeut als je het niet vertrouwd.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:52

Ik zou 't even laten controleren door HA of fysio. Mannelijke ruiter die ik ken had na een onfortuinlijke botsing met het zadel een beschadiging aan de aanhechting van spieren in de lies en heeft wat te lang gewacht. Is wel weer goed gekomen, maar als 'ie direct naar de fysio was gegaan was 't een stuk sneller over gegaan.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:53

Kinke schreef:
laat het gewoon ff checken, huisarts kijkt hem er niet af ;) :D


Helemaal mee eens.

Helaas 2 jaar geleden iets soortgelijk meegemaakt.
Naar arts en 2 urologen, wegens visuele afwijking duidelijk te zien.
De diagnose was, 2 verschillende oorzaken, toeval.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:57

Als er echt iets gescheurd was, had ik waarschijnlijk bij de val wel meer pijn gevoeld. Daar ben ik dus niet zo bang voor (afkloppen!). Die huisarts houd ik in beraad. Mijn eerste zorg is hoe ik deze pijnlijke week doorkom; hopelijk blijft dat ook mijn eerste zorg.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:57

Ik zou als eerste alsnog gaan koelen. Het makkelijkste, vanwege de plaats, is met een losse douche kop, kamertemperatuur water (20 graden) er over heen laten lopen. Elke 2 uur 20 minuten koelen. Ook al is er geen zwelling te zien.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:59

Het kan 2 kanten op:

Je hebt of gewoon je lies verrekt en die pijn trekt door.

Of

Je hebt wel serieus wat geraakt en loopt nu met iets wat ernstig is.
Wat je het beste kan doen is gewoon even naar de HA gaan en daar kunnen ze je gericht helpen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:02

Ik ben laatst ook heel hard gevallen en kon mn been niet meer optillen. Ben dan wel geen man maar bij mij was mn pees geblesseerd in mn lies (en had mn heiligbeen zwaar gekneusd.) dus kan ook vanuit je lies komen (even voelen of het daar pijn doet met optillen) heb bijna twee weken mn been op moeten tillen om in de auto te komen en autorijden kon ik ook niet ivm koppeling in trappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:04

Ik ben dan wel geen man en heb geen advies, maar ik heb wel met je te doen! Beterschap!

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:08

Wel man en uiteraard wel ervaring (maar niet met dank aan een paard). Als het veel extremer is dan iets wat je zonder enige twijfel ooit wel eerder hebt 'mogen' ervaren dan zou ik per z.s.m. naar de doktor gaan. Van tevoren wel even het toilet bezoeken want de dokter wil gegarandeerd weten of je bloed pist.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:30

Zojuist naar de wc geweest; alles normaal (goddank geen katheter voor mij!). Ik heb meteen Daphara's raad opgevolgd en even de douchekop erop gezet. Al meteen tijdens het koelen kon ik mijn been hoger optillen.

Het lijkt er inderdaad op dat het gewoon een verrekte lies is. De pijn zit niet in mijn "banketstaaf", ze straalt ernaar uit als ik mijn benen optil.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:39

Nou dan is t kwestie van paracetamol en ibiprufen :) succes en beterschap!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:43

Kusje d'r op wil wel eens helpen :o

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:47

AbbyBlues schreef:
Kusje d'r op wil wel eens helpen :o


Vast niet in de pijnlijke situatie waarin TS zich bevindt. Dan wil je nog niet eens dat iemand ernaar kijkt, laat staan aanraakt. _O-

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:48

Dat klinkt pijnlijk, maar hopelijk gaat het met koelen en pijnstillers snel beter!
Wel in de gaten houden of er geen bloeduitstorting in je lies ontstaat.

Beterschap :(:)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:52

AbbyBlues schreef:
Kusje d'r op wil wel eens helpen :o


:D :D :D

Beterschap TS!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:11

musiqolog schreef:
Zojuist naar de wc geweest; alles normaal (goddank geen katheter voor mij!). Ik heb meteen Daphara's raad opgevolgd en even de douchekop erop gezet. Al meteen tijdens het koelen kon ik mijn been hoger optillen.

Het lijkt er inderdaad op dat het gewoon een verrekte lies is. De pijn zit niet in mijn "banketstaaf", ze straalt ernaar uit als ik mijn benen optil.



Opletten dat je geen liesbreuk opgelopen hebt. :)

Paar vingers in je lies zetten en dan op de bovenkant van je andere hand blazen en voelen of je soort bultje voelt opzetten in je lies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:14

Cowboy55 schreef:
AbbyBlues schreef:
Kusje d'r op wil wel eens helpen :o


Vast niet in de pijnlijke situatie waarin TS zich bevindt. Dan wil je nog niet eens dat iemand ernaar kijkt, laat staan aanraakt. _O-


Mannen en hun kleinzerigheid :')

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:22

Beetje flauw?

TS: klinkt als een vervelende val in elk geval, ik hoop dat het snel opknapt, en dat je er ook verder niet teveel last van hebt.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:25

Arme kerel. beterschap ermee!Als je ongerust blijft kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gevolgen van val (in het bijzonder aan de mannen gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:38

Ge-wel-dig omschreven!

Het kan daaronder flink pijn doen. Nu je een verrekte lies verwacht, zou ik het de komende dagen nauwlettend in de gaten houden. Als je de buigproef bij jezelf niet kunt doen over een paar dagen (of het nog steeds niet beter gaat), toch echt even naar de huisarts.

Veel beterschap!