Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:46

Goed gedaan pluisje1998. Ik zou je ook hebben laten komen als ik de assistente was geweest. Het kost haar nog geen 3 seconde om het prikje te zetten en jij slaapt weer lekker vannacht en het moet toch gebeuren.


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:47

MiniMeLona schreef:
Je kunt trouwens nog tetanus krijgen van een schaafwond met bijvoorbeeld vallen en straatvuil. Ik zou het dus niet af laten hangen van het formaat van het wondje en zelfs eerder aan de bel trekken bij iets wat niet bloed, dan bij een grotere wond waar het bloed het vuil eruit spoelt.


Van een schaafwond niet aangezien de veroorzaker van tetanus gelijk doodgaat als er zuurstof bij komt...

Pluisje1998 schreef:
Volgens mij heb ik mijn laatste vaccin gehad toen ik 9 was. Ik denk dat ik toch maar even ga bellen. Is misschien sowieso slim om hem.op nieuw te laten zetten, werk veel op stal, heb een jongr kat en op werk gebeurd het ook regelmatig dat er glazen breken enzo. Hoop dat de huisarts praktijk open is vandaag. Zo niet, zou het dan morgen ook nog kunnen?


Ja dat kan morgen of volgende week ook nog. Het vaccin wat je dan krijgt werkt niet meer voor dit wondje namelijk ;)

Als je acuut risico op tetanus hebt krijg je een prik met antistoffen en niet het vaccin.

[o]

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:47

MiniMeLona schreef:
Je kunt trouwens nog tetanus krijgen van een schaafwond met bijvoorbeeld vallen en straatvuil. Ik zou het dus niet af laten hangen van het formaat van het wondje en zelfs eerder aan de bel trekken bij iets wat niet bloed, dan bij een grotere wond waar het bloed het vuil eruit spoelt.


Dat is een heel ander soort wond. Tetanus komt over het algemeen voor bij wonden waar vuil onder huid zit en er niet uit kan. Dus niet bij een sneetje van 2mm.

Natuurlijk zegt de assistente dat je een prik kan komen halen dat mag nooit een probleem zijn. Allen voor dit wondje is het onzin. Ik zou het persoonlijk niet doen maar jij moet doen waar je je goed bij voelt.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:51

Pluisje1998 schreef:
Ik snap nu ook wel dat het wondje niet veel bijzonders is. Het gaat me ook niet zozeer meer om t wondje zelf, maar meer omdat de injectie verlopen is en met dagelijks bij paarden werken en een opstandige jonge kat hebben het misschien slimmer is om hem te laten vernieuwen. Ik ga zo de HA bellen om te vragen wat die ervan zegt. En wat een paar anderen zeggen, tetanus is een van die dingen waar ik echt voorzichtig mee ben, normaal was ik een plek gelijk uit, maar dat ging nu niet omdat ik geen water of ontsmettingsspul bij de hand had.


Ik snap niet dat je zoiets van Bokt af moet laten hangen eerlijk gezegd. Neem gewoon die prik, klaar. En om zo'n klein wondje zou ik me echt niet zo druk maken hoor.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:53

Pien, raden ze bij jou nog om de 10 jaar aan?

Hier (ook Frankrijk) zeggen ze nu elke 20 jaar als je je jeugdinentingen volledig gehad hebt. Pas na 60 jaar moet het weer elke 10 jaar.

Ik wilde hem laatst opnieuw laten zetten (laatste prik 12 jaar geleden) en werd gewoon wandelen gestuurd. Ook al kom ik dagelijks in contact met dieren en scherpe voorwerpen en is het zeldzaam dat ik géén wondjes heb.
Anyhow: zuurstofwater is m'n favo ontsmettingsmiddel, is heel effectief tegen mogelijke infecties en zorgt er ook voor dat je stopt met bloeden als een rund.

Blijkbaar zijn de inzichten omtrent tetanus veranderd.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 13:56

Wat ik al zei, het gaat me niet eens meer om het wondje, het gaat me er nu gewoon om dat de vaccinatie weer up to date is. Vind ik (en de huisarts) sowieso een goed plan ivm veel met beesten werken etc. Heb ik bij de huisarts ook duidelijk aangegeven. Ik krijg dus als het goed is ook gewoon de vaccinatie. Fijn dat mensen hier al jaren zonder vaccinatie met beesten etc werken en dat moet iedereen lekker voor zichzelf beslissen, maar ik wil dat risico gewoon niet lopen. Zeker bij ons op stal waar ook van alles onder de roest zit etc, nee danku.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:58

Tout a fait Pluisje1998 (inderdaad).

Onze smid daarvan was het 10 jaar geleden Thioro en hebben ze getest en de tetanus enting was uitgewerkt. Hij heeft gelijk een nieuwe gehad en dan drie keer. Toen ik een keer bij de huisarts was voor iets totaal anders en vertelde dat het bij mij 10 jaar geleden was en ik paarden had, wilde ze gelijk de vervolg enting zetten (ik had het GGD boekje bij me waar de datum instond). Ik heb dus één keer gehad, gezien mijn leeftijd waarschijnlijk de laatste. Zij vertelde mij dat in Frankrijk normaliter die vervolg enting niet meer zo snel gezet wordt en de bepaling vaak gedaan wordt daar bij veel mensen de enting wel 20 jaar werkzaam is.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:08

Je weet wel dat de kosten voor de prik van je eigen risico afgaan hè? Dat er straks niet een topic komt omdat het achterlijk is dat je die zelf moet betalen.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:09

Dreamybol schreef:
Dat er straks niet een topic komt omdat het achterlijk is dat je die zelf moet betalen.

:o wat erg dit.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 14:12

Ja toevallig weet ik dat wel, thanks. Vind het ook niet meer dan terecht dat het van het eigen risico afgaat.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:16

Er worden hier ook dingen gezegd over tetanus die niet kloppen. Een tetanusbacterie gaat niet direct dood bij blootstelling aan zuurstof, ja het is een anaerobe bacterie, maar dat betekent niet dat al die bacteriën direct dood zijn bij contact met zuurstof, daar kan echt wat tijd overheen gaan en dan kunnen die bacteriën al dieper zijn gaan zitten. Je krijgt het niet alleen van roestige spijkers en beten, je kan het van alle verwondingen krijgen die diep genoeg zijn waar vuil in komt. En met calendula ga je geen tetanus genezen, zou chill zijn als dat kon. Dus heel verstandig om je te laten vaccineren voor als je in de toekomst een verwonding op loopt!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:21

Voor een ieder die meer wil weten over tetanus hier een filmpje waarin ook verteld wordt hoe je verwondingen het beste kan behandelen om Tetanus te voorkomen:



En (of je het nu wel of niet eens bent met de titel) hier kan je er ook nog veel info over lezen :)
https://stichtingvaccinvrij.nl/waarom-n ... d-locatie/

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:28

pmarena schreef:
En (of je het nu wel of niet eens bent met de titel) hier kan je er ook nog veel info over lezen :)
https://stichtingvaccinvrij.nl/waarom-n ... d-locatie/


Sorry, maar dit kan je toch niet serieus nemen? Het filmpje heb ik nog niet gekeken, maar die website is complete bullshit.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 17-05-18 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:34


leintje_

Berichten: 4197
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:37

pmarena schreef:
En (of je het nu wel of niet eens bent met de titel) hier kan je er ook nog veel info over lezen :)
https://stichtingvaccinvrij.nl/waarom-n ... d-locatie/

Dit is niet serieus mag ik hopen? Ik vind het best wel kwalijk dat dit soort misleidende artikelen worden verspreid over het internet

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:43

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
En (of je het nu wel of niet eens bent met de titel) hier kan je er ook nog veel info over lezen :)
https://stichtingvaccinvrij.nl/waarom-n ... d-locatie/

Dit is gevaarlijke misinformatie. Het verbreiden ervan is een kwalijke zaak.



Oh wow, de mensen van deze site zijn net zo van het padje af als the Earth is flat-mensen.


TS, in mijn ogen stel je je enorm aan. Waarschijnlijk heb je wel 100 wondjes gehad die je nooit hebt opgemerkt en daar ben je ook niet aan doodgegaan. Maar als naar de huisarts gaan en een tetanusinjectie halen jou en fijn gevoel geef dan moet ik mij daar bij neerleggen.

Black is the colour of my true love's hair

moi22
Berichten: 901
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:45

Ik zou gewoon een injectie halen. Kost 16 euro van je eigen risico maar dan ben je wel gewoon beschermd.

Ik ben zelf dierenarts en heb dat een maand geleden ook gedaan. Had toen geen wondje maar om daar nu op te wachten....

Heb pas een aantal verhalen van mensen met tetanus gehoord en dat is echt geen pretje dus better safe than sorry.

Jouw wondje klinkt idd niet heel spannend maar dan hoef je je een volgende keer ook geen zorgen te maken.

Don't tell me the sky is the limit, if there are footprints on the moon!
Knappe Kevin ( v. Flemmingh) zzlicht @ fotomeeting rockanje

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:46

Ik heb 10 jaar geleden de tetanus prik gehad nadat ik was gebeten door een asielzoeker (tsja werkte met asielzoekers )

Maar als ik naar de meeste boeren, die hebben de handen altijd wel ergens kapot en die zijn nooit echt schoon. Vriend heeft soms ook hele lelijke plekken..
Dus zou me over zoiets echt niet druk maken, zou niet eens in me opkomen..

Maar je moet doen waar je je goed bij voelt :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:51

Ik zou het laten hechten :') :')

Zonder gekheid, is dit de eerste keer dat jij bij de paarden een wondje op loopt?

Was vorig jaar flink van paard gevallen, nagel afgescheurd (lees: helemaal weg). Heb toen even gekoeld, pleister om gedaan en heb die dag nog 8 paarden gereden. Op het eind van de dag was de pleister foetsie.. Mijn vinger zit nog steeds aan mijn hand en heb geen tetanus opgelopen :j

Beetje weerstand opbouwen is niet slecht voor je hoor ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:54

Bij twijfel kan je het beste gewoon bellen en overleggen met de assistente die kunnen je echt veel beter helpen dan mensen op internet. Bellen zelf kost niets extra. Je kan toch ook gewoon met je mobiel bellen. Want eigenlijk hebben je ouders er verder niets meer mee te maken of je wel of niet belt/gaat.

Iedere huisarts is anders. Toen ik vorige jaar de spuit gehaald heb omdat ik gebeten was door een paard kreeg ik een stagiair die alles op z'n computer moest opzoeken. En daar niet kon vinden of het ook nodig was om de spuit te krijgen als je gebeten bent door een paard. Op z'n computer kon hij alleen vinden van honden en kattenbeten.
De assistente aan de telefoon vond het wel nodig anders was ik er ook niet heen gegaan. Vond het wel vreemd dat hij dat blijkbaar nog niet geleerd had en wel patiënten ontvangt.

Beetje jammer dat mensen zo flauw doen. Ze vraagt eigenlijk alleen maar naar de tetanus prik en niet of haar vinger gaat ontsteken of eraf gaat vallen. Dat had ik bij de stagiair ook. Luisteren is erg moeilijk. En lezen ook is hier te zien.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:56

Ik ben ook liever te voorzichtig met tetanus. Het is een nare ziekte :n

Hier in Canada wordt het trouwens aangeraden om 10 jaar na je basisenting als kind, de basisenting nog een keer te nemen (incl. Tetanus) omdat er verschillende kinderen zijn die het de eerste keer niet perfect opnemen.
Ik kwam hier achter nadat ik mijn tetanus wilde updaten "voor het geval dat". Huisarts snapte het niet helemaal dat we in Nederland dan alleen een tetanus spuit halen (ik was 22). Hier zit het gelukkig wel bij de gratis healthcare bij in :)

Ik vind het altijd interessant hoe dit verschilt per land, zelfs in de westerse wereld.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:25

Voor de mensen die tetanus blijkbaar totaal niet boeiend vinden, zich geen zorgen er om maken en het allemaal aanstellerij en gezeik vinden
Hartstikke fijn voor jullie
Maar misschien handig om dat dan in een constructieve reactie te plaatsen ipv te katten en af te zeiken

Ts , tis altijd handig om hem enigszins up to date te houden
Ja het risico is relatief beperkt
Maar tetanus is er toch wel 1 Die je wil vermijden en aangezien de bacterie voor komt in mest van grazers
Kom je er bij de paarden gewoon veel sneller mee in aanraking.

Tis wel zo dat de bacterie pas gevaarlijk word als ie idd niet meer in aanraking komt Met zuurstof , dus idd een schaafwondje of ondiep plekje loop je weinig risico
Als je bijvoorbeeld in een spijker stapt op stal is het risico wat groter

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:40

Citaat:
Nou inderdaad, waar hebben we het over.. een wondje van 2 bij 2mm??!!
Je hebt er bijna een vergrootglas voor nodig en dan ga je een dokter bellen? Heel bizar.


...over tetanus.

Klein detail: de sporen ('zaadjes') van de tetanusbacterie kunnen lang overleven in je lichaam.
Het advies aan iedereen 'in de paarden' om die enting preventief te doen is er niet voor niets.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:14

Ik ben nu echt zo benieuwd naar een foto van de wond. :D

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 17:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
Nou inderdaad, waar hebben we het over.. een wondje van 2 bij 2mm??!!
Je hebt er bijna een vergrootglas voor nodig en dan ga je een dokter bellen? Heel bizar.


...over tetanus.

Klein detail: de sporen ('zaadjes') van de tetanusbacterie kunnen lang overleven in je lichaam.
Het advies aan iedereen 'in de paarden' om die enting preventief te doen is er niet voor niets.


Dat is wat de assistente idd ook zei, dat ze het adviseren om het goed bij te houden als je in de paarden zit. Ze vond het dus verstandig dat ik hem liet vernieuwen.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 174 bezoekers