Draagdoek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:51

Nona staat er om bekend net karton te zijn en eeuwen te duren voor hij ingebroken is, zou ik niet als nieuwe doek aanraden voor een newborn :P

Ze zijn niet allemaal zo bewerkelijk hoor, maar een doek was je dan ook niet extreem vaak, enkel wanneer nodig. Zonde van de (dure) stof.
In de wasmachine kunnen katoen, linnen, bamboe en superwash merino en superwash zijde. Er zijn ook mensen die hun wasmachine goed kennen en vertrouwen, die durven het aan om hun doek op wol/fijn programma te wassen. Ik durf het niet, veel te bang voor vervilting..

Katoenen doeken die je op 60 graden mag wassen zou je in theorie in de droger kunnen doen, maar ik zou het persoonlijk toch niet doen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:54

De eerste generaties nona waren inderdaad net karton. Inmiddels gaat het wel beter.

Ap heeft mooie blends maar vind het patroon altijd hetzelfde en inmiddels afgezaagd. Beetje bn'er gehyped momenteel.

Zou dan eerder een handwoven aanschaffen

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:54

Linuschka, quera? Leuk kleurtje :)

Ik heb nu een Japanse zijde op reisje, leuk om eens te proberen! Ben positief verrast! Maar voorlopig vind ik het nog niet zo geweldig dat ik er zoveel geld voor wil betalen.

Meeste handwovens vind ik voor een beginnend knoper toch vaak wat te dik, afhankelijk van de weving, dat wel.
Laatst bijgewerkt door Britt op 10-05-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:55

Ja dit is een Linuschka :j

Moet mijn stapel eens gaan uitzoeken :') baby komt al bijna.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:34

Ik meld me ook hier :D

Ben door Britt ook aan het knopen geslagen sinds eind feb. Inmiddels een paar doekjes geprobeerd en merk dat voor ons wat dikker fijn is.

Mijn favo tot nu is: Pink nova polaris Wanda.. die komt binnenkort hier wonen in maat 4 :)

Dan wil ik graag nog we are wovens mixite raven in maat 6.. lekker zacht easycare doekje :)

Mijn vriend draagt in de bondolino :)

Oh en ik heb gisteren een MOM doekje gekocht... die is wel wat dunner dus hopelijk kan B snel tot zit komen zodat ik dubbellaags op de rug kan knopen :D

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:39

Zit net te kijken op de site van Oscha. Die zien er ook wel mooi en fijn uit.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:42

Hee wat leuk een draagtopic op bokt!

Het dragen is bij ons eerste monstertje echt dé redding geweest (verborgen reflux). Ik had wel hele simpele doeken hoor. Geen mooie stash.

Nu wordt ons tweede monstertje bijna verwacht en heb ik in ieder geval de tula free to grow aangeschaft. Wil er eigenlijk ook nog een fijne newborn doek naast. Daar ga ik nog even voor kijken.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:15

Voor een newborn is een niet te dikke doek fijn. En wat betreft wol en zijde, zoveel werk is dat wassen niet. En ze mogen ook best in goed verdeelde boogjes op het droogrek. Ze mogen alleen niet echt hangen. Op een droogrek in boogjes zijn ze zo droog.

AP heb ik jaren gehad, maar inmiddels al ruim twee haar niet meer. Ik was het patroon zat en ook de manier waarop het merk met veel fans van het eerste uur is omgegaan en de statements die ze naar buiten hebben gebracht kan ik niet achter staan. Bovendien vragen ze veel te veel geld voor de doeken. Zo hebben ze doeken met seacell (zeewier)/zijde en katoen verkocht voor ongeveer €3000,- terwijl seacell met zijde en katoen echt niet zo bijzonder exclusief is. Voor een hw met die blend zou je maximaal €150,- per meter kwijt zijn. En ik snap dat je ook voor het merk betaalt, maar dit was gewoon overdreven en mensen laten denken dat ze iets exclusiefs hebben terwijl het niet zo exclusief was.

Ik ben dol op handgeweven doeken. Eigenlijk altijd zacht uit de doos zodat indragen niet nodig is. Ze zijn echt uniek, want twee doeken van dezelfde warp zoen er doordat er een andere weft gebruikt wordt toch weer heel anders uit. Een hw is gewoon een uniek kunstwerkje terwijl veel hw zo 13 in een dozijn zijn.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 13:43

Hier de marktplaats yaro al een paar keer gebruikt en ben echt super tevreden! De bykay durf ik nog niet Zo goed omdat die stof gladder is (met linnen)

Ben lid van verschillende fb groepen maar heeft er iemand een lijst met alle termen die ze gebruiken :+ Zo als upje, FSO enz. En wat houd dat op rijs in?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:59

Op reis houd in dat je een doekje aanbied on een groep en elke mama die zich aanmeld het doekje een week ( of wat afgesproken is)mag proberen.
De verzendkosten zijn dan voor de mama die gaat proberen.
Er worden vaak afspraken gemaakt mbt evt schade enz.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:07

Britt schreef:
Nona staat er om bekend net karton te zijn en eeuwen te duren voor hij ingebroken is, zou ik niet als nieuwe doek aanraden voor een newborn.


Echt joh? Die van mij voelt eigenlijk gelijk aan de kokadi die ik van Mn schoonzus geleend had.

Soez

Berichten: 494
Geregistreerd: 07-03-14
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:06

_lautje_ schreef:
Zit net te kijken op de site van Oscha. Die zien er ook wel mooi en fijn uit.


Oscha <3

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:29

En prijstechnisch ook wel wat gunstiger dan een Artipoppe. Nu vind ik het niet erg om geld uit te geven aan iets moois, maar als je iets moois kan krijgen voor minder...

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:42

FSO = for sale only (alleen te koop)
FTO = for trade only (alleen te ruil)
FSOT = for sale or trade (te koop of te ruil)
TFSOT = met twijfel te koop of te ruil
UPje= Dragen of omhoog schoppen van een draadje
Warp= ketting (lengtedraden van de doek)
Weft = inslag (breedte draden van de doek)
MW = machine geweven
HW = handgeweven

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:20

Ook mensen ervaring met een ringsling?

Ook nog tips voor doeken bij voorkeur met glitter? AP heeft er veel maar vind ik wel aan de prijs :+

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:28

Ja ik vind persoonlijk een ri gsling fijn met een klein baby tje rond de 8 kilo kon mijn lijf het niet meer dragen! Ook pink nova heeft glitterdoeken maar ook aan de prujs

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:38

Ik heb nu steeds mijn yaro onder in de kinderwagen mee voor als kleine bij mama wil. Maar iets kleiners en simpelers zou soms wel handig zijn. Zo stond ik laatst midden in de stad van alkmaar die doek (een maat 7 dus best een lap) om te knopen. Leek wel een atractie had er geld voor moeten vragen :+

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:47

Neem een shortie :)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:53

Een ringsling is fijn voor korte stukjes, of als je je kleine regelmatig in en uit de doek wil/moet doen. Ik kan mijn zoontje van 12 kg er prima eventjes in dragen, maar geen uren; je draagt toch op één schouder. Ik heb een hele fijne RS van PinkNova met merino. Maar ook mijn Yaro met bourette en wol is heel fijn. Toch ga ik die laatste wel verkopen, omdat ik voor de vakantie een easy care RS wil, voor op het strand enzo.
Goed spannen en uitspreiden over de schouder is de truc, maar het is wel even een kunstje om het onder de knie te krijgen.

Glitter en lurex kan schuren, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid en de weving. AP en PN hebben idd glitterdoeken, maar Yaro ook. Deze vind ik erg leuk, toevallig RS én met glitter :P
https://dragenenzo.nl/shop/ringslings/r ... blue-glam/ hij is er ook in het roze, die vind ik nog leuker, maar is bijna overal al uitverkocht.

Een shortie is ook handig idd, ook daarvoor geld dat je het knopen even onder de knie moet krijgen, maar met losse ringen kun je een no sew RS maken. Dan kun je hem zowel als doek, als als RS gebruiken.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:54

MaritB schreef:
Neem een shortie :)


Shortie help :+ verder als een gewone die gewoon past en gewoon knoopt (of is het niet gewoon? :') )
Ben ik er nog niet in thuis. Dit is ook enige wat ik tot nu toe kan en weet hoe het werkt en inmiddels aan gewend ben hahhaha

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:57

Britt die doek had inderdaad ook gezien! Alleen kon ik Zo gou niet vinden hoe die er dragend of "helemaal" uit ziet. Dat van die shortie enz wil ik graag nog tips en tricks van jullie horen. Ik ben geen maat xs om het zo maar te zeggen _O- dus was heb je dan al nodig kwa maat enz -:)

Met die blends vind ik ook lastig. Heb nu de yaro la vita mint katoen, bykay linnen en dan de rekbare. Maar wat is nou echt nog een musthave dan volgends jullie? Bamboo of wol of nog wat anders

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:05

Wol :+:
Maar het is wel heel persoonlijk hoor. Ik ben zelf gewoon groot fan van wol door de draagkracht, de zachtheid op de schouders, de temperatuurregulerende werking ervan en zelfs de zelfreinigende kracht van wolvezels.

Dat wordt toch uitproberen :P Lang leve reisdoekjes!

Tink89
Berichten: 2935
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:09

Ik breek hier even in. Ik zoek in Brabant (Tilburg/Breda) iemand (of een winkel) bij wie ik een keer mag proberen. Ik zou graag dragen, maar we hebben een heel klein budget en ik kan me eigenlijk geen dure nieuwe doek zomaar veroorloven...

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:21


Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:33

Als je Helmond niet te ver weg vind ben je altijd welkom, Tink :)
Maar ik dacht dat er in Tilburg en Breda en omstreken ook bakstenen winkels waren, waar je eens kon kijken en proberen. Sowieso ook wel draagconsulenten!