Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:46

Het werkt inderdaad in het longdermatoom en zorgt er als het ware voor dat je borstkas niet ‘dichtklapt’ maar open blijft staan waardoor je dus vrijer kunt ademen onder andere. Maar om te werken moet hij dus wel op de goede plaats getapet worden! Ik heb al patiënten gezien waar het erg goed bij hielp, maar ook waar het inderdaad niets deed. Dat is net zo persoonlijk als welke tabletten helpen, of juist druppels of spray. Hooikoorts verschilt zo erg van persoon tot persoon dat je nooit iets zult vinden dat bij iedereen werkt. Medical tape brengt weinig tot geen schade of bijwerkingen mee, waardoor het altijd geprobeerd kan worden of jij er baat bij hebt of niet.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 10:13

Maar tape je dan alleen de rug? of ook de borst? Zie namelijk verschillende dingen voorbij komen.
En als het alleen de longen ''open'' houdt zeg maar zou het toch niet werken op bijvoorbeeld jeukende ogen?

Ik denk dat we hooikoorts maar gewoon af moeten schaffen :o brengt niet veel goeds in de wereld

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:24

Rug wordt getapet. Het werkt met name goed bij klachten als hoesten niezen enzo, in ieder geval wat ik heb gehoord van patiënten. Oké, neus en ogen worden wel vaak veroorzaakt door het inademen van de pollen, dus ook daarvoor kan het helpen. Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was. Zoals ik al zei, voor bijwerkingen hoef je het echt niet te laten, en je weet dan wel of het verlichting geeft of niet. Helaas hebben ze nog geen wondermiddel gevonden om het af te schaffen, dat zou wel het aller fijnste zijn inderdaad

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:26

Maar het helpt dus alleen om vrijer te ademen? Mijn borstkas klapt niet dicht door de hooikoorts hoor. Mijn neus en ogen wel als ik geen pillen en spray gebruik. Ik ben wel benieuwd, maar heel sceptisch. Ik vraag me oprecht af waarom tape hierbij zou helpen als het niks doet tegen de allergische reactie zelf. Hoe kan tape ervoor zorgen dat je minder pollen inademt?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:31

Ik ben hier echt zo sceptisch in en al helemaal met de uitleg erbij _O- miss maar eens voor de gein proberen.

Longen openhoudt klinkt alsof je zonder een klaplong hebt van de hooikoorts :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:37

Nou ik heb al veel klachten gehad maar klaplong staat niet op het lijstje gelukkig :=

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 10:40

Het voelt soms wel alsof ik een klaplong heb, maar dat is anders wat :Y)

Al nies ik soms ook wel 12 keer achter elkaar dus dat zou wel een verademing zijn.
Ik ga eens kijken waar in de buurt ze dit doen :)

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:48

Hoe werkt het dan, hoe lang wordt je geacht om die tape op te houden, het hele seizoen lang? Leuk voor aan het zwembad of op het strand :=

Moet je dit preventief doen, of helpt het ook als je al hoestend en met rode ogen door het leven gaat, omdat de hooikoorts vrolijk door je pillen/neusspray/oogdruppels heen knalt?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:48

Ik herken je probleem!
Toen ik 10 was begon het al, nu bijna 18 en nog steeds last. Ooit de pillen van de Aldi gehad, die werkten het best maar die zijn er niet meer :(
Zelfs bloed laten prikken om erachter te komen voor welke pollen precies, toen pillen, druppels en spray van de dokter en dat werkte ook niet.
Medical taping werkte in het eerste jaar nog niet bij mij, maar ik merk wel dat ik nu met dit weer nog klachtvrij rond kan lopen! Misschien dat het later in het jaar komt, dat zou nog kunnen

Als ik jou was, gewoon proberen! En laten doen bij een fysio met ervaring ;)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:50

JoT schreef:
Hoe werkt het dan, hoe lang wordt je geacht om die tape op te houden, het hele seizoen lang? Leuk voor aan het zwembad of op het strand :=

Moet je dit preventief doen, of helpt het ook als je al hoestend en met rode ogen door het leven gaat, omdat de hooikoorts vrolijk door je pillen/neusspray/oogdruppels heen knalt?


Tape moet je volgensmij 1 of 2 weken op houden!
en ik denk dat beide wel kan? Preventief en al tijdens de klachten. Ik heb het volgensmij tijdens de klachten nog laten doen

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 10:50

JoT schreef:
Hoe werkt het dan, hoe lang wordt je geacht om die tape op te houden, het hele seizoen lang? Leuk voor aan het zwembad of op het strand :=

Moet je dit preventief doen, of helpt het ook als je al hoestend en met rode ogen door het leven gaat, omdat de hooikoorts vrolijk door je pillen/neusspray/oogdruppels heen knalt?


Ach vind je dat niet mooi? ze hebben ook roze }>

Volgens mij is het maar net hoe vaak je het tapet. Dat het even blijft zitten en dan kan het zijn dat je na 1 behandeling niet meer last hebt. Of anders nog een aantal behandelingen waarbij je opnieuw krijgt. Maar misschien ben je er dan ook wel voor bepaalde tijd vanaf en kun je lekker zonder tape naar het strand 8-)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:58

Ik ben ook getaped geweest maar dan niet voor hooikoorts, mijn knie bleef last houden van vocht er in na een stevige valpartij, nadat de fysio het getaped had was ik er met een dag of 5 vanaf.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:04

Ik heb een asmatische vorm van hooikoorts en het klinkt goed. Alleen woon ik in Belgie. Hoe vind ik zo iemand die dat kan. Waar moet ik op zoeken. Ik vind het toch het proberen waard. Heb het nu zo benauwd.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:09

Het is pure kwakzalverij.
Geen enkele bewezen werking.
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:17

BigBen schreef:
Het is pure kwakzalverij.
Geen enkele bewezen werking.
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.


Dat ja :+

Ik heb de cursus gedaan. En voor sommige dingen is het echt handig ter ondersteuning van de rest van je therapie. Maar tapen voor hooikoorts of astma/copd zoals ook in dat boek beschreven staat is echt je reinste onzin.

Maar verder worden er erg veel tapejes geplakt. Vooral bij topsporters op tv, zodat iedereen denkt dat het wel geweldig spul moet zijn. En zo gaat curetape wel heel lekker als bedrijf :z
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-04-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:17

Mijn collega heeft er ook erg last van en heeft meermaals laten tapen. Echter had het geen enkel effect bij haar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:33

meggiemeg schreef:
Ik ben ook getaped geweest maar dan niet voor hooikoorts, mijn knie bleef last houden van vocht er in na een stevige valpartij, nadat de fysio het getaped had was ik er met een dag of 5 vanaf.


Dat is iets heel anders. Ik heb ook een enkel en knie getaped gehad. Daarvan is bewezen dat het werkt en het wordt ook door artsen voorgeschreven.

Ik ben toch eerder geneigd met BigBen mee te gaan in dezen. Helemaal als er een bedrijf achter zit wat er dikke winst uit kan halen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:56

Santigo_ schreef:
Het werkt inderdaad in het longdermatoom en zorgt er als het ware voor dat je borstkas niet ‘dichtklapt’ maar open blijft staan waardoor je dus vrijer kunt ademen onder andere. Maar om te werken moet hij dus wel op de goede plaats getapet worden! Ik heb al patiënten gezien waar het erg goed bij hielp, maar ook waar het inderdaad niets deed. Dat is net zo persoonlijk als welke tabletten helpen, of juist druppels of spray. Hooikoorts verschilt zo erg van persoon tot persoon dat je nooit iets zult vinden dat bij iedereen werkt. Medical tape brengt weinig tot geen schade of bijwerkingen mee, waardoor het altijd geprobeerd kan worden of jij er baat bij hebt of niet.


Maar dan blijven je slijmvliezen toch nog steeds kriebelen, tranen en irriteren?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:11

Je vraagt je af of of dit allemaal eigenlijk wel legaal is. Mogen bedrijven gaan beweren dat product x hooikoorts geneest, zonder daarbij enig bewijs te leveren ? Dat is toch gewoon bedrog ?

Maar als je dan naar de website van fysiotape gaat, dan lees je helemaal onderaan de hooikoortspagina de volgende onopvallende mededeling :

fysiotape schreef:
Let op: wij wijzen erop dat de aangegeven tape toepassingen en informatie op onze website, over de mogelijkheden binnen het Medical Taping Concept, nog niet wetenschappelijk bewezen zijn.


Met andere woorden, de producent zegt hier zelf dat er geen bewezen werking is bij hooikoorts. Op die manier is de firma ingedekt tegen eventuele klachten.

En dan moet je ook nog eens die poster goed bekijken. Daar staat namelijk 'Echte hulp bij hooikoorts?', met een vraagteken. Dat vraagteken staat er niet toevallig. Op die manier kan de firma namelijk argumenteren dat het een vraag is, en geen medische claim.

Kortom, die tape wordt aan de man gebracht als een middel dat helpt bij hooikoorts, maar formeel wordt dat door het bedrijf nooit letterlijk gezegd.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:22

Ik ben ooit een getaped tegen de hooikoorts, lang voordat ik zo’n poster ooit voorbij heb zien komen. Degene die mij intapede was ook wat sceptisch en ik ook, maar het zorgde toch echt voor een verlichting van mijn klachten. Waar ik nu nog heftige reacties door de medicatie heen heb, was het in de combinatie tape + pilletje zo goed als weg.
Helaas bleek ik allergisch voor de tape. Zodra die er af kwam nam de benauwdheid en het niesen weer toe.
Ik ben toen overigens gratis getaped door een vriend van me, voor een hoge prijs zou ik het nooit doen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:48

Ik heb er wel eens van gehoord, maar ik kan me niet voorstellen dat het werkt. Iets met als het te onwaarschijnlijk klinkt om waar te zijn... Wat niet wil zeggen dat het niet helpt natuurlijk, want dat doen placebo's ook. In mijn jeugd heb ik erg veel last gehad van hooikoorts, maar de laatste jaren blijft het gelukkig beperkt tot zo nu en dan een aanval van een paar dagen. Ik kan dan door non-stop niezen niet meer normaal functioneren, dus erg vervelend is het dan wel. Zo ook vorig jaar. Heb toen de huisarts gebeld, maar die wilde me niets voorschrijven vanwege mijn zwangerschap. Wat overigens onzin is, want er zijn best middelen die je dan kunt gebruiken, alleen hebben artsen niet altijd zin om dat uit te zoeken of zijn ze overdreven voorzichtig. Later werd ik gebeld door de assistente dat ze het zo vervelend voor me vond en dat ik misschien eens taping kon proberen. Ze had zelfs uitgezocht waar ik dat kon laten doen. Echt heel lief hoor en ik heb haar dan ook oprecht bedankt, maar ik vond het eerlijk gezegd maar een bijzondere situatie. Dat zij me deze onbewezen therapie aanraadde omdat de arts te beroerd was even te kijken welke reguliere middelen ik kon gebruiken. Heb dus zelf maar onderzoek gedaan en bij de drogist wat gehaald. Bleek dat je daar veel meer kon krijgen dan ik had gedacht.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:24

SusanH schreef:
Maar het helpt dus alleen om vrijer te ademen? Mijn borstkas klapt niet dicht door de hooikoorts hoor. Mijn neus en ogen wel als ik geen pillen en spray gebruik. Ik ben wel benieuwd, maar heel sceptisch. Ik vraag me oprecht af waarom tape hierbij zou helpen als het niks doet tegen de allergische reactie zelf. Hoe kan tape ervoor zorgen dat je minder pollen inademt?

Het helpt zeker ook tegen niezen en hoesten. Collega was zo goed als niesvrij. Om aan te geven hoe je iets kunt beinvloeden via het longdermatoom. Paar jaar geleden hoestte ik de longen uit mn lijf, flinke luchtweginfectie. Paar dagen amper klachten meer, ga naar de fysio, wordt rug en bek flink behandeld, longdermatoom regio, dag erna is er toch een partij slijm losgekomen, een dag alles bij elkaar gehoest en een dag later niks meer. :').

Ik tape rug maar ook borstkas voor.

En idd klopt dat het wel goed getaped moet worden maar dat is vrij logisch. Ook is het beter als je bij de eerste klachten of eerder al tapet.Bij paarden (copd, benauwdheid) schijnt het ook goed te werken. Hooikoorts of pollenallergie weet ik niet. Ik heb er thuis wel een staan. Wellicht het proberen eens waard.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 13:24

Bigben wie heeft het over genezen??? Ik niet hoor :) het gaat over het verlichten van de klachten.

En voor die 15 euro, zou je dan echt zon drama maken als jij, als hetniet werkt?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:26

BigBen schreef:
Het is pure kwakzalverij.
Geen enkele bewezen werking.
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.

En het was maar wachtwn op een kwakzalverij reactie van bigben :') :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:00

Cemlys schreef:
BigBen schreef:
Het is pure kwakzalverij.
Geen enkele bewezen werking.
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.

En het was maar wachtwn op een kwakzalverij reactie van bigben :') :')

Iemand moet het doen, toch? Lijkt er sterk op dat ze best wel eens gelijk kan hebben.