Brrr... verstandskiezen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 12:07

Lieve bokkers,

Ik moet ergens dit jaar langs de kaakchirurg voor 2 verstandskiezen. Tanden/kiezen trekken, verdoving etc. vind ik allemaal niet erg, dus als het zo was geweest dan had ik er niet zo tegenop gezeten :(

Helaas zijn mijn 2 verstandskiezen niet helemaal door en dit gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Ze hebben namelijk echt geen ruimte meer. Er moet dus tandvlees weggesneden worden en daar komen dus hechtingen bij kijken. Behalve dat ik het een beetje misselijkmakend vind := moet dat nog wel goedkomen denk ik :j

Mijn verstandskiezen hebben zo weinig ruimte dat ze echt geen millimeter verder naar achter kunnen, ze zitten dus echt heel dicht bij mijn keel. Ik heb altijd al een small mondje gehad, ook volgens de tandarts. Ik kan de verstandskiezen ook amper goed poetsen, want ik moet er van kokhalzen, zover ze achterin zitten.

Ik zie hier dus vreselijk tegenop...Zover achterin, bij mijn keel, dat wordt aan 1 stuk door kokhalzen... heb een grote kans dat de wortels afbreken (al eerder gebeurd, heb erg dunne wortels) en dan moeten ze nog verder mijn mond in... Alles vind uiteraard plaats onder plaatselijke verdoving en ik moet 2 keer langskomen, ze doen het niet in 1 keer helaas :(

Zijn er mensen die hier ook last van hebben/hadden, maar waar het bij is meegevallen of zijn er nog andere mogelijkheden? Tips, suggesties en ervaringen zijn heel erg welkom :+

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:15

Hier alle 4 in één keer laten trekken, ondanks ze er helemaal niet door wouden komen en enkel maar zaten te duwen. Totaal geen last van gehad, buiten 2 dagen met hamsterkaakjes rond gelopen. Ijs om te koelen en te eten was in ieder geval mijn favoriet. :D

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:17

Mijn verstandskiezen zijn er allemaal in een keer uitgehaald, daar kreeg ik narcose voor. (ook omdat er nog een ingreep naast moest gebeuren aan mijn gebit)
Was echt helemaal onder zeil. Kun je daar niet om vragen? Het is toch al bij de kaakchirurg, dus de mogelijkheid heeft hij.

Mijn hoofd was wel zo bol geworden dat m’n ouders me niet meer herkenden toen ze langs mijn bed liepen. Na drie keer langslopen vroegen ze de zuster waar ik was. :Y)

Siggislief

Berichten: 13963
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:22

Ik heb mijn verstandskiezen in 3 x laten verwijderen..

En bij 1 groeide de kies schuin omhoog, dus het moest ook deels opengesneden worden.
Ik heb er niet veel van gevoeld ook omdat ik goede pijnstillers mee kreeg van de Arts (Ibuprofen 600mg, Bruis)

1e x door de tandarts zelf gebeurt, niet veel last van gehad.
2e x door Arts 1, ik kon een week lang bijna mijn mond niet meer open krijgen, leuk tijdens een etentje
en je vork niet eens in je mond krijgen in het restaurant. _O-
3e x door Arts 2, 2 kiezen laten verwijderen en nergens last van gehad.. kon gewoon alles. :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:32

TS, jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn, ik was doodsbang maar na het trekken ben ik volledig van mijn tandarts angst af want het is me zo enorm meegevallen!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:37

Ik zag er ook heel erg tegenop (ook tegen het feit dat het zo achterin mijn keel was), maar het is me echt 100% meegevallen.
De kaakchirurg heeft me heel erg op mijn gemak gesteld en alles uitgelegd en zijn assistente heeft ook net zolang met me gebabbeld tot ik een beetje rustiger was. En het was echt zo gebeurd.
Die kaakchirurgen doen dat aan de lopende band en weten echt wel raad met die verdomde dingen achterin je mond.

Heel veel succes! You can do it!

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:39

Ik heb maandag een verstandskies laten trekken. Ook was er bij mij erg weinig ruimte. Nadat de verdoving eruit was heb ik geen pijnstillers nodig gehad. Ik voelde er niks van en aan de buitenkant is niks te zien en ik kan gelukkig alles eten. Ik had erger verwacht maar het is me 100% meegevallen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:39

Zorg wel dat je een icepack mee hebt, hoe eerder je koelt des te minder dik het word

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:44

helaas gaat het niet ineen keer ts. Dit komt omdat verdoving onder per kaak helft is. als die beide verdoofd worden is er kans dat je je tong inslikt of op bijt omdat die deze niet voelt. daarom verdoven ze onder niet aan beide kanten ;)

boven word er per tand en de tand ernaast verdoofd.

goed door je neus blijven ademen. tijdens de behandeling :j

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:52

Oh ja nog een tipje! (Wel een smerig tipje)

Neem een zakje mee waar je je kwijl in uit kunt spugen daarna. Het bloedt nog wat na en als je dat doorslikt kun je er wat misselijk van worden. Ik kreeg dat als tip van een vriendin en ben er heel blij mee geweest :o

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:54

Bij mij zei de tandarts 4 jaar geleden ook dat mijn verstandskiezen eruit moesten.. Ik heb afgewacht (want de orthodontist had ooit al 4 normale kiezen getrokken omdat mijn beugel anders niet zou passen) en ze zitten er nog steeds zonder enige problemen in. :=

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:55

Bij mij zeiden ze t 10 jaar geleden al. Ze zitten er nog steeds in. :+

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:34

Ashleytjuhh schreef:
helaas gaat het niet ineen keer ts. Dit komt omdat verdoving onder per kaak helft is. als die beide verdoofd worden is er kans dat je je tong inslikt of op bijt omdat die deze niet voelt. daarom verdoven ze onder niet aan beide kanten ;)

boven word er per tand en de tand ernaast verdoofd.

goed door je neus blijven ademen. tijdens de behandeling :j



Ja klopt, het is aan beide kanten in de onderkaak... :+ ik heb al eerder gehad dat de verdoving een beetje misplaatst was en mijn tong half verdoofd was, ging overigens wel meer mis tijdens die behandeling, zoals dat chloorwater dat ze helemaal in mijn mond spoelde (kwam onder dat lapje terecht tijdens wortelkanaalbehandeling) :+

Bedankt voor je reactie :)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:37

@iris82 en @liesje1611, wat een geluk :j

Bij mij moeten ze er wel echt uit. Ik heb ook de foto (gehele gebit) gezien en je ziet ook heel duidelijk dat de twee onderste de verkeerde kant uit gaan en echt geen ruimte meer hebben om nog dingen te doen. Daarnaast weet ik dat ik ze echt nauwelijks kan schoonmaken (gebruik al mondspoeling) doordat ze zover achterin zitten. Ook de de rest van mijn gebit wordt verdrukt. Ik ga toch voor liever voorkomen dan genezen :+

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:37

Pikkepor schreef:
Oh ja nog een tipje! (Wel een smerig tipje)

Neem een zakje mee waar je je kwijl in uit kunt spugen daarna. Het bloedt nog wat na en als je dat doorslikt kun je er wat misselijk van worden. Ik kreeg dat als tip van een vriendin en ben er heel blij mee geweest :o



:Y) :Y) Dankjewel ! :)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:39

Misschien dat ik inderdaad kan vragen om narcose, mocht het echt niet lukken met dat gepruts achterin... het hangt er ook een beetje vanaf of mijn wortels weer gaan breken...

Icepack is inderdaad een goede.

Zit nu nog een beetje in dilemma. Zo snel mogelijk, of nog even een tijd uitstellen. Heb namelijk nog wat meer gezondheidsissues, dus ik doe of alles in 1 keer of ik verdeel het allemaal een beetje :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:39

Bij mij zijn boven de verstandskiezen getrokken, en beneden had ik kiezen die een kwartslag gedraaid zaten en dus ook nooit door konden komen (zaten ook echt nog een stuk onder mijn tandvlees, niets van die kiezen was boven gekomen). Die zijn er ook uitgesneden. Ik heb van de 2 rondes kaakchirurg minder last gehad dan bij de ronde bij de tandarts, dat ze getrokken werden. Bij mij is er aan 1 kant zelfs een wig uit mijn kaak (bot dus) gehaald om ruimte te maken.
Kokhalzen, dan zitten ze te ver achter in je keel en te veel in het midden van je mond, maar dat is zover van je kiezen af, dat kan een tandarts of kaakchirurg normaal gezien niet veroorzaken. Denk dat het, omdat het een keer is misgegaan misschien, heel erg tussen je oren zit, en dan kun je spontaan ook die neiging krijgen. Zou het wel aangeven bij de kaakchirurg.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:42

Neonlight schreef:
Bij mij zijn boven de verstandskiezen getrokken, en beneden had ik kiezen die een kwartslag gedraaid zaten en dus ook nooit door konden komen (zaten ook echt nog een stuk onder mijn tandvlees, niets van die kiezen was boven gekomen). Die zijn er ook uitgesneden. Ik heb van de 2 rondes kaakchirurg minder last gehad dan bij de ronde bij de tandarts, dat ze getrokken werden. Bij mij is er aan 1 kant zelfs een wig uit mijn kaak (bot dus) gehaald om ruimte te maken.
Kokhalzen, dan zitten ze te ver achter in je keel en te veel in het midden van je mond, maar dat is zover van je kiezen af, dat kan een tandarts of kaakchirurg normaal gezien niet veroorzaken. Denk dat het, omdat het een keer is misgegaan misschien, heel erg tussen je oren zit, en dan kun je spontaan ook die neiging krijgen. Zou het wel aangeven bij de kaakchirurg.


Kokhalzen heb ik mijn leven lang al. Mijn mond is echt small, waardoor ze al gauw in het midden zitten... ik hoor iedere tandarts er weer over dat ik zo'n small mondje heb en dat het dus niet zo gek is dat ik last heb van kokhalzen :+

Fijn dat het bij jou zo goed is gegaan :) Blij om wat positieve verhalen te lezen hier :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:45

pff ik moet ook alle 4, 1 begint al bruin te worden en moet er echt uit maar ik wil echt niet :'( heb er zon hekel aan en als ik ze er uit wil laten halen wil ik onder volledige narcose :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:49

Ik ben een echte angsthaas en met een beetje gepier in m'n mond of keel raak in paniek. Maar het is me zo meegevallen toen! Ik moest ze alle 4, eerst rechts en twee maand later links. Viel me 100% mee!

Ik ben toen zonder narcose geweest. Ik heb inmiddels twee keer een narcose gehad voor andere dingen maar dat vond ik juist doodeng. Zolang het kan doe ik dat ook niet weer.

iiSunshine

Berichten: 1245
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:59

Ik heb precies het zelfde gehad. Ze waren nog niet door, heb een kleine/smalle mond, mijn achterste kiezen liggen bijna in mijn wang op dit moment. De verstandskiezen hadden nog geen wortel maar moesten er wel echt uitgepeuterd worden als het ware. De eerste keer viel het mee (2 kanten moesten gedaan worden) alleen een dikke wang en lastig eten de dagen er na. De tweede keer viel het hartstikke tegen, ze hadden volgens mij haast en hierdoor was de verdoving volgens mij niet helemaal goed gegaan want na de behandeling voelde ik mijn lip en tong weer wat de keer er voor niet zo was. Tips heb ik niet echt als ik eerlijk ben. Maar opzich viel het best mee!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:02

Ik heb ze er allle 4 in éen keer uitgehaald onder narcose, viel heel erg mee. Ook bij mij waren ze nog niet uitgekomen en waren ze heel erg groot, chirurg moest erg diep snijden. Onder plaatselijke had ik het nooit gedaan :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:52

In Belgie is het vrij normaal om dit onder narcose te doen en krijg je die keuze ook, in Nederland is dat niet normaal, is het eigenlijk altijd onder plaatselijke verdoving.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Brrr... verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:18

Ik heb ze alle vier in een keer laten doen onder narcose, gezien ik tijdens normale controle al kokhals en foto's maken standaard braken oplevert.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:59

Boh, bij mij hebben ze een stukje kaakbeen moeten wegboren, zodat ze de verstandskiezen eruit kregen (die zaten half in het bot, half vrij). Wel wat pijn van gehad na de operatie, maar tijdens echt nergens last van gehad :) Heb gewoon plaatselijke verdoving gehad.