Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 13:39

Gisteren heb ik een heerlijk buitenritje gemaakt met twee stalgenootjes. Toen we bijna weer bij stal waren zag mijn pony
Afbeelding
een zeer aantrekkelijk zandpad en wou daar heerlijk even rollen na het harde werken... maar je raad het al... ik zat er nog op en mijn linkervoet zat onder al die paardenspekkies.

Ik hoorde een krak en lopen was daarna niet echt een optie meer dus ik ben opgehaald uit het bos en ben gisteren naar de HAP geweest in het ziekenhuis. Daar bleek mijn kuitbeen een fractuur in de lengte hebben dus er moest gips omheen en over een week moet ik terug om dit gips eraf te laten halen en dan hoor ik wat er verder moet gebeuren. Het is dus een simpele fractuur zonder operatie geweest en ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met een vergelijkbare ervaring. In oude topics lees ik vooral ervaringen van mensen die enorm in de kreukels hebben gelegen en zo erg is het bij mij gelukkig niet. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar vergelijkbare ervaringen en vooral hoe het herstel verlopen is....

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:44

Oef wens je ten eerste veel beterschap. Ik heb er (gelukkig ) geen ervaring mee. Heb je gips tot je knie of helemaal tot je lies?

Heb wel gips gehad tot mijn lies ooit. ( knieschijf gebroken gehad) Toen het gips eraf ging moest ik alle kracht weer opbouwen , die spieren zijn onwijs snel weg. Dit duurde wel heel wat weken. ( vanaf het breken tot herstel heeft zeker een half jaar geduurd dat ik weer therapeutisch ben begonnen met werken.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:05

Ooit ook eens een kuitbeenfractuur opgelopen met ponyrijden. Toen alleen 6 weken steunverband gekregen. Waarschijnlijk vanwege de forse bloeduitstorting die door de fysiotherapeut moest worden behandeld. Een gevoelloos stukje huid is het blijvende souvenir van die actie.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:10

Ik heb exact dezelfde breuk gehad toen mijn paard schrok, om viel en ik eronder lag. Heb ook een week gisp gehad, toen een soort steun verband en met krukken gelopen. Het was vrij snel niet meer pijnlijk en ik heb er geen enkele last aan over gehouden.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 14:23

maras schreef:
Ik heb exact dezelfde breuk gehad toen mijn paard schrok, om viel en ik eronder lag. Heb ook een week gisp gehad, toen een soort steun verband en met krukken gelopen. Het was vrij snel niet meer pijnlijk en ik heb er geen enkele last aan over gehouden.


Oh kijk hier word ik blij van *\o/* ik hoop dat ik hetzelfde heb!

Bedankt voor jullie reacties!

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:30

De moeder van een vriendin van mij heeft het nu toevallig ook! Ook een paardgerelateerd ongeluk, ze is blijven hangen in de beugel van een tegenligger (waren aan het oefenen voor een meertallenkür), dus haar been draaide de verkeerde kant op. Ze heeft een week gips gehad geloof ik, is toen geopereerd, toen een week of 2 niks en nu heeft ze loopgips voor 4 weken. Daarna zien ze weer verder. Bij mijn weten heeft ze alleen de eerste week na de operatie pijnstillers geslikt

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:08

Mijn man heeft zoiets gehad op 16-jarige leeftijd. Auto tegen zijn been geredenn terwijl hij op de brommer zat. Auto zat fout ;) Hij heeft tot zijn lies in het gips gezeten. Nu heel af en toe nog eens wat last van als je er verkeerd op duwt maar verder prima genezen :j

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:29

Ik heb 1,5 jaar geleden bij een val met paard mijn scheen- en kuitbeen gebroken. Ik ben geopereerd, waarbij een pen in mijn scheenbeen is geplaatst voor herstel. Ik heb geen gips gehad en mocht gewoon lopen, wat een bijdrage heeft geleverd aan het herstel. Een jaar geleden opnieuw geopereerd om het materiaal weer te verwijderen. Kuitbeen was op dat moment nog steeds gebroken, maar dat zou vanzelf weer aan elkaar groeien volgens de arts.
Toch bleef ik pijn houden, met name in mijn kuit, dus ben ik 2 weken geleden in het ziekenhuis geweest voor een nieuwe röntgenfoto omdat ik het niet vertrouwde. Helaas bleek dat mijn kuitbeen niet vanzelf aan elkaar groeit. Het kan zijn dat dat alsnog vanzelf gaat, de andere optie is opereren, waarbij ze het vast gaan zetten met plaatjes en ik nog 2 of 3 littekens krijg, naast de 6 die ik al heb na de eerdere operaties. De keuze is aan mij.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:32

Hier ook een kuitbeenbreuk paar jaar geleden. Alleen na een week gips en mijn been hoog bleek de breuk toch niet goed te genezen en moest het alsnog vastgezet worden met een plaat en schroeven. Maar ook dat viel reuze mee, operatie was dagopname en ik had goede pijnstillers. Wel 6 weken gips (helaas dus geen loopgips), maar daarna geen last meer van gehad.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 15:47

pinto_1 schreef:
Hier ook een kuitbeenbreuk paar jaar geleden. Alleen na een week gips en mijn been hoog bleek de breuk toch niet goed te genezen en moest het alsnog vastgezet worden met een plaat en schroeven. Maar ook dat viel reuze mee, operatie was dagopname en ik had goede pijnstillers. Wel 6 weken gips (helaas dus geen loopgips), maar daarna geen last meer van gehad.


Oei dat klinkt naar! Was jouw kuitbeen doormidden gebroken of ook in de lengte?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 15:48

Judigno schreef:
Ik heb 1,5 jaar geleden bij een val met paard mijn scheen- en kuitbeen gebroken. Ik ben geopereerd, waarbij een pen in mijn scheenbeen is geplaatst voor herstel. Ik heb geen gips gehad en mocht gewoon lopen, wat een bijdrage heeft geleverd aan het herstel. Een jaar geleden opnieuw geopereerd om het materiaal weer te verwijderen. Kuitbeen was op dat moment nog steeds gebroken, maar dat zou vanzelf weer aan elkaar groeien volgens de arts.
Toch bleef ik pijn houden, met name in mijn kuit, dus ben ik 2 weken geleden in het ziekenhuis geweest voor een nieuwe röntgenfoto omdat ik het niet vertrouwde. Helaas bleek dat mijn kuitbeen niet vanzelf aan elkaar groeit. Het kan zijn dat dat alsnog vanzelf gaat, de andere optie is opereren, waarbij ze het vast gaan zetten met plaatjes en ik nog 2 of 3 littekens krijg, naast de 6 die ik al heb na de eerdere operaties. De keuze is aan mij.


Oh jemig jij bent er al lang zoet mee. Heb je al een besluit genomen?

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:53

Ik neem aan dat je een tibia plateau fractuur hebt opgelopen? (even de officiele benaming LOL)
Ik heb nu bijna een jaar geleden door een val ook mijn kuitbeen gebroken (de tibia) er was een stukje bot los en ik ben eerst een week in een brace gezet om de zwelling te laten verminderen. Na die week zou er worden gekeken of ik geopereerd moest worden of niet. Gelukkig hoefde dit niet, het zou zelf kunnen genezen maar ik moest wel minimaal 6 weken van lies tot voet in het gips en als het noodzakelijk was, nog eens een extra 6 weken. Na 6 weken bleek gelukkig dat het bot weer aan elkaar gegroeid was maar mocht ik heel voorzichtig beginnen met belasten en mocht het gips er ook af.
Toen heeft het nog ruim 2 maanden geduurd voordat ik mijn been weer kon belasten en normaal kon lopen. Achteraf gezien ben ik er heel goed vanaf gekomen.
Het hangt ook erg af van de gradatie van je breuk: ik had een schatzker klasse 1, dat is de simpelste breuk, maar als je 2 3 of 4 hebt dan ga je naar de gecompliceerde breuken waar je niet zo gemakkelijk bovenop bent.
Ik neem aan dat je dat allemaal nog te horen krijgt?

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:57

Hier ook ooit mijn kuitbeen gebroken gehad. Bij mij ook erg vlot genezen en al snel niet meer pijnlijk. Beterschap!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:59

Tosadog schreef:
Ik neem aan dat je een tibia plateau fractuur hebt opgelopen? (even de officiele benaming LOL)
Ik heb nu bijna een jaar geleden door een val ook mijn kuitbeen gebroken (de tibia) er was een stukje bot los en ik ben eerst een week in een brace gezet om de zwelling te laten verminderen. Na die week zou er worden gekeken of ik geopereerd moest worden of niet. Gelukkig hoefde dit niet, het zou zelf kunnen genezen maar ik moest wel minimaal 6 weken van lies tot voet in het gips en als het noodzakelijk was, nog eens een extra 6 weken. Na 6 weken bleek gelukkig dat het bot weer aan elkaar gegroeid was maar mocht ik heel voorzichtig beginnen met belasten en mocht het gips er ook af.
Toen heeft het nog ruim 2 maanden geduurd voordat ik mijn been weer kon belasten en normaal kon lopen. Achteraf gezien ben ik er heel goed vanaf gekomen.
Het hangt ook erg af van de gradatie van je breuk: ik had een schatzker klasse 1, dat is de simpelste breuk, maar als je 2 3 of 4 hebt dan ga je naar de gecompliceerde breuken waar je niet zo gemakkelijk bovenop bent.
Ik neem aan dat je dat allemaal nog te horen krijgt?

Kuitbeen = fibula
Scheenbeen= tibia.
Je haalt de boel dus door elkaar ( LOL).

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 16:03

Ik heb geen flauw idee eigenlijk. De arts ( neem ik aan ) die me kwam vertellen dat ze toch een fractuur op de foto hadden gezien zei ' een fractuur in het buitenste bot '. Ze heeft het getekend op een papiertje en verteld dat ik zo daarna opgehaald zou worden voor gips. De dame die mijn been in het gips heeft gezet ( tot onderaan de knie ) vertelde dat ik maandag moest bellen om voor de week erop een afspraak te maken om dit gips eraf te laten halen en dan hoor ik ook wat er dan moet gebeuren. Ik heb de foto's niet gezien en weet ook niet hoelang de scheur is. Was samen met mijn vader in het ziekenhuis en we hebben er geen van beiden aan gedacht om dat te vragen. Het enige wat ik dacht was ' chips ik moet op excursie aakomende week, hoe krijg ik het voor elkaar'. Had ook niet verwacht dat het foute boel was. Als ik en een stalgenootje de krak niet hadden gehoord was ik niet langs de HAP gegaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:08

"Buitenste" bot is zeker je kuitbeen oftewel je fibula.
Maar goed ook, scheenbeen (tibia) fracturen zijn iha ernstiger.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:41

Ik heb toen ik 19 was (nu 32) mijn kuitbeen gebroken, ook met een val van mijn paard. Hij ging er vandoor en in een bocht zijn we samen onderuit gegaan, waarbij we in een hoop zand vielen (gelukkig), toen is hij op mijn onderbeen gekomen. Ik heb een spiraal breuk (komt door draaiing van mijn been, waardoor kuitbeen langzaam geknakt is) gehad bovenin mijn kuitbeen, dus net onder mijn knie. Ik had er niet zon last van, het voelde meer als een blauwe plek als je erop drukte. Ik kon niet lopen op dat been, maar dat kwam omdat mijn enkel meer pijn deed.
Ik heb toen gips gekregen voor 6 wkn. Mocht er niet op lopen. Na 6 wkn gips eraf en langzaam begonnen met lopen, maar van mijn kuitbeen heb ik nooit meer last gehad. Breuk is volgens mij goed geheeld. Mijn enkel daarentegen langer last van gehad, bleek later allemaal kleine scheurtjes in het bot te zitten.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:44

har166 schreef:
pinto_1 schreef:
Hier ook een kuitbeenbreuk paar jaar geleden. Alleen na een week gips en mijn been hoog bleek de breuk toch niet goed te genezen en moest het alsnog vastgezet worden met een plaat en schroeven. Maar ook dat viel reuze mee, operatie was dagopname en ik had goede pijnstillers. Wel 6 weken gips (helaas dus geen loopgips), maar daarna geen last meer van gehad.


Oei dat klinkt naar! Was jouw kuitbeen doormidden gebroken of ook in de lengte?


Ook in de lengte...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:56

Oef klinkt wel vrij heftig... ik kan je helaas geen advies geven maar wens je wel heel veel sterkte en beterschap!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 17:32

Veraaaaah schreef:
Oef klinkt wel vrij heftig... ik kan je helaas geen advies geven maar wens je wel heel veel sterkte en beterschap!


Dank je wel :)

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:01

har166 schreef:
Oh jemig jij bent er al lang zoet mee. Heb je al een besluit genomen?


Nee ik heb nog geen besluit genomen. Ik neig naar opereren, want ben de pijn wel aardig zat nu.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:20

Kuggur schreef:
Tosadog schreef:
Ik neem aan dat je een tibia plateau fractuur hebt opgelopen? (even de officiele benaming LOL)
Ik heb nu bijna een jaar geleden door een val ook mijn kuitbeen gebroken (de tibia) er was een stukje bot los en ik ben eerst een week in een brace gezet om de zwelling te laten verminderen. Na die week zou er worden gekeken of ik geopereerd moest worden of niet. Gelukkig hoefde dit niet, het zou zelf kunnen genezen maar ik moest wel minimaal 6 weken van lies tot voet in het gips en als het noodzakelijk was, nog eens een extra 6 weken. Na 6 weken bleek gelukkig dat het bot weer aan elkaar gegroeid was maar mocht ik heel voorzichtig beginnen met belasten en mocht het gips er ook af.
Toen heeft het nog ruim 2 maanden geduurd voordat ik mijn been weer kon belasten en normaal kon lopen. Achteraf gezien ben ik er heel goed vanaf gekomen.
Het hangt ook erg af van de gradatie van je breuk: ik had een schatzker klasse 1, dat is de simpelste breuk, maar als je 2 3 of 4 hebt dan ga je naar de gecompliceerde breuken waar je niet zo gemakkelijk bovenop bent.
Ik neem aan dat je dat allemaal nog te horen krijgt?

Kuitbeen = fibula
Scheenbeen= tibia.
Je haalt de boel dus door elkaar ( LOL).


Idd..sorry! :D
Maar gisteren een hele emotionele dag gehad dus ik haal zo'n beetje alles door elkaar vandaag.

Nouja weet je in ieder geval hoe het kan gaan als je je scheenbeen breekt :+

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:54

Kuitbeenbreuk is minder heftig dan een scheenbeen breuk. Je kuitbeen wordt ondersteunt door je scheenbeen. Ik heb zelf 5 jaar terug mijn scheen- en kuitbeen gebroken (spiraalbreuk) en een scheur in mijn enkel.Eigenwijs paard dat achteruit ging lopen en mijn been achter een paaltje bleef hangen, paard liep wel door. Enkel is vast gezet met schroeven, in mijn scheenbeen hebben ze een pen gezet en aan mijn kuitbeen is niets gedaan. Al het ijzerwerk is er na een jaar weer uitgegaan en nu nergens meer last van.

Amberr09

Berichten: 186
Geregistreerd: 19-10-10
Woonplaats: Nuenen

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:27

Allereerst veel beterschap!
Ik heb in November mijn kuitbeen gebroken na een val van mijn paard. Een schuine breuk, helemaal door de midden ter hoogte van de enkel.
Heb eerst een week in een spalk gezeten tegen de zwelling en daarna zou gekeken worden of er geopereerd moest worden. Dit hoefde gelukkig niet omdat de breuk stabiel bleef en niet is gaan schuiven. Na die week heb ik loopgips gekregen waar ik na 2 weken mee mocht gaan lopen. En wat er na 4weken af mocht. Dus totaal 5 weken gips.. Ik heb met name de eerste week op paracetanol geleefd. Daarna eigenlijk zo goed als pijnvrij.
Ben nu echter nog steeds aan het herstellen. Meerdere bezoeken aan fysio en nu bij de manueel therapeut. Eerst met een brace moeten lopen en nu nog steeds een dikke enkel/ dik onderbeen.. Wat opzich best een tegenvaller is. Mag verder alles weer, heb er geen last van maar wel nog wat beperkingen in die voet/enkel.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 08:19

Ach dat is ook best veel tijd in het gips. Ik heb alle tijd om toetsen na te kijken deze week, iedereen zegt: ah lekker weekje vrij, maar ik kan juist niet doen wat ik graag doe in mn vrije tijd dus ik schiet er niets mee op..en slapen is eigenlijk het meest pijnlijke tot nu toe. Ik ga pijnvrij naar bed maar na een paar uur word ik door pijn wakker en kan geen goede positie vinden voor mijn been. Hele bouwwerken met kussens geprobeerd of juist ergens tegenaan laten leunen ( of helemaal niets ) maar geen enkele positie geeft verbetering. Jullie nog tips?