Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:51

Ik ben afgelopen woensdag van mijn paard gevallen. Ik ben ontzettend naar gevallen en heb mijn spieren in mijn rechterheup flink gekneusd.
Ik ben donderdag naar de HA geweest en deze zei 3x daags 1 ibuprofen met 3x daags 2 paracetamol. Als het niet minder/beter zou worden moest ik maandag of dinsdag terug.
Aangezien dit het hele weekend geen verbetering gaf ben ik dinsdag terug gegaan en zwaardere medicatie gegeven. Ik moet nu namelijk 4x daags 2 paracetamol, 3x daags 1 ibuprofen en 3x daags tramadol slikken. Ik heb hierbij een laxeermiddel gekregen tegen obstipatie.
De pijn is op dit moment inderdaad zo goed als verdwenen, maar lig al sinds mijn eerste 'dosis' dood ziek met een emmer op bed. De huisarts geeft aan dat ik niks mag minderen en mijn kuur gewoon af moet maken. Zelf zit ik hier op dit moment niet zo op te wachten.

Nu weet ik dat bijwerkingen als misselijkheid en braken vaak voorkomen bij tramadol, maar zo erg?

Ik kan op internet ook vrij weinig vinden over de combinatie tramadol, ibuprofen en paracetamol. Zijn er bokkers die mij kunnen vertellen hoe lang dit ongeveer aan zal houden? Mijn huisarts geeft aan dat ik het moet 'accepteren' en dat het van zelf over gaat...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:00

En je hebt er geen maagbeschermers bij gekregen?
Dat zou een uitkomst moeten kunnen bieden (bv pantozol)

Ik vind de combi van die drie pijnstillers sowieso op zijn minst apart eigenlijk.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:01

Tramadol kan je erg misselijk van worden, in moeder had dat ook en die heeft Oxycodon gekregen ipv Tramadol. Ik vind het ook best veel wat je mag slikken!
Beterschap verder en ik,hoop dat je wat anders kan krijgen voor die Tramadol.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:02

Tramadol is naar spul, hoezo noemen ze het een kuur? Het is geen antibiotica..
Verder eens met alsemgeest, heb je advies van een apotheker gevraagd? Die weten alles van combinaties, ik zou die dus bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:03

Zodra ik tramadol slik kan je er de klok op gelijk zetten dat ik binnen een uur mijn maaginhoud eruit gooi. Misselijkheid en braken is een veel voorkomende bijwerking van tramadol.

Je moet het even de tijd geven, het kan een dag of 2 duren voor het wegtrekt. Bij mij trok het echter niet weg en toen heb ik Oxycodon (morfine) gehad. Tramadol is niet voor iedereen.

Combineren met ibu heb ik ook nog nooit van gehoord. Met paracetamol kan het prima samen.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:03

Al deze pijnstillers zijn heel heftig voor zowel je maag als je lever. Overgeven kan komen door bijvoorbeeld een geirriteerde maagwand of reactie van je lever op het afbreken van de medicijnen. Je kunt bij de apotheek maagbeschermers halen die je kan nemen voor je pijnmedicatie om je maagwand te beschermen.

Zelf ben ik allergisch voor de stoffen in zowel paracetamol als ibuprofen. Ik ga dan ook overgeven en heb een scherpe pijn in mijn maag. Heb dit zelg genegeerd en heb gaten in mijn maagwand daar aan over gehouden. Als je allergisch bent moet je de medicatie absoluut vermijden. Je kan om en om een van de pillen overslaan en kijken of je dan niet hoeft over te geven.

Vind je huisarts trouwens wel erg laks klinken, overgeven van pillen is niet een signaal om te negeren, luister naar je lichaam!

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:14

Een normale combinatie deze drie als je met alleen je paracetamol en NSAID niet toekomt. Tramadol is een zwak opioid en gekend voor misselijkheid als bijwerking.

Sommigen hebben er geen last van, anderen hebben iedere keer prijs.

Ik zou ook niet weten waarom je niet zou mogen stoppen met de tramadol of minder nemen. Het is geen geneesmiddel wat je persé 'op' moet nemen. Je neemt het als je niet toekomt met de 2 basistrappen (paracetamol en ibuprofen - waar je vermoedelijk bij aan de gangbare dosislimiet zit).
Ik zou die eerste twee dus nemen en mocht je niet toekomen dan een tramadol bij (maar niet systematisch).

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:30

Kan je tramadol niet in zetpillen krijgen? Krijg momenteel 3x per dag tramadol als zetpil (mede omdat ik gewoon niet kan slikken) en heb geen last van misselijkheid.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:37

Tramadol is imo milder als oxycodon qua misselijkheid.
En het is gewoon onwijs persoonlijk, ik kan niet tegen ibuprofen en diclofenac.
Tramadol, oxycodon etc. gaat prima.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:45

Hoe lang moet je het nog gebruiken de tramadol? Als het nog even is kan je om een maagbeschermer vragen, nadeel is wel dat het vaak een aantal dagen duurt voordat deze goed werkt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:49

Als het spugen begonnen is met het starten van de tramadol, gaat een maagbeschermer je waarschijnlijk weinig helpen. En geloof mij, van maagbeschermers kan je ook behoorlijk beroerd worden, dus om die nu 'voor het geval dat' te gaan nemen, is ook niet altijd een goed idee.

Ik begrijp verder je huisarts niet zo goed, want 1, tramadol is geen kuur, dus je kan best stoppen of minderen. 2, Het is best mogelijk iets te krijgen tegen de misselijkheid en 3, als dat ook niet helpt, zijn er ook andere opioïden waar je misschien minder heftig op reageert. Zoals gezegd, sommige reageren beter op bijvoorbeeld oxycodon. Het is een kwestie van uitproberen.

De combinatie qua pijnstillers is op zich niet vreemd, dus daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar ik zou wel nogmaals je huisarts bellen en vragen om iets tegen de misselijkheid of een andere opioïd.

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:50

Maagbeschermers slikken!!
Slikte in het ziekenhuis ook die combi, anders niet te doen !
Slik nu nog 3x per dag ibroprufen(weet niet meer hoe je t typt :z ) en 2xdaags tramanol <<de smelt tablet die kan ik beter verdragen

Sorry voor het slechte getto mijn toetsenbord werkt half

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:58

Paracetamol in nemen tegelijk met tramadol versterkt de tramadol werking.

Slaat nergens op dat je niet mag stoppen met 1 van deze pijnstillers. Als je er kotsmisselijk van wordt zou ik er voor danken.
Ik slik zelf regelmatig tramadol maar heb daar gelukkig geen last van. Ik kan weer niet tegen morfine.

Het is wel zou dat als je alles blijft slikken je een goede spiegel op bouwt tegen de pijn.
Laatst bijgewerkt door IngridM op 07-03-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:02

IngridM schreef:
Volgens mij mag tramadol nog geen eens samen met ibuprofen.


waarom zou dat niet mogen? Die combi wordt dagelijks door duizenden mensen ingenomen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:03

Evi84 schreef:
IngridM schreef:
Volgens mij mag tramadol nog geen eens samen met ibuprofen.


waarom zou dat niet mogen? Die combi wordt dagelijks door duizenden mensen ingenomen.


Haha had het net weg gehaald omdat ik me realiseerde dat ik in de war was met een ander medicijn

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:08

Maagbeschermer is nergens voor nodig... En de combinatie is ook niet gek. Tramadol kan je wel goed ziek van worden, meestal is dat met 2 a 3 dagen weg. Oxycodon wordt je veel minder misselijk van, maar is een zwaardere pijnstiller dan Tramadol.

Zou even aankijken tot morgen, anders kan je vragen naar primperan of zofran.

Zetpil gaat het misselijkheid en braken niet minder maken, maar als je het direct uit braakt kan dat wel een oplossing zijn.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:14

Ik werd letterlijk kotsmisselijk van Tramadol maar dat niet alleen. De ganse kamer tolde om me heen, kreeg abrupt een migraine-aanval en ik zag roze olifantjes. Ik heb ongeveer 2 dagen stoned als een garnaal rond gelopen, nu ja, eerder gedwarreld. Oja, de pijn was beter!

Paracetamol versterkt ibuprofen (van tramadol weet ik niet, die combi heb ik niet meer aangedurfd :+ ) , ik neem die altijd samen.

Trouwens ik ben stante pede met tramadol gestopt dus kuur ??

Veel beterschap! Y;(

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:26

Ik zeg ook als eerste heb je geen maagbeschermers??

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:28

Quir schreef:
Maagbeschermer is nergens voor nodig... En de combinatie is ook niet gek. Tramadol kan je wel goed ziek van worden, meestal is dat met 2 a 3 dagen weg. Oxycodon wordt je veel minder misselijk van, maar is een zwaardere pijnstiller dan Tramadol.

Zou even aankijken tot morgen, anders kan je vragen naar primperan of zofran.

Zetpil gaat het misselijkheid en braken niet minder maken, maar als je het direct uit braakt kan dat wel een oplossing zijn.


Hoezo niet? de misselijkheid komr door de tramadol. Maar landurig ibuprofen bij deze bijwerking is onnodig irriterend.
Dus ik vind een maagbeschermer echt niet gek...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:31

Maagbeschermer gaat niet helpen tegen de misselijkheid.

Het is een effect van de Tramadol. Zoals gezegt is dat meestal met een paar dagen weg. Vandaar het advies nu door te gaan.


Maagbeschermer is meestal nodig als je echt langdurig Ibuprofen moet slikken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-03-18 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:32

Maagbeschermer is een hype en de bijwerkingen zijn niet niets. Enkele weken (2/3) is niet langdurig, dus nergens voor nodig.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:34

bij mij zeiden ze ook dat ik het moest combineren met ibu...

Ik zit momenteel aan de combi 2 tramadollies 3x per dag en 3x 800mg ibu per dag. Daar mag ik dan ook absoluut niet meer van innemen.

En natuurlijk maagbeschermers.
Na een maagbloeding ben ik toch sterk van mening dat die geen onzin zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:59

NatasjavE schreef:
Maagbeschermer gaat niet helpen tegen de misselijkheid.

Het is een effect van de Tramadol. Zoals gezegt is dat meestal met een paar dagen weg. Vandaar het advies nu door te gaan.


Maagbeschermer is meestal nodig als je echt langdurig Ibuprofen moet slikken.

Zeg ook nergens dat het gaat helpen tegen de misselijkheid. Dat is vrij normaal de eerste paar dagen bij tramadol gebruik. :)
Maar als je braakt en daaroverheen een ibu gebruikt kan het wel sneller gaan irriteren en dan kan de TS onnodig last van haar maag krijgen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Tramadol, paracetamol en ibuprofen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:46

Quir; een hype? Zo ervaar Ik dat echt niet.

Vóór mijzelf; Ik kan nog geen dag een ontstekingsremmers/ pijnstiller slikken (naam even kwijt) en zelfs met omeprazole heb ik last van maag maar stuk minder.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:56

Tramadol is vuiligheid. Heb het ooit zelf moeten nemen en was zo gedrogeerd als iets. Bij het stoppen zelfs afkickverschijnselen gehad.

Mijn vriend zijn grootvader ligt nu zelfs in het ziekenhuis door Tramadol. Hij was zo verward door de medicatie dat hij letterlijk dingen zag die er niet waren.

Mijn raad: nu onmiddellijk mee stoppen.