Amandelen verwijderen, ja nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 15:55

Heyhey,

Ondertussen loop ik alweer een week met ontstoken amandelen. Of eigenlijk langer, maar sinds een week slik ik pijnstilling. En sinds een halve week heb ik antibiotica erbij. Helaas heeft dit geen effect en wordt de ontsteking steeds groter en heb ik 's nachts problemen met ademhalen.
Gisteren naar het ziekenhuis geweest, die me vertelde dat ik gewoon moet afwachten en de kuur afmaken (uiteraard! :j ) en volgende week weer controle. Ik ben alleen beetje bang dat het uiteindelijk mijn hele luchtwegen zal afsluiten.

Echter, omdat het eigenlijk alleen maar erger wordt zit ik er over te denken om, na de ontsteking ze eruit te halen halen. Wie heeft dit gedaan of wie juist bewust niet? Ben benieuwd naar ervaringen?

En eventueel tips voor nu, want ik word oprecht misselijk van al die pillen slikken en ik word beetje moe van de pijn constant. :')

Ciao :evaw;

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:57

Ik heb ze er 2 jaar geleden uit laten halen.. de weken na de operatie waren vreselijk.. maar nu echt noooooit meer last van keelontstekingen wat ik normaal standaard wel 1x per maand had.

Is even op je kiezen bijten maar als alles genezen is dan is het echt heerlijk om geen keelontstekingen meer te hebben!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 15:58

En qua afweersysteem, heb je niet vaker last van griep of iets dergelijks?

CupCakes_

Berichten: 3315
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:59

Misschien heb je hier niks aan maar goed haha!

Bij mij mogen mijn amandelen er nooit uit, hoe ontstoken ze ook zullen zijn ooit. dit omdat ik dan weer van voor af aan kan beginnen met leren praten. Ik stotter namelijk :+

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:59

Ja.

Als antwoord op de titel.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:00

Ik heb het wel gedaan, volgens mij was ik toen 17. Na de operatie veel pijn gehad, de ergste pijn hield ongeveer een week aan en vanaf toen werd het steeds beter. Op dat moment niet leuk, maar sinds toen ook gewoon helemaal geen keelpijn meer gehad.
Na de operatie is het echt even op je tanden bijten, maar daarna ben je zo blij als je van elke keer weer die pijn af bent.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:00

Nayomie schreef:
En qua afweersysteem, heb je niet vaker last van griep of iets dergelijks?


Nee merk er niet veel van.. Maar ik ben sowieso niet vaak ziek.. max 1x per jaar dat ik echt de griep heb. Je afweersysteem lost het zelf wel op zonder amandelen :j

Praten heb ik ook geen problemen mee gehad

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:01

Bij een volwassene schijnt het even heftiger te zijn dan wanneer ze er als kind al uit gaan.

Ik zag op een gegeven moment iedere 2 á 3 weken groen en geel van de keel ontsteking. Toen zijn ze er uit gehaald, wat ik niet erger vond dan de keel ontstekingen zelf.
Daarna nooit meer last gehad.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:02

Ik moest trouwens wel een nachtje in het ziekenhuis blijven ter controle. Volgens mij is dat wel normaal als je ze als volwassene eruit haalt.. mocht weer naar huis als ik kon laten zien dat ik kon drinken/vloeibaar eten (appelmoes) en als ik gewoon zelf naar de wc kon enz

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:03

Ik heb het in 2016 laten doen. Aan de ene kant zou ik het zo weer laten doen, ik ben van de ontstekingen af en voele stukken beter. Mijn amandelen waren constant opgezet en dat irriteerde steeds m'n keel.
Aan de andere kant heb ik wel veel pijn gehad en heb ik op de een of andere manier nog steeds erg weinig controle over het slikken. Het klepje tussen mijn luchtpijp en slokdarm werkt niet zo goed waardoor ik me regelmatig verslik.
Maar,ik weet dus niet of dit perse door die operatie gekomen is :)

Qua weerstand merk ik geen verschil. Of nouja, als ik nu verkouden ben, is dat zonder keelontsteking :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:05

Ik heb ze laten verwijderen vanwege regelmatige ontstekingen en amandelstenen.

Ik ben niet vaker ziek, hoest ook niet meer. Maar heb nu vaker keelontsteking (heb ik het idee althans).

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:26

Ik heb het afgelopen december laten doen! Het is absoluut geen pretje maar de horrorverhalen die ik tegen ben gekomen vind ik persoonlijk overdreven.Waterijsjes zijn je beste vriend en ook ijswater geeft verlichting. Ik kon 3 weken geen vast voedsel eten, na 2 weken begon ik aan appelmoes en wat yoghurt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:29


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:32

Ik was 26 toen ze eruit gingen 10 dagen voor kerst. Ik heb eigenlijk nauwelijks last gehad, Ik heb een dag of 6 alleen zacht voedsel gegeten of extra lang gekauwd op korstjes, maar eigenlijk niet meer last gehad dan bij een keelontsteking. Ook geen nabloedingen. Moest wel een nachtje blijven voor het geval dat, maar het viel mij alles mee. Is nu 11 jaar terug en absoluut geen spijt van gehad. Nooit meer antibiotica nodig gehad voor keel ontstekingen... Oh ja, met kerst at ik alles weer :D

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:33

Ik heb ze er op mijn 18e uit laten halen. Na de operatie pijn en s'nachts veel bloed over gegeven in het ziekenhuis. Maar ik wilde de volgende dag naar huis. Die avond zat ik alweer aan de macaroni haha. En die dag er na zat ik alweer op het fietsje naar mijn paard. Overigens niet volgens adviezen hoor maar het kan mee vallen of tegen vallen bedoel ik er mee te zeggen en ga dus niet te veel af op hoe iemand het anders het ervaren heeft. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Had contstant last van mijn keel en nu nauwelijks. Daarbij had ik last van "brokken" die ik op hoestte.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 01-03-18 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:33

Hetzelfde verhaal als Nathalie18x

ik heb ze in juni 2016 eruit laten halen veel waterijsjes eten..... pijn is echt vreselijk praten en slikken gaat in het begin heel moeilijk ( was 32 toen ze er bij mij uit gingen)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:37

Ik heb het ook gedaan toen ik 18 was.
Nachtje gebleven maar ik had erna wel extreem last. Moest nog wat langer blijven en bij de dokter nog extra pijnstilling gekregen.
Eerlijk.. het is ontzettend pijnlijk en zou het nooit weer willen doen..
Maar misschien die ene paar weekjes even doorbijten zodat je ervan af bent ? :)

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 16:38

Is het vergelijkbaar met na een kaakoperatie? Dat vond ik namelijk ook al niet prettig :')

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:44

Ik heb het laten doen op m'n 21ste, ik zou het nooit meer laten doen al zou dat kunnen. Wat een hel daarna. Maar nadat ze er uit zijn gehaald ben ik zelden nog verkouden geweest. En voorheen ging ik van de ene in de andere verkoudheid.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:46

Nayomie schreef:
Is het vergelijkbaar met na een kaakoperatie? Dat vond ik namelijk ook al niet prettig :')


Dat heb ik nooit gehad. Nu moet ik zeggen mijn pijngrens is eigenlijk best hoog.
Maar ik denk dat het per persoon ook verschilt hoe gemakkelijk ze eruit gaan.
Tegenover mij was een wat “oudere” vrouw die ook haar amandelen eruit liet halen. Die zei dat ze het nog erger vond als een bevalling :’) Daar kan ik dan weer niet over mee praten. Maar zij mocht de volgende ochtend al weg en ik pas smiddags.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:47

Als je nu zo vaak ziek bent door je amandelen dat je ze eruit wil laten halen zou ik me minder druk maken over het effect op mijn weerstand. Heel veel ellendiger dan het nu is gaat het niet worden gok ik zo ;)
For what it's worth; ik heb geen amandelen meer en ben minder vaak ziek dan mijn collega's die nog wel amandelen hebben.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:49

Hier ook een paar jaar geleden laten doen. Ik had 7-8x per jaar kee ontsteking en abcessen in m’n keel zo eeg dat ik 3 antibiotica kuren nodig had om het op te lossen.
Ik vond het behoorlijk pittig daarna en vond vooral de hechtingen heel vervelend. Maar afkloppen geen last meer gehad van zware keelpijn en ben juist minder vaak ziek als voorheen!

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:53

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:59

Ik ben ook doodblij dat ik ze kwijt ben. Was altijd verkouden/keelontsteking ed, nu nog zelden en zowel dan veel minder heftig! Het is even een paar dagen vloeibaar eten, maar daarna zoveel beter! (WaterIjsjes zijn lekker verkoelend, en veel eten is gepureerd prima binnen te krijgen. ) ik vond mijn bevalling vele malen erger! Ochtends is het minst, een droge keel na de nacht is gevoelig, gelijk even een paar koele slokken water oid is dan wel even fijn!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 17:12

merel_gomez schreef:
Ja als je er zoveel last van hebt doen of in elk geval langs je HA om advies te raadplegen.

Ik ben gezegend dat ik nooit ziek ben maar toen ik ze nog had, kreeg ik opeens in jaar regelmatig keelontsteking met hele hoge koorts. Mijn li amandel was ontzettend groot ben langs de HA geweest en heeft mij doorgestuurd naar de KNO.
Deze adviseerde ze er uit te halen. Ze zijn in 2012 verwijderd.. prettig was het zeker niet en doe het ook nooit meer :') Was ontzettend misselijk van de narcose en houd er rekening mee je bent zeker 2-3 weken wel onder de pannen er mee. Maar het is mij absoluut waard ben daarna nooit meer ziek geweest af gezien van wel eens een keer verkouden zijn.. _/-\o_

Of het te vergelijken is met kaakoperatie geen idee.. ze hebben bij mij tegelijkertijd met mijn verstandskiezen aan de LI kant verwijderd :+ Dus kwam redelijk beurs uit de operatie.
Vergelijk het maar een hele erg keelontsteking met heel dik schuurpapier in je keel -O-

Hier waren die ook verwijderd tijdens de operatie eruit getrokken. :')
Oh die vergelijking is nu niet heel prettig -O- Ik heb nu al enorm last ervan, heb lopen janken van de pijn, slik daarom nu extra pijnstilling, maar ook nu is de pijn niet prettig. Eten is ook heel moeilijk. Maar als ik zo hoor over de resultaten, is het denk ik wel het waard.

@Vanilla, nee ik gok niet dat het erger kan dan nu. Als niks lijkt te werken, tja, dan kan het ook niet erger gok ik. Enige punt is, dat ik in de gehele tijd geen koorts heb gehad. Wel 2 zwellingen waarvan 1 mijn halve keel bezet, maar totaal geen koorts.