Amandelen verwijderen, ja nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:24

xLeoniee schreef:
Nayomie schreef:
En qua afweersysteem, heb je niet vaker last van griep of iets dergelijks?


Nee merk er niet veel van.. Maar ik ben sowieso niet vaak ziek.. max 1x per jaar dat ik echt de griep heb. Je afweersysteem lost het zelf wel op zonder amandelen :j

Praten heb ik ook geen problemen mee gehad



Ik hoop toch niet dat je echt elk jaar de griep hebt -O-

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:27

Ik heb ze er uit laten halen op mijn 21ste. Operatie zelf viel prima mee, de eerste week erna viel wel erg tegen. Ik keek uit naar iedere keer dat ik pijnstilling mocht :') Maar het was het sowieso waard! Het is een weekje doorbijten, maar daarna ben je (als het goed is) van de pijn af.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:37

Bij mij zijn ze er uitgehaald toen ik nog kind was. Vond de ijsjes toen wel lekker :D
Vanaf toen heb ik nooit meer keelontsteking gehad * klopt af * En ik loop best al wel wat jaartjes rond op deze aardbol :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:42

Nayomie schreef:
Is het vergelijkbaar met na een kaakoperatie? Dat vond ik namelijk ook al niet prettig :')


Toevallig heb ik die ook gehad. Maar nee ik doe 10x liever Mn amandelen laten verwijderen dan Mn kaak naar voren halen :')

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 17:46

Polly schreef:
xLeoniee schreef:

Nee merk er niet veel van.. Maar ik ben sowieso niet vaak ziek.. max 1x per jaar dat ik echt de griep heb. Je afweersysteem lost het zelf wel op zonder amandelen :j

Praten heb ik ook geen problemen mee gehad



Ik hoop toch niet dat je echt elk jaar de griep hebt -O-

1x, is dat veel? := Ik heb het meerdere keren per jaar. Deze winter al 3x gehad :')


Maartje1990 schreef:
Nayomie schreef:
Is het vergelijkbaar met na een kaakoperatie? Dat vond ik namelijk ook al niet prettig :')

Toevallig heb ik die ook gehad. Maar nee ik doe 10x liever Mn amandelen laten verwijderen dan Mn kaak naar voren halen :')

Ohh gelukkig, dan is al geruststellend.


Jennifuur schreef:
Ik heb ze er uit laten halen op mijn 21ste. Operatie zelf viel prima mee, de eerste week erna viel wel erg tegen. Ik keek uit naar iedere keer dat ik pijnstilling mocht :') Maar het was het sowieso waard! Het is een weekje doorbijten, maar daarna ben je (als het goed is) van de pijn af.

Wat slikte je zoal aan pijnstilling?

Als ik het zo hoor, is het vergelijkbaar met wat ik nu heb. Misschien als ze eruit zijn net iets erger.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:47

Nayomie schreef:
1x, is dat veel? Ik heb het meerdere keren per jaar. Deze winter al 3x gehad


3x influenza?!

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 17:48

Polly schreef:
Nayomie schreef:
1x, is dat veel? Ik heb het meerdere keren per jaar. Deze winter al 3x gehad


3x influenza?!

Verkouden, keelpijn, hoofdpijn, oorpijn. Dus ik gok dat dat onder griep valt? :P

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:50

Nee, dat is verkouden.

Griep is iets anders. Dan heb je spierpijn, (hoge) koorts, hoesten.
Maar als je 1x echt griep hebt gehad zal je daarna bij een verkoudheid nooit meer zeggen dat je griep hebt ;)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:08

Ik heb ze er uit laten halen toen ik 18 was. Ik had maandelijks keelontstekingen (tot bloedens toe) en elke dag keelpijn. De dokter heeft me veelste lang laten lopn ermee...
De operatie vond ik echt tegenvallen, kreeg er een ingeklapte long bij. De eerste weken waren echt een hel, wat een pijn (tot in mn oren aan toe).
Achteraf ben ik blij, daarna nooit geen keelontsteking meer gehad. Maar ik heb nu wel elk virusje wat voorbij komt te pakken, dus wat dat betreft had ik misschien toch liever wat keelpijn.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:17

Mijn amandelen zijn er op mijn 18e uitgehaald. De eerste weken waren inderdaad pijnlijk, maar ik zou het zo over doen. Wel heb ik een lastig probleempje aan de operatie over gehouden, mijn tong amandelen zijn nu vergroot om de werking van de keel amandelen over te nemen. Alleen nu blijft er regelmatig eten tussen steken, waardoor ik regelmatig een scherpe steek in mijn keel heb.

Ik had gemiddeld 5 keer per jaar keelontsteking door die rot dingen. Ondertussen zijn ze er 2 jaar uit en nog niet ziek geworden, ben alleen nog maar verkouden geworden.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:32

Polly schreef:
xLeoniee schreef:

Nee merk er niet veel van.. Maar ik ben sowieso niet vaak ziek.. max 1x per jaar dat ik echt de griep heb. Je afweersysteem lost het zelf wel op zonder amandelen :j

Praten heb ik ook geen problemen mee gehad



Ik hoop toch niet dat je echt elk jaar de griep hebt -O-


Haha nouja griep.. :') influenza niet maar wel dat ik me grieperig voel.. dus dat bedoel ik met griep :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:34

Snap ik maar dat is dus geen griep maar een verkoudheid

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:07

xLeoniee schreef:
Polly schreef:



Ik hoop toch niet dat je echt elk jaar de griep hebt -O-


Haha nouja griep.. :') influenza niet maar wel dat ik me grieperig voel.. dus dat bedoel ik met griep :=


Had ik maar 1x per jaar griep :brr:
Ik toch echt wel 2-3x per jaar echt echt griep maar ja mijn afweersysteem doet niet wat het hoort ... als ik iemand hoor kuchen krijg ik het al benauwd als vriendlief snotterig is ben ik daarna zo ziek dat ik toch wel 10 dagen uit de running ben

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:25

Ik heb mijn keelamandelen eruit laten halen toen ik 18 was, vanwege amandelstenen wat steeds erger werd. De eerste twee weken na de operatie waren echt niet leuk, maar ik ben dan ook heel eigenwijs als ik pijn heb :+ Maar ik ben wel blij dat ik het heb laten doen en zou het zo weer doen. Het enige wat ik merk is dat ik soms wat gevoeliger reageer op mijn keel, maar ik ben niet eerder/sneller verkouden of ziek dan voorheen.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:27

Absoluut doen; even doorbijten maar het is het waard. Als ik dit verschil had geweten, had ik het jaren eerder gedaan! Ik ben amper verkouden of grieperig.

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:30

Ik verbaas me een beetje over het feit hoe iedereen makkelijk roept om ze er maar gewoon uit te halen. Het is niet zo dat je naar de dokter kunt gaan met de mededeling dat ze je amandelen er maar uit moeten halen. Daarvoor moet je toch echt wel meerdere keren per jaar flinke tonsilitis hebben (en dan is 2-3× in veel gevallen te weinig). Als dit het geval is dan heb je er misschien baat bij, al is deze operatie op volwassen leeftijd de eerste week zeker geen pretje.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:04

Hier na slechts 1x keelontsteking ze eruit gekregen hoor ;) wel omdat ik wel heel vaak snotterig was, en toen al 3 maand last had gehad voor ze er achter kwamen wat ik had :+ (had last van mn tandzenuwen ipv mijn keel)

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:18

Bij mij zijn ze op 16 jarige leeftijd verwijdert ook doordat ze steeds vaker gingen ontsteken. Eerste dag na de operatie was het vooral bloed wat ik had ingeslikt overgeven. En moest 1 nachtje in het ziekenhuis blijven.
De pijn was net alsof ze weer ontstoken waren maar dan iets erger. Het eerste wat ik weer kon eten aan vast voedsel waren kleine stukjes knakworst, na anderhalve week haha. Het is niet fijn maar als je alles achter de rug hebt ben je blij dat je het gedaan hebt.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:24

Floran schreef:
Ik verbaas me een beetje over het feit hoe iedereen makkelijk roept om ze er maar gewoon uit te halen. Het is niet zo dat je naar de dokter kunt gaan met de mededeling dat ze je amandelen er maar uit moeten halen. Daarvoor moet je toch echt wel meerdere keren per jaar flinke tonsilitis hebben (en dan is 2-3× in veel gevallen te weinig). Als dit het geval is dan heb je er misschien baat bij, al is deze operatie op volwassen leeftijd de eerste week zeker geen pretje.




Bij mijn huisarts hadden ze als ''regel'' dat je 5x flink ontstoken keelamandelen in het jaar moest hebben. De KNO arts zei echter dat het al veel eerder had gemogen. Lekker eruit halen die dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:26

Ik heb ze er eind 2016 uit laten halen. Ik slikte inmiddels voor een paar 100 euro strepsils per jaar op dat moment. :+

Geen seconde spijt van gehad, ja de eerste week was naar maar ik had een week morfine dus kon gewoon eten en drinken etc. Nu in een jaar tijd slechts 3 strepsils hoeven slikken tijdens verkoudheid omdat mn keel rauw was van het hoesten. Meer niet. Echt een verademing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:26

Ik was 17 toen ik een keer gigantische keelontsteking had.. Ik ben daarna meteen doorgestuurd naar de KNO voor een afspraak om mijn keelamandelen eruit te laten halen. Was ook al eens gedaan toen ik klein was, maar nu weer nodig. Een weekje weinig kunnen praten en ik was er weer vanaf :j

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:32

Jennifuur schreef:
Ik heb ze er uit laten halen op mijn 21ste. Operatie zelf viel prima mee, de eerste week erna viel wel erg tegen. Ik keek uit naar iedere keer dat ik pijnstilling mocht :') Maar het was het sowieso waard! Het is een weekje doorbijten, maar daarna ben je (als het goed is) van de pijn af.


Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Bij mij zijn ze eruit gehaald toen ik 18 was. Ik had ook constant keelontsteking waarbij slikken moeilijk was en ik koorts had wat vaak richting de 41 graden ging en soms eroverheen. Bij mij hielp antibiotica wel alleen merkte ik dat mijn lichaam daar snel resistent voor werd en elke keer duurde het langer en minder goed voordat de antibiotica aansloeg. Ik heb geen ervaring hoe het is als antibiotica helemaal niet helpt want dan wordt je keelontsteking wss veroorzaakt door een virus en niet door een bacterie. En nu mijn keelamandelen eruit zijn krijg ik nog steeds keelpijn van een virus. Nu ook te pakken en al wat weken last van. Maar goed dat is alleen pijn gelukkig en geen koorts als toen en iedereen heeft wel eens keelpijn door een virus. Dus ik klaag niet.
Voor mij is de operatie alleen maar positief geweest. Amandelen waren blijkbaar contstant onstoken kwam ik later achter. Dus ook op momenten dat ik mij goed voelde. Hierdoor was ik juist vatbaarder voor griep enzo. Nu minder. Ook verkoudheden zijn een stuk minder heftig en weer wat meer energie. Dus voor mij een goede keuze geweest.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:44

Bij mij zijn ze er ook op m'n 21ste uit gehaald. De operatie zelf viel mee, moest wel een nachtje blijven maar voelde me wel redelijk. Na een paar dagen kon ik al weer een beetje vast voedsel eten en ik was helemaal blij dat het zo meeviel. Maar na een dag of vijf lieten de korsten los en toen begon het pas echt zeer te toen. Zelfs water drinken deed pijn en ik kon echt niks eten behalve waterijsjes en hele kleine beetjes vla. Uiteindelijk ben ik ruim twee weken zoet geweest voordat ik weer een beetje normaal kon eten. Scherp eten en dingen als tomaat enzo heeft wel een maand geduurd. Ik was ruim vijf kilo afgevallen :oo (en daarvoor al mager).

Het was dus geen pretje. Toch heb ik absoluut geen spijt. Ik had heel vaak keelontsteking en toen besloten werd ze er uit te halen had ik een chronische ontsteking die al drie maanden duurde en waar antibiotica niks tegen hielp. Ik heb sinds ze er uit zijn geen keelontsteking meer gehad. Wel merk ik dat ik iets sneller hees ben dan daarvoor. Sneller ziek ben ik ook zeker niet.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:57

Hier waren ze chronisch ontstoken en op advies van de kno arts ze eruit laten halen toen ik 17 was.
Daarna ooit 1x keelpijn gehad, maar niet zoals bij een keelontsteking en verder nooit meer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:02

Ik had 2 jaar terug tot 2x toe hele heftige keelinfecties die erg problematisch waren, ik kon daardoor mijn astma-puffer niet meer gebruiken namelijk, wat de situatie niet prettiger maakte :+
Ik kreeg antibiotica maar de huisarts zei dat als het nog een keer zou gebeuren m'n amandelen er maar uit moesten. Volgens mij hebben ze geluisterd want sindsdien geen last meer van gehad >;)
Ik zou er ook niet mee zitten hoor, mocht het nodig zijn, het schijnt wel dat je 2 weken plat moet maarja. Even doorbijten dan maar, en mijn vriend smoothies voor mij laten maken :=