Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:52

Yes ik :) Ik verdraag mijn lenzen gewoon heel slecht en heb toch echt wel iets nodig om de hele dag naar mijn computerscherm te kunnen kijken. Ik vind het heerlijk, moet wel zeggen dat ik naar een zelfstandige opticien ben geweest die een heel zorgvuldige oogmeting heeft gedaan, dus geen Pearle ofzo. Ik heb laatst een bril van Ace and Tate gekocht voor 'erbij' en dat verschil merk ik duidelijk, daar blijf ik hoofdpijn bij houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:56

Ik heb lenzen nooit echt verdragen dus draag permanent een bril. Sporten doe ik zonder, mjn afwijking staat dat nog wel toe, bril ligt dan in de sport-locker.

Mijn man kon ook van het ene op het andere moment geen lenzen meer dragen. Z'n ogen gingen keihard in protest. En ik hoor het echt steeds meer, ook bij mensen die keurig elke x weken voor controle gaan zegmaar, vraag me dan toch af hoe goed lenzen eigenlijk zijn voor je ogen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:59

Waarom niet gewoon maandlenzen met cilinder? Ik heb ze ook (zachte), en zie er echt super mee. Heerlijk, 1x 's ochtends in doen en gewoon de hele dag zonder problemen scherp zien.

Mij werd jaren geleden ook verteld dat ik alleen harde lenzen kon hebben met mijn afwijking, maar toen naar een andere opticien gegaan en die zei dat het wel degelijk kon met zachte. Misschien dus eens gaan voor een second opinion?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:00

Ik ben zonder probleem overgestapt van lenzen naar een bril.

Ik droeg al jaren zachte lenzen met cilinder maar had ook een computerbril en had nu een leesbril nodig. Ik heb er een varifocus bril bij gekocht, die ik nu eigenlijk het meest draag, ook met sporten.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:02

Op mijn 7e een bril gekregen, toen ik 18 was overgegaan op lenzen, toen ik 45 was gingen de lenzen niet meer, droge ogen, beschadiging netvlies, overgegaan op bril.
Op een bepaald moment werd het zicht toch minder, waziger, bleek dat ik op mijn 54 al beginnende staar had, beide ogen geopereerd en tegelijk ook een lens op sterkte er in gezet, dus nu zonder bril, alleen nog een leesbril, geniet er nog elke dag van :)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:08

Nirvana_ schreef:
Waarom niet gewoon maandlenzen met cilinder? Ik heb ze ook (zachte), en zie er echt super mee. Heerlijk, 1x 's ochtends in doen en gewoon de hele dag zonder problemen scherp zien.



Dit wilde ik ook net typen! Ik ben door een operatie aan een netvliesloslating en daarna een staaroperatie van -10 zonder cilinder, naar -5,50 met een cilinder van -1,75 gegaan.. Ik heb 3 verschillende lenzen met cilinder geprobeerd en heb nu hele fijne maandlenzen met cilinder.

In de tijd van de operaties mocht ik geen lenzen in, dus noodgedwongen een bril op. En ik kan het echt echt niet wennen. Met name met mijn paard vond ik het super onhandig -O-

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:11

Ik verdraag ook geen lenzen van de commerciële zaken. (Pearl. Hans anders) nu zit ik bij een zelfstandige en die meet ook veel specifieker mijn ogen. Bleek een afwijkende bolling te hebben. Sindsdien geen problemen meer. Wel nog lat van droge ogen maar dat hangt ook samen met mijn werkklimaat.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:21

_Bianca schreef:
Nirvana_ schreef:
Waarom niet gewoon maandlenzen met cilinder? Ik heb ze ook (zachte), en zie er echt super mee. Heerlijk, 1x 's ochtends in doen en gewoon de hele dag zonder problemen scherp zien.



Dit wilde ik ook net typen! Ik ben door een operatie aan een netvliesloslating en daarna een staaroperatie van -10 zonder cilinder, naar -5,50 met een cilinder van -1,75 gegaan.. Ik heb 3 verschillende lenzen met cilinder geprobeerd en heb nu hele fijne maandlenzen met cilinder.

In de tijd van de operaties mocht ik geen lenzen in, dus noodgedwongen een bril op. En ik kan het echt echt niet wennen. Met name met mijn paard vond ik het super onhandig -O-


Ah, een lotgenoot!
Had 'gehoopt' ook staar te krijgen na de operatie en dat een deel van mn afwijking dan verholpen kon worden, maar nee

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:24

Jans schreef:
Ik heb lenzen nooit echt verdragen dus draag permanent een bril. Sporten doe ik zonder, mjn afwijking staat dat nog wel toe, bril ligt dan in de sport-locker.

Mijn man kon ook van het ene op het andere moment geen lenzen meer dragen. Z'n ogen gingen keihard in protest. En ik hoor het echt steeds meer, ook bij mensen die keurig elke x weken voor controle gaan zegmaar, vraag me dan toch af hoe goed lenzen eigenlijk zijn voor je ogen.


Mijn vriend had precies hetzelfde! Hij draagt nu al een aantal jaren een bril, lenzen komen er hier niet meer in..

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:24

Vanillia schreef:
Yes ik :) Ik verdraag mijn lenzen gewoon heel slecht en heb toch echt wel iets nodig om de hele dag naar mijn computerscherm te kunnen kijken. Ik vind het heerlijk, moet wel zeggen dat ik naar een zelfstandige opticien ben geweest die een heel zorgvuldige oogmeting heeft gedaan, dus geen Pearle ofzo. Ik heb laatst een bril van Ace and Tate gekocht voor 'erbij' en dat verschil merk ik duidelijk, daar blijf ik hoofdpijn bij houden..



Zit geen verschil in hoor. Als beiden gediplomeerd zijn, hebben ze exact dezelfde opleiding gehad. Dus indien gediplomeerd maakt zelfstandige of keten helemaal niks uit.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:33

Joanne1987 schreef:
Ah, een lotgenoot!

:j Ik had er nog nooit van gehoord, maar er zijn best veel mensen die het overkomt! Hoewel de meesten een heel stuk ouder zijn -O-

Joanne1987 schreef:
Had 'gehoopt' ook staar te krijgen na de operatie en dat een deel van mn afwijking dan verholpen kon worden, maar nee


Ik had na 3,5 maand al staar. Ik had er ook stiekem een beetje op gehoopt, maar ik moet zeggen dat ik er achteraf niet zo blij mee was. Ze konden mijn oog niet verder terugbrengen dan naar ongeveer -6, omdat ik anders nooit meer een bril op zou kunnen. Als het verschil tussen je linker en je rechter oog meer dan 3 punten wordt, krijgen je hersenen het verschil in beeldgrootte met een bril niet meer verwerkt, dus zie je dubbel. Ik heb dat nu al, als ik mijn bril op zet, zie ik de eerste 2 uur alles 2x. Dus ik heb mijn bril echt noooit op {:)-:(

En nog een bijkomend nadeel van staar: voor mijn linker oog heb ik nu een lees/beeldschermbril nodig, omdat die nieuwe lens niet kan accommoderen. Ik heb nu een bril op +1,75 voor achter de computer, als ik een boek lees enz, anders krijg ik hoofdpijn van het harde werken dat mijn rechter oog moet doen in zijn eentje.

Maar over all.... Blij dat ik nog zoveel zicht heb teruggekregen. Mijn macula lag los, dus risico was dat ik op 10-20% zou blijven hangen, maar t is 80-90% geworden! *\o/*

Jij ook nog goed zicht na de operatie?

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:35

Bril vanaf mijn 8e tot mijn 15e. Lenzen van mijn 15e tot mijn 25e. Toen ineens 'allergisch' voor lenzen. Dure set lenzen door de plee moeten spoelen, was alsof ik punaises in mijn ogen propte. Sindsdien weer een bril.....en super blij. Nooit meer lenzen voor mij.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 15-01-18 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:36

Ik heb na jarenlang lenzen (11 jaar) mijn ogen laten laseren. Ik moest eigenlijk ook weer een bril gaan dragen, mijn ogen verdroegen niet langer lenzen meer. Ik heb ook nooit kunnen wennen aan een bril, vond het als kind altijd al verschrikkelijk. Ben me toen gaan verdiepen in ooglaserbehandelingen en dat leek alles mee te vallen. Was toen snel overstag en wát een verademing! Ben er nog iedere dag enorm blij mee. Dus wellicht is dat ook nog een optie?

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:40


Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:48

_Bianca schreef:
Joanne1987 schreef:
Ah, een lotgenoot!

:j Ik had er nog nooit van gehoord, maar er zijn best veel mensen die het overkomt! Hoewel de meesten een heel stuk ouder zijn -O-

Joanne1987 schreef:
Had 'gehoopt' ook staar te krijgen na de operatie en dat een deel van mn afwijking dan verholpen kon worden, maar nee


Ik had na 3,5 maand al staar. Ik had er ook stiekem een beetje op gehoopt, maar ik moet zeggen dat ik er achteraf niet zo blij mee was. Ze konden mijn oog niet verder terugbrengen dan naar ongeveer -6, omdat ik anders nooit meer een bril op zou kunnen. Als het verschil tussen je linker en je rechter oog meer dan 3 punten wordt, krijgen je hersenen het verschil in beeldgrootte met een bril niet meer verwerkt, dus zie je dubbel. Ik heb dat nu al, als ik mijn bril op zet, zie ik de eerste 2 uur alles 2x. Dus ik heb mijn bril echt noooit op {:)-:(

En nog een bijkomend nadeel van staar: voor mijn linker oog heb ik nu een lees/beeldschermbril nodig, omdat die nieuwe lens niet kan accommoderen. Ik heb nu een bril op +1,75 voor achter de computer, als ik een boek lees enz, anders krijg ik hoofdpijn van het harde werken dat mijn rechter oog moet doen in zijn eentje.

Maar over all.... Blij dat ik nog zoveel zicht heb teruggekregen. Mijn macula lag los, dus risico was dat ik op 10-20% zou blijven hangen, maar t is 80-90% geworden! *\o/*

Jij ook nog goed zicht na de operatie?


Da's ook wat zeg!!!
Hier lag ie ook bijna los, moest tot afwachten operatie in houding achterover blijven met mn hoofd, ellende. Ik had sinds donderdag al een vlek en ging maandag pas naar huisarts, niet idee dat het ernstig was, alle spoed in werking maar toch dinsdag pas operatie.
Heb in geopereerde oog 80% zicht, maar mn rechter oog trekt het gelukkig recht, die is alleen op heel veel plekken met laser behandeld

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:03

Voor de mensen met cilinder en lenzen die last hebben van wazig zien of de draaiing van de lens, laat je opticien eens goed kijken naar de hoek waarin de cilinder staat. Ik heb al 18 jaar lenzen met cilinder en had elke keer last van 1 oog, dat ik er vaak wazig mee zag en hij irriteerde in mn oog. Toen bij een optometrist erachter gekomen dat de cilinder en de pasvorm van de lens niet overeen komen op mijn oog. Nu zit de cilinder er gedraaid op en gaat het perfect, echt een wereld van verschil!

Ontopic voor TS: ik snap dat de kosten je tegen houden, ik heb wat duurdere vloeistof en kom op 30 euro per maand voor mn lenzen. Dus dat is een behoorlijke kostenpost. Ik heb wel een bril en draag m ook vaak thuis, zodat ik wat langer met mn lenzen doe. Maar ik kan er niet aan wennen om het gemak van lenzen niet te hebben. Heb door een hoornvliesbeschadiging wel een tijd mn lenzen niet ingekund.

Met lenzen heb ik weinig last van stof oid, daar heb ik met een bril meer last van eerlijk gezegd.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:04

denk als je je ogen goed en op tojd steeds laat controleren en regelmatig nieuwe lenzen in doet het niet gevaarlijk is hoor

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:08

Als ik nu foto's van mezelf zie in mn lenzenperiode, vind ik het maar gek kaal! Ben blij met mn bril, zeker nu ik op een leeftijd kom dat lezen lastig gaat, kun je hem zo weer afzetten. En gaat lezen goed, maar dat heb ik eigenlijk altijd al gehad. Als ik moest leren/lezen deed ik sowieso liever mn lenzen uit.
Ik had wel lenzen voor als ik wedstrijden had of ging crossen, maar die gooide ik na d erit gelijk uit en hup brilletje op.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:21

Ik heb jarenlang een bril gedragen en toen een aantal jaren lenzen. Sinds een jaar of twee draag ik nu weer een bril en ik zou niet meer anders willen. Ik zat altijd te kloten 's morgens met die lenzen, overdag zaten soms niet fijn etc. Nee, ik zweer bij mijn bril. In het begin was het even vreemd maar ik was er zo aan gewend.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:22

Ik heb vanaf mijn 11e lenzen, ik had -8.
Vanaf mijn 45e ongeveer, multifocale maandlenzen met cilinder. Inmiddels ben ik -6,75 met leesgedeelte. Kosten zijn ongeveer € 230 voor 6 paar maandlenzen. Bij Eyewish. Mijn collega bestelt dezelfde lenzen via internet en dit scheelt bijna € 100.
Als ik mijn lenzen uitdoe, kan ik wel heel goed mijn telefoon of kleine lettertjes op een etiket lezen.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:49

Joanne1987 schreef:
Da's ook wat zeg!!!
Hier lag ie ook bijna los, moest tot afwachten operatie in houding achterover blijven met mn hoofd, ellende. Ik had sinds donderdag al een vlek en ging maandag pas naar huisarts, niet idee dat het ernstig was, alle spoed in werking maar toch dinsdag pas operatie.
Heb in geopereerde oog 80% zicht, maar mn rechter oog trekt het gelukkig recht, die is alleen op heel veel plekken met laser behandeld


Ik heb er achteraf 6 weken mee gelopen. Bij mij was de onderkant los, dus ik zag geen vlek. Zicht was wel wazig, maar zowel ik als opticien sloeg er niet op aan. Toen ik weer voor controle ging omdat ik met nieuwe lenzen nog steeds niets zag, bleek grootste deel al los te hangen :') Ik moest na de operatie 7 dagen voorover liggen, met mijn voorhoofd lager dan mijn kin. Ook echt hopeloos, heb een week lang op een gekantelde massagetafel met mijn hoofd in dat gat gelegen -O-

Mijn rechter oog was gelukkig nog helemaal niets mee aan de hand. Ben alleen bij iedere controle weer bang dat daar nu ook wat los laat. Sowieso sla ik aan op ieder vlekje/dingetje. Zodra ik van m'n paard ben gestuiterd, bel ik de opticien al of ik even voor extra controle kan komen :D

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:47

Joh jouwe was helemaal erg Dan! :oo

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:51

Ach, ik ben altijd maar gewoon heel dankbaar voor het deel dat ze hebben kunnen redden. Ik ben van zo'n 130% zicht naar 80-90% gegaan. Dat voelde eerst even als heel erg balen, maar thanks to mijn fantastische opticien, heb ik met goede lenzen, bril en zonnebril nu eigenlijk nergens meer echt 'last' van! _/-\o_

Wat me terugbrengt op het topic: ik ben dus heul heul heul tevreden met mijn maandlenzen met cilinder. Overigens heb ik wel van die peroxide-vloeistof met zo'n neutralisatiesteentje in het lenzenbakje, om te voorkomen dat op mijn lenzen teveel eiwit-aanslag komt. Anders heb ik ook na 2 weken last van droge, branderige ogen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:52

Ik had lenzen en doordat ik steeds terug kerende virussen had moest ik een bril gaan dragen en vond het verschrikkelijk!!!kon er niet aan wennen.
Uiteindelijk heb ik ze laten laseren toen ik ergens rond de 20 was en heb er nooit spijt van gehad.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:01

_Bianca schreef:
Wat me terugbrengt op het topic: ik ben dus heul heul heul tevreden met mijn maandlenzen met cilinder. Overigens heb ik wel van die peroxide-vloeistof met zo'n neutralisatiesteentje in het lenzenbakje, om te voorkomen dat op mijn lenzen teveel eiwit-aanslag komt. Anders heb ik ook na 2 weken last van droge, branderige ogen.


Ik had 25 jaar geleden met mijn ouderwetse zachte lenzen ook veel last van eiwit-aanslag.
Ik had zo'n speciaal kookapparaat. Uiteindelijk ook een flinke ontsteking opgelopen met als gevolg dat ik geen zachte lenzen meer mocht. Toen een jaar of 10 (denk ik) harde zuurstofdoorlatende lenzen gehad, maar die vond ik wel vervelend, met paardrijden, wind, zand enz.
Toen na een jaar of 10 overgestapt op zachte maandlenzen en dat ging prima.
En nu al weer jaren de multifocale met cilinder maandlenzen. Ik vind het echt een uitvinding. Ik vind een bril niet leuk, maar ook onhandig, hij beslaat, wordt snel vies, als t regent, zie je ook niets. ;)