Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:11

Heel veel sterkte voor jullie allemaal! :(:)

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:18

Mn moeder belde net of ik toch een pomp in halen... wordt zo terug gebeld over hoe en wat. Wordt weer vervolgd....

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:24

Je topic gelezen, heftig! Goed dat jullie niet hoefde te wachten tot maandag. Veel sterkte in deze moeilijke tijd

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:42

Zorg wist niet dat er hier een apotheek open was vanmiddag. Zorg is nu de pomp halen en vroeg aan mn moeder of ik de medicatie wilde halen, maar nu het in onze eigen woonplaats is, wil mn moeder heel graag zelf er even uit om ze te halen (is afhankelijk van haar scootmobiel ivm zware reuma). Dus nu als volgt, zorg haalt nu de pomp en gaat deze dan aanleggen als mijn moeder de medicatie ophaalt. Dan is mn stiefvader niet alleen en mijn moeder heel even de deur uit. Baal er wel van dat ik het allemaal zo eng vind, anders was ik met alle liefde op gaan passen, maar ik raak helemaal in paniek mocht hij gaan reutelen of gaan bewegen,dus dat doen we maar niet. De reden dat er nu wel een pomp komt is dat hij toch weer bewegelijk wordt, nu al, terwijl hij net een uur medicatie heeft gehad.

Misschien iemand die dat weet? Kan het zijn dat je met een pomp meer medicatie kan geven als via een vlindernaald?

*edit typ fouten*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:15

Een pomp geeft vooral meer continu medicatie waardoor het een stabielere slaap moet worden dan met de giften in de naald

Happiness91

Berichten: 468
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:16

Voor zover ik weet zit er in principe geen verschil tussen de maximale hoeveelheid toe te dienen medicatie door het handmatig toe te dienen of dmv een pomp. Het verschil zit hem puur in het feit dat een pomp ingesteld word op automatische toedieningstijden en dosering.
bijv: x mg per uur.

Helaas is het vinden van een optimale hoeveelheid maatwerk en per persoon afhankelijk. Het kost vaak even tijd voor ze de juiste dosering
hebben bereikt voor continue sedatie.

Heel veel sterkte gewenst in ieder geval. Knap dat je je angst ook durft toe te geven en je zelf niet dwingt tot iets waar je je onprettig bij voelt. Veel liefs, sterkte en kracht.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:40

Ik lees nog steeds mee. Veel sterkte!

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 14:41

Ze zijn druk bezig de pomp te regelen. Het was ontzettend druk bij de apotheek dus mn moeder is weer naar huis gegaan en de zorg gaat het zo ophalen, want die wordt met voorrang geholpen. Dan gaat ze met een collega de pomp aanleggen en instellen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:18

De pomp zorgt voor een druppel afgifte continue.
Afhankelijk van het comfortabel zijn van de persoon kan de druppelsnelheid worden bijgesteld/opgehoogd.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:26

Hij heeft nu ruim een uur de pomp en die geeft elk uur 7.5 mg af ipv elke 2 uur 10 mg wat hij via infuus kreeg.
De pomp is 'beveiligd' en mn moeder mag dus zelf niet op een knopje drukken. Waarom weet ik niet, want toen mijn opa een pomp kreeg konden ze zelf een knopje indrukken. Maar goed, hij slaapt nu afwachten of dit genoeg is.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:42

Jeetje wat een verhaal... Hier kwam het techo team in huis en die legde de pomp aan. Ze beginnen altijd laag met de Dormicum maar als ik dit zo hoor mag er wel wat bij. Techo team heeft gewoon pompen bij zich, wij hoefden niks op te halen. Omdat wij alles al in huis hadden omdat we de HA thuis hebben gehad toen mn moeder werd ontslagen uit het zhs en toen hebben we alles door besproken. Dus toen de tijd rijp was zeg maar was het met 1 belletje geregeld.

Sterkte!

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:48

Dan hebben ze dus naast de pomp aansluiten ook de dosis verhoogd.

Had je opa geen morfinepomp? Dat ze hem extra konden verlichten zo nodig?

Hopelijk zorgt de pomp voor meer rust. Heel veel sterkte!

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:55

Opa had dormicum en morfine. Van beide moesten ze om de zoveel tijd 3 x op de knop drukken.

Inmiddels is hij weer onrustig en belt mn moeder de zorg weer.

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:06

Supervervelend dat er nog geen rust is!

Ik vind dat je in dit soort situaties de HAP ook nooit teveel belt. Spreek evt je zorgen uit en vraag zo nodig of er een dokter kan komen om alsnog te bespreken wat er verder mogelijk is. Zij kunnen (zeker als “vreemde” huisarts in het weekend) helaas niet toveren, maar allicht zien ze nog mogelijkheden om jullie naar meer rust te helpen.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:10

Ik begrijp niet dat ze niet gewoon goed ophogen de dosis, gewoon net zoveel geven tot hij echt heel diep weg is. Deze persoon sterft dus waarom beginnen met een lage dosis? Dat stukje heb ik nooit begrepen met het in slaap brengen van stervende personen



Heel veel sterkte ts

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 17:13

De zorg staat, na mijn telefoontje gisteravond laat, in nauw contact met de HAP. Ik vermoed ook dat ik straks te horen krijg dat ze de medicatie weer verhoogt hebben.

Het schijnt dat ze hele nare bijwerkingen kunnen krijgen zoals bloedingen vandaar dat er eerst gekeken wordt met een lage dosis en kijken hoe hij daarop reageert. Maar er zullen vast nog meer redenen zijn, misschien dat iemand daar antwoord op kan geven waarom ze zo laag starten en steeds (voor mijn gevoel) minimaal ophogen.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 18:04

Goed, heb de zorg gesproken en tot mijn grote verbazing begrijpt hij dus gewoon et er gezegd wordt als ze bv zegt, we gaan je omdraaien... an haar gevraagd wat hij nu precies krijgt en dat is 7,5 mg per uur en om de 4 uur een bolster? met hetzelfde midden van 5 mg. Heb haar gevraagd of het wijsheid is als ik HAP no eens bel, maar ze gaf aan dat dit eerst goed geprobeerd moest worden. Toch werd ik weer pissig,want hij had gepoept in bed en probeerde met zn hand duidelijk te maken dat er wat was. Dit houdt in dat hij niet slaapt en zich nog bewust is van alles wat er gebeurd. Ik heb toch de HAP gebeld en de assistent vroeg wat ik precies wilde. Duidelijk gezegd ik il dat hij slaapt, dit is zijn wens. Al gaan ze hem helemaal wassen, wil ik dat hij daar doorheen slaapt. Ze ging overleggen en belde binnen 5 minuten terug dat de 7,5 mg naar 10mg per uur opgehoogd mag worden en als hij weer onrustig wordt ik meteen moest bellen.
Tot zover de update

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:33

Vind het hartverscheurend dat die arme man zelf nog duidelijk probeerde te maken dat er iets was...

Ik kijk overigens steeds of er "updates" zijn. Ik leef heel erg met jullie mee en vind het heel naar dat hij nog niet de rust heeft die hij graag wil.

Wederom heel veel sterkte!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:44

Wat erg dat de rust er nog niet is terwijl hij dit graag wil. Ik hoop dat dit gauw komt. Sterkte. We wachten weer op een update

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:48

Zo hoort het absoluut niet te gaan.
Is er geen palliatief zorg team?
Ik vind de hele gang van zaken echt beschamend.

Fantastisch dat je zo voor hem blijft vechten.
Echter slapen betekent helaas niet altijd zonder onrust of ongemak.
Gelukkig kun je dan wel ophogen en het proces " makkelijker laten verlooen

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:26

Wat naar dat je stiefvader nog steeds niet diep in slaap is.
Lijkt mij heel zwaar voor jou, je moeder en jullie naasten.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:24

Ik vind het ook hartverscheurend om te lezen...heb het erg met je stiefvader en jullie te doen. Heel veel sterkte en liefde gewenst

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:23

Lees ook nog steeds mee en ik ben het met de anderen eens. Dit is heel verdrietig hoe het nu gaat.
Dat je stiefvader nog steeds niet in diepe slaap is en alles nog mee maakt.
Hoe is je moeder eronder?
Leef met jullie mee , sterkte nogmaals.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:27

Mijn moeder houd zich heel sterk , al een begeven haar benen het en heeft ze ontzettend dikke voeten en enkels. Morgen gaat ze de huisarts bellen hierover.
Net nog even gebeld en hij is tot nu toe rustig, dus dat is heel erg fijn!

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:49

Pfoe ik vind het heel erg moeilijk om je berichten te lezen, het lijkt mij zo zwaar zo heftig zo verdrietig die laatste fase. Heel veel sterkte.