Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:12

Wellicht gedacht aan een chronische blindedarm ontsteking? Daarvoor zeggen ze dat je dan je been niet op kan tillen ten tijde van de pijn. Ik kon dat wel, maar het was wel degelijk een blindedarm ontsteking. Kreeg er last van als ik met name nasi had gegeten.


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:15

Ik heb dezelfde klachten maar hij gal is er al jaren uit hoor. Vandaag echo laten maken en kwam niks uit.
Ik reageer op suikerhoudende voeding

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:23

Whoknows schreef:
Wellicht gedacht aan een chronische blindedarm ontsteking? Daarvoor zeggen ze dat je dan je been niet op kan tillen ten tijde van de pijn. Ik kon dat wel, maar het was wel degelijk een blindedarm ontsteking. Kreeg er last van als ik met name nasi had gegeten.

Dat zit wel echt een flink stuk lager dan de maag. Denk dat de huisarts daar wel snel aan denkt, omdat het veel voorkomend is.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:31

Hilary schreef:
Een gastroscopie is leuk om slokdarm, maag en het eerste stukje van de dunne darm te bekijken (zo'n gruwelijk onderzoek is het volgens mij niet, vaak kun je een roesje krijgen), maar bij galstenen heb je niets aan een gastro.

Toen ik er wat meer over had gelezen kreeg ik ook het idee dat het met de gruwelijkheid van het onderzoek wel wat meevalt. Soort ontmoedigingsbeleid denk ik? Helaas niet de laatste keer dat ik me daar niet serieus genomen voelde. Gelukkig heb ik maandag een afspraak bij een andere huisarts. Bedankt voor informatie. :)

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:24

Citaat:
Dat is de bacterie (Heliobacter Pylori, J.) die ik ook had en inderdaad heel veel mensen zonder dat ze klachten hebben. Met een ademtest kunnen ze zien of je de bacterie hebt. Ik heb twee keer een kuur gekregen en toen was de bacterie weg, maar de aanvallen namen in eerste instantie eerder toe dan af. Ik kreeg allerlei soorten 'maagbeschermers', maar die zorgden er alleen maar voor dat mijn maaltijd vele uren later precies zo naar buiten kwam als ze naar binnen was gegaan. %) Na een tijdje was ik het zo zat dat ik met alle medicatie gestopt ben. Toen werd het langzaam iets beter. Nu heb ik het meestal nog 'maar' één keer per maand in plaats van om de twee weken. Een tijdje geleden wel wat 'speurwerk' verricht naar die maagbacterie, maar daar werd ik niet vrolijk van. Ik kwam nogal wat verhalen tegen van mensen die onverklaarbare klachten bleven houden nadat de bacterie allang weg was. Mede daardoor heb ik mijn twijfels of die bacterie er wel iets mee te maken heeft of dat er heel iets anders aan de hand is.


Heel erg veel maagproblemen ontstaan doordat de maag te weinig zuur is.

Inclusief kramp: vertering in de maag is een optelsom van kneden en maagsap - en als het maagsap weinig 'doet' (want niet zuur) kan het kramp (te veel gekneed) geven.

Heliobacter Pylori komt vaker voor bij mensen met een te weinig zure maag. (En AB kuren: baat het niet, dan schaadt het sowieso je kostbare darmflora. Accoord, ook daar zijn wel weer oplossingen voor, maar ik slik het liever alleen bij forse koorts etc. Juist ook weer 'spastische darm' kan samenhangen met minder ideale darmflora.)

En bij vermoeden van galstenen: doe jezelf een lol en slik appelzuur.
Gewoon bij een goede drogist te koop.
Het maakt niet alleen je maag zuur, maar maakt eventuele steentjes in galwegen/ galblaas kleiner. (En er zijn meerdere manieren om langs natuurlijke weg en pijnloos galstenen te laten verdwijnen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:24

Janneke2 schreef:
Heliobacter Pylori komt vaker voor bij mensen met een te weinig zure maag. (En AB kuren: baat het niet, dan schaadt het sowieso je kostbare darmflora. Accoord, ook daar zijn wel weer oplossingen voor, maar ik slik het liever alleen bij forse koorts etc. Juist ook weer 'spastische darm' kan samenhangen met minder ideale darmflora.)

Ik gebruik liever ook geen antibiotica, maar op dat moment leek het een relatief gemakkelijke oplossing voor een erg vervelende kwaal en had ik het er dus wel voor over. Jammer genoeg hielp het niet.

Gisterochtend ben ik bij de huisarts geweest en zij vermoedt helaas toch ook galstenen. Ik heb een verwijsbrief voor een echo gekregen met het advies om daar nog even mee te wachten tot na de bevalling. Eerder zullen ze toch niet opereren zolang dat niet strikt noodzakelijk is.

Janneke2 schreef:
En bij vermoeden van galstenen: doe jezelf een lol en slik appelzuur.
Gewoon bij een goede drogist te koop.
Het maakt niet alleen je maag zuur, maar maakt eventuele steentjes in galwegen/ galblaas kleiner. (En er zijn meerdere manieren om langs natuurlijke weg en pijnloos galstenen te laten verdwijnen.)

Daar heb ik wel iets over gelezen, maar eerlijk gezegd ben ik er wat sceptisch over. Als ik al bedenk hoe het maagzuur tijdens het overgeven telkens brandt in mijn keel en slokdarm (en wetende dat dit op langere termijn schadelijke effecten kan hebben), wat moet ik dan wel niet innemen wat de zuurtegraad nog verder verhoogt en hoe schadelijk is dat dan? Zeker nu ik zwanger ben en borstvoeding geef ga ik liever niet op eigen houtje experimenteren.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:39

Goeroe schreef:
Janneke2 schreef:
En bij vermoeden van galstenen: doe jezelf een lol en slik appelzuur.
Gewoon bij een goede drogist te koop.
Het maakt niet alleen je maag zuur, maar maakt eventuele steentjes in galwegen/ galblaas kleiner. (En er zijn meerdere manieren om langs natuurlijke weg en pijnloos galstenen te laten verdwijnen.)

Daar heb ik wel iets over gelezen, maar eerlijk gezegd ben ik er wat sceptisch over. Als ik al bedenk hoe het maagzuur tijdens het overgeven telkens brandt in mijn keel en slokdarm (en wetende dat dit op langere termijn schadelijke effecten kan hebben), wat moet ik dan wel niet innemen wat de zuurtegraad nog verder verhoogt en hoe schadelijk is dat dan? Zeker nu ik zwanger ben en borstvoeding geef ga ik liever niet op eigen houtje experimenteren.


Gedegen advies van een natuurgeneeskundig arts is geen luxe.
Maar even voor alle volledigheid: appelzuur :o wordt verkocht in capsules.
Voor je slokdarm is dat idd beter.
(Je maag heeft een dikke slijmlaag tegen het zuur en direct bij het verlaten van de maag wordt natrium bicarbonaat toegevoegd om de spijsbrij 'te ont-zuren'.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:43

Het klinkt bij mij ook als galstenen.

Ik heb destijds de zelfde klachten gehad, met uiteindelijk bij de echo duidelijke galstenen. Echter tijdens de operatie zat er helemaal geen enkele steen meer. Tussen de echo en de operatie heb ik nog een aanval gehad, waardoor ik ze waarschijnlijk kwijt ben geraakt. Ze hebben bij mij de galblaas wel verwijderd, aangezien er wel oude ontstekingen van de galstenen te zien was.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:45

Tjeu, wat zonde! Geen galstenen, toch je galblaas er uit...
Ik snap dat een ontstoken wand pijn doet, maar drastisch blijft het.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:56

Janneke2 schreef:
Tjeu, wat zonde! Geen galstenen, toch je galblaas er uit...
Ik snap dat een ontstoken wand pijn doet, maar drastisch blijft het.


Tja, de galstenen hebben er wel gezeten (op de echo waren sowieso 15 grote maat te zien). Plus het risico op een nieuwe ontsteking met eventuele nieuwe galblaas stenen, en daarbij een nog groter risico dat het overslaat op de alvleesklier was voor hun reden genoeg om deze er toch uit te halen. Inmiddels ben ik 2 jaar verder, maar heb nooit meer last gehad :).

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:49

Dat is het belangrijkste!

(Maar na 3 koliekaanvallen wil ik toch mijn galblaas niet kwijt. Alleen de stenen, dus.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:06

Wat is het dan precies wat je niet kwijt wilt aan je galblaas Janneke? Wat ik overal lees is dat het ding nauwelijk een functie heeft en dat je hem prima kunt missen. Als kiespijn zelfs als je er zulke klachten van hebt. Gelukkig lijk ik steeds vrij snel te vergeten hoe heftig de pijn precies is, maar op het moment dat ik in zo'n aanval zit zou ik volgens mij nog een ledemaat geven als dat me voorgoed van die pijn zou verlossen.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:19

goeroe schreef:
Wat is het dan precies wat je niet kwijt wilt aan je galblaas Janneke? Wat ik overal lees is dat het ding nauwelijk een functie heeft en dat je hem prima kunt missen. Als kiespijn zelfs als je er zulke klachten van hebt. Gelukkig lijk ik steeds vrij snel te vergeten hoe heftig de pijn precies is, maar op het moment dat ik in zo'n aanval zit zou ik volgens mij nog een ledemaat geven als dat me voorgoed van die pijn zou verlossen.

Het enige wat ik niet wil mbt mijn galblaas is grote stenen er in (en kleintjes liever ook niet).

Dat kan uitstekend, zo is mijn ervaring. (Die 3 koliekaanvallen zijn plm 8 jaar geleden.)

Een vriendin had ook galstenen en koos ook voor de gebruikelijke route. Na meer dan 3 aanvallen
(zucht, het duurde een tijd om de diagnose helder te krijgen bij haar - krampende maagpijn, braken en diarree kan van alles zijn)
is haar galblaas weggehaald en heeft ze nu een serie eet-beperkingen.
Want ja, je kunt uitstekend zonder, paarden hebben niet eens een galblaas, maar het heeft wel consequenties.

Bij mij was het - gelukkig maar - veel duidelijker.
Als ik bij vriendin x opstond uit haar luie stoel 'voelde ik iets wat er niet hoorde' op de plek van de galblaas;
de 3 koliekaanvallen kwamen op typerende momenten (...ik was verwittigd dat ik galstenen had...) dwz als de galblaas een beetje extra samenknijpt omdat je plm 3 uur te voren een relatief vette maaltijd hebt gegeten
en ik ha ook dat typische gekke gevoel onder het schouderblad.

En sindsdien houd ik de inhoud op peil met kruiden en 1x per jaar een dagje vastenkuur.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:01

Hier vannacht weer een aanval gehad helaas. De vorige was minder dan drie weken geleden. Gelukkig was deze lang niet zo heftig als die van laatst. Ben er wel echt zó zat van. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij waarop ik er niet aan denk en hoop dat het die dag niet gebeurt. Hoe gaat het ondertussen met jou TS?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:54

goeroe schreef:
Hier vannacht weer een aanval gehad helaas. De vorige was minder dan drie weken geleden. Gelukkig was deze lang niet zo heftig als die van laatst. Ben er wel echt zó zat van. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij waarop ik er niet aan denk en hoop dat het die dag niet gebeurt. Hoe gaat het ondertussen met jou TS?


Ik ga ondanks dat de laatste reactie van een maand terug is toch even reageren.

Ik heb vannacht voor derde keer op rij een superheftige galkoliek aanval gehad. Het was een tijdje weg, maar nu weer in alle hevigheid terug :n

Ik wilde zelfs bijna naar de EHBO rijden. Maar ik ga volgende week op wintersport. Voor vanavond zie ik de bui al hangen, we gaan all you can eat sushi eten. Wat zal ik doen? Morgen naar de HA en een verwijzing vragen voor de internist? Of toch komende nacht EHBO mocht ik weer een aanval krijgen? Ik wil ook niet met een ontsteking komen te zitten volgende week... Stom dit! -O-

Oh ter info: anderhalf jaar geleden echo laten maken en heb galstenen. De pijn kan ook niets anders zijn. Rechts boven, net onder de onderste ribben. Komt heel snel op rond een uur of 3 en gaat na een uur weer net zo snel weg

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:07

Ik zou diclofenac vragen voor tijdens een aanval. Laten bloedprikken op mogelijk aanwezige ontstekingsreactie en met je huisarts/internist overleggen wat handig is

Want stel je moet gewoon poliklinisch geopereerd worden hebben ze met een week vaak nog geen plek. Maar word het spoedje met ontsteking wel

En sushi als je de vette gefrituurde gerechten beetje links laat liggen gaat dat misschien wel goed

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:36

Eloya schreef:
Ik zou diclofenac vragen voor tijdens een aanval. Laten bloedprikken op mogelijk aanwezige ontstekingsreactie en met je huisarts/internist overleggen wat handig is

Want stel je moet gewoon poliklinisch geopereerd worden hebben ze met een week vaak nog geen plek. Maar word het spoedje met ontsteking wel

En sushi als je de vette gefrituurde gerechten beetje links laat liggen gaat dat misschien wel goed


Diclofenac is wel een goeie ja. Ik vraag me af of je in een week voldoende herstelt bent om op wintersport te kunnen. Om nog niet te spreken over een verzekering die moeilijk zou kunnen gaan doen als er iets gebeurd...

Ik heb niet het idee dat het ontstoken is. Heb geen koorts oid. Geen idee hoe snel het kan gaan voor het ontstoken raakt. Want dan ben je verder van huis. Ik ga maandag naar de HA om dit door te spreken. Thnx!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:37

Gimme_Spurs schreef:
goeroe schreef:
Hier vannacht weer een aanval gehad helaas. De vorige was minder dan drie weken geleden. Gelukkig was deze lang niet zo heftig als die van laatst. Ben er wel echt zó zat van. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij waarop ik er niet aan denk en hoop dat het die dag niet gebeurt. Hoe gaat het ondertussen met jou TS?


Ik ga ondanks dat de laatste reactie van een maand terug is toch even reageren.

Ik heb vannacht voor derde keer op rij een superheftige galkoliek aanval gehad. Het was een tijdje weg, maar nu weer in alle hevigheid terug :n

Ik wilde zelfs bijna naar de EHBO rijden. Maar ik ga volgende week op wintersport. Voor vanavond zie ik de bui al hangen, we gaan all you can eat sushi eten. Wat zal ik doen? Morgen naar de HA en een verwijzing vragen voor de internist? Of toch komende nacht EHBO mocht ik weer een aanval krijgen? Ik wil ook niet met een ontsteking komen te zitten volgende week... Stom dit! -O-

Oh ter info: anderhalf jaar geleden echo laten maken en heb galstenen. De pijn kan ook niets anders zijn. Rechts boven, net onder de onderste ribben. Komt heel snel op rond een uur of 3 en gaat na een uur weer net zo snel weg


...als je weet / aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt dat het galstenen zijn:
gewoon dieet houden.
Niet te vet eten, maar wel gezonde vetten blijven eten. En kruiden slikken, ik zit momenteel met appelzuur, mariadistel en curcuma.
De kruiden maken de stenen kleiner, doordat je gezonde vetten in normale hoeveelheid eet, stagneert de gal niet/ relatief weinig.
(Veel mensen krijgen last van hun galstenen bij het afvallen, dwz vetarm eten ipv koolhydraten minderen.)

En gewoon pret hebben op de wintersport, waarom ook niet...!?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:14

Helaas zijn we dat stadium ook al gepasseerd Janneke. Ondanks dat ik mijn porties zelfs al gehalveerd heb blijven de aanvallen komen...

Vandaag naar de HA geweest en heb meteen morgen een afspraak bij de chirurg in het ziekenhuis. Ik knijp hem wel... Allereerste keer een operatie :n . Het is niet meteen morgen overigens. Voor de tussentijd heb ik diclofenac en omeprazol gekregen. We zullen het zien...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:15

xanthos111 schreef:
Ben je al getest op ziekte van Crohn?


Dit zit niet boven je navel en tussen de ribben ;) ik dacht er eerst ook aan totdat ik de lokatie van de pijn las.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:28

Lianne schreef:
xanthos111 schreef:
Ben je al getest op ziekte van Crohn?


Dit zit niet boven je navel en tussen de ribben ;) ik dacht er eerst ook aan totdat ik de lokatie van de pijn las.


...qua locatie: er zijn wanboffers die Crohn in dat stuk van de dikke darm hebben dat op maaghoogte zit.
En dan kun je de pijn idd boven de navel en tussen je ribben voelen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:32

Nou... 29 maart een afspraak bij de anesthetist en dan waarschijnlijk ergens half april wordt de operatie ingepland... -O-

In de tussentijd mag ik aan de diclofenac... blugh zo lang wachten nog |o

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:42

Hier maandag de echo gehad en zoals verwacht meerdere galstenen te zien. Binnenkort een afspraak bij de chirurg en dan hopelijk ook snel een afspraak voor de ingreep. Jammer dat mijn oude huisarts me niet serieus nam, want dan had ik het al achter de rug kunnen hebben. Nu zit ik met het probleem dat ik borstvoeding geef en dat mijn kleintje mee moet naar het ziekenhuis. Om diezelfde reden moet ik me redden met paracetamol. Dat doet helemaal niets, dus hopelijk niet veel aanvallen meer tot ik aan de beurt ben.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:57

Ik geef dit topic even schopje!

Ik ben gister met lichte spoed geopereerd. Mijn galblaas is er nu uit en er kwamen twee joekels van gasltenen uit :oo

Ik voel me goed en de operatie viel mee. Wel napijn van het gas wat ze gebruiken om je buik op te blazen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:16

Hoe gaat het nu Gimme_Spurs? Had je ineens meer last dat je met spoed geopereerd moest worden? Fijn dat je het nu achter de rug hebt lijkt me.

In eerste instantie leek het erop dat ik deze maand al geopereerd zou worden, maar nu wacht ik op een datum in mei. Dan staan er hier ook twee merries op knappen, dus de timing kon niet veel slechter. Aangezien ik al bijna zes weken geen aanval had gehad kon die hele operatie me sowieso even gestolen worden, maar de afgelopen week was het alweer twee keer raak, dus ik moet er toch maar aan geloven. :( Gelukkig heb ik inmiddels wel geregeld dat mijn jongste kindje dat borstvoeding krijgt mee mag. Helemaal vanzelf ging dat trouwens niet. Niemand kon me er eerst iets over zeggen en de anesthesist vroeg zelfs of 'dat' (de borstvoeding dus) nou echt nodig was. :x


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, GoogleAdsense, kaatje89 en 140 bezoekers