Herstel hersenkneuzing ervaringen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 19:23

Hii bokt,

Oke ik moest het even van me af gaan typen, aangezien ik er nu al een hele tijd mee zit en tegenwoordig een beetje met mijn handen in mijn haren zit..

Misschien handig om te weten. Ik ben 18 jaar en zit op dit moment in 5de jaar van het havo.

Het begon allemaal in januari. Als het begin van het verhaal wat onduidelijk is komt dat doordat ik er zelf niks meer vanaf weet. Ik ben namelijk in totaal rond de 2 weken voor het ongeluk, het ongeluk zelf en nog de dagen erna helemaal kwijt. De rest van de maanden januari tot en met april is helaas in een waas aan mij voorbij gegaan.

In december 2016 kocht ik een 4 jarige merrie die pas net onder het zadel was. We stonden toen met haar op een stalling waar ze geen binnenbak hadden. Dus toen het vroor en de grond helemaal bevroren was kon ik ook niet met haar trainen. We hadden wel een binnenbak in dezelfde straat maar dan moesten we eerst langs een drukke/gladde weg. Wij vonden het destijds nog te gevaarlijk, aangezien de merrie in kwestie nog helemaal geen ervaringen had met verkeer. Na ik gok 5 daagjes (toen de weg al niet meer zo glad was) zijn we naar de binnenbak gegaan om haar toch maar eventjes te rijden. Yep daar is het punt waar we waarschijnlijk de fout in zijn gegaan.

In de stap was ze blijkbaar heel erg braaf en rustig. In de draf geldt hetzelfde, maar blijkbaar bij het aanspringen naar de galop is ze gekke bokkensprongen gaan doen die ik helaas niet uit heb kunnen zitten. Ik ben er dus in een harde vaart vanaf gegooid richting de bakrand. Nu hadden we in die binnenbak boven de bakrand een ruit zitten waar ik vervolgens als eerste ben aangekomen, daarna ben ik met mn gezicht op het metalen deel van de bakrand gekomen en vervolgens op de grond terecht gekomen... In eerste instantie ben ik z'n +- 8 minuutjes buiten bewust zijn geweest.

Toen ik eenmaal weer bij was wist ik van voor van achter niet wat er gebeurde, waar ik was, wat ik hier deed, hoe ik een jas moest aandoen, welke dag het was en etc. Ik wist blijkbaar alleen dat dat mijn paard was in de bak stond en dat vond ik blijkbaar maar heel raar. Vervolgens zijn we naar het ziekenhuis gegaan en hebben ze me onderzocht op verschillende gebieden. Zo hebben ze een foto gemaakt van mn kaak en jukbeen. Mijn kaak stond namelijk scheef, maar was gelukkig niet gebroken of iets dergelijks. Wel had ik een scheurtje in mijn jukbeen, maar alles vie gelukkig nog mee. Daarna of daarvoor (dat weet ik dus helaas niet) hebben ze ook een mri-scan gemaakt van mijn hoofd om te kijken naar eventueel letsel. Daar kwam dus uit dat ik een hersenkneuzing had. Ik ben later die avond naar huis gestuurd met een soort morfine pillen tegen de pijn. Ze dachten dat het herstel z'n 3 tot 6 maanden zou duren.

Nu is het helaas alweer bijna 12 maanden verder en ik heb er nog steeds veel last van. Zo heb ik nog:
- Slecht geheugen. Ik vergeet wat ik allemaal al heb gezegd, soms hele dagen in de week ( ik weet dan gewoon niet meer dat die dagen alweer voorbij zijn gegaan), dat ik hele whatsapp gesprekken heb gehad met mn beste vriendin en ga zo maar door

- Doe ik erg lang erover om toetsstof te kennen voor school, terwijl ik er eerst met gemak 2 hoofdstukken in een keer in mijn hoofd kon stampen

- Ik vergeet mn pitches van het werk en weet dan ook echt gewoon niet meer waar het over ging..
- Ik heb heel veel rust nodig en merk niet wanneer ik mijn grenzen over ga, wat weer zorgt voor mega hoofdpijn, braken, misselijk en hele erge hoofdpijn. Kan dan ook echt niks verdragen.

Nu ben ik al in behandeling bij de neuroloog en neuro-psycholoog, dus wat ik wil gaan bereiken met dit topic is kijken naar verhalen en ervaringen van andere mensen. Met de hoop dat mensen zich erin herkennen en misschien tips hebben met hoe ik ermee overweg moet gaan. Want op dit moment gaat het weer bergafwaarts en ik heb er moeite mee om weer omhoog te krabbelen... -O-

Ik hoop dat er meer mensen zijn geweest in mijn situatie en dat het een beetje duidelijk is. Anders mag je altijd een vraag stellen ter verduidelijking :D Heel erg bedankt en respect voor de mensen die alles hebben gelezen _/-\o_


ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:02

Dat het ziekenhuis je toen naar huis heeft gestuurd vind ik echt heel raar.
Normaal nemen ze je dan echt wel even op.
Maar heb het idee dat ziekenhuizen tegenwoordig maar snel van hun patienten af willen helaas.

Maar goed, lang geleden heb ik ook een ongeluk met paard gehad ,had toen een schedelbasis fractuur met een kneuzing en heb toen zeker een week in het ziekenhuis gelegen.
Periode daarna toch zeker 2 maand thuis geweest en rust gehouden,.
dus ook geen tv,niet lezen, geen fel licht.. etc...

Heb je de periode na je ongeluk wel absolute rust gehouden?
Dat is echt heel belangrijk.

Verder wel herkenbaar hoor, ik zat in het examenjaar,dat ging niet door,.
jaar er na erg veel moeite gehad met studeren.
Weinig concentratie,vergeetachtig, kon de simpelste woorden vaak niet vinden.
Maar neem je rust!

Is school en werk dan niet teveel?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-12-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel
Berichten: 14643
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:05

Ik lees mee, ik ben in juli ongeveer op dezelfde manier gevallen maar dan van m’n fiets af :+ ook hetzelfde letsel maar dan niet een hersenkneuzing maar een zware hersenschudding. Ik ben best lang buiten bewustzijn geweest, herkende mijn vriend en ouders niet meer, wist bij wijze van niet meer hoe ik veters moest strikken. CT scan was goed, dus mocht gaan.

Vette geheugenproblemen ook idd, ik vergeet wat ik 5 minuten geleden gezegd heb, en als ik voor een klant iets in het magazijn moet pakken weet ik eenmaal terug in de winkel niet meer voor welke klant het nou was. Kan me ook veel dingen van voor het ongeluk niet meer herinneren, namen bijvoorbeeld. Terwijl ik daar altijd keigoed in ben.

Omdat het de laatste keer dat ik bij de huisarts was nog geen half jaar geleden was wilde ze er niks mee doen, ze wilde me evt doorsturen naar een psycholoog maar verder niks.

Ik probeer nu een beetje op m’n eten te letten, genoeg rust te pakken en niet teveel ingewikkelde dingen te doen, maar ik herken mezelf ook gewoon niet meer... school gaat ook voor geen meter helaas.

Sterkte iig!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:06

Naast de neurologische kant is het wellicht goed er over te praten met iemand die zich echt op het "omgaan met" richt. Wellicht is dat iets om aan te kaarten? :) Wel ontzettend naar zeg... Hersens zijn heel gevoelig natuurlijk, maar genezen kan het. Heb je daar enig beeld op? Als in: is er vordering tov 3 maanden geleden en wat zegt de neuroloog/neuropsycholoog?

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:17

Bizzybijtje schreef:
Naast de neurologische kant is het wellicht goed er over te praten met iemand die zich echt op het "omgaan met" richt. Wellicht is dat iets om aan te kaarten? :) Wel ontzettend naar zeg... Hersens zijn heel gevoelig natuurlijk, maar genezen kan het. Heb je daar enig beeld op? Als in: is er vordering tov 3 maanden geleden en wat zegt de neuroloog/neuropsycholoog?


Even in gaan op dik gedrukte. Niet alle (hersen) letsel kan herstellen en door te zeggen dat het wel kan, maak je het voor mensen soms heel moeilijk waarbij het niet kan/lukt.

Maar goed, inderdaad gek dat ze je direct naar huis hebben laten gaan bij een hersenkneuzing TS. Normaal houden ze je minimaal 1 dag ivm zwelling.

Voor hersenen is herhaling en rust heel belangrijk in herstel. Dat is erg moeilijk zelf te sturen en revalidatie kan hier heel goed bij helpen. En volledig herstel treed niet altijd volledig op, maar verbetering is wel mogelijk natuurlijk.

Zelf enorm veel moeite in het juist manage van alles, grenzen zijn voortaan echt grenzen, daar tussen leven is gewoon echt moeilijk...

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:09

Heb je wel absolute rust gehouden na je ongeluk? Mijn CT was ook 'goed', maar toch moest ik wel in het ziekenhuis blijven.. Daarna 2 maand noodgedwongen bij m'n ouders gelogeerd, weer begonnen met werk volgens een reïntegratie ritme van 1 uur per dag.. Het is voor mij nu 1.5 jaar geleden maar ik kan nog steeds niet navertellen wat ik het afgelopen weekend gedaan heb zonder m'n agenda erbij te pakken :+ mijn neuroloog zei dat je MINSTENS een jaar mag uittrekken voor het herstel.. Dat je 100% de oude wordt kan niemand garanderen. Maar doorgaan met je 'normale' leven terwijl je nog steeds heftige klachten ondervindt gaat het sowieso niet bevorderen! Veel sterkte!

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:38

Ik werk als ergotherapeut regelmatig met mensen een contusio cerebri (hersenkneuzing/schudding)
En die geven inderdaad dezelfde problemen aan als jij.

Het opnieuw leren om dingen te onthouden kun je via speciale technieken wel weer leren. Het is een proces maar je kunt jezelf daarin trainen en steeds beter worden. Ook kan een ergotherapeut je helpen hoe je hiermee omgaat naar je omgeving toe.
Tevens help ik vaak bij het creeren van structuur waarbij de belastbaarheid in acht wordt genomen en op ten duur wordt het uithoudingsvermogen vergroot.

Je krijgt dus balans in belasting en belastbaarheid. Je gaat minder snel ovwr je grenzen heen. Zeker als je ze niet voelt aankomen is dat heel belangrijk om je niet te laten leiden door je gevoel, maar door je eigen gemaakte structuur. Doe je dat niet, dan betaal je daar de rekening voor door lichamelijke vermoeidheidsklachten. Of zelfs pijnklachten..

Ik zou zeggen, benader een ergotherapeut en vraag of die je kan helpen met balans te vinden in je belasting en belastbaarheid. Je kunt vaak zonder verwijzing van de huisarts terecht.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 21:46

Warboel schreef:
Ik lees mee, ik ben in juli ongeveer op dezelfde manier gevallen maar dan van m’n fiets af :+ ook hetzelfde letsel maar dan niet een hersenkneuzing maar een zware hersenschudding. Ik ben best lang buiten bewustzijn geweest, herkende mijn vriend en ouders niet meer, wist bij wijze van niet meer hoe ik veters moest strikken. CT scan was goed, dus mocht gaan.

Vette geheugenproblemen ook idd, ik vergeet wat ik 5 minuten geleden gezegd heb, en als ik voor een klant iets in het magazijn moet pakken weet ik eenmaal terug in de winkel niet meer voor welke klant het nou was. Kan me ook veel dingen van voor het ongeluk niet meer herinneren, namen bijvoorbeeld. Terwijl ik daar altijd keigoed in ben.

Omdat het de laatste keer dat ik bij de huisarts was nog geen half jaar geleden was wilde ze er niks mee doen, ze wilde me evt doorsturen naar een psycholoog maar verder niks.

Ik probeer nu een beetje op m’n eten te letten, genoeg rust te pakken en niet teveel ingewikkelde dingen te doen, maar ik herken mezelf ook gewoon niet meer... school gaat ook voor geen meter helaas.

Sterkte iig!


Ah "fijn" om te horen dat ik niet de enige ben die dit heeft. Ofnouja fijn, dit is niet echt een ideale situatie haha. Ik heb inderdaad ook dat ik mezelf niet meer ben. Heb ook mega stemmingswisselingen, dat is misschien nog wel het naarste. Jij ook nog heel veel succes met je herstel!

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 21:54

ellepel schreef:
Dat het ziekenhuis je toen naar huis heeft gestuurd vind ik echt heel raar.
Normaal nemen ze je dan echt wel even op.
Maar heb het idee dat ziekenhuizen tegenwoordig maar snel van hun patienten af willen helaas.

Maar goed, lang geleden heb ik ook een ongeluk met paard gehad ,had toen een schedelbasis fractuur met een kneuzing en heb toen zeker een week in het ziekenhuis gelegen.
Periode daarna toch zeker 2 maand thuis geweest en rust gehouden,.
dus ook geen tv,niet lezen, geen fel licht.. etc...

Heb je de periode na je ongeluk wel absolute rust gehouden?
Dat is echt heel belangrijk.

Verder wel herkenbaar hoor, ik zat in het examenjaar,dat ging niet door,.
jaar er na erg veel moeite gehad met studeren.
Weinig concentratie,vergeetachtig, kon de simpelste woorden vaak niet vinden.
Maar neem je rust!

Is school en werk dan niet teveel?



Hii,

Dat klinkt echt als een nare val! Ik ben de eerste 2 maanden ook helemaal niet op school geweest en daarna tot en met de examens 1 a 2 lessen op de dag. Ook heb ik toen niet meer gewerkt tot aan de examens. Daarna heb ik dat weer opgebouwd tot 2 dagen in de week. Ook kwa sporten heeft het op een laag pitje gestaan. Ik heb de eerste 2 a 3 maanden niet gereden en daarna alleen maar stap en draf ritjes van 20 minuutjes. Dat heb ik daarna ook steeds meer opgebouwd. Op dit moment heb ik gekozen op te stoppen in de horeca en alleen maar de zaterdag overdag 5 uurtjes te gaan werken bij een bedrijf waar je zelf je pauzes kan inlassen op de momenten dat ik weer echt even een half uurtje rust nodig heb, dus dat is heel erg fijn. Verder heb ik gespreid examen gedaan, waardoor ik nu nog maar 4 vakken heb. Maar ik merk indd wel dat als ik het druk op school heb gehad of een drukke dag op werk dat ik de dagen erna weer nodig heb om bij te komen. Dus soms is het inderdaad misschien allemaal net te veel. Ik heb ook echt heel veel moeite met mn grenzen aan te geven. Meestal merk ik pas dat het weer te druk of te veel is geweest als het te laat is.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 21:55

Quir schreef:
Bizzybijtje schreef:
Naast de neurologische kant is het wellicht goed er over te praten met iemand die zich echt op het "omgaan met" richt. Wellicht is dat iets om aan te kaarten? :) Wel ontzettend naar zeg... Hersens zijn heel gevoelig natuurlijk, maar genezen kan het. Heb je daar enig beeld op? Als in: is er vordering tov 3 maanden geleden en wat zegt de neuroloog/neuropsycholoog?


Even in gaan op dik gedrukte. Niet alle (hersen) letsel kan herstellen en door te zeggen dat het wel kan, maak je het voor mensen soms heel moeilijk waarbij het niet kan/lukt.

Maar goed, inderdaad gek dat ze je direct naar huis hebben laten gaan bij een hersenkneuzing TS. Normaal houden ze je minimaal 1 dag ivm zwelling.

Voor hersenen is herhaling en rust heel belangrijk in herstel. Dat is erg moeilijk zelf te sturen en revalidatie kan hier heel goed bij helpen. En volledig herstel treed niet altijd volledig op, maar verbetering is wel mogelijk natuurlijk.

Zelf enorm veel moeite in het juist manage van alles, grenzen zijn voortaan echt grenzen, daar tussen leven is gewoon echt moeilijk...


Ja dat is het indd vooral. Het manege van alles en het aangeven of leven via die grenzen. Ik merk namelijk meestal pas te laat waar de grens ligt als ik er alweer overheen ben gegaan... Hoe ga jij daar mee om?

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 22:06

dressagelady schreef:
Heb je wel absolute rust gehouden na je ongeluk? Mijn CT was ook 'goed', maar toch moest ik wel in het ziekenhuis blijven.. Daarna 2 maand noodgedwongen bij m'n ouders gelogeerd, weer begonnen met werk volgens een reïntegratie ritme van 1 uur per dag.. Het is voor mij nu 1.5 jaar geleden maar ik kan nog steeds niet navertellen wat ik het afgelopen weekend gedaan heb zonder m'n agenda erbij te pakken :+ mijn neuroloog zei dat je MINSTENS een jaar mag uittrekken voor het herstel.. Dat je 100% de oude wordt kan niemand garanderen. Maar doorgaan met je 'normale' leven terwijl je nog steeds heftige klachten ondervindt gaat het sowieso niet bevorderen! Veel sterkte!


Ah zo herkenbaar allemaal, vooral het niet meteen na kunnen vertellen van het weekend zonder een agenda of iets dergelijks... Ja klopt. Het doorgaan van je 'normale' leven ( op dit moment is dat school en soms iets doen met vrienden en paar keer sporten) terwijl ik de klachten nog had schoot inderdaad niet op. Ik heb het al wel veeel rustigere aan gedaan dan voor het ongeluk, maar misschien is het inderdaad nog steeds te veel. Daarom heb ik bij de neuroloog weer even aan de bel getrokken. Om te kijken hoe nu verder ermee om te leren gaan..


@roycemack:
Ah super bedankt voor de tip! Daar ga ik me zeker eens in verdiepen. Denk dat ik ook daaraan heel veel kan hebben :)

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 19:40

Verder niemand op bokt die hier ervaringen mee heeft?

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:46

2 jaar geleden fikse hersenschudding opgelopen en helaas draag ik daar nog dagelijks de gevolgen van. Erg veel en zware hoofdpijn, migraine aanvallen, erg weinig concentratie en ook, inderdaad, veel meer moeite moeten doen om materie vanbuiten te leren. Veel meer dan voor mijn ongeluk.

Ik heb helaas veel te laat aan de bel getrokken en neurologen zeggen mij dat ze niks meer kunnen doen, dus blijf zeker je klachten doorgeven!

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 20:07

Laurievc schreef:
2 jaar geleden fikse hersenschudding opgelopen en helaas draag ik daar nog dagelijks de gevolgen van. Erg veel en zware hoofdpijn, migraine aanvallen, erg weinig concentratie en ook, inderdaad, veel meer moeite moeten doen om materie vanbuiten te leren. Veel meer dan voor mijn ongeluk.

Ik heb helaas veel te laat aan de bel getrokken en neurologen zeggen mij dat ze niks meer kunnen doen, dus blijf zeker je klachten doorgeven!



Ah oliebol man wat naar! Ja dat blijf ik zeker ook doen, aangezien ik zoiets heb ik moet er nog wel eventjes mee doen haha. Maar heel veel sterkte met je klachten :(:)

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:19

Ts, ik stuur je een pb.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 20:48

Marsu schreef:
Ts, ik stuur je een pb.


Ik heb je een berichtje terug gestuurd :o


maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:23

Ook ik heb hier ervaring mee. Heb een nare val gemaakt van mijn fiets met mijn voorhoofd op het asfalt. Schedelbarst van 10 cm en een zware hersenschuddig of kneuzing (was niet helemaal zeker). Het ongeluk zelf en de eerste paar dagen kan ik me ook niet meer herinneren. Ik was echt zwaar bewusteloos (snurken en later agressief) en dat heeft dacht ik een kwartier geduurt, daarna nog zo’n 12 uur niet helemaal bij bewustzijn geweest. Heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna zeker nog een aantal maanden rust gehad. Kan me er helaas niet heel erg veel meer van herinneren (bepaalde stukken nog). Wat ik er uiteindelijk aan over hebben gehouden is slecht namen en cijfers zoals telefoonnummers of postcodes onthouden, ook idd het na vertellen van dingen wat je heb gedaan of heb gegeten en een slechte concentratie. Voor het ongeluk had ik daar nooit problemen mee. Verder blijft de plek van de breuk gevoelig. Het ongeluk is zo’n 15 jaar geleden gebeurd

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:42

Ik heb hier ook ervaring mee! Ik heb vorige jaar aug een heftige ongeluk gehad met mn paard weet er zelf niks vanaf en ben met traumaheli afgevoerd na het vu in amsterdam. Voor hele uitleg kijk video op mn youtubekanal Quincy&Desi daar leg ik alles uit en zie je de beelden daarom weet ik een beetje hoe en wat maar precies geen idee.
Ik heb trouwens een schedelbasisfactuur en bloedpropjes gehad.
Ik heb heel veel onderzoeken gehad en veel therapie. aan mij zelf zie je helemaal niks dat maakt het altijd zo lastig.
Ik heb Geheugen problemen , concentratie problemen , altijd hoofdpijn , altijd moe , kan niet tegen druktes , en heb als ik te veel doe ( ik ben een doener en kan moeilijk stilzitten) dan val ik snel flauw.

Ik heb onwijs veel geleerd bij de ergo en fyso en psygeloog hoe ik er mee moet omgaan want 1 ding is duidelijk Ik genees NIET!
Na me ongeluk zeiden ze ja in herfstvak kan je alles weer. In herstvak zeiden ze in nieuwe jaar kan je alles weer. en nieuwe jaar zeiden ze. Helaas we kunnen niks meer voor je doen je bent uitbehandeld je gaat nu een traject in hoe je er mee moet om leren gaan. Een drama ik weet er alles van.

Ik doe zelf een paardenopleiding op het clusius in alkmaar en ben 21 jaar. Ik weet niet als jij het heb maar ik krijg veel onbegrip mensen begrijpen het niet omdat ze niks zien. Dit is heel moeilijk en ik probeer iets te vinden waarin ik mensen duidelijk kan maken dat ik wat heb en wat ik heb etc. maar hier ben ik nog mee bezig met dingen uit te zoeken en veel hulp te vragen waar ik nog in afwachting ben van de hersenstichting.

Je mag met vragen etc me altijd een berichtje sturen ik vind het fijn om met lotgenoten te praten die het zelfde meemaken!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:18

allereerst heel veel sterkte gewenst!

3 tot 6 maanden herstel vind ik wel heel erg kort.. ik heb jaren gebruikt om een beetje het Idee te hebben dat ik weer wat kann.

ik heb helaas ook een zwaar ongeluk gehad met paard, ik stond er tussen. en ben over het ijzeren hek geklapt door een duw van mijn paard.jukbeen verbrijzeld oogkas naar achteren geslagen en zware hersenkneuzing..
ik was zo goed als blind, wat ik nog zag was zwart/wit/grijs en heeeel heeeel erg wazig..

ik was toen 15, nu ben ik 26 jaar. ik heb nog altijd last van dat ik niet tegen drukte kan en dat als ik over mijn grenzen ga dat ik ineens heel erg misselijk kan worden, dat tegen flauw vallen aan.

ik vergat veel, wat nu inmiddels beter is.

ik ben ook iemand die niet stilzitten kan en altijd iets moet doen, mijn dokter had gezegt wanneer ik niet rustig aan doe dat ik blijvende hoofdpijn kan houden..

ik heb op taal gebiet veel nieuw moeten leren, maar 1 of andere manier heb ik dat weer snel voor elkaar gekregen.
ik was een maand niet op school, toen ik weer op school kwam ben ik heel hard uitgelachen om mijn lidtekens in mijn gezicht.
ik heb het hun vergeven omdat geen 1 wist dat ik een ongeluk gehad had totdat ik dat voor de klas verteld had, toen waren ze wel heel erg stil.

ik had al vrij snel weer mijn dagritme terug en kon veel weer meemaken, wanneer iets te zwaar was op dat moment heb ik rustig aan moeten doen.

ik ben zo snel genezen dat ik na 7 dagen het ziekenhuis mocht verlaten, maar omdat het weekend was hebben die mij tot dag 9 daar gelaten.

na 1 maand zat ik weer op mijn paard en heb weer buitenritjes gestapt, cap deed pijn aan mijn hoofd maar ik heb hem wel gedragen.

dat ik zo snel weer het ziekenhuis uit kon en beter ben geworden is volgens de dokters een wonder, normaal lig je wel langer in het ziekenhuis.

echt hersteld heeft bij mij jaren geduurd maar beetje bij beetje ben ik vooruit gegaan.

wat heel erg belangrijk is dat je je zelf leert om rustig aan te doen, doe je nu veel kan het zo zijn dat je levenslange hoofdpijn overhoud of je genezing verlangzaamt.
wanneer het mij niet goed gaat dan ga ik zitten en konzentreer ik mij op mijn ademen, denk aan leuke dingen en zo zit ik dat 15 min. meestal.

ik ben bijna voorledig weer hersteld, ik heb een gevoellose plek op mijn hoofd en een bril aan overgehouden. lidtekens zijn zoveel als mogelijk weg en mijn hoofdpijn heb ik niet meer vaak.
ik zie weer kleur, alleen in de verte zie ik van scherpte iets minder.

natuurlijk heb ik mijn problemen ook, ik ben niet meer zo als voor mijn ongeluk maar ik kan er mee omgaan. ik heb verder geen hulp gehad van psychologe etc. ik heb mijn eigen weg gevonden.

doe alsjeblieft lekker rustig aan, wordt het teveel dan ben je al over jou grenzen gegaan. beetje bij beetje, denk aan jou gezondheid!

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 10:21

@quincydesy Wat heb jij een heftig ongeluk gehad zeg... Ben ik toch wel weer even blij dat het bij mij niet zo erg heeft uitgepakt. Indd is die onbegrip door mensen ook heel erg vervelend. Men denkt vaak dat ik me aanstel en het allemaal wel meevalt, aangezien ik niet iemand ben die als ik me poedersuiker voel het laat merken. Alleen als ik het dan vertel van "goh guys ik kan vanavond toch niet mee, aangezien ik echt last heb van mn hoofd" dan krijg je vaak te horen dan neem je toch even een ibuprofen. >;) En ook op school hebben ze niet altijd even veel begrip ervoor, omdat docenten het gewoon niet snappen. Als je er ooit over wilt praten staat mijn pb ook altijd voor je open :j

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 10:26

@arashah

Damn dat is ook een heftig ongeluk geweest... Wel goed om te horen dat het nu alweer een stuk beter gaat! Wel echt knap dat je al zo snel weer op je paard zat. Daar baalde ik denk ik nog het meeste van, dat ik gewoon de eerste 2 maanden niet heb kunnen rijden. Ook knap dat je zo snel weer je ritme hebt kunnen oppakken en ook echt je rust nam wanneer je moest. Dat kan ik nog steeds niet goed :') Hoe heb jij jouw eigen weg gevonden ( als ik vragen mag)?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Herstel hersenkneuzing ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:07

ik mag zelf dankbaar zijn met het gouden karakter van mijn inmiddels overleden paard, mijn ouders hebben mij niet verboden om te rijden of bij haar te zijn. ik mocht de eerste weken alleen stappen, eerst de weg op en neer (5 min.) en dan mocht ik het opbouwen naar langer, totdat wij een hele buitenrit reden.
mijn paard (en de andere paarden die daar stonden) waren heel voorzichtig met mij, alsof zij het geroken hebben dat ik herstellende ben.

met mijn eigen weg vinden bedoel ik mee dat het mij niet Meer interesseerd wat andere mensen zeggen, en dat ik alles op mijn tempo doe.
ik Loop af en toe wel als een kip zonder kop rond, niet wetend wat ik nou wou doen en wat ik hier nou precies doe.
ik ga zelf dan even rustig zitten en probeer mij voor mijn geest te halen wat ik zonet gedaan had, meestal weet ik dan direkt weer wat ik wou doen (dit met mijn werk)

een paar mensen weten dat ik een ongeluk gehad heb, en dat ik af en toe iets langzamer ben als gewend (langzamer met denken en overleggen, en af en toe ook het begrijpen)
ik schuif het dan niet op mijn ongeluk af, ook al weet ik dat ik dit wel aan het ongeluk te danken heb.

ik verdraag ook niet Meer zoveel drukte en harde geluiden schrik ik erg van. naar een pretpark gaan kann ik Maar ik kan daar niet te lang blijven, blijf ik daar te lang wordt ik heel ziek.
mijn exvriend was toen erg boos op mij dat ik ziek geworden ben en helemaal geen Energie Meer had.. ik vond het heel erg jammer voor hem en had mij schuldig gevoelt, Maar ik weet dat ik er niets aan doen kan..
ik ben in münchen geweest, naar Oktober feest. de gehele dag ging het goed en einde van avond heeft een goede vriendin van mij naar haar huis gesleept omdat ik samen geklapt ben. ik kon niets Meer.. de politie wou zelfs ambulance bellen voor mij, wat uiteindelijk niet nodig was.

ik doe nu alles op mijn tempo, ik ga weinig over mijn grenzen heen. het maakt mij niet uit wat de andere zeggen, mijn hoofd is eindelijk weer goed na lange tijd Maar toch heet dat niet dat ik echt alles weer kan..

wanneer je last hebt van jou hoofd kan je zeker een ibo nehmen, Maar dat heet niet dat je direkt van jou klachten af bent. wanneer je dan teveel doet kan het zijn dat de volgende keer erger wordt.
rustig aan doen heb ik ook leren moeten, helaas kan ik dat nog altijd niet Maar het is wel een moet!

ik wens jou heel veel beterschap, ik hoop dat het jou snel beter gaat :)

Toekie2
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-12-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:22

Hi, Ik ben 20 jaar geleden onderuit gegleden met mn paard. Ik weet niet hoe (?) maar het paard schoof over me heen of zo. Daarna 8 dagen in coma gelegen en via een scan zagen ze op 3 plaatsen een hersenkneuzing. Heb alles weer opnieuw moeten leren (lopen, praten, enz). Ik zat in een revalidatiecentrum en met hulp van een ergotherapeut en fysiotherapeut ben ik er weer helemaal bovenop gekomen. Na 10 weken mocht ik naar huis maar het heeft in totaal wel minimaal 1 jaar geduurd denk ik voordat alles weer normaal was.

Beterschap, het kán goedkomen dus.........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hedjuhhh, lovelance, Muggebeet, Thrive en 34 bezoekers