Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

bloemm

Re: Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:58

Hallo,

Ik ben nu een tijdje aan het afvallen door 1500 kcal per dag te eten en vooral eiwitrijke producten en groentes/fruit te eten. Ik val best goed af ong 0.6 kg per week. Nu wekt koolhydraatarm mijn interesse en er wordt heel veel gezegd over 0-50 koolhydraten per dag is koolhydraat arm maar vind het moeilijk om nou duidelijk te krijgen wat je nou wel en niet mag. Ik heb vooral veel baat bij weekmenus, is hier een handig boek voor?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:01

bloemm schreef:
Hallo,

Ik ben nu een tijdje aan het afvallen door 1500 kcal per dag te eten en vooral eiwitrijke producten en groentes/fruit te eten. Ik val best goed af ong 0.6 kg per week. Nu wekt koolhydraatarm mijn interesse en er wordt heel veel gezegd over 0-50 koolhydraten per dag is koolhydraat arm maar vind het moeilijk om nou duidelijk te krijgen wat je nou wel en niet mag. Ik heb vooral veel baat bij weekmenus, is hier een handig boek voor?

0 koolhydraten moet je nooit doen. Minimaal 20 gr per dag.
Ik houd aan dat als er 5 of minder gr koolhydraten per 100 gr in het product zitten ik het mag eten.
Je hebt verschillende sites waar veel info op staat. Slank4u2 is er bijv 1. Even googlen zul je er nog wel een aantal vinden. :) staan ook veel weekmenus en recepten bij de sites.

[o]

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:15

Ik gebruik graag het boek van the foodsisters en happy health club ofzo op facebook

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

sureido

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 16:56

Ik wil graag meedoen. Sinds ik op kamers woon loopt het allemaak flink uit de hand :=

Ik ben nu 75 kg en ben 1.73. Ik wil als eerste doel naar de 69 en dan verder naar 65 kg!

Ik lust alleen geen vis.... Het enige wat ik wel lekker vind is zalm.

Heeft iemand tips dit op te vangen?

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 16:59

Inderdaad slank4u2 is heel handig. Ook de fb groep! Tel ook altijd alles met max 5gr kh per 100gr per product.
De boeken van oahn zijn ook heel leuk :)

Ik lust helemaal niets dat in water leeft dus :Y)

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:02

Hi allemaal, ik had net een topic geopend maar toen bleek dat deze bestond.

Ik ben sinds 2 dagen bezig met khda eten en ik denk dat ik me wel prima ga redden. :j Ik ben 1.76 en weeg 85 kg. Ik wil graag 70 kg wegen. :j

Ik gebruik de fitatu app en probeer niet meer dan 50-75 khd te eten. Ik zit nu op 49 en moet nog avond eten. Ik ga vanavond witte kool eten en snij daar wat tomaten bij. Vlees weet ik nog niet..

Ik zit steeds prima met mijn eiwitten aan het eind van de dag, nét op het randje van mijn koolhydraten(of soms te veel) maar nog niet op de helft van mijn vetten!
Ik hou aan:
75g koolhydraten
155 gram vet
78 gram eiwitten.
Dat zou 1898 kcal zijn. Ik zit nu op 1174 kcal en 71,8 eiwit en 70,4 vet. -O-
Wat moet ik nou vanavond eten wat vet is en geen/bijna geen khd bevat?

LET IT BE

sureido

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:07

Oh en ben groot stokbrood liefhebber -O- helaas. Crackers mogen wel? Ik heb van lu crackers. Verder vind ik eieren heerlijk. Kaas is dat heel slecht of kan dat wel?

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:08

sureido schreef:
Oh en ben groot stokbrood liefhebber -O- helaas. Crackers mogen wel? Ik heb van lu crackers. Verder vind ik eieren heerlijk. Kaas is dat heel slecht of kan dat wel?

In kaas zitten geen koolhydraten dus dat mag je lekker hebben. *\o/*
Eieren ook, maar wel beperkt tot ongeveer 8 per week.
Stokbrood is helaas not done.. Crackers is heel verschillend. Kijk eens op de verpakking wat er in zit! :j

LET IT BE

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:20

Crackers en brood enz mag niet... kaas mag zeker. En er is geen beperking op eieren.
En eet ook graag tomaten maar er zitten wel veel kh in.

Euh in die ovenschotel die ik hierboven heb gepost zitten weinig kh :)

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:21

Bij kha is 75 wel wat hoog. Simpel trukje : vetten 1,5x je gewicht en de eiwitten zo veel als je weegt :)

elenaMM77

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:27

Giolli schreef:
Hi allemaal, ik had net een topic geopend maar toen bleek dat deze bestond.

Ik ben sinds 2 dagen bezig met khda eten en ik denk dat ik me wel prima ga redden. :j Ik ben 1.76 en weeg 85 kg. Ik wil graag 70 kg wegen. :j

Ik gebruik de fitatu app en probeer niet meer dan 50-75 khd te eten. Ik zit nu op 49 en moet nog avond eten. Ik ga vanavond witte kool eten en snij daar wat tomaten bij. Vlees weet ik nog niet..

Ik zit steeds prima met mijn eiwitten aan het eind van de dag, nét op het randje van mijn koolhydraten(of soms te veel) maar nog niet op de helft van mijn vetten!
Ik hou aan:
75g koolhydraten
155 gram vet
78 gram eiwitten.
Dat zou 1898 kcal zijn. Ik zit nu op 1174 kcal en 71,8 eiwit en 70,4 vet. -O-
Wat moet ik nou vanavond eten wat vet is en geen/bijna geen khd bevat?

speklapje :')

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:44

Ei met chorizo ofzo ?

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:44

xLaraaj schreef:
Bij kha is 75 wel wat hoog. Simpel trukje : vetten 1,5x je gewicht en de eiwitten zo veel als je weegt :)

Echt? Ik had een artikel gelezen waarin het volgende stond:
- Normaal koolhydraat arm dieet: 100/150 khd per dag.
- fanatiek koolhydraatarm dieet: 50/100 khd per dag.
- Extreem koolhydraatarm dieet: 20/50 khd per dag.
Vandaar dat ik 50-75 als uitgangspunt heb genomen. :j
Bron: happyhealthy.nl

Evi84

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:50

Koolhydraatarm is tot 50g khd/dag.
Koolhydraatbeperkt is tussen 50 en 100g khd/dag.

De meesten die koolhydraatarm volgen, houden als richtlijn 20-30 khd per dag aan, zodat ze in ketose kunnen gaan na verloop van tijd.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:51

Ik kan op fitatu trouwens niet eens invullen dat ik 85g eiwitten wil eten en 127g vetten. Dan kom ik met 75g khd niet aan mijn 100% :+

Evi84: Ik wil niet in ketose. Ik wil koolhydraatbeperkt. :j Ik zou niet weten hoe ik tot max 20-50 khd per dag moet komen. Ik eet behoorlijk veel. (Veel honger!) en dan zit ik alleen al met mijn groente's aan 20 khd. Dan komt het vlees er nog bij en de eiwitten.

LET IT BE

Evi84

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 17:58

Giolli schreef:
Ik kan op fitatu trouwens niet eens invullen dat ik 85g eiwitten wil eten en 127g vetten. Dan kom ik met 75g khd niet aan mijn 100% :+

Hoe kom je aan die waardes? Gewoon die richtlijn genomen van hierboven of echt berekend via ketobuddy?

Normaal bereken je je waarden met ketobuddy en daarna pas je de instellingen van fitatu aan naar de te bekomen waarden van ketobuddy. Belangrijk is wel dat eens je afvalt regelmatig die eerste berekening terug doet, want de waarden zullen ook gaan verschillen natuurlijk.

Ik zou sowieso niet zomaar die richtlijn van hierboven hanteren, maar tegoei uitrekenen, want bij koolhydraatbeperkt moeten je vetten bv minder hoog zijn dan bij koolhydraatarm.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 18:23

Die waardes had ik eerst op ketobuddy opgezocht (paar berichten geleden) maar toen werd hier gezegd vetten 1,5 x je gewicht en eiwitten 1 x je gewicht. :+ Dus nu heb ik het weer aangepast.

LET IT BE

Cemlys

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 19:42

Giolli schreef:
sureido schreef:

In kaas zitten geen koolhydraten dus dat mag je lekker hebben. *\o/*
Eieren ook, maar wel beperkt tot ongeveer 8 per week.
Stokbrood is helaas not done.. Crackers is heel verschillend. Kijk eens op de verpakking wat er in zit! :j

Er zijn best wel recepten voor khd arme crackers

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:06

Die truc die ik gaf van 1,5x vetten en 1x eiwitten gebruiken ze bij arm :) ik zit vaak tussen de 20 a 30 kh

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:20

Als je 70kg weegt, eet je met 1.5x vet, 1x eiwit en 0.5x koolhydraten gewoon flink onder je behoefte:
70 x 1.5 x 9 = 945 (105g vet)
70 x 1 x 4 = 280 (70g eiwit)
70 x 0.5 x 4 = 140 (35g koolhydraten)
945 + 280 + 140 = 1365 kcal.

Ja, daar val je wel van af, maar dat heeft niets met het koolhydraatarme gedeelte te maken.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:24

Dus? Wat is het antwoord dan? Ik heb met ketobuddy berekend maar dat was ook niet goed, zie paar berichten hier boven...

Ik weeg trouwens geen 70 kg.

LET IT BE

xLaraaj

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:31

Vb op 70 kg berekend
Vet : 70 x 1,5
Eiwit 70 x 1
Kh: max 50 maar liefst 20 a 30 ( heel streng arm) anders max 50

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:42

Met koolhydraatarm zou ik dus wat hoger in eiwit gaan zitten en eventueel je vet nog iets verhogen.

https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

Hier kan je je bmr berekenen. Voor een vrouw van 1.65, 70kg en 25 jaar, is haar bmr 1475kcal. Dit is het minimum dat je over langere tijd moet eten.

Het verschil tussen 1.5-1-0.5 = 1365kcal en bmr = 1475kcal is 110kcal. Dat komt neer op 28g eiwit of 12.5g vet. Gezien een te hoog vetgehalte in je eten toch voor problemen lijkt te zorgen, zou ik dus die 28g eiwit kiezen.

Het was inderdaad een voorbeeld. Je kan het zelf uitrekenen door je bmr bij de gegeven link in te vullen (kies maar gewoon voor oxford als je niet je vetpercentage weet) en verder de formule
--- 1.5 x 9 x *gewicht* (vet) + 1 x 4 x *gewicht* (eiwit) + 0.5 x 4 x *gewicht* (koolhydraten) = kcal in te vullen.
--- 19.5*gewicht = kcal is de kortere formule, komt op hetzelfde neer.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

ikkeniet

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:44

Ik eet sinds 1 november KHB.
Ik heb brood, pasta, rijst en aardappelen uit mijn eetpatroon geschrapt.
Ben nu bijna 10 kilo kwijt.
Tel niets, maar let wel op. En moet er vaak aan denken dat ik tussendoortjes moet eten.
Heb met deze levensstijl dan ook geen honger, en ook geen trek in suiker en frisdrank.
Ik gebruik als basis het boek van Oanhs deel1.
En ben lid van een facebookgroep, koolhydraatbeperkt, waar veel lekkere recepten op langskomen.

Een heel makkelijk recept, maar erg lekker:
prei fijnsnijden
ham in reepjes snijden
zaanse mayonaise
kerriepoeder
Dit door elkaar mengen. Heb je een heerlijke salade.

Ik maak ook veel verschillende soorten soep, en iedere dag haal ik een potje uit mijn vriezer.
En dan is het weer een verassing welke soep het is. Pompoen, champignon, courgette, prei, tomaat....
Laatst bijgewerkt door ikkeniet op 05-02-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Nieuw bericht Geplaatst: 05-02-18 21:48

Ikkeniet; Dus jij hebt niets opgeteld, afgetrokken, vermenigvuldigd? Alleen geen aardappelen, rijst, pasta meer gegeten? (En snelle khd zoals snoep, chips ga ik van uit)

Wat goed zeg!

LET IT BE