Neusspray verslaving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 12:16

superlotje schreef:
Voor alle 'verslaafden' die nog niet zijn gestopt:

Een tijd geleden iemand tegen gekomen die opgenomen was ivm hartklachten. Wat bleek de oorzaak te zijn? Neussprayverslaving. Was gelukkig makkelijk op te lossen met cold-turkey stoppen.
De gevolgen van langdurig gebruik moet je dus zeker niet onderschatten.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.

Iig veel succes aan iedereen die besloten heeft te stoppen!


Nee he he.. Als iedereen zo makkelijk zou kunnen stoppen is het ook geen verslaving 8)7 Als het lichamelijk zo makkelijk was was niemand meer verslaaafd.

Ik ga volgende maand weer naar de dokter voor poging 3000 maar dan wil ik wel een andere methode.


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:20

Cerilene_ schreef:
superlotje schreef:
Voor alle 'verslaafden' die nog niet zijn gestopt:

Een tijd geleden iemand tegen gekomen die opgenomen was ivm hartklachten. Wat bleek de oorzaak te zijn? Neussprayverslaving. Was gelukkig makkelijk op te lossen met cold-turkey stoppen.
De gevolgen van langdurig gebruik moet je dus zeker niet onderschatten.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.

Iig veel succes aan iedereen die besloten heeft te stoppen!


Op wat voor manier kan een neusspray hartklachten veroorzaken en op welke manier zijn ze er in hemelsnaam achter gekomen dat dat de oorzaak was. En waarom, als dat zo vaststaat, is daar niets over bekend en staat dat niet in de bijsluiter.
Daarnaast vind ik je behoorlijk naïef en neerbuigend. Hogere wiskunde. Euhm nee, natuurlijk niet.
Maar als je op zeer jonge leeftijd al ernstige slaapproblemen hebt van de benauwdheid waar geen dokter iets mee kan. Nachtenlang zittend hebt geslapen omdat je dan nog iets van lucht krijgt en je van pure uitputting wat moet, in bad hebt geslapen omdat je dan rechtop kan blijven zitten met een steuntje in je rug, snachts uit het raam hebt gehangen om wat frisse lucht te proberen te krijgen, en dat alles voor je 12de (toen begon ik met nasivin) ben je echt allang mega opgelucht dat je een oplossing vind. Ook al weet je dondersgoed dat je eigenlijk niet langer dan aangegeven mag gebruiken.



Xylomethazoline is een sympathicomimecticum, dus werkt in op het sympathische zenuwstelsel. Doordat het lokaal wordt toegediend werkt het vooral lokaal, maar het kan ook systemisch inwerken:

Citaat:
Zeer zelden (< 0,01%): systemische effecten zoals hartkloppingen, verhoogde bloeddruk. Slapeloosheid, duizeligheid, tremor. Voorbijgaande visusstoornissen. Systemische allergische reacties (angio–oedeem, huiduitslag, jeuk).


Persoonlijk vind ik het rotspul en gebruik ik het alleen als ik door een verkoudheidsvirus icm chronische ziekte zo ben lamgelegd dat een boterham smeren al teveel inspanning kost. En dan houd ik me aan de voorgeschreven duur. Maar dat is eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:27

Uiteraard zou dat voor de mensen hier heel fijn zijn om gewoon met een verkoudheid je een paar dagen te gebruiken en dat je daarna gewoon weer fatsoenlijk kan ademen. Maar helaas is dat voor veel mensen een utopie.
Chronische benauwdheidsproblemen zijn wel andere koek dan dat. En vaak kunnen artsen niet vinden wat precies de oorzaak is en wordt er geen behandeling gevonden die het echt beter maakt. Dus ja, als je als 12 jarige al niet meer kan functioneren vanwege oververmoeidheid doordat je niet slaapt vanwege de benauwdheid heb je die luxe eigenlijk niet en ben je dolblij met elke verlichting.
Maargoed ik hoop ook het ei van Columbus ooit nog eens te vinden waardoor ik met die troep kan stoppen en toch gewoon kan ademen, slapen en functioneren. Zonder de negatieve gevolgen en de verslavende effecten. Dat zou heel fijn en luxe zijn!
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 12-01-18 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:34

xApple schreef:
superlotje schreef:
Voor alle 'verslaafden' die nog niet zijn gestopt:

Een tijd geleden iemand tegen gekomen die opgenomen was ivm hartklachten. Wat bleek de oorzaak te zijn? Neussprayverslaving. Was gelukkig makkelijk op te lossen met cold-turkey stoppen.
De gevolgen van langdurig gebruik moet je dus zeker niet onderschatten.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.

Iig veel succes aan iedereen die besloten heeft te stoppen!


Nee he he.. Als iedereen zo makkelijk zou kunnen stoppen is het ook geen verslaving 8)7 Als het lichamelijk zo makkelijk was was niemand meer verslaaafd.

Ik ga volgende maand weer naar de dokter voor poging 3000 maar dan wil ik wel een andere methode.


Hoho, ik zeg niet dat het makkelijk is om te stoppen als je het al langere tijd gebruikt. Wel dat het het proberen waard is, gezien de mogelijke bijwerkingen.
En al is er maar één iemand die door mijn bericht stopt voordat het een verslaving is dan ben ik al blij.

Ben je al eens doorgestuurd naar de KNO-arts? Misschien speelt er wel meer van binnen.


@Cerilene: ik weet helaas heel goed hoe het is om heftig benauwd te zijn. Prednison ligt al klaar voor het geval dat..

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:58

Fijn dat ze bij jou iets gevonden hebben wat wel werkt. Alle neussprays van de ha met corticosteroïden etc (net zo goed belastende troep voor je lijf overigens) hebben helaas niet of amper gewerkt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:01

Ik heb zelf geen verslaving maar heb behoorlijk vaak klanten aan de kassa die 3x per week zo'n flesje komen halen. Sommige mag ik het ook niet meer meegeven.
Zeezout spray daarin tegen is minder erg dacht ik? Is dat dan niet een betere oplossing dan neusspray?

JM :#

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:05

Neusspray met zoutoplossing is minder schadelijk en werkt in veel gevallen ook afdoende. Kan zeker geen kwaad om dat aan te bieden.

mysa

Berichten: 10439
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:25

Maximaal een week, is de aanbeveling? Zit ik bijna aan. Maar gebruik het alleen voor het slapen gaan. Anders snurk ik en houd ik lief wakker. Denk dat 1x per etmaal ook wel wat langer kan? (ben al week of zes verkouden)

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:29

Juist vooral voor mensen die echt verslaafd zijn zal zoutoplossing zeker niet gaan helpen.
Ik vind het ook raar om het niet meer mee te geven. Tuurlijk, het is niet goed, maar is dat jouw zaak als verkoper? Je kan ze hooguit aanraden om met hulp van de huisarts te proberen te minderen/stoppen. Mensen dwingen om af te kicken zonder enige begeleiding op deze manier gaat niet werken en brengt ze alleen maar in de problemen.

Anoniem

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:33

Ik ben flink verslaafd aan die rommel, en geloof me; zoutoplossing werkt voor geen meter. Ik ben nu 3 jaar verslaafd en heb nog geen goed alternatief kunnen vinden. Ik heb het vaak (wegens andere redenen) benauwd, en als ik dan niet spray dan krijg ik letterlijk geen lucht meer. Dus tja.. ik spray dan maar gewoon. Ik spray zo'n 5 a 6 keer per etmaal.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:35

mysa schreef:
Maximaal een week, is de aanbeveling? Zit ik bijna aan. Maar gebruik het alleen voor het slapen gaan. Anders snurk ik en houd ik lief wakker. Denk dat 1x per etmaal ook wel wat langer kan? (ben al week of zes verkouden)


Ik zou overstappen op zoutoplossing of de xylometazoline in ieder geval een aantal dagen laten staan als je aan de zeven dagen zit. Gewenning en reboundeffect wil je echt niet, zoals je hier in de reacties kunt lezen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:05

Ik ben ook 15 jaar verslaafd geweest. Door de spray waren mijn slijmvliezen veel dikker geworden wat de verslaving alleen maar in de hand werkte. Ik heb van de HA andere spray gekregen: Fluticasonpropionaat. Dat hielp voor geen meter. Maar samen met zoutwater spoelingen met mijn Neti pot, gember en citroen thee, kurkuma golden milk met zwarte peper is het wel een stuk verbterd. Als is het vrij ademen nooit meer zo lekker als met een neusspray.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:34

Ik moet het van mijn baas he :P is niet mijn keuze..





Cerilene_ schreef:
Juist vooral voor mensen die echt verslaafd zijn zal zoutoplossing zeker niet gaan helpen.
Ik vind het ook raar om het niet meer mee te geven. Tuurlijk, het is niet goed, maar is dat jouw zaak als verkoper? Je kan ze hooguit aanraden om met hulp van de huisarts te proberen te minderen/stoppen. Mensen dwingen om af te kicken zonder enige begeleiding op deze manier gaat niet werken en brengt ze alleen maar in de problemen.

JM :#

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:54

Shaggy09 schreef:
Ik moet het van mijn baas he :P is niet mijn keuze..

Snap ik hoor. Ik begrijp alleen niet wat je baas met zulke zelfbedachte regeltjes denkt te bereiken. Maar goed, daar ga jij niet over natuurlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:08

Nou ja... met neusspray is het natuurlijk niet zo super heftig. Maar er zijn dus gekken die bijvoorbeeld een overdosis paracetamol of ibuprofen slikken en daaraan overlijden. (Meestal gewoon zelfmoord) en dan word vervolgens de verkopende partij oftewel de winkel voor de rechter gesleept door nabestaanden. En zitten wij dus met een enorm groot probleem. Dit doen wij volgensmij ook pas sinds er ergens in NL iemand dit dus heeft gedaan.

Maar soms schrik ik ook hoor, er komt al een jaar lang een vrouw van een jaar of 38, brood en brood mager, 3x per week paar doosjes laxeertabletten halen. Wij wisten natuurlijk ook wel dat zij dat niet nodig had voor verstopte darmen. Sinds dien verkopen we het ook niet meer aan haar. En dat vind ik wel begrijpelijk. Het is ook gewoon obvious, want ze komt dan een paar keer per week met haar capuchon over haar hoofd getrokken de winkel in en loopt recht door naar de geneesmiddelen om een paar doosjes te scoren.

JM :#

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:22

Hhhmm heb neusspray van de huisarts (ontstekingsremmer) en gebruik in overleg met HA soms de cinuforce van a. vogel ter ondersteuning, maar krijg vaak in 3 maanden al niet leeg en alleen in de winter periode nodig. :=

Wat ik vaak wel doe zodra het kan minderen en soms in de zomer periode een stopperiode (is ook het enige moment dat ik kan doen zonder risico om ziek te worden) met de neusspray van de HA. En met de cinuforce moet ik zeggen dat die niet echt verslavend werkt naar mijn gevoel vergeet het sneller dan dat ik gebruik. Wat natuurlijk wel weer goed is eigenlijk.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:40

oji schreef:
Ik ben al ruim 35 jaar verslaafd aan de neusspray. Weet niet waar men zich zo druk om maakt eerlijk gezegd. Na 35 jaar dagelijks gebruik 0 bijwerkingen. Ja het is verslavend maar wat is het probleem van de verslaving. Geen sociale en geen medische ellende.

Belachelijk als ze het onder doktersrecept zouden gaan doen. Moet iedereen voor een simpele verkoudheid naar de huisarts om te kunnen slapen...hoe maken we de zorg onbetaalbaar met onzinnige dingen zeg...houd eens op wat een kul.


Geen medische ellende?? Spreek eens een kno-arts zou ik zeggen.
Dat jij geen klachten hebt wil niet zeggen dat het onschadelijk is.
Er kunnen wel degelijk grote problemen van komen. Zwanger worden met neussprayverslaving kan bv erg gevaarlijk zijn.

[o]

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:29

Ik heb het beide zwangerschappen in overleg met de arts (zowel ha als gyn) gewoon door gebruikt. Volgens hem is niet bewezen dat het kwaad zou kunnen, maar wordt normaal gesproken geadviseerd het niet te gebruiken omdat ook niet bewezen is dat het nooit kwaad zou kunnen. Dat is NL gewoon nooit onderzocht ivm onethisch. Ik ben wel sterk geminderd toen, maar stoppen ging gewoon niet. En zolang er geen andere oplossing gevonden was vond hij het kiezen uit twee kwaden omdat extreme benauwdheid, (extra) slaaptekort, stress en hyperventilatie ook niet bevorderlijk zijn voor baby.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:47

Cerilene_ schreef:
Ik heb het beide zwangerschappen in overleg met de arts (zowel ha als gyn) gewoon door gebruikt. Volgens hem is niet bewezen dat het kwaad zou kunnen, maar wordt normaal gesproken geadviseerd het niet te gebruiken omdat ook niet bewezen is dat het nooit kwaad zou kunnen. Dat is NL gewoon nooit onderzocht ivm onethisch. Ik ben wel sterk geminderd toen, maar stoppen ging gewoon niet. En zolang er geen andere oplossing gevonden was vond hij het kiezen uit twee kwaden omdat extreme benauwdheid, (extra) slaaptekort, stress en hyperventilatie ook niet bevorderlijk zijn voor baby.


Dan is het idd kiezen tussen twee kwaden. En sterk verminderd is iig al beter dan heel vaak gebruiken.
Het wordt iig sterk afgeraden omdat er een slechtere kwaliteit placenta en verminderde doorbloeding van de navelstreng van kan krijgen. Daar is wel bewijs voor volgens de apotheker en mijn gynaecoloog toen.
Ik had beide. Maar gebruikte geen xylometazoline. Werd me wel gevraagd of of ik dat gebruikte, en mocht het ook niet toen duidelijk was dat ik dat had.

[o]

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:58

Gelukkig heb ik dat niet gehad. Als er aanwijzingen waren dat het iets mis zou doen bij mij was ik natuurlijk meteen gestopt. Ze letten wel extra op mijn bloeddruk, die zou te hoog kunnen worden zeiden ze, maar die was juist telkens zo laag dat ik bijna van mijn stokje ging, dus daar hoefde ik me in elk geval geen zorgen over te maken. (Misschien was hij zonder neusspray nog wel lager geweest haha).

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:13

Ik merk wel dat als ik er een tijdje vanaf ben en ik gebruik weer een keer dat ik de dag erop veel erger dicht zit. Het lijkt wel alsof het dan verergert door de neusspray de volgende dag. Dan moet je weer gebruiken en voor je het weet kom je er niet meer vanaf. Ik krijg tegen de avond en s Nachts echt problemen, dan word ik echt benauwd. 'S zomers heb ik dat minder. Maar ik gebruik graag neusspray voor het slapen gaan, dat maakt zo'n verschil.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:36

Volgensmij is dat ook zo, dat het in stand gehouden wordt door de neusspray. Ik gebruik het nu niet meer en heb ook niet echt last van een dichte neus meer. Wel heb ik opgezette holtes en loop ik hier voor bij een KNO arts. Heb begin februari een scan om te kijken of er nog ontstekingen zitten etc. Hopelijk vinden ze iets en kan het gericht aangepakt worden want ik word iedere ochtend wakker met een opgezet hoofd!

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:37

Ook ik ben verslaafd aan neusspray, zodra ik maar even in bed ga liggen krijg ik gelijk een verstopte neus. Ik moet dan sprayen voordat ik kan slapen. Anders heb ik echt het idee dat ik niet kan ademnhalen. 'sochtends zit hij ook altijd dicht en probeer dan niet te sprayen, maar vaak lukt dat toch niet.

Ik gebruik het nu ongeveer anderhalf jaar en dan 3/4x per dag. Vooral 'swinters heb ik vaak bloedneuzen. Vaak geprobeerd ermee te stoppen, maar vooral voor het slapen MOET ik sprayen wil ik normaal kunnen slapen....

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 02:17

Ik ben nog steeds heel blij met de avamys :D
Sinds ik die heb gekregen helemaal niet meer de andere neusspray gebruikt.

Ik zou dat dus echt aanraden, maar zeg er wel bij dat ik zelf al heel lang afgekickt was naar de Etos kinderneusspray. Dat was ook nadat ik echt last kreeg van de andere variant. En otrivin, met name de duo leverde al vrij snel bloedneuzen op dus dat is imo al helemaal troep.

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:27

De avamys kreeg ik echt pijn van in mijn neus, dat was niks voor mij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ipsilonka, Phen, san4nie, Yentaah en 174 bezoekers