Neusspray verslaving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:51

Ik gebruik het al ruim 45 jaar bij verkoudheid (de xylometazoline). Zit dan zo verschrikkelijk dicht dat ik echt geen adem meer kan halen. Maar gelukkig na de verkoudheid nooit nodig gehad.
Heb wel ooit van de huisarts i.h.k. van onderzoek naar benauwdheid (zat echt in de luchtpijp) 2 weken 4x daags een dubbele dosis moeten sprayen. Mijn vraag of dat niet slecht/gevaarlijk was i.v.m. verslaving werd gewoon weggewuifd. En moet ook eerlijk zeggen dat ik na die 2 weken 4x daags 2 sprays in elk neusgat geen problemen heb gehad toen ik daarmee ophield.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:03

Ik heb ook een hele tijd neusspray gebruikt en nog wel eigenlijk, maar wel alleen indien nodig. En dat was vaak in de nacht, want dan gaat het steeds dicht zitten. Ik gebruikte wel alleen de kinderversie, daar zit minder van die werkzame stof in en is dus iets beter.
Ik heb ook wel geprobeerd om zonder, maar ik heb ook astma dus dat speelt ook mee dat het dicht gaat zitten.
Wat voor mij (en veel anderen) wel werkte om 'af te kicken' was het sprayen in 1 neusgat. Als je dan een paar weken alleen bv links sprayt, kun je langzaam eens proberen hoe het dan zonder gaat. Het neusgat wat dan rust heeft gehad blijft dan vaak wel gewoon open.

Ik heb inmiddels van mijn arts Avamys gekregen en dat werkt echt super. Ik heb de andere neusspray helemaal niet meer nodig gehad. En Avamys spray je maar 1 keer per dag.
Hoe het werkt met verkoudheid weet ik nog niet, misschien dat ik dan nog wel eens de andere neusspray weer moet gebruiken.

Zag nog iets voorbij komen over bloedneuzen, ik kreeg dat altijd van otrivin! Bij de etos kinderneusspray geen problemen mee gehad.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:12

Hier ook een "verslaafde"
Werkelijk een ramp vind ik het.
Wil er graag van af maar heel eerlijk heb de migraine het slaap gebrek en het gieren naar lucht er niet voor over.
Arts en kno zijn overtuigd dat ik een alergie heb alleen wat ?? Geen mens die me daar antwoord op kan geven....
Intussen probeer ik het gebruik minimaal te houden al zit ik soms op over de 10 keer per dag en soms niet.


Maar goed...
Dus dan maar de bloedneuzen en kosten op de koop toe nemen....

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:12

Ik was 3 weken er vanaf tot ik de griep kreeg en dus ook dichte verstopte neus. Probeer nu weer af te bouwen en over op de spray van de ha ging vorige keer prima dus hopelijk nu weer. Al is deze griep erg hardnekkig blijf snotteren en hoesten nu al ruim 1week ondanks dat ik de griepprik heb gehad.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:01

Roosje01 schreef:
Ik was 3 weken er vanaf tot ik de griep kreeg en dus ook dichte verstopte neus. Probeer nu weer af te bouwen en over op de spray van de ha ging vorige keer prima dus hopelijk nu weer. Al is deze griep erg hardnekkig blijf snotteren en hoesten nu al ruim 1week ondanks dat ik de griepprik heb gehad.



Ugh hier ook, eindelijk afgekickt met kinderneussprays en daarna water en daarna niks. Wordt je dusdanig ziek dat je wel weer 'moet' :Y) :Y)

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:35

:wave:

Wil er ook super graag vanaf. Gebruik het nu ongeveer 4 jaar.

Ben 1 januari gestart met 1 neusgat maar het lukt niet echt .. vooral als ik snachts wakker wordt ervan denk ik er niet over na en gebruik ik het gewoon.
gebruik wel de kindervariant volgens mij, die vanaf 6 jaar? Daarvoor altijd de normale vanaf 18 jaar als ik mij t goed herinner

Ga straks maar even kijken of ik mijn potje kan openkrijgen en kan aanmengen met zoutwater.

Ik wil er zo graag mee stoppen :( moet het overal mee naar toe zeulen, en als ik het vergeet rijd ik terug.

Succes iedereen +:)+

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:55

Nachocheese, kindervariant is van 2 tot 6 jaar (kruidvat). Volwassen vanaf 6 jaar.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:32

Ben gisteren naar de Kruidvat geweest en zag het inderdaad! Ik dacht echt dat er nog een sterkere variant vanaf 18 was, maar misschien was dat eerder zo :o?

Rechts mag ik nu nog de 1 ml variant, dus inderdaad de volwassenen.
En voor links, waar ik eerst mee wil stoppen wissel ik af tussen de 0,5 en de zoutoplossing met menthol..

Vanaf volgende week wil ik dan voor links alleen de zoutoplossing met menthol gaan gebruiken.

Het lukte mij helaas niet om cold turkey te stoppen, ook niet met 1 neusgat. Dus nu maar zo :D

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:59

ik gebruik sinds een lange tijd neusspray, omdat mijn neus konstant dicht was en ik echt niet adem kon halen. tot paniek aan toe..

ik heb nadat flesje bijna op was (dann spray je wel 10 keer Maar komt steeds niks of juist een heel klein beetje uit), ik heb mijn neus er zo aan laten wennen dat het spray iedere keer een beetje weiniger wordt.
dan heb ik Tabletten tegen verkoudheid genomen (dit dan tegelijk met dat heel beetje neusspray, dat lichaam aan kan wennen), omdat neusspray langzaam op was en dan sinds 2 dagen gebruik ik helemaal niets Meer en mijn neus blijft open :D

ik moet wel oppassen dat ik dan niet verkeerd lig, ik moet meestal met mijn hoofd naar links gedraaid zijn, morgens wordt ik met een snotneus wakker Maar ik heb een hele diepe slaap nu.
zonder wekker slaap ik Meer als 10 uur door.. ik wordt met neus dicht altijd na 3 of 4 uur wakker en kann niet verder slapen zonder deze spray..

nu 2 dagen slaap ik zo perfekt! ik heb lang niet Meer zulke nachten gehad :D

in 1 keer stoppen gaat meestal niet werken, probeer de tijd iedere keer te rekken en dan steeds minder.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:54

Ik ben onlangs gestopt na ongeveer 1,5 jaar neusspraygebruik. Vooral s nachts maar bij periodes ook overdag. Van mijn huisarts de al eerder genoemde Avamys neusspray gekregen, dit werkte vrijwel direct. Heb nog een week 1 neusgat gesprayed voor de nacht met Otrivin, nu sinds enkele dagen helemaal gestopt. Ben er erg blij mee! Ook nog even bloedgeprikt op evt allergieën omdat ik vaak moet niezen, uitslag krijg ik deze week.

Mijn advies dus; ga even langs je huisarts!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:54

Zodra ik stop met de Mometason neusspray krijg ik weer bloedneuzen. Dus gister maar weer een nieuwe spray gehaald via de H.A.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:15

Ik heb de 'gewone' zoutoplossing van de AH verslaving, ben sinds oudjaar flink ziek geweest met daarbij erg benauwd dus ben even gezwicht. Die neusspray is inmiddels op dus nu weer helemaal afkicken met water in de neusspray. Vorige keer was ik er toen met 2 dagen helemaal vanaf :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:53

xxwienekexx schreef:
Ik heb de 'gewone' zoutoplossing van de AH verslaving, ben sinds oudjaar flink ziek geweest met daarbij erg benauwd dus ben even gezwicht. Die neusspray is inmiddels op dus nu weer helemaal afkicken met water in de neusspray. Vorige keer was ik er toen met 2 dagen helemaal vanaf :D


Dat lijkt me niet echt ene verslaving :o

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:49

xApple schreef:
xxwienekexx schreef:
Ik heb de 'gewone' zoutoplossing van de AH verslaving, ben sinds oudjaar flink ziek geweest met daarbij erg benauwd dus ben even gezwicht. Die neusspray is inmiddels op dus nu weer helemaal afkicken met water in de neusspray. Vorige keer was ik er toen met 2 dagen helemaal vanaf :D


Dat lijkt me niet echt ene verslaving :o

Inderdaad...
Ik zou ook uitkijken met verdunnen met water. Zoutoplossing is juist veel minder irriterend voor je neus dan gewoon water.
Ik spoel mijn neus minimaal 2 keer per dag met zoutoplossing, maar daar moet echt een bepaald percentage zout in anders is het juist niet goed.


Ontopic: is er misschien een middenweg tussen de gewone en kindervariant otrivin? Ik ben van de otrivin duo wel naar de gewone gegaan (heb uitgevonden dat de Kruidvat versie met menthol ook werkt trouwens). Maar afbouwen naar de kinderversie lukt me niet. In die concentratie lijkt het gewoon totaal niet te werken.
Als ik in medisch rustiger vaarwater zit wil ik toch ook nog eens naar de ha. Mss heeft hij nog een ander middeltje, avemis en nog een paar andere middelen hebben mij niet geholpen. Deed niets. Ook antihistamine pilletjes niet.
Ik wil er graag van af, maar door overige medische klachten heb ik al last van extreme chronische vermoeidheid, dus als het me slaap gaat kosten gaat dat gewoon niet.
Verder twee keer achter elkaar ziek geweest, dus IPV minder meer keren per dag moeten spuiten.
Schiet niet op zo...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:32

xxwienekexx schreef:
Ik heb de 'gewone' zoutoplossing van de AH verslaving, ben sinds oudjaar flink ziek geweest met daarbij erg benauwd dus ben even gezwicht. Die neusspray is inmiddels op dus nu weer helemaal afkicken met water in de neusspray. Vorige keer was ik er toen met 2 dagen helemaal vanaf :D


Zoutoplossing heeft gelukkig geen verslavend effect en mag je dus altijd gebruiken. Daarom gebruiken ze die ook oa om mee af te kicken van xylometazoline.
Gewoon water in je neus spuiten is niet zo best voor je slijmvlies :o

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:20

Ik ben een aantal maanden 'verslaafd' geweest aan neusspray.. Maar denk nu de oplossing gevonden te hebben :D

Heb een tube aloë heat lotion gekocht, spul word heel erg warm en zet alles open. Voor het slapen borst en rug ingesmeerd en de rest aan mijn kussen afgeveegd. Ben niet een keer wakker geworden, terwijl ik normaal als ik geen neuspray gebruik 3 tot 4 keer wakker word *D *D

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:41

Ik ben al ruim 35 jaar verslaafd aan de neusspray. Weet niet waar men zich zo druk om maakt eerlijk gezegd. Na 35 jaar dagelijks gebruik 0 bijwerkingen. Ja het is verslavend maar wat is het probleem van de verslaving. Geen sociale en geen medische ellende.

Belachelijk als ze het onder doktersrecept zouden gaan doen. Moet iedereen voor een simpele verkoudheid naar de huisarts om te kunnen slapen...hoe maken we de zorg onbetaalbaar met onzinnige dingen zeg...houd eens op wat een kul.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:52

Geen medische ellende? de neusspray maakt je neus slijmvliezen kapot hoor.
Daar kwamen ze dan wel vrij laat achter, de mijne zijn al helemaal kapot.En ellende ervan? valt mee, wel vaak een bloedneus.Maar neusspray is echt geen onschuldig spul hoor.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:26

verootjoo schreef:
xxwienekexx schreef:
Ik heb de 'gewone' zoutoplossing van de AH verslaving, ben sinds oudjaar flink ziek geweest met daarbij erg benauwd dus ben even gezwicht. Die neusspray is inmiddels op dus nu weer helemaal afkicken met water in de neusspray. Vorige keer was ik er toen met 2 dagen helemaal vanaf :D


Zoutoplossing heeft gelukkig geen verslavend effect en mag je dus altijd gebruiken. Daarom gebruiken ze die ook oa om mee af te kicken van xylometazoline.
Gewoon water in je neus spuiten is niet zo best voor je slijmvlies :o


Op geen verslaving terugkomend, als ik het niet gebruik wordt ik dusdanig benauwd in zowel keel als neus dat t lijkt alsof ik geen lucht krijg. Wat dan weer wel met de symptomen van een verslaving te maken zou kunnen hebben, want je kan puntje bij paaltje niet zonder een hoop wilskracht zonder dat flesje met neusspray :Y)

Maar goed alleen maar prima als het geen verslaving is hoor. Daar ben ik dan eigenlijk wel weer gerustgesteld op haha :+

Ik zou niet weten wat anders te gebruiken, neusspray verdunnen met water lijkt me alleen maar slechter, daar zit uiteindelijk ook vocht in met oplossing wat je in je neus spuit en niks gebruiken neigt naar 'voor mijn idee' verstikkings verschijnselen overdag maar ook midden in de nacht als je eindelijk lekker slaapt :Y)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:34

@xxwienekexx jij hebt wel degelijk een verslaving, je kan n.l niet zonder dat zoutoplossing.
Een verslaving hoeft niet altijd van alleen maar ongezonde en slechte dingen te zijn.Er bestaat ook nog zoiets als Koop verslaving,is niks slechts aan voor de gezondheid.
Verslaving is iets doen waarmee je niet zonder kan, ongeacht of het gezond of ongezond is.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:36

Voor alle 'verslaafden' die nog niet zijn gestopt:

Een tijd geleden iemand tegen gekomen die opgenomen was ivm hartklachten. Wat bleek de oorzaak te zijn? Neussprayverslaving. Was gelukkig makkelijk op te lossen met cold-turkey stoppen.
De gevolgen van langdurig gebruik moet je dus zeker niet onderschatten.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.

Iig veel succes aan iedereen die besloten heeft te stoppen!

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:44

Ik denk dat jij gewoon nog verkouden bent als je voorheen geen last had (dus geen chronische allergieën). Dat kan best even duren. Als het echt over is kan je zonder zoutoplossing, aangezien dat dus inderdaad geen verslavende stof is. Misschien enkel gewenning aan de handeling?
Bij mijn allergieën wordt juist 2 x daags spoelen met zoutoplossing geadviseerd. En dat is geen pufje, maar een hoeveelheid van een glas lauw water met zout, maar dan uit een speciaal gietertje. Naast dat je de boel daarmee weer even vrij maakt spoelt het ook de allergenen die zich gedurende de dag of nacht hebben genesteld er uit. Ik kan er ook niet zonder omdat ik dan meer last heb, maar dat betekend niet dat ik verslaafd ben. Dan zou iedereen aan de medicijnen die hij of zij nodig heeft voor ziektes verslaafd zijn. Je zegt toch ook niet dat een diabeticus verslaafd is aan insulinespuiten, ook al kan hij niet zonder.
Het gaat om stoffen die hun eigen afhankelijkheid bewerkstelligen. Zoals dus otrivin. Die stof zorgt er bij langdurig gebruik voor dat je niet zonder kan zonder dat daar eigenlijk noodzakelijkheid voor zou zijn als je dat middel nooit zou zijn gaan gebruiken. Dat is niet zo met een beetje zout water.

Helaas kan ik daarnaast dus ook geen dag of nacht zonder otrivin. Mijn neusslijmvlies is ongetwijfeld niet meer je van het na 18 jaar neusspray gebruik. Maar als dat alles is vind ik het allemaal alles meevallen. Ik heb eigenlijk nooit bloedneuzen etc. Toch wil ik er van af omdat het nooit echt goed kan zijn en ik het gewoon vervelend om er zo afhankelijk van te zijn.
Toen ik na operatie langere tijd in het ziekenhuis lag, waarvan eerste dag op de ic (waar ik zo slecht was dat ik het niet zelf kon aangeven of pakken), mocht ik (ondanks vooraf aangeven) uiteindelijk niet mijn eigen middel gebruiken zo vaak als ik dat wilde en heb ik meerdere hyperventilatie aanvallen gehad omdat ik totaal in paniek raakte van de benauwdheid. Zulk soort situaties zou ik niet hebben als ik deze verslaving niet had.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:49

superlotje schreef:
.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.


Mij verbaast het niet. Als je, zoals ik, jarenlang heel slecht slaapt omdat je gewoon lucht te kort komt als je door je neus ademt, en altijd wakker word met een hele droge mond, ben je maar wat blij met een neusspray die zorgt dat je gewoon kunt ademen.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:07

superlotje schreef:
Voor alle 'verslaafden' die nog niet zijn gestopt:

Een tijd geleden iemand tegen gekomen die opgenomen was ivm hartklachten. Wat bleek de oorzaak te zijn? Neussprayverslaving. Was gelukkig makkelijk op te lossen met cold-turkey stoppen.
De gevolgen van langdurig gebruik moet je dus zeker niet onderschatten.

Sowieso verbaast het me dat zoveel mensen niet van de neusspray af kunnen blijven. Als je met een medicijn begint lees je toch de bijsluiter? Max 3x pd en max 7 dgn lijkt mij geen hogere wiskunde.

Iig veel succes aan iedereen die besloten heeft te stoppen!


Op wat voor manier kan een neusspray hartklachten veroorzaken en op welke manier zijn ze er in hemelsnaam achter gekomen dat dat de oorzaak was. En waarom, als dat zo vaststaat, is daar niets over bekend en staat dat niet in de bijsluiter.
Daarnaast vind ik je behoorlijk naïef en neerbuigend. Hogere wiskunde. Euhm nee, natuurlijk niet.
Maar als je op zeer jonge leeftijd al ernstige slaapproblemen hebt van de benauwdheid waar geen dokter iets mee kan. Nachtenlang zittend hebt geslapen omdat je dan nog iets van lucht krijgt en je van pure uitputting wat moet, in bad hebt geslapen omdat je dan rechtop kan blijven zitten met een steuntje in je rug, snachts uit het raam hebt gehangen om wat frisse lucht te proberen te krijgen, en dat alles voor je 12de (toen begon ik met nasivin) ben je echt allang mega opgelucht dat je een oplossing vind. Ook al weet je dondersgoed dat je eigenlijk niet langer dan aangegeven mag gebruiken.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:14

Ik heb inmiddels van de KNO arts ampullen gekregen om te gebruiken. Was ik van de neusspray af moet ik dit gaan gebruiken _O-