Neusspray verslaving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:13

Wow, ik had totaal geen idee dat zoiets 'simpel' als neusspray echt een verslaving kon opwekken. Ik zit met bijna open mond te lezen. Eigenlijk zouden ze dan toch wat meer controle daarop moeten doen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:16

Jennyj01 schreef:
Zit dit echt vol verbazing te lezen. Waarom? Neusspray is super goor. Zelf voor veel dingen allergisch en de bij behorende snot. Maar neusspray daar doe ik niet aan. Mijn vriendin is altijd druk met haar spray. Ik begrijp er oprecht niks van. Waarom?


Tja het is een verslaving, waarom gebruiken mensen drugs en alcohol..

The-Cat: Klopt, vooral de 'zwaardere' neussprays als Otrivin zouden ze niet zomaar mogen verkopen. Het is erg duur ook :+ Ik was bijna hetzelfde kwijt aan geld als een roker.

Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:16

Ghostattack schreef:
Jennyj01 schreef:
Zit dit echt vol verbazing te lezen. Waarom? Neusspray is super goor. Zelf voor veel dingen allergisch en de bij behorende snot. Maar neusspray daar doe ik niet aan. Mijn vriendin is altijd druk met haar spray. Ik begrijp er oprecht niks van. Waarom?


Was het maar snot -O- Bij mij trekt alles vacuüm waardoor ik niet meer kan ademen, ik schrik dan meerdere keren per nacht wakker omdat het voelt alsof je stikt (als je überhaupt al in slaap kan komen). Alles wordt gewoon helemaal dichtgedrukt.


Precies dit, je krijgt het gewoon verschrikkelijk benauwd. Alles zit dicht....

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:16

ja hier nog één. Ik ben vooral een nachtgebruiker. Ik ben voor van alles en nog wat allergisch en met zo'n dichte neus kan ik niet slapen.
Ben er mee bij de dokter geweest en kreeg nasonex mee... Hielp voor geen meter. Langer volhouden werd gezegd. Nou in plaats van korsten had ik te maken met bloederige korsten.

Ik probeer het gebruik te beperken door te spoelen met een neushoorntje met zout water. Wil ook nog wel een helpen en dan hoef ik niet naar de otrivin te grijpen. Want geef toe het is gewoon rotzooi.....

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:17

The_Cat schreef:
Wow, ik had totaal geen idee dat zoiets 'simpel' als neusspray echt een verslaving kon opwekken. Ik zit met bijna open mond te lezen. Eigenlijk zouden ze dan toch wat meer controle daarop moeten doen.


Opzich is meer controle leuk, maar doen ze dan ook wat aan de klachten?

Het lastige is dat er weinig medisch onderzoek gedaan is naar wat helpt als je constant een verstopte neus hebt. Er zijn wel neus operaties mogelijk, maar ze lossen het probleem vaak niet op.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:33

Aan de mensen die zich afvragen waarom je blijft gebruiken; je lichaam wordt afhankelijk van de verslavende stof. Je gebruikt het echt niet omdat het ‘lekker’ is of omdat je wat verkouden bent.

Je slijmvliezen zijn zo aangetast dat alles zo enorm opzwelt dat je amper kunt ademen en enorme hoofdpijn krijgt. Daardoor pak je het toch weer want het helpt wel degelijk tegen die zwelling en hoofdpijn.

Utixo

Berichten: 6566
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:38

Check. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het de laatste dagen zo druk heb gehad, dat ik me opeens bedacht dat ik het enkel voor het slapen gaan nog maar gebruik. Maar helemaal zonder? Nee. Dat lukt niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:43

Jennyj01 schreef:
Zit dit echt vol verbazing te lezen. Waarom? Neusspray is super goor. Zelf voor veel dingen allergisch en de bij behorende snot. Maar neusspray daar doe ik niet aan. Mijn vriendin is altijd druk met haar spray. Ik begrijp er oprecht niks van. Waarom?


Het is geen verslaving omdat het zo lekker is, maar omdat je lichaam bij 'langdurig' gebruik (wat al optreed na 7dagen gebruik!!) niet meer zonder kan. Het slijmvlies blijft dan steeds verdikt, dus je neus verstopt, dus je gaat meer gebruiken, en je blijft zo in een cirkel.

Ik denk dat het komt omdat het gewoon niet bekend genoeg is. En omdat je zulke dingen ook gewoon bij kruidvat kan kopen, waar ze niet standaard het advies erbij geven om het max 1 week te gebruiken en als je klachten dan niet over zijn naar de HA te gaan. Dat advies hoort er namelijk bij, maar vrijwel niemand leest de bijsluiter van medicijnen die gewoon bij kruidvat etc te koop zijn. :)

Ik denk dat je neusspray met xylometazoline (want neusspray met enkel een zoutoplossing geeft dit effect niet) alleen bij de apotheek zou moeten verkopen of zelfs alleen op recept.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:45

Ja dat denk ik ook. Alleen op recept verkrijgbaar maken want het is zó makkelijk om aan te komen. Ik heb wel eens 4 flesjes tegelijk gekocht.

Moest na een jaar of 10 wel steeds lachen om de vraag: “Bent u bekend met het gebruik?” :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:51

Ik gebruik al jaren maar 1 soort spray, en die moet ik krijgen op voorschrift. Dus gelukkig al maar dat iemand dat dus controleert voor me. Van bepaalde soorten krijg ik zelfs nog meer irritatie dus misschien al maar goed dat ik daar gevoelig aan ben.

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:59

Hier nog 1.

Echter niet verslaafd.
Wel flinie verkoudheid, holte onstekingen al 1.5 week.

Ik gebruik de neusspray van de apotheek met metazoline ofzo.
Gebruik het nu 1 week en ben aan het afbouwen.

Mega hoofdpijn, holtes verstopt.
Maar alles begint lekker los te komen.


Veel spoelen met zout water helpt echt!
Inhaleren door je neus, via je mond er weer uit. Doe dit vooral onder de douche, dan kan je alles lekker laten lopen.
Gifgeel slijm kwam er uit mn holtes vandaag. Komt goed los dus!


Stomen, ZONDER toevoeging(eucalyptus ofzo) werkt ook goed, laat maar lopen die rotzooi!

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:13

Interessant topic, de enige keer dat ik ooit neusspray heb gekocht werd mij wel duidelijk verteld het niet langer te gebruiken dan een week ivm verslavende effecten, maar dat het door zoveel mensen zo vaak gebruikt werd, had ik echt geen idee van.

Ik ben wel benieuwd of jullie je ook schamen voor de verslaving en of jullie bijvoorbeeld een tactiek hebben voor het kopen van de flesjes. Kan me voorstellen dat er gekke blikken komen als je elke week meerdere flesjes afrekent bij dezelfde drogist.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:16

Ik deed gelukkig wel langer met zo'n flesje omdat ik het alleen gebruikte voor het slapen gaan. Kocht maximaal 2 flesjes per keer zodat ik er 1 in mijn tas had voor nood en een bij mijn bed haha.

Voor de nog verslaafden, als je stopt moet je even door de hel heen maar het wordt snel beter vond ik! Na 2 dagen merkte ik al verschil!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 30-11-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:17

Ik heb van de week 2 flesjes neusspray gekocht bij de Etos op Utrecht Centraal. Niemand die vreemd opkijkt. Als ik morgen weer 2 flesjes zou kopen, zou de cassière me toch niet herkennen, die ziet zoveel mensen per dag. Schaam me er ook niet voor, maar ik zie wel in dat ik moet stoppen nu.

Heb sinds mijn eerste reactie in dit topic niet meer gesprayed. Ik ga echt door een hel nu. Neus zit volledig dicht, ben er benauwd van. Vanavond dus maar wel even sprayen voor het slapen, maar daar probeer ik het bij te houden.

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:24

Westhof, niet sprayen!

Ga even spoelen met zout zoals ik hierboven heb beschreven.

Als je blijft sprayen blijven die slijmvliezen zich veranderen.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:27

Jolliegirl schreef:
Westhof, niet sprayen!

Ga even spoelen met zout zoals ik hierboven heb beschreven.

Als je blijft sprayen blijven die slijmvliezen zich veranderen.

Gewoon keukenzout in een bakje water, is dat goed?

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:32

Warm water, ik doe het tijdens het douchen.

Kopje water, portie zout, roeren.
Neus bij mn hand en t water in mn hand laten lopen en opsnuiven.

Eerste x ga je over je nek haast.. Maar als je eenmaal weet hoe het moet helpt het echt om je holtes te openen en je neus te openen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:32

Knap dat mensen van deze verslaving af hebben weten te komen.

Ik was al eerder op de hoogte van de mogelijkheid van verslaving. Dat is de reden dat ik er ondanks luchtwegproblemen en allergieën niet aan wil beginnen. Ik houd me er verre van.

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:33

Ik merk precies wanneer ik weer moet stoppen.
Vaak is dat na 1 week. Dan merk ik dat enkel spoelen met zout voldoende is.

Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe dit verslavend kan zijn.
Nja kan t me wel voorstellen, maar niet bij mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:38

Jolliegirl schreef:
Kopje water, portie zout, roeren.
Neus bij mn hand en t water in mn hand laten lopen en opsnuiven.


Het kan ook makkelijker. ;)
Gewoon een bekertje vullen met zout en warm water, daar een (liefst wat breder) rietje in duwen, de bovenkant dichtgedrukt houden met een vinger zodat het water er niet meer uit kan en dan met je hoofd achterover in je neusgat leeg laten lopen (door de vinger weer van de bovenkant af te halen) en opsnuiven.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:40

Je-zus. Ik ging het proberen. Eerste keer klein snufje zout, ik merkte niks. Dus ik deed er enthousiast veel meer zout in en giet het zo in mijn neusgat. Kreeg me toch een aanval joh, ik had het niet meer. Snot kwam wel lekker los, kan wel weer ademen nu. Mijn keel reageert alleen niet heel fijn op dat zout. Je moet er wat voor overhebben :+

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:42

Chouchou schreef:
Interessant topic, de enige keer dat ik ooit neusspray heb gekocht werd mij wel duidelijk verteld het niet langer te gebruiken dan een week ivm verslavende effecten, maar dat het door zoveel mensen zo vaak gebruikt werd, had ik echt geen idee van.

Ik ben wel benieuwd of jullie je ook schamen voor de verslaving en of jullie bijvoorbeeld een tactiek hebben voor het kopen van de flesjes. Kan me voorstellen dat er gekke blikken komen als je elke week meerdere flesjes afrekent bij dezelfde drogist.


De plaatselijke drogist kent mijn vader al door de neusdruppels ik kwam er van zelf achteraan :+ bij de kassa hoefde ik niks te zeggen, ze pakte het van zelf al.

Het druppelen zelf deed ik eigenlijk altijd in het toilet niet openbaar.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:44

Hier ook een ex-verslaafde. Maar alleen voor 's nachts. Ik gebruikte wel zwaardere neusspray, die alleen in de USA te koop was en kocht dan direct een aantal flesjes.
Tot ik in de USA zelf uit 1 neusgat flinke bloedneuzen kreeg, daar ben ik wel zo van geschrokken dat ik eerst afgekickt ben van dat ene neusgat en later de andere ook. Kostte me wel wat slapeloze nachten maar voor het goede doel.
Ik heb nog steeds wel dat mijn neus snel verstopt zit, maar neem echt alleen nog maar als het niet op te lossen is door op één zij te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:44

Westhof schreef:
Je-zus. Ik ging het proberen. Eerste keer klein snufje zout, ik merkte niks. Dus ik deed er enthousiast veel meer zout in en giet het zo in mijn neusgat. Kreeg me toch een aanval joh, ik had het niet meer. Snot kwam wel lekker los, kan wel weer ademen nu. Mijn keel reageert alleen niet heel fijn op dat zout. Je moet er wat voor overhebben :+


Je moet je water net zo zout maken als je tranen zijn, dat is de natuurlijke zoutgraad. Misschien dat dat helpt om de juiste balans te vinden?

Jotach
Berichten: 60
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:47

Is neusspray dan zo slecht? Ik gebruik het elke dag tegen mijn (paarden) allergie? Van enkele pilletjes word ik immers zeer moe, en zonder iets zijn ze bang voor nog een longontsteking... Toch beter stoppen dan? Op zich heb ik geen verslaafd gevoel ;)