Botbreuk verder geen hulp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:23

En TS, heb je al uitslag van de foto's?

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:38

Keuzen duurt vaak langer dan breken. Dus kan best dat je er nog flijnk lastg van hebt.

Meid je hebt nog maar 5 weken last. Ik weet dat dat lang lijkt maar zou graag met je ruilen. Heb na een val van mijn paard mijn enkelbanden verrekt/in/afgescheurd. Hier loop ik nou bijna 7 maand mee en heb er nog pijn aan.

Als er echt iets te zien was geweest had je dat waarschijnlijk al wel gehoord. Sterkte met je voet en gewoon rustig aan doen.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:39

Ik heb voor 8 jaar terug 2 wervels gebroken en alle ribben . Helaas kon ik op 1 been bijna niet lopen . Men zei "spieren zijn gekneusd . Ok dat kan . Na 4 maanden strompelen en nog steeds veel pijn te hebben gehad , een andere arts laten kijken . Wat bleek ? Mijn schaambeen was op 2 plaatsen gebroken. Is ook geen behandeling voor .
Voor TS nu beterschap

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:16

genja schreef:
germie schreef:
Je kunt tegenwoordig vragen om een Exogen, dat is een botstimulatieapparaat en daarmee geneest een breuk AANTOONBAAR zeker 20% sneller. Maar ja, in Nederland is alles te duur. Dus je moet een grote mond hebben wil je zoiets te leen krijgen.
Maar in Nederland werkt men met gemiddelden en gaat dan aan de extreem veilige kant zitten. Als jij weet dat je sneller geneest, dan gaan ze daar toch niet in mee. Dan moet je zelf gewoon gips verwijderen en dergelijke. Of gewoon weigeren. Een arts kan nog steeds niet over de mondige patient.



Pff kan je niet gewoon weg blijven uit alle medische topics?
Gun niet een nare heftige ziekte maar Soms zou ik mensen wel eens een heftige ziekte wensen voor maandje waar ze veel medische hulp nodig hebben kijken of je nog zo negatief bent over de Nederlandse zorg die over het algemeen best goed is....


Nou, idd. Iemand wil een schouderklopje omdat ze als 13 jarige mensen uitschelt die jaren geleerd hebben.. Toe maar. :(:)

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 03:52

Wat kan helpen,is schoenen met een stevige zool aan te trekken. Dan stabiliseer je de voet ook.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:44

Hoe is het met je Ann99? Viel de uitslag mee of tegen?

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:58

Best wel herkenbaar ts! Ik heb jaren terug mijn enkel stuk gehad. Zelfde dag nog foto laten maken. Kwam neer op "niks aan de hand, niet zo aanstellen en weer op gaan lopen." Maar ik had zo enorm veel pijn, laten verbinden door een kennis en krukken geleend. Week of 2 later weer foto's laten maken omdat lopen nog niet ging door de pijn. Toch wel gebroken en een spalk om. 3 dagen later terugkomen en werd het ingetapet en moest weer gaan lopen. Week later op controle bij een andere arts, kwam er aan lopen en kreeg als reactie "wat? Loop jij!?"

En veel pijn aan mijn knie gehad, laten onderzoeken en foto's laten maken. Was volgens de arts wat overbelast, dus rustig aan doen en oefenen om hem verder te kunnen buigen. Na jaren pijn, second opinion in een ander ziekenhuis. Kwam uit dat ik al jaren met een gescheurde meniscus rondliep.

2 keer in hetzelfde ziekenhuis is het noorden van het land.

Heb jij ondertussen al meer duidelijkheid ts?

Anoniem

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:08

TS, ik snap dat je van mening bent dat er niet goed genoeg naar gekeken is, maar hoe kun je stellen dat er een botbreuk is waar niet naar gekeken wordt, als er geen botbreuk op de eerste foto's te zien was?
Als er geen breuk te zien is ja dan zetten ze er geen spoed achter na 5 weken. Vooral niet als je het zelf ook 5 weken laat wachten.

Overigens zijn 2 werkdagen wachttijd voor de resultaten heel normaal.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:08

Heel herkenbaar, maar zou toch de foto's en het advies afwachten!

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:55

Je kan de fysio ook vragen om een echo te maken, als je enkelband(en) beschadigd zijn kan je dat zien op een echo en zal je herstel dus langer duren, wat een verklaring kan zijn van je klachten.
Veel sterkte.

Molfre

Berichten: 2632
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:36

Ik heb mijn linker enkel inmiddels zo vaak beschadigd (nooit gebroken) dat ik nu voor een enkelbandreconstructie op de wachtlijst sta.

Ik kan je beloven: een flinke kneuzing of een scheur in je enkelbanden, dat kan wel 3-4 maanden duren, voor je weer helemaal de oude bent. Ik heb regelmatig langer dan 2 maanden op krukken gelopen.

Relax, haal adem en wacht af. Probeer zoveel mogelijk je voet te ontlasten en draag eventueel een brace om je te assisteren. Hansaplast heeft tegenwoordig vrij goeie braces die je gewoon bij de Kruidvat ofzo kan halen voor 10-25 euro.

Heel veel sterkte ermee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:07

Ann99 schreef:
gekvanfleur schreef:
Really? :')

Je weet nog niets eens wat er is en opent een klaagtopic?
Wacht de uitslag af en ontspan.


Nee oke ik weet nog niet wat er aan de hand is maar er wordt geen spoed meer achter gezet en dat vind ik triest

Dan is het vermoedelijk ook geen spoed. Tegenwoordig vindt men dingen al snel spoed. :(:) je gaat niet dood, wacht nu maar gewoon de uitslag af en dan word je vast verder geholpen. Je bent er zelf ook nu pas mee verder gegaan.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:01

superlotje schreef:
Ik bedoel wat ik schrijf: vitamine c. Stimuleert botaanmaak en kan posttraumatische dystrofie voorkomen.
Werd patiënten aangeraden op de SEH waar ik heb gewerkt.

Ik denk dat je een klein beetje in de war bent...

Vitamine C schijnt mogelijk CRPS te voorkomen, echter is dit één onderzoek geweest. En toch wordt het aangeraden. Maar dan alleen bij polsfracturen :)

https://www.vumc.nl/onderzoek/nieuws/1541400/

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:02

Kleine vertaling: Tanya heeft het over complex regionaal pijnsyndroom.

Het onderzoek ging over polsfracturen.

(...en mijn verstand weigert te geloven dat als vitamine C dit kan, vitamine C het alleen in de pols doet.)
De logica dat alleen dit is aangetoond begrijp ik wel, de beperking om het dus niet bij andere breuken te adviseren begrijp ik minder goed "vanuit de zorg". (Als wetenschapper wil je natuurlijk een braaf opgezet experiment.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-11-17 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:06

Janneke2 schreef:
Kleine vertaling: Tanya heeft het over complex regionaal pijnsyndroom.


is hetzelfde als posttraumatische dystrofie volgens het artikel

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:09

Ja klopt.
Maar de botaanmaak staat hier buiten - en de gemiddelde bokker kijkt niet dagelijks tegen de letters crps aan, denk ik zo. ;)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:13

Janneke2 schreef:
Ja klopt.
Maar de botaanmaak staat hier buiten - en de gemiddelde bokker kijkt niet dagelijks tegen de letters crps aan, denk ik zo. ;)


blond met impact.... ik dacht dat je bedoelde dat ze langs elkaar heen aan het praten waren :P

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:52

Er worden hier de meest vreemde adviezen gegeven zonder dat daar commentaar op komt, zoals gips weigeren als dat aangeraden wordt bij een breuk en het advies voor weken rust al na een paar dagen aan de wilgen hangen.
Maar iedereen valt wel over mijn onschuldige vitamine c..

Om jullie zorgen over mijn mogelijk verwarde status weg te nemen ;) heb ik er een ommetje Pubmed aan gewaagd en een 12 pagina's tellend artikel uit 2015 doorgenomen wat qua relevantie het meeste in de buurt komt. Daarin wordt de invloed van vitamine C op botgezondheid beschreven, onder andere gebaseerd op onderzoek bij verschillende knaagdieren. Ze geven aan dat er meer onderzoek gedaan zou moeten worden op verschillende gebieden, waaronder naar het effect van vit C bij heupfracturen.
Er zijn aanwijzingen dat een gebrek aan vit C kan leiden tot osteoporose en een hoger risico op fracturen,waardoor ik nu met mijn familiegeschiedenis overweeg om ook maar een potje aan te schaffen.
Als je meer wilt lezen, dit is het artikel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26358868

Ik kon helaas geen publicaties vinden over botgenezing bij mensen onder de 50 TS, al hoop ik nog steeds voor je dat er niets gebroken is/was.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Botbreuk verder geen hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:16

Dank je wel..!
Interessant artikel, ik wist van de inwerking van vitamine C op collageen - dit was nieuwe informatie. +:)+

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:42

Er is heel veel onderzoek gedaan naar werking vit C om CRPS te voorkomen, of erger te voorkomen, maar vooral in Amerika, aanbevolen dosis is 1000MG bij symptomen, anders zou 500MG ook genoeg kunnen zijn, maar ach het te veel plas je toch uit.
Ben wel benieuwd naar de uitslag TS