Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:00

;) ... het was 1985 en geen beste huisarts.
Maar codeine gold destijds als een versterking van paracetamol.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:08

Ts, ik lees je verhaal met afgrijzen. Mijn zwager, een gezonde en zeer sportieve kerel(marathons/triatlons) en fulltime werkend, werd vijftien jaar geleden aangetikt met tien km per uur terwijl hij stond te wachten voor een verkeerslicht. Gevolg, vijf jaar lang in de lappenmand, alles gedaan wat moest(werkte zelf als arts in ziekenhuis) en na de reguliere gezondheidszorg ook alle alternatieve therapieën gedaan. Na VIJF jaar kon hij zeggen dat hij weer helemaal klachtenvrij was. Zo hard kan een whiplash dus aankomen. Laat alles uit je handen vallen, mocht het nog niet te laat zijn, zorg voor een letselschadeadvocaat en ga zaken bijhouden. Studievertraging, niet kunnen studeren en werken, je paard waar je nu niets mee kunt dus een ander voor moet inhuren misschien. En laat je ouders dit alstublieft lezen en tot hun doordringen dat het zeer ernstig is, de situatie war jij nu inzit.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:15

Janneke2 schreef:
;) ... het was 1985 en geen beste huisarts.
Maar codeine gold destijds als een versterking van paracetamol.


Toen ook nog zeer gebruikelijk is pas de laatste paar jaar dat het ter discussie staat. Eerst werd het ook vaak als vervanger van paracetamol voorgeschreven omdat de combi wel vergoed werd maar nu wordt die omdat er twijfels is over de werking ook niet meer vergoed.
(Sommige artsen schrijven dan weer los codrine voor wat wel weer vergoed wordt)

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:29

Doen wat je kunt. Niet alleen maar rusten. Ik heb ook ooit als kind een hersenschudding gehad en na 2 dagen was ik genezen en ging ik weer kopstand enzo doen. NIETS aan overgehouden. Je moet natuurlijk luisteren naar je lichaam ,maar alleen maar rust werkt ook niet. denk je nu kan ik paardrijdne, probeer het dan. Lukt het niet neem rust. Maar ga niet denken ik moet er nog 3 maanden mee wachten. Ik zou het wel 'optrainen'. Zoek je grenzen op en ken je rust. Dat is de beste manier. En van een whiplash kun je genezen, ik ken er die het op de manier van kijk wat je kunt en ken je grenzen opgepakt hebben en na een paar jaar weer 100% zijn. Ik zou wel een schadevergoeding willen voor elke dag dat je nu niet leeft. En ook nooit meer in kunt halen.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:32

@germie, een lichte hersenschudding als kind is NIET te vergelijken met wat ts nu heeft.
Met een combinatie hersenschudding/whiplash MOET je wel degelijk rust nemen, zeker de eerste weken. De gevolgen op lange termijn kunnen heel ernstig zijn, zie het verhaal van de zwager van @bigone.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:34

germie schreef:
Doen wat je kunt. Niet alleen maar rusten. Ik heb ook ooit als kind een hersenschudding gehad en na 2 dagen was ik genezen en ging ik weer kopstand enzo doen. NIETS aan overgehouden. Je moet natuurlijk luisteren naar je lichaam ,maar alleen maar rust werkt ook niet. denk je nu kan ik paardrijdne, probeer het dan. Lukt het niet neem rust. Maar ga niet denken ik moet er nog 3 maanden mee wachten. Ik zou het wel 'optrainen'. Zoek je grenzen op en ken je rust. Dat is de beste manier. En van een whiplash kun je genezen, ik ken er die het op de manier van kijk wat je kunt en ken je grenzen opgepakt hebben en na een paar jaar weer 100% zijn. Ik zou wel een schadevergoeding willen voor elke dag dat je nu niet leeft. En ook nooit meer in kunt halen.


Dit is toch niet te vergelijken met wat ts heeft. Ts heeft rust nodig moedig haar nou niet aan om dingen te gaan doen. Types als ts moet je juist remmen en niet aanmoedigen. Ze doet al te veel wat al gevolgen heeft als je al haar berichten leest.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:35

Lau schreef:
germie schreef:
Doen wat je kunt. Niet alleen maar rusten. Ik heb ook ooit als kind een hersenschudding gehad en na 2 dagen was ik genezen en ging ik weer kopstand enzo doen. NIETS aan overgehouden. Je moet natuurlijk luisteren naar je lichaam ,maar alleen maar rust werkt ook niet. denk je nu kan ik paardrijdne, probeer het dan. Lukt het niet neem rust. Maar ga niet denken ik moet er nog 3 maanden mee wachten. Ik zou het wel 'optrainen'. Zoek je grenzen op en ken je rust. Dat is de beste manier. En van een whiplash kun je genezen, ik ken er die het op de manier van kijk wat je kunt en ken je grenzen opgepakt hebben en na een paar jaar weer 100% zijn. Ik zou wel een schadevergoeding willen voor elke dag dat je nu niet leeft. En ook nooit meer in kunt halen.


Dit is toch niet te vergelijken met wat ts heeft. Ts heeft rust nodig moedig haar nou niet aan om dingen te gaan doen. Types als ts moet je juist remmen en niet aanmoedigen. Ze doet al te veel wat al gevolgen heeft als je al haar berichten leest.


Dat dus en deze ezel heft zich al aan die steen gestoten, laat TS dat nou niet doen!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:37

Niet iedereen heeft die extreme niets doen rust nodig heb ik om mij heen gezien. Gelukkig zelf geen ervaring mee, maar ik zou het dus wel optrainen. Dan duurt het misshcien 2 weken langer, maar dan heb je wel meer leven terug. Die week Frankrijk was juist erg goed.
Zo zie je hoe verschillend visies zijn, maar gelukkig mag dat. Ik heb juist ervaring dat rust bij mij averechts werkt en bij een paar anderen om mij heen ook. Ik heb te veel rust genomen als 13 jarige met een enkelbreuk. Heb daar nog steeds spijt van. Dat gaat echt niet meer gebeuren. Mag andere situatie zijn en ik hoop nooit een whiplash te hebben, maar ik weet wel dat niet iedereen baat heeft bij alleen rust. Ik zeg netjes, doe wat je denkt te kunnen en luister naar je lichaam. Dus dat betekent al rust. Goed lezen. Maar geheel op bed liggen en niets doen is natuurlijk van de zotte en absurd.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:41

germie schreef:
Niet iedereen heeft die rust nodig heb ik om mij heen gezien. Gelukkig zelf geen ervaring mee, maar ik zou het dus wel optrainen. Dan duurt het misshcien 2 weken langer, maar dan heb je wel meer leven terug. Die week Frankrijk was juist erg goed.
Zo zie je hoe verschillend visies zijn, maar gelukkig mag dat. Ik heb juist ervaring dat rust bij mij averechts werkt en bij een paar anderen om mij heen ook. Ik heb te veel rust genomen als 13 jarige met een enkelbreuk. Heb daar nog steeds spijt van. Dat gaat echt niet meer gebeuren. Mag andere situatie zijn en ik hoop nooit een whiplash te hebben, maar ik weet wel dat niet iedereen baat heeft bij rust.


Daar zeg je het al bij JOU! Ts haar lichaam schreeuwt om rust. En volgens je eigen woorden moet ze naar haar lichaam luisteren. En dat zegt rust :wave:

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:43

Maar wel dingen doen als je denkt het te kunnen doen. Niet alleen maar op bed gaan liggen, zo lees ik sommige dingen hier en dan gaan mijn haren overeind staan. Maar gewoon doen wat je kunt en luister naar je lichaam. Dus dan zijn we het daar over eens. En klopt mijn advies dus :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:50

Ik geloof dat niemand hier TS adviseert om drie weken op bed te gaan liggen..... Maar luisteren naar haar lijf is er niet bij, want ze slikt pijnstillers. En dan doet te veel rusten echt minder kwaad dan te weinig rusten. Want ja, je kan je slecht gaan voelen van te veel rusten. Maar dat richt geen blijvende schade aan, alles wat je daarmee veroorzaakt is weg te trainen. Te weinig rusten richt wel degelijk schade aan die niet weg te trainen is en daarmee blijvend kan zijn. Ik vind jouw advies dus uitermate eng, zeker gezien de ernst van de situatie. Zeker nadat een neuroloog aangegeven heeft dat ze naar de spoed moet komen.

Soms moet je een advies gewoon niet geven, ook al heeft het voor jou gewerkt.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:52

@ Germie: An sich klopt je advies, maar TS luistert dus niet naar haar lichaam, anders had ze al lang en breed rust genomen. En als je zo gewend bent maar door te lopen en te onderdrukken, is het lastig om dat ineens om te zetten. Denk dus in geval van TS dat eerst een tijdje echt rust nemen beter is dan 'kijk waar je grenzen liggen'!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:56

Lalidan schreef:
Ik geloof dat niemand hier TS adviseert om drie weken op bed te gaan liggen..... Maar luisteren naar haar lijf is er niet bij, want ze slikt pijnstillers. En dan doet te veel rusten echt minder kwaad dan te weinig rusten. Want ja, je kan je slecht gaan voelen van te veel rusten. Maar dat richt geen blijvende schade aan, alles wat je daarmee veroorzaakt is weg te trainen. Te weinig rusten richt wel degelijk schade aan die niet weg te trainen is en daarmee blijvend kan zijn. Ik vind jouw advies dus uitermate eng, zeker gezien de ernst van de situatie. Zeker nadat een neuroloog aangegeven heeft dat ze naar de spoed moet komen.

Soms moet je een advies gewoon niet geven, ook al heeft het voor jou gewerkt.

_/-\o_

pinto_1

Berichten: 2555
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:50

germie schreef:
Doen wat je kunt. Niet alleen maar rusten. Ik heb ook ooit als kind een hersenschudding gehad en na 2 dagen was ik genezen en ging ik weer kopstand enzo doen. NIETS aan overgehouden. Je moet natuurlijk luisteren naar je lichaam ,maar alleen maar rust werkt ook niet. denk je nu kan ik paardrijdne, probeer het dan. Lukt het niet neem rust. Maar ga niet denken ik moet er nog 3 maanden mee wachten. Ik zou het wel 'optrainen'. Zoek je grenzen op en ken je rust. Dat is de beste manier. En van een whiplash kun je genezen, ik ken er die het op de manier van kijk wat je kunt en ken je grenzen opgepakt hebben en na een paar jaar weer 100% zijn. Ik zou wel een schadevergoeding willen voor elke dag dat je nu niet leeft. En ook nooit meer in kunt halen.


Zo werkt het helaas niet met een whiplash, het opzoeken van grenzen. Op het moment dat je de grens hebt bereikt ben je al te ver gegaan.
Dus zeg niet dat jouw manier "de beste manier" is, want dat is het absoluut niet.
Natuurlijk hoef je niet 3 weken plat te liggen, maar het advies is wel om in de eerste weken zoveel mogelijk prikkels te vermijden. En van daaruit weer rustig opbouwen.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:18

Don't feed the troll, Germie vind in een ander topic ook al dat artsen nergens verstand van hebben.

Als TS inderdaad geen baat had bij rust dan zou het nu wel beter gaan in plaats van slechter. TS, luister naar je lichaam, dat is het belangrijkste. Dat je na een weekend wat rustiger aan doen beter voelt, is juist het teken dat dat goed is voor je. Dat betekend niet dat je de dag daarna dus weer vol aan de bak kunt gaan. Leer luisteren naar je lichaam, neem voldoende rust en bouw op JOUW tempo als JOUW lichaam aangeeft dat het kan. Hoofdpijnaanvallen, slecht zicht e.d. zijn dus allemaal tekenen dat je nog te snel te veel wilt. En nee, dan ben je zeker geen lui varken... Als je over 10 jaar nog last hebt had je gewilt dat je nu een lui varken was geweest. :(:)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:38

Kahawa schreef:
Zonnetje81 schreef:
je moet echt 100% rust gaan nemen anders ga je veeel langer uitvallen......


In dit topic valt me op dat bokkers in het algemeen nogal destructief met hun gezondheid omgaan en dat dan achteraf betreuren. :o

Met een peesblessure bij je paard ga je toch ook niet het randje opzoeken van wat maximaal zou kunnen zonder het herstel te belemmeren? Als je dat randje per ongeluk over gaat ben je mogelijk nog veel en veel verder van huis en wellicht definitief.. Lijkt mij dat wij paardenmensen over het algemeen dondersgoed weten wat het belang van rust is.


Want als je dat niet doet word je hier door het slijk gehaald.
Je gaat toch gewoon werken en het liefst 50 uur in de week anders hoor je er niet bij. }>

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:56

Jeetje, wat vervelend dat je zoveel klachten hebt nog! Ik kan alleen maar met mn voorgangers mee gaan, pak echt de rust waar je lichaam om schreeuwt :(:)

Hoe is het gisteren in het ziekenhuis gegaan?


MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:20

Ik ben ook benieuwd hoe het met ts is.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 02:14

Als de TS te horen heeft gekregen dat ze nog wat restschade heeft van de hersenschudding doet ze er verstandig aan een tijdje weg te blijven van computers en televisies.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:23

Hallo bokkers!

sorry voor de late update. Toen ik terug was van het ziekenhuis was ik zo total loss dat ik geen stap meer kon zetten. :(

De conclussie uiteindelijk was dat ze het niet goed weten. Het lijkt toch gewoon echt de hersenschudding te zijn die nog steeds blijft rommelen. Misschien een achteraf betaling van de bruiloft van mijn broer of een teken dat alles gewoon echt echt te veel was.

Advies was nu om volgende week geen stage te lopen en daarna weer om de dag een halve dag beginnen en dan eventueel middag en ochtend wisselen om te kijken wat beter werkt voor mij. Verder omdat de paracetamol toch al weinig doet, moet ik hier compleet mee stoppen weer en NIKS anders nemen :( heel jammer maar dat lukt dus niet. Als ik echt een mega hoofdpijn aanval krijg krijg ik die echt niet uit gezongen maar heb ik absoluut mijn migraine medicijnen nodig. :(

verder (wat ik stiekem noga tegenstrijdig vond) kreeg ik te horen dat vaak de kleine dingetjes al te veel kunnen zijn zoals bijvoorbeeld koken. Ze rade me aan om bijvoorbeeld wel de groente te snijden maar verder iemand anders te laten koken. Ik kan die niet helemaal volgen met het wel weer halve dagen stage te kunnen lopen.. O:) Of ligt dat aan mij?

En verder zoals ze de hele tijd al zeggen: Luister naar je lichaam. Maar dat is juist het probleem. Ik kom er pas achter elke keer als ik al 5 stappen te ver ben gegaan volgens mij.

Ook gisteren fysio gehad. Daar kreeg ik ook soort van de deksel op mijn neus. Ik ben daar uit behandeld voor nu want mijn nek voelt veel te goed om de symptomen te veroorzaken. Hij kon dus verder nu niks meer voor mij doen. -O-

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:45

Hoi TS, fijn van de update...!

Ik begrijp het advies als 'gas terug maar geen complete bedrust'.
Vooral doen, hoor...!
Komende week nul uren, week daarna drie dagdelen, gesteld dat dat blijkt te kunnen (anders minder!).

En wellicht ben je zo gewend om over je grenzen te gaan, dat je idd pas hoofdpijn krijgt als het al te laat is...
(Er is ook een effect dat je van 'te veel' paracetamol hoofdpijn kunt krijgen, dus een pauze inlassen is zo stom nog niet.)

En whiplash is ingewikkelder dan 'je nekspieren zitten vast'. Dus als de fysio vooral masseerde, zijn nu kennelijk je spieren voldoende 'losgekneed'. Dat is een nuttige eerste stap, naast het rust nemen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:49

Maar het moeilijktste puntje..
Citaat:
Komende week nul uren, week daarna drie dagdelen, gesteld dat dat blijkt te kunnen (anders minder!).

Wanneer is het duidelijk dat het niet kan?
Als ik me op het werk niet meer kan concentreren op een tekst of als ik de dag erna moe ben of een week later uitgeteld ben weer? :(

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:52

Ik denk dat je meer gaat hebben aan een therapeut die jou gaat leren lichaamssignalen te herkennen en er naar te luisteren :=
Het lijkt wel alsof je heel ver van jezelf afstaat en dat die whiplash niet het hoofdprobleem is. Het grootste probleem is volgens mij de (tijdelijk) veranderde belastbaarheid van je lichaam en daarnaar te handelen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:07

XxLiEsJuHhxX schreef:
Maar het moeilijktste puntje..
Citaat:
Komende week nul uren, week daarna drie dagdelen, gesteld dat dat blijkt te kunnen (anders minder!).

Wanneer is het duidelijk dat het niet kan?
Als ik me op het werk niet meer kan concentreren op een tekst of als ik de dag erna moe ben of een week later uitgeteld ben weer? :(


Nou, idd: hier zeg je een waar woord!
Het veiligste advies: bel maandag de dokter welke criteria er gelden...?

Just my two cents:
* bij concentratieverlies: stoppen...!!
* hoofdpijn. Zodra dat op kwam zetten liet ik bij wijze van spreken alles uit de handen vallen en ging ik liggen.
* duizeligheid idem dito.
* "Hersenen zijn geen spieren", maar bij revalidatie van spierkracht geldt dat je na 36 uur hersteld 'hoort' te zijn - is er nog gedoe, dan ben je dus te ver gegaan en moet je na die 36 uur minder sporten. (Net zo lang totdat blijkt dat je bijvoorbeeld 5 minuten kunt hollen en niet meer, want dan ben je na 36 uur hersteld. Dan een tijdje daar blijven en dan pas weer opbouwen.)

En compleet uitgeteld raken - nee. Die 36 uur geldt niet officieel voor hersenen, dus dat is aan de neuroloog. - Maar herstel is herstel. Een klein beetje moe 'het zij zo' en dus 36 uur rust - en na de 2e stagemiddag niet extra vermoeid.