Vaccinaties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 14:49

Beste Bokkers

Waarschijnlijk een vreemde vraag: Krijgen jullie als volwassenen nog vaccinaties?

Uiteraard heb ik als kind een hele reeks gekregen (tetanus, hepatitis, enz)

Moet dit niet worden verdergezet of stopt dit gewoon als je volwassen wordt? Indien niet, welke vaccinaties zou ik moeten krijgen en kan dit gewoon bij de huisarts?

Bedankt :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:51

Het rijksvaccinatieprogramma is afgelopen als je een jaar of 14 bent.

Je kan wel jaarlijks de griepprik halen als je in de doelgroep valt, voor sommige banen moet je hepatitis gevaccineerd zijn, als je risico loopt moet je tetanus halen en als je op een verre reis gaat worden er soms vaccinaties aangeraden.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:57

Wat Verootje zegt :)

Ik heb voor mijn opleiding Hepatitis B enting gekregen en voor de reis naar Azië Hepatitis A erbij gehaald en tetanus geupdate. Werd vergoed door de verzekering overigens, die kwamen zelfs aan huis voor de enting.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 14:58

Ah top - dus als je gewoon in Europa blijft dan moet ik gewoon niets hebben toch?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:02

Dat staat wel op de site van Buitenlandse zaken dacht ik. Maar ik geloof dat het in Europa wel goed zit. Dacht dat voor Turkije Hepatitis A wel wordt aangeraden.

En afhankelijk van wat je gaat doen. Ga je met dieren werken is het de moeite waard te kijken of je tetanus nog geldig is ;)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:05

Ik heb een paard - zou tetanus toch nodig zijn?

Maar ik werk idd niet met dieren nee.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:20

Poeh, ik denk het niet. Tetanus wordt veroorzaakt voor een bacterie die gifstoffen af geeft. Die bacterie is anaeroob geloof ik, dus gedijd het beste in een milieu zonder zuurstof. Wondjes die je oploopt bij paarden zijn meestal oppervlakkig, schuurplekjes bijvoorbeeld. Hoewel paardenmest wel als mogelijke bron wordt aangegeven is het denk ik niet nodig.
Het wordt anders als je op stal werkt en bijvoorbeeld een groter risico loopt een roestige mestvork in je voet te krijgen bijvoorbeeld. Doe je enkel je paard, dan is het waarschijnlijk veilig genoeg en kan je bij een grote/diepe wonde nog altijd langs de huisarts voor overleg.

Het verhaal is anders als je bijvoorbeeld in een asiel gaat werken. Honden- en kattenbeten zijn vaak diepe kleine wondjes die snel aan de oppervlakte dicht gaan. Ideale bron voor de bacterie om in te groeien. Dan zou ik altijd een update gaan halen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:21

Bedankt voor de Info Rianne!

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:22

Tetanus is handig om altijd een geldige enting van te hebben. Tetanus zit namelijk in de grond. Zelfs als je niets met dieren doet, kan je een keer vallen op straat oid.

Ik denk dat je met de enting voor met dieren werken rabiës bedoelt. Die is iid niet nodig in veel Europese landen en als je niet met dieren werkt.
Tetanus enting is 10 jaar geldig. Laatste enting krijg je meestal met de 9 jaar prikken. Dus op je 19e verloopt deze.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:23

Hier wordt aangeraden om de 10 jaar een tetanusprik te halen als je paarden hebt. Mensen zonder paarden is pas om de 15 :+
Maar of dit werkelijk is om beschermd te zijn, dan wel om de kassa bij de dokter te spijzen....ik durf er niet om te gokken :+ :')

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:25

okay! Toch maar even doen dan. Kan dit gewoon bij de huisarts?

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:29

Ik zou de ha even bellen. Bij sommige kan het wel, bij sommige kan het niet. Ik heb me bij een vaccinatie bureau laten prikken omdat ik ging reizen.

Vaak krijg je een dtp enting. Gelijk ook weer tegen difterie en polio.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 23-09-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:30

De bacterie is aanwezig op straat ja, maar een oppervlakkige wonde geeft niet automatisch een besmetting, juist omdat de bacterie anaeroob groeit. Oppervlakkige wonden zijn over het algemeen veel in contact met de lucht en daarin groeit de bacterie dus niet goed.

Als je het niet vertrouwd kan je altijd contact met de huisarts openen om te overleggen over een herhaling :)

Rabiës is inderdaad ook verstandig om tegen te enten als je met dieren gaat werken, helemaal in het buitenland.

Anoniem

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:39

Elke wond is een potentiële infectiebron voor tetanus. Ook grote oppervlakkige wonden, zoals brandwonden, staan erom bekend.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:40

Brandwonden zijn sowieso zeer besmettelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:49

RianneH schreef:
Brandwonden zijn sowieso zeer besmettelijk.


Brandwonden zin gevoelig voor infecties ja, maar het is dus een misvatting dat oppervlakkige wonden niet tot besmetting kunnen leiden. Open wonden + contact met straatvuil/mest of aarde is altijd een potentieel risico.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:54

hier als volwassene nog gevaccineerd tegen hersenvliesontsteking(een type,weet niet meer welk),hepatitis(voor het werk ook),en ook een herhalingsprik voor tetanus laten plaatsen enkele jaren terug.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:59

RianneH schreef:
Brandwonden zijn sowieso zeer besmettelijk.

Brandwonden zijn zeker niet besmettelijk. Je kunt ze door van alles oplopen, maar níet door contact met andermans brandwonden.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:02

Ha, dat is idd een goede correctie :)

Anoniem

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:19

Tetanus komt tegenwoordig in een variant waarbij je een prik haalt en als je hem binnen een bepaalde tijd nog een keer laat herhalen hij de rest van je leven geldig blijft. Zelfde geldt voor hep B, als je alledrie de prikken binnen de herhaaltijd haalt ben je de rest van je leven beschermd. Voor de rest heb je in NL niet echt iets nodig. Tetanus wordt doorgaans alleen voorgeschreven na afloop, niet preventief.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:25

Emmaa_ schreef:
Tetanus komt tegenwoordig in een variant waarbij je een prik haalt en als je hem binnen een bepaalde tijd nog een keer laat herhalen hij de rest van je leven geldig blijft. Zelfde geldt voor hep B, als je alledrie de prikken binnen de herhaaltijd haalt ben je de rest van je leven beschermd. Voor de rest heb je in NL niet echt iets nodig. Tetanus wordt doorgaans alleen voorgeschreven na afloop, niet preventief.


De preventieve en die na afloop zijn twee verschillende soorten prikken voor tetanus :j
De preventieve is een vaccinatie en de ander niet.
Even in het kort. Het ligt eraan welke je krijgt of je nog werkzaam gevaccineerd bent.
De preventieve werkt ip beter, die achteraf is een noodoplossing.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:40

Vaccinatie kan je gewoon bij de GGD halen, hoeft niet eerst via de huisarts.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:52

Ik heb de tetanusprik gekregen (achteraf dus) na een hondenbeet die ontstoken was...
Dat was de eerste keer sinds zo'n 48 jaar na de DKTP prikken. :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:15

Zoolgangster schreef:
Ik heb de tetanusprik gekregen (achteraf dus) na een hondenbeet die ontstoken was...
Dat was de eerste keer sinds zo'n 48 jaar na de DKTP prikken. :D


Maar dan krijg je dus de antistoffen direct toegediend en niet de vaccinatie :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:52

verootjoo schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik heb de tetanusprik gekregen (achteraf dus) na een hondenbeet die ontstoken was...
Dat was de eerste keer sinds zo'n 48 jaar na de DKTP prikken. :D


Maar dan krijg je dus de antistoffen direct toegediend en niet de vaccinatie :)

Nee. Je eerste opmerking klopt, maar je tweede niet. In de regel wordt na (verdenking van) blootstelling ofwel een boostervaccinatie gegeven (bij mensen die volledig zijn gevaccineerd, maar waarbij de laatste vaccinatie langer geleden is), ofwel een combinatie van antistoffen en een vaccinatie (bij niet- of onvolledig gevaccineerden of immuun gecompromitteerden), ofwel helemaal niet tegen tetanus behandeld (bij een nog 'geldige' vaccinatie).
Alleen de antistoffen worden dus in principe niet gegeven, behalve als overbrugging om binnen korte tijd alsnog te vaccineren (bij zeer jonge kinderen bijvoorbeeld).