Tips tegen heimwee

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:07

Hoi Bokkers,

Ik ben 10 dagen op vakantie met 3 vriendinnen in Lloret de Mar. We zijn gistermiddag met de bus vertrokken, vanochtend aangekomen en volgende week zaterdagavond gaan we met de bus ook weer terug. Maar, zoals jullie misschien wel in de titel konden lezen, heb ik nu al hele erge last van heimwee. Ik voel me hier echt ontzettend rot (en kinderachtig) door.
Vorig jaar ben ik met een andere vriendengroep naar de Ardennen geweest en toen had ik er ook last van. Maar, omdat we toen al in het begin van de vakantie 'ruzie/discussies' kregen dacht ik dat het daardoor kwam. Ook had ik het tijdens mijn stage dit jaar, waar ik 8 weken intern was, maar ik dacht dat het toen kwam door een slechte klik met het gezin waar ik verbleef.
Maar nu ben ik dus hier met 3 super gezellige vriendinnen en ik doe leuk mee maar stiekem voel ik me ontzettend rot. Ik heb een goede band met mijn moeder en werk veel op ons melkveebedrijf thuis. Ik mis mijn vriend, mijn moeder, de koeien, mijn paard, zo ongeveer alles.

Gelukkig kan ik er wel goed over praten met mijn vriend maar hij vindt dat ik gewoon lol moet maken en proberen niet teveel aan hem/thuis te denken. Maar aan mijn vriendinnen durf ik het dus niet te vertellen omdat ik bang ben dat ze het verkeerd opvatten. Zij kunnen er immers niks aan doen en willen gewoon een gezellige week weg.
Ik ben moe van de busreis en mis thuis zo erg dat ik wel kan janken. Het liefste zou ik nu de bus terug pakken maar dat gaat natuurlijk niet en is ontzettend zonde van de (dure) vakantie.

Dus, mijn vraag aan jullie, hoe kan ik dit rotte gevoel verminderen? Ik wil de vakantie wel heel graag een kans geven en niks liever dan gewoon 'onbezorgd' lol hebben.
Sorry dat het verhaal misschien een beetje onduidelijk is, haha.


Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:11

Heimwee is niks om je voor te schamen. Ik denk juist dat je het ze moet vertellen, want anders denken ze misschien dat er iets totaal anders aan de hand is. Afleiding helpt erg goed. Ik heb het soms ook, als ik heel erg moe ben en dan even in de avond tot rust kom.

Zo veel mogelijk met activiteiten meedoen zodat je er zo min mogelijk aan denkt. Ik denk als je het je vrienden verteld, dat ze er dan rekening mee kunnen houden en je misschien zelfs kunnen helpen met steunen!

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:12

Heel herkenbaar en schaam je niet meestal gaat het over als je ouder bent.Praat er over wat scheelt echt heel veel.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:14

Heimwee komt meestal zo rond de avond en nacht opzetten, als dat bij jou het geval is, dan meteen denken, morgen ga ik naar huis, dan zal je zien dat je ´smorgens het rot gevoel een beetje kwijt ben.

Ik herken het overigens heel goed hoor, heb er zelf ook altijd last van gehad en nu nog steeds..

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:15

Ik heb er vroeger veel last van gehad. Wat mij hielp is zo min mogelijk contact met thuis, zo veel mogelijk activiteiten doen en vooral telkens weer gewoon op vakantie gaan. Zo ben ik er uiteindelijk overheen gegroeid. Of het voor iedereen zo werkt weet ik natuurlijk niet, maar dit heeft mij wel geholpen!



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:16

Heel veel dingen gaan doen en gewoon lekker bezig zijn zodat je er niet zoveel aan denkt.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:17

Afleiding zoeken door veel leuke dingen te doen.
Eerlijk zijn tegen je vriendinnen.
En misschien savonds even met het thuisfront bellen als dat je heimwee niet verergert

Dammie

Berichten: 3315
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:33

Wat mij hielp is weten dat ik terug kon naar huis.
Op werkweek van school, had ik het een van leraren verteld en die zei dat ik halverwege naar huis kon, als mijn heimwee zo erg bleef. Daardoor leek het een kortere tijd om te overbruggen, en daardoor werd de heimwee ook minder.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:38

Ik denk dat je heimwee komt doordat je nu al 2x een minder goede ervaring had waardoor je systeem denkt dat je vanzelf wel heimwee gaat hebben.

Wat een goed plan is (denk ik) is om je vriendinnen (of eentje die je het best vertrouwt) uit te leggen wat er aan de hand is. zeg er duidelijk bij dat het echt niet aan hen ligt maar dat je je gewoon slecht voelt. Goeie kans dat zij/ze je zullen steunen en je een beetje mee op sleeptouw willen nemen. Dan creëer je voor jezelf een leuke ervaring waardoor je hopelijk de volgende keer geen heimwee meer hebt.

Naar huis bellen zou ik alleen aanraden als je ouders niet de hele emotionele types zijn, om het even bot te zeggen. Ik heb met kinderen op kamp vaak meegemaakt dat de ouders compleet in tranen zijn, waardoor de kinderen het ook moeilijk krijgen. Als ik die naar huis had laten bellen ivm heimwee waren ze direct in de auto gestapt om hem/haar op te halen. In zulke gevallen is het beter om je te focussen op de leuke dingen die jullie nog gaan doen en de toffe tijd die je gaat hebben. Je kunt 't! :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:40

Ik ken het en contact met het thuisfront maakt het meestal erger vind ik.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:51

Ik heb het ook wel erg gehad toen ik op kamers ging.
In het begin 's avonds altijd even met thuis gebeld en voor de rest veel dingen ondernemen, niet thuis blijven zitten omdat je je rot voelt.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:32

Ik heb het mijn vriendinnen vertelt en even lekker gehuilt. Ze begrepen het heel goed gelukkig. En mijn vriend zei ook al, je hebt nog zoveel dagen thuis, geniet ervan nu je daar bent. Dus ik ga mijn best doen.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:38

Goed zo meis! Leuke dingen doen en probeer er lekker van te genieten.

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:41

Mooie update! Fijn dat je vriendinnen het nu weten en het begrijpen. Het valt ook niet mee om het vertrouwde achter te laten en uit je comfortzone te stappen. Dat lijkt nog enger als je moe bent.

Je vriend heeft helemaal gelijk: geniet ervan nu je er bent! Je kan het!

(En er is trouwens helemaal niets mis mee om af en toe wat tijd voor jezelf te pakken en wat muziek te luisteren of een boek te lezen, zonder je vriendinnen. Zoek de balans!)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:50

Oh hou op schei uit, ik heb tot aan mijn 22ste hier last van gehad, was er letterlijk ziek van. Er hielp maar één ding en dat was zoveel mogelijk afleiding, alles om er niet aan te denken!

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:57

Ik heb hier ook last van gehad afgelopen vakantie, vorige week ben ik met mijn vriendinnen naar Lloret geweest en ik heb de eerste dag ook mezelf alleen maar rot gevoeld en gejankt. Bij mij hielp het juist heel erg om er over te praten. Even je gevoel uitspreken en aangeven dat als je even een beetje terug getrokken of anders bent het daardoor komt. Ook heb ik even iedere avond kort contact gezocht met mijn ouders. En daarna vooral heel veel afleiding zoeken en leuke dingen doen! Heimwee is heel vervelend en meer dan dit zou ik niet weten qua tips

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:08

Heb er nog steeds last van en ben 52 :o

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:31

rocymax schreef:
Heb er nog steeds last van en ben 52 :o


Ik ook :') (ben 35)
Zelfs als ik met mijn man en kinderen op vakantie ben. Ik hou dat max een week vol.. Dat is dan niet die echte rotheimwee die ik vroeger had maar voel me altijd rot.
Afleiding en relativeren (wat is nou het ergste wat je kan gebeuren?)

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:39

Ik kan niet eens een halve dag bij m'n vriend zijn zonder heimwee, ik mis dan alles aan thuis. Het enige wat bij mij helpt is afleiding idd...

Everything will be alright.

xdniesje
Berichten: 2051
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:47

Ik heb er ook last van, iedere vakantie weer. Vooral de eerste 2 dagen zijn erg. Dan ben je moe van de reis, je bent uit je ritme, je moet nog vinden waar alles is.. Dat vind ik heel vermoeiend.

Rust even goed uit en plan dan leuke dingen om te doen. Geniet van het weer, verwen jezelf met lekker eten/cocktails, de leuke verschillen tussen Nederland en daar. Plan Leuke activiteiten en dingen waar je echt van tot rust komt, zoals lezen als je dat fijn vindt.

Jouw thuis loopt echt niet weg hoor! Hopelijk voel je je snel beter!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:48

BalouArera schreef:
Ik heb het mijn vriendinnen vertelt en even lekker gehuilt. Ze begrepen het heel goed gelukkig. En mijn vriend zei ook al, je hebt nog zoveel dagen thuis, geniet ervan nu je daar bent. Dus ik ga mijn best doen.

Goed zo! En heel fijn dat je vriendinnen je steunen. Ik denk echt dat als je nu je best doet en doorzet je jezelf een leuke ervaring geeft die je de volgende keer helpt om geen heimwee meer te hebben :) Veel plezier nog!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 11:08

Dankjulliewel voor de leuke reacties! Fijn om te zijn dat ik niet de enige ben haha. We hebben deze week zeker wel leuke activiteiten gepland, dus dat komt gelukkig wel goed, maar ik weet zeker dat ik heel blij ben als ik weer thuis ben! :o

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Tips tegen heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:12

Heel blij zijn als je weer thuis bent is natuurlijk helemaal OK. Maar het zou jammer zijn als je achteraf van deze vakantie denkt:"Het was toch wel leuk, jammer dat ik zo'n last van heimwee had en er niet van kon genieten". Kortom: heb het leuk en geniet er van!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:27

Probeer ook trots te zijn, want je ben echt een topper om met heimwee zo ver weg te gaan.Je gaat alleen als je zeker weet dat je het aan kan.

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 20:41

marleen_usar schreef:
Probeer ook trots te zijn, want je ben echt een topper om met heimwee zo ver weg te gaan.Je gaat alleen als je zeker weet dat je het aan kan.


Wat lief, dankjewel. <3 Zo had ik het nog niet bekeken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, leonie87, maitestar23, pinto_1, Suliko, U2andI en 151 bezoekers