Als eerste: ik zit al bij de fysio hiervoor, maar lees eerst onderstaande even door..

Inmiddels is het zeker een maand of 3 geleden dat ik door mijn enkel ging. Ik stapte gewoon thuis, over een tas heen en verstapte mij. Het resultaat was een dikke blauwe enkel. De verdikking zat aan de zijkant van mijn enkel, de blauwe plek zat daar ook, maar ook boven op mijn voet (op mijn wreef zegmaar), wat meer aan de buiten kant van mijn voet.
Ik heb toen nadat het na een dag of 3/ een week (ik weet het niet meer precies) nog dik en blauw was de huisarts gebeld. De assistente vond het niet nodig dat ik langs zou komen en raadde mij aan eerst gewoon iets van versteviging te halen. Ik heb dit nooit zo eerder gehad dus ik heb braaf het advies opgevolgd. Mocht ik er last van blijven houden kon ik altijd nog terug komen. Ik heb zo'n elastieken versteviging gehaald bij het Kruidvat. Deze deed echter erg veel pijn onder mijn voet en aan de achterkant van mijn enkel. Op het ding zaten namelijk dikkere randen aan de uiteindes waardoor dit in mijn schoen best strak zat. Na een week was de verdikking weg, blauwe plek was zo goed als weg dus ik dacht: mooi! Geen dokter, en ik ben weer heel.
Helaas is het volgende er daarna ingeslopen: tijdens het paardrijden kreeg ik steeds last van mijn enkel. En dan bedoel ik dusdanig heftig dat ik soms meer aan het stappen was dan dat ik kon rijden. Ik verweet het aan mijn beugels die net wat te kort zitten. Dus: beugels langer gedaan. Hierdoor verloor ik continu mijn beugels, kon ik niet fijn rijden, en ik kon gewoon de druk niet op mijn voet zetten om daar mijn hak uit te kunnen drukken. Het resultaat was rijden met pijn in de enkel, want met een gaatje langer had ik er ook last van..
Op een bepaald moment kreeg ik ook nog eens enorme na pijn. Wanneer ik van mijn paard stapte ging het wel, maar toen ik eenmaal in de auto zat naar huis kwam er een flinke pijn opzetten. Zo erg dat ik er echt een aantal keer om heb zitten janken thuis. Onder de douche staan na het rijden was een hell moet ik zeggen. De pijn werd dan zo erg dat ik het liefste ging zitten (maar dan zou ik niet meer overeind kunnen komen ben ik bang.
Op een avond kwam ik thuis na het rijden en stond onder de douche toen ik een behoorlijke verdikking aan de zijkant van mijn voet ontdekte (buitenkant). Het stuk waar ook een spier onder je voet doorloopt. In eerste instantie dacht ik dat ik het me verbeelde maar mijn vriend kon de bult bevestigen. Een dag later heb ik dus de huisarts gebeld. Laat dit nu net in hun vakantie zijn geweest (de laatste vakantie die er geweest is) dus ik kon niet naar de huisarts (de vervangend arts was er alleen voor dingen die niet konden wachten, denk aan een flinke keel ontsteking ofzo).
De assistente die ik sprak vertelde mij dat ik de week erop een afspraak kon maken maar dat ik waarschijnlijk niet gelijk terecht kon omdat er heel veel mensen een afspraak zouden willen maken. Ik kreeg het advies om zelf naar de fysio te gaan. Hier kon ik ook terecht zonder verwijzing. Na wat overleggen met mijn vader, omdat ik verder nog niet weet hoe of wat, heb ik dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij de fysio. Er was er een waar ik die dag nog terecht kon dus mijn stage ingelicht hierover en 10 minuten later zat ik in de auto naar de fysio. De fysio vond het ook een merkwaardige bult. Je ziet/voelt hem eigenlijk alleen wanneer ik sta en er dus druk op de voet staat.
Ik heb haar het verhaal verteld, en zij blijkt ook paard te rijden dus wat dat betreft kent ze de sport wel.
Zij vertelde mij dat er een vochtophoping zat. Verder zat mijn voet blijkbaar erg vast en mijn kuitspier ook. Nu zit ik dus al een paar weken bij de fysio maar ik merk eigenlijk geen verbetering. Ik doe braaf mijn oefeningen, heb 1 of 2x een afspraak per week. Elke keer doet zij eigenlijk hetzelfde.
Voet kraken, alle botjes zeg maar, kuit masseren, spieren oprekken en oefeningen mee geven.
Ik merk geen verbetering. De bult zit er nog steeds, de pijn is er nog steeds, en voor mijn gevoel is de pijn zelfs erger. Ik heb zelf met het paardrijden een beetje mijn draai gevonden qua beugel lengte (op mijn bijrijdpaard dan) dus daar heb ik op het moment geen last, maar nu tijdens het typen van dit bericht kan ik nergens last van hebben maar de pijn kan er in eens zijn als ik hem verstuurd heb.
Ik ben geen kleinzerig persoon en de pijn is dus danig erg dat ik er mank van ga lopen.
Aangezien het geen enorme haast heeft (ik loop er tenslotte al zo lang mee) heb ik nu een afspraak gemaakt bij de dokter om er toch nog met een ander oog naar te laten kijken, voor 31 maart.
Waarom dan pas? Waarom heeft het geen haast? Ik zit in de afsluitende periode van mijn stage, en die dag heb ik een dag vrij gevraagd voor een verjaardagslunch van mijn schoonmama. Dus ja, als ik dan toch vrij ben kan ik net zo goed dan mijn afspraak plannen.
Tot die tijd zou ik graag eens willen weten of er mensen zijn die dit herkennen?
Daarnaast vraag ik mij sterk af of het wel effect heeft wat mijn fysio uitvoert..
Misschien zitten er hier wel fysio therapeuten op bokt die mij eventueel willen vertellen hoe zij dit aan zouden pakken? Ik weet namelijk niet wat normaal is wat dat betreft.
Voor de 'liefhebber' wil ik eventueel vanavond best een foto maken van de bult, mocht iemand daar wat aan hebben. De fysio had het volgens mij nooit eerder zo gezien want die stond er echt wel een beetje gek van te kijken.
Het gaat me hier dus niet om het krijgen van tips wat dit kan zijn, maar wel om eventuele soortgelijke klachten en advies over wat ik nog meer kan doen dan dat ik nu al doe..
Ik heb een heel dubbel gevoel namelijk.. Aan de ene kant denk ik: mijn fysio weet vast wel wat ze doet..
Aan de andere kant: ik merk geen resultaat, en ik zit toch bijna door mijn 15 vergoede sessie's heen..
Daarnaast ben ik eenmalig naar haar collega geweest door een vakantie van haar, en deze behandelde mijn voet weer compleet anders..
Het is een langer verhaal geworden dan verwacht, dus bedankt voor het lezen.