Naar de sportschool!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:05

Oei, kan me voorstellen dat je daar van baalt Rawr! Maar misschien nu alsnog motivatie om thuis wat extra te doen.

Ik heb geprobeerd een weg te vinden tussen rustig beginnen en vol er tegenaan. Weet niet in hoeverre dat gelukt is. Voel nu al wat spierpijn opkomen.. :o

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:39

Ik heb voor mijn gevoel rustig aan gedaan, maar ik heb toch echt overal spierpijn...
Compliment aan de trainer, t was een goed fullbody workout :')

Ook wel tof, wanneer je bij ons geen onbeperkt abonnement hebt, mag je de gemiste keren van de afgelopen weken inhalen.
Door omstandigheden had ik een 1x per week abonnement, dat ik nog niet had uitgebreid naar 2x per week, maar kan dus de komende 4 weken gewoon 2x per week trainen en hoef m dus pas over een maand te verhogen naar 2x per week.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:55

Dat is wel netjes van ze, dat je het zo kunt inhalen.

Ik vond het altijd een beetje spannend om zwaardere gewichten te gaan gebruiken. Probeer het nu na de lockdown toch wat meer op te bouwen.
Maar hoe doen jullie dat? Of hoe hebben jullie dat gedaan? Doe je elke keer het gewicht wat hoger? Of als het huidige gewicht je makkelijk af gaat?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:13

Zelf werk ik met een coach die met mij meekijkt, maar ik zou met compounds (oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken, in ieder geval squat/bench/deadlift) starten op een gewicht waarmee je met goede techniek nog ongeveer 3 herhalingen in de tank hebt zitten. Vanuit daar kun je gaan opbouwen. Dat kan door een extra herhaling toe te voegen, maar ook door het gewicht iets te verhogen (dan zou ik de kleinst mogelijke optie gebruiken, meestal 1.25 kilo per kant). Mocht een gewicht zwaar voelen/technisch minder gaan, dan is het ook prima om die met hetzelfde gewicht te pakken als de vorige keer. Betere techniek is ook progressie! Voor isolatie oefeningen (zoals bijvoorbeeld bicep/tricep oefeningen) push ik zelf altijd wat verder, dus eerder 1-2 herhaling in de tank. Ik ben geen expert hoor, maar misschien heb je er wat aan. :) Qua techniek is het fijn om jezelf af en toe te filmen (kan gewoon door je camera op selfiestand te zetten tegen een flesje aan).

Begin vooral niet met een heel zwaar gewicht. Dan maak je het jezelf namelijk moeilijk om nog goed aan je techniek te blijven werken en zul je snel merken dat het gewicht niet verder omhoog kan.

Edit: zoek ook eens op progressive overload, dan vind je er veel over. :)

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:16

Ik meld me ook weer.

Ook ik ben sinds maandag weer aan de slag. Afgelopen periode (en nog steeds) onder behandeling bij een sportfysio geweest. Kreeg steeds meer spier gerelateerde klachtjes en ben er nu achter dat mijn houding compleet verkeerd is en dat waarschijnlijk al jaren, dus ja dan komen de klachten vanzelf. Nu dus vele verschillende oefeningen om dat op te lossen.

Gisteren mee gedaan aan een stability les, waren maar met zijn drieën dus dat was fijn. Erg goede begeleiding ook. Ik hoorde vooral:
* schouders laag houden
* bekken kantelen
* buikspieren aanspannen
* knieën naar buiten

Maar daar ben ik echt heel blij mee, zo leer het weer op de juiste manier te doen. Nu twee dagen rust om de spierpijn te verwerken en dan vrijdag weer zo'n zelfde les. Zo wil ik het weer gaan uitbouwen en dan hopelijk helemaal klachtenvrij worden. Op de zondagen doe ik tegenwoordig buiten een bootcamp les met een collega. Werken al bijna 2 jaar thuis dus leuk om elkaar dan ook even te zien. Tussendoor ben ik nog lekker aan het wandelen mits het een beetje fatsoenlijk weer is. Af en toe rij ik ook nog wel eens paard dus aan beweging gelukkig geen gebrek.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:27

Dank Sem! Ik heb een schema gekregen van de sportschool voor absolute beginners, met voornamelijk inderdaad losse oefeningen op apparaten. En dan 3x 15 herhalingen. Maar heb woensdag en vandaag de gewichten wat omhoog geschroefd. En het ging goed!! En ga nog even zoeken op progressive overload.

Wat fijn faringo. Hoop voor je dat het goed helpt en je straks geen pijn meer hebt.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:34

Ik ben vanmiddag voor het eerst wezen kickboksen. Van half 4 tot half 5 maar die spierpijn in me schouderbladen is nu al niet meer te doen. Ik durf niet naar morgen :')

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:58

Leuk Jester! Ik hou ook van boksen (kickboksen geen ervaring mee) maar dat mag ik helaas nog niet met m'n klachten in m'n armen/schouders.

Ik had zondag een hele leuke bootcamp les. Leuke combu van kracht en cardio. Spierpijn viel me reuze mee. Gisteren bij de fysio de focus gaan verleggen naar mijn hardloop0techniek, daar valt ook genoeg te sleutelen. Vanavond weer een stability les in de sportschool, dus ik ben lekker bezig al zeg ik het zelf. Ben wel weer even aan het puzzelen met mijn calorie inname nu ik weer wat fanatieker beweeg.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:22

@san4nie Goed bezig! Het allerleukste van beginnen in de sportschool is dat je heel snel vooruitgang kunt boeken. Kijk goed wat voor je werkt, want meer gewicht erbij gooien is natuurlijk leuk maar zoals anderen al zeiden is goede vorm extreem belangrijk. Plus, misschien reageert je lichaam beter op het uitbreiden van reps/sets in plaats van het verhogen van gewicht. :)

@Jester_ Kickboksen, tof! Hoe ging het vandaag?

@Faringo Hoe hou jij je calorie-inname in de gaten, met een app ofzo? Het voelt altijd alsof ik daar ook eens op moet letten maar het lijkt me zo'n gedoe. :o

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:57

Nou het was vreselijk maar nog net te doen haha. Wel duidelijk andere spieren gebruikt dan normaal

Goed bezig faringo. Ik vind dat calorie tellen ook zon gedoe, voor me gevoel weet k het wel maar als je dan eens een weekje bijhoud denk je oeps. Maarja wel the key voor beetje afvallen

Al merk ik wel dat mijn broek al ieets losser zit gelukkig

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:02

Rawr schreef:
@san4nie Goed bezig! Het allerleukste van beginnen in de sportschool is dat je heel snel vooruitgang kunt boeken. Kijk goed wat voor je werkt, want meer gewicht erbij gooien is natuurlijk leuk maar zoals anderen al zeiden is goede vorm extreem belangrijk. Plus, misschien reageert je lichaam beter op het uitbreiden van reps/sets in plaats van het verhogen van gewicht. :)

Dank! Je het is inderdaad leuk om te zien dat ik omhoog kan gaan. Dat motiveert ook echt. Maar moet inderdaad nog even zoeken wat werkt. Spierpijn in mijn benen heb ik niet zo snel, maar als ik bezig ben kan ik dan écht niet meer.


Jester_ schreef:
Al merk ik wel dat mijn broek al ieets losser zit gelukkig

Wat knap!! Goed bezig!

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:11

Ik hou het inderdaad bij in een app. En ik vind het vreselijk, maar het is voor nu even om weer inzichtelijk te krijgen wat ik eet en waar het meer of minder kan. Zodra dat weer helder is stop ik er gelijk weer mee.

Gisteravond weer lekker een lesje mee gedaan. Veel squats en core oefeningen. Spierpijn komt al lekker opzetten. Vanavond een lesje active balance. Nog niet echt een beeld erbij dus ben benieuwd.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:43

Faringo,leuk dat er zo veel lessen zijn bij jouw sportschool. Lijkt mij wel leuk voor de afwisseling.


Vandaag voor het eerst (sinds een jaar iedergeval) een Squat,lunges en deadlift kunnen doen zonder pijn :D. Zo blij om een setje af te kunnen maken zonder tranen in m'n ogen door m'n enkel.

Gister bij een fysio geweest die vermoed dat ik niet alleen m'n enkelband gescheurd had (die met operatie weer is gerepareerd) maar ook m'n syndesmose niet helemaal intakt is. Nu ingetapte zodat dat steun heeft en de pijn is gelijk minder. Dus kon het niet laten of die oefeningen even te doen.
Wel met veel minder gewicht dan ik eerst was, maar dat is ook logisch na zo lang het niet echt kunnen.

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:09

Ja ze hebben een ruim aanbod, erg leuk, maar ik beperk me even tot balance lessen, Als m'n spieren dan weer wat gewend zijn ga ik het weer uitbouwen naar wat zwaarder.

Wat fijn dat je voor het eerst sinds zo lang pijnloos de oefeningen kon doen. Klinkt inderdaad alsof dat de oorzaak is als je nu al gelijk verschil voelt. Maar moet dat ook vanzelf genezen of zijn daar nog aparte behandelingen voor? Denk dat het wel verstandig was ook om met lager gewicht te beginnen na zo'n tijd.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:23

Hoe gaat het met jullie?

fotolijstje

Berichten: 2713
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:47

Eindelijk dit topic gevonden! :')

Ik zit helemaal vast, ik wil zo graag naar de sportschool.
Dit omdat ik strakker wil worden bij de buik en conditie wil gaan krijgen (en dat het gezond is).
Nu durf ik gewoon niet, wat als ik mij helemaal voor schut zet en daarnaast weet ik echt niet wat voor oefeningen ik moet gaan doen.

Iemand tips of advies? :)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:54

Ik snap je gevoel heel goed, maar als inmiddels enigszins ervaren sporter kan ik je wel vertellen dat andere sporters vooral met zichzelf bezig zijn en niet met hoe anderen sporten. Dat "jezelf voor schut zetten" is echt een ding wat tussen je oren zit. Probeer dat gevoel dus naast je neer te leggen en je eigen doel voor ogen te houden.

Daarnaast hebben de meeste sportscholen wel een soort van introductieprogramma waarbij soms ook een schema voor je gemaakt wordt. Daarbij krijg je dan uitleg over de apparaten en hoe alles werkt etc.
Of je zoekt een sportschool met groepslessen, daarin worden sowieso de oefeningen uitgelegd en bijgestuurd wanneer je iets niet goed uitvoert.

Bedenk je dat iedereen een keer begonnen is en heeft moeten leren hoe al die oefeningen moeten.
Het is hartstikke goed dat je wat wil gaan doen!

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:06

Hier alles goed hoor. Ik ga trouw 2 tot 3 keer in de week naar de sportschool/bootcamp. Ik volg op dit moment vooral stability lessen en merk dat het steeds makkelijker gaat. Mijn lijf voelt een stuk beter, al blijft er iets niet oké in m'n schouder. Daar ga ik dinsdag voor naar ziekenhuis (echo en foto). Ik kan er veel wel mee, maar zijwaarts omhoog brengen doet zeer. Behandeling fysio heeft daarvoor geen resultaat.
Ik ben ook sinds een week hardlopen aan het opbouwen en afgelopen weekend kon ik 16,5 kilometer wandelen zonder rugklachten. Kortom ik voel me een stuk prettiger dan begin van het jaar.

Fotolijstje, je zet jezelf echt niet voor schut. Snap wel dat de drempel lastig is, dat had ik de eerste keren ook. Maar iedereen komt daar voor zichzelf. Marije heeft ook al goede tips gegeven. Nu lijkt het doodeng maar als je geweest bent ben je echt trots op jezelf.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:14

Goed bezig, Faringo!

Bij mij ligt het sporten op een laag pitje.
5 weken terug heel hard van t paard gevallen op mijn onderrug en mijn stuitje en heiligbeen flink geblesseerd, plus alle spieren eromheen, tot aan uitstraling in mn hamstring aan toe. Kon amper gewoon lopen.
Fysio heeft de boel 3 weken geleden rechtgezet en sindsdien weer een beetje bezig. Maar kan nog lang niet alles.
Maar ik zit bij ons een beetje op een dood spoor.
Wisselende trainers, voor mijn gevoel zijn de trainingen en de sfeer anders dan voor de laatste lockdown. Heb er minder lol in, helaas.

Wel vorige week ergens heel anders een keer een proefles kickboksen gedaan.
Tot mijn stomme verbazing vond ik dit ontzettend leuk!
De kickfitgroepsles in de sportschool vind ik echt super stom, maar dit was echt op techniek, niet op zakken en stootpalen, maar met sparringpartners en heel veel afwisseling.
Wordt gegeven door een heek enthousiaste vrouw die zelf ooit wereldkampioen kickboksen was.
Ga dit een aantal keer proberen en als ik dit zo leuk blijf vinden als vorige week misschien wel stoppen bij de sportschool.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:55

fotolijstje schreef:
Eindelijk dit topic gevonden! :')

Ik zit helemaal vast, ik wil zo graag naar de sportschool.
Dit omdat ik strakker wil worden bij de buik en conditie wil gaan krijgen (en dat het gezond is).
Nu durf ik gewoon niet, wat als ik mij helemaal voor schut zet en daarnaast weet ik echt niet wat voor oefeningen ik moet gaan doen.

Iemand tips of advies? :)



Gewoon gaan. Ik heb onhandigheid uitgevonden.. Heb mezelf al zo vaak voorschut gezet in de sportschool en op een vriendin na heeft nog nooit iemand op een stomme actie gereageerd.
-Gewichten op m'n tenen laten vallen en erna een mooi dansje maken.
- Vallen van een loopband
- Vallen van de roeimachine omdat je flesje net buiten pak bereik staat.
- Van alles vergeten
- Stuntelen met zo ongeveer elke oefening die je kan doen in een sportschool.
- kleding en je handoek klem laten zitten aan een apparaat. Dat natuurlijk pas merken als je opstaat of wegloopt.
- Niet merken dat je draadloze oortjes niet aan staan, maar de speaker op je telefoon (met een luisterboek aan)
En nog veel meer....

Dus ook al ben je niet zo handig gewoon lekker gaan :). Ondertussen lach ik mezelf maar gewoon uit als ik weer zo iets doe. Mensen die mij kennen kijken er ook niet meer van op.

O en als ik twijfel hoe een nieuwe oefening moet kijk ik een filmpje terwijl ik het probeer. Mochten het dan fout gaan, dan kunnen andere iedergeval zie dat ik het nog aan het leren ben.

Kwa begin oefeningen ben ik gewoon verschilldende bekende oefeningen gaan doen en apparaten. Veel meekijken met andere sporters en zo oefeningen gevonden die ik leuk vind. Ik sport voornamelijk voor de leuk, dus doe ook vooral de oefeningen die ik leuk vind.

Faringo, balen van de schouder. Hopelijk komt er iets uit de onderzoeken. Wel fijn dat het iedergeval beter gaat dan begin dit jaar :)

Marije_jiplover, auw klinkt pijnlijk.
Leuk dat je iets hebt gevonden waar je enthousiast over bent!

Hier gaat het een beetje wisselend. Nu een jaar na m'n enkeloperatie, maar geen vooruitgang. Ik mag nog steeds niet rennen en springen. Dus ik blijf vast zitten aan de sportschool voor krachttraining..
Ook dat kan niet altijd helemaal, doordat m'n enkel ook daarbij snel pijn doet.
Nu heb ik vorige week een gewichtschijf op m'n grote teen laten vallen, doet nog steeds pijn. Wel een voordeel het is m'n goede been, nu dus iets minder goede kant haha. Daardoor verdeelde ik m'n kracht wel mooi over twee benen. :') Normaal ontlast ik onbewust m'n enkel, waardoor ik veel vanuit m'n andere been doe. Door de pijn lukte dat nu niet.
Vanavond voor de 3de keer een mri laten maken. De arts heeft de hoop nu wel iets te vinden in m'n enkel. Ik heb die hoop niet, als het de eerste 2 keer niet te zien was.

Faringo
Berichten: 8212
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:10

Oh jeetje Marije dat klinkt pijnlijk zeg. Ik ben als kind eens van een glijbaan gevallen op mijn stuitje. Heb daar 32 jaar later nog wel eens last van. Hele nare plek om op te vallen. Rustig aan maar, maar dat doe je wel zo te lezen. Jammer dat de sfeer in de sportschool niet meer zo is als voorheen. Om je heen kijken is dan altijd goed. Je klinkt in ieder geval erg enthousiast over het kickboksen. Hopelijk blijft het leuk!

Wat ruk zeg Kosseh dat je enkel zo waardeloos blijft. Een gewicht op je teen laten vallen maakt het in geen geval beter. Ik zie je trouwens al lekker stuntelen in de sportschool. Ik kan bij die stability lessen nog wel eens heel onelegant m'n balans verliezen. Wil ook niet weten hoe dat er uit ziet. Maar inderdaad ik lach er om en doe het nog een keer.

Tja die schouder...wat het ook is (huisarts denkt heel misschien artrose of iets met een pees, fysio denkt iets in het kapsel) het gaat lang duren. Loop er al sinds begin november mee en vooralsnog heeft niets geholpen. Ik hoor het wel als ze al iets vinden.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:15

Echt balen van dergelijke lange blessures.
En vooral dat ze je dan zo beperken in wat je kunt.

Zowel een arm/schouder als een enkel die dwars liggen zijn echt super vervelend.

Ik ga er bij mijn stuitje/heiligbeen vanuit dat het nog wel goedkomt.
Fysio heeft me gisteren nog onder handen gehad en een en ander losgetikt.
Merk alweer verschil.
Nu thuis weer aan de oefeningen om de boel los te houden/nog losser te krijgen.

fotolijstje

Berichten: 2713
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:44

Ik denk dat het ik volgende maand ga proberen. Een nadeel;
Elke maand opzegbaar is duurder dan 1/2 jaar abonnement en dit met al 8 euro verschil.
Nu moet ik de motivatie en tijd vinden om het echt te gaan doen, en wat ook niet werkt is dat mijn moeder het geen goed idee vindt.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 01:52

fotolijstje schreef:
Dit omdat ik strakker wil worden bij de buik en conditie wil gaan krijgen (en dat het gezond is).
Nu durf ik gewoon niet, wat als ik mij helemaal voor schut zet en daarnaast weet ik echt niet wat voor oefeningen ik moet gaan doen.

Iemand tips of advies? :)


Ten eerste wil ik echoën wat anderen ook al zeiden; 95% van de mensen is in de sportschool te druk met zichzelf bezig. En daarnaast is er toch ook een soort van onuitgesproken onderling respect, we weten allemaal dat we werken aan ons lijf en gezondheid. Je moet jezelf ook niet gaan vergelijken met anderen, je begint aan hoofdstuk 1 en om je heen zijn mensen bezig aan hoofdstuk 18, 30 of 118.

En om strakker rondom je middel te worden is de sportschool een handig hulpmiddel maar een plattere buik begint echt in de keuken. You can't outrun a bad diet. :)

@kosseh - Wat heerlijk om te lezen dat jij ook lekker klunzig kunt zijn in de sportschool. Het voelt toch als een soort gedeelde smart.
Hier:
- Hoofd gestoten aan ijzeren rand van apparaat en flink bloedend gat in m'n hoofd gehad
- Rib gekneusd door in een rare bocht te wringen om m'n waterfles te pakken terwijl ik in een apparaat zat
- Van de loopband gevallen in een poging om heel smooth af te stappen van een nog bewegende band

Lompie4life. :')