ik wil graag jullie advies/ervaringen...
Ik heb geen hele goede/sterke tanden doordat ik daarvoor niet de beste genen heb meegekregen en daarbij heb ik ook nog eens vroeger mijn voortanden eruit gevallen waardoor de wortels krom zijn gegroeid.
Nu heb ik drie jaar een beugel gehad en zat het weer redelijk recht... maar die voortanden.
Het gaat van kwaad tot erger. Beide voortanden zijn deels verkleurd en weer scheef/over elkaar gaan groeien. Ik toon weinig tanden/tandvlees met praten of glimlachen dus ondanks de onzekerheid kon ik hier nog wel mee leven...
Een aantal jaar geleden brak er spontaan bij een hap eten een stukje voortand af, nouja kan gebeuren en dat is dus opgevuld.
Nu heb ik dus in de afgelopen twee weken wéér twee stukken afgebroken.. Beide voelde alsof ik iets tussen mijn tanden had, dus toen ik dat voorzichtig probeerde te verwijderen was het gewoon een stuk tand..
Nu mis ik dus tussen mijn twee voortanden een stuk en aan de zijkant van een van de tanden ook nog een stuk!
Ik durf gewoon niet meer te eten, te drinken of er uberhaupt aan te zitten. Ik schaam me echt dood en wil eigenlijk niet praten en glimlachen.. Ik ben pas 19 jaar en heb nu al een mismaakt gebit.
Ik heb bij de tandarts al twee rekeningen op afbetalingen lopen die al bijna in de 1000,- euro lopen en ik sta er als student alleen voor en niet alles word vergoed.
Ik poets en spoel twee keer per dag en flos ook nog eens.. maar het wil niet baten..
Wat moet ik nu? Ik heb het geld niet om een implantaat of kroon(als dat al mogelijk is) te zetten en ik voel me er zo ongelooflijk rot door. Die twee voortanden zijn echt een struikelblok voor me en het vreet al jaren aan me, maar het word alleen maar erger en erger..
Ik heb het bij mijn tandarts heel vaak laten vallen dat ik er heel onzeker over ben en ik het liefst implantaten wil, hoeveel het gaat kosten en wat voor pijn het op zal leveren maakt me niets uit.. al moet ik jaren afbetalen. Hij wil het gewoon niet omdat de tanden 'gezond' zijn,. (afgezien van het feit dat er bijna geen glazuur op zit en ze uit het niets afbreken, maar hey...)
Ook loop ik al jaren met een ontsteking in mijn kaakbot/tanden doordat de huisarts en tandarts niet verder hebben onderzocht waarom ik 5 jaar geleden opeens torenhoge koorts had en een opgezwollen hoofd/kaak en vieze smaak in mijn mond.. Na 2 jaar kreeg ik wel een wkb bij die hoek, maar er zijn nooit controles geweest. En omdat mijn moeder altijd al moest afbetalen en weinig geld had plande de assistente mij ook zo min mogelijk in.. Nu is die ontsteking eindelijk behandeld door het trekken van een tand en nóg een wkb en nu zal dat hopelijk eindelijk minderen...
Ik rook niet, drink al een hele tijd geen of nauwelijks frisdrank en heb een relatief gezond dieet. Ik heb geen onderliggende ziekte of vitaminegebrek dus ik weet ook niet waar het aan ligt.
Help.. welke stappen moet ik ondernemen en is er iemand die me een hart onder de riem kan steken door zijn ervaring te delen?

Bedankt voor het hele verhaal lezen...