Nachtmerries en onrustig slapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 22:57

Hoi allemaal!

Ik heb op regelmatige basis last van nachtmerries. Ik weet waar deze vandaan komen, maar ik vraag me af of ik er iets kan aan doen?

Het gaat wel degelijk ergens over het verwerken van iets dat gebeurd is, dus zolang dat niet volledig verwerkt is, zullen ze blijven. Ik wil in PB gerust meer uitleg geven omtrent het onderwerp van deze nachtmerries. Maar wat doen jullie om ze misschien minder frequent te hebben? Of om sneller/makkelijker weer in slaap te geraken?



Uiteraard is niemand hetzelfde, maar het leek me wel leuk om elkaar als 'lotgenoten' een beetje te helpen :+


PS: staat dit topic juist hier?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:26


Anoniem

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:29

Krijg je hulp om datgene te verwerken? En heb je daar ook al gesproken over je nachtmerries?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:44

Je kunt jezelf instructies geven voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld hoe je wilt dat je droom verloopt. Beeld het jezelf ook in hoe je wilt dat ze verlopen. Je kunt jezelf ook vragen om eens minder heftig te dromen en rustig te slapen. Een soort zelfmanagement. Het vraagt wel wat oefening, maar het is mogelijk. Google maar eens op lucide dromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:48

Ik heb iets verwerkt, maar heb toch af en toe vlagen dat ik veel nachtmerries nog heb door dat ene.

Wat mij heel erg helpt is:

-in ieder geval veel frisse lucht (raam open)

-af en toe een wandelingetje nog maken voor het slapengaan (gewoon 10 minuutjes ofzo, en dan zorgen dat je gelijk je bed in kan)

-een glaasje warme melk voor het slapengaan. Dan lig ik echt in coma.

-een uur voordat je naar bed gaat geen telefoons/computers/tv's meer gebruiken.

-iets geks wat bij mij werkt: in slaap vallen op je linkerzij. Ik droom dan vrijwel niet.


Probeer vooral echt je rust te nemen voor het slapen gaan. :) Dat scheelt al een hele hoop.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:55

Google eens op licide dromen (aanleren).
Sinds ik lucide kan dromen,heb ik bijna geen nachtmerries meer,of kan ik mezelf wekken.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 08:24

Resistance schreef:
Ik heb iets verwerkt, maar heb toch af en toe vlagen dat ik veel nachtmerries nog heb door dat ene.

Wat mij heel erg helpt is:

-in ieder geval veel frisse lucht (raam open)

-af en toe een wandelingetje nog maken voor het slapengaan (gewoon 10 minuutjes ofzo, en dan zorgen dat je gelijk je bed in kan)

-een glaasje warme melk voor het slapengaan. Dan lig ik echt in coma.

-een uur voordat je naar bed gaat geen telefoons/computers/tv's meer gebruiken.

-iets geks wat bij mij werkt: in slaap vallen op je linkerzij. Ik droom dan vrijwel niet.


Probeer vooral echt je rust te nemen voor het slapen gaan. :) Dat scheelt al een hele hoop.


De avondwandelingen zijn in kader van wat er is gebeurd voor mij niet meteen een optie, dan heb ik zeker nachtmerries vrees ik :')

Het raam open doe ik inderdaad ook altijd, telefoons enzo probeer ik ook te vermijden! Die warme melk moet ik toch echt eens gaan proberen :j

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 08:25

Bizzybijtje schreef:
Krijg je hulp om datgene te verwerken? En heb je daar ook al gesproken over je nachtmerries?

Ja hoor, eerst via slachtofferhulp en daarna via andere wegen. Hulp heb ik dus zeker wel! Maar daar krijg ik over de nachtmerries gewoon als antwoord dat die vanzelf weggaan eens het 'trauma' in kwestie verwerkt is. Daarom wou ik hierrond specifiek toch eens wat tips horen!

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 08:26

Tivoli schreef:
Google eens op licide dromen (aanleren).
Sinds ik lucide kan dromen,heb ik bijna geen nachtmerries meer,of kan ik mezelf wekken.

Je bent nu al de tweede die het vernoemd dus ik ga het zeker eens bekijken, kan zeker de moeite waard zijn dan!

Anoniem

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:51

Haha. Dan moet je inderdaad geen wandeling maken. Inmiddels een beetje kunnen slapen? :)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:05

Ohhh ik lees even mee!

Ik heb veel voorspellende dromen, ook echt niet leuk. Want veel dingen komen ook uit.. :\ Een medium heeft mij verteld, dat dromen je ook kunnen waarschuwen. Bij mij is dat alleen iets te letterlijk :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:10

Ik weet natuurlijk niet wat je hebt meegemaakt, maar ik kreeg het nadat onze hond dood ging. Het hield echt maar niet op, elke nacht weer, soms meerdere keren per nacht en telkens eenzelfde soort dromen. Zo erg dat ik amper nog in slaap kon komen, en toen kon ik al lucide dromen.

Op een gegeven moment begon ik met muziek te luisteren, ik heb een docking station wekker radio. Gewoon op 90 minuten muziek terwijl ik ga slapen. En sindsdien is het vrijwel over. Heel af en toe heb ik nog dromen over onze hond, maar ze zijn niet meer zo naar als in het begin. Ik kan ze ook niet meer als nachtmerrie kwalificeren.

Heb nog wel eens nachtmerries, maar die komen niet voort uit die gebeurtenis en heb ik de volgende dag ook geen last van. Wat ik wel had met de nachtmerries over onze hond, ik was er dagen ziek van. Mentaal dan he ;)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:43

EvelienKiss schreef:
Je kunt jezelf instructies geven voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld hoe je wilt dat je droom verloopt. Beeld het jezelf ook in hoe je wilt dat ze verlopen. Je kunt jezelf ook vragen om eens minder heftig te dromen en rustig te slapen. Een soort zelfmanagement. Het vraagt wel wat oefening, maar het is mogelijk. Google maar eens op lucide dromen.

...ik kan niet lucide dromen, maar deze 'zelf instructies' werken bij mij goed.
"Ik lig in bed, ik ben hier karatekampioen...." (gecombineerd met in real life wat zelfverdediging).
Of:
"Ik lig in bed met een ultra modern, bionisch T shirt. Raakt iemand mij aan als ik dat niet wil, voel ik niets en staat die ander onder stroom...." (al dan niet aangevuld met een prettige geur in je slaapkamer of het T shirt).
Of hoe het voor jou maar uitkomt...!

En "als een trauma verwerkt hebt, heb je geen nachtmerries meer mbt het gebeuren" - dat klopt, maar het is zo'n beetje de definitie van trauma. (De definitie staat in de zogeheten 'dsm 5', een veredelde turflijst. Bij een x aantal turfjes in lijst trauma heb je een trauma, nachtmerries is een van die turfjes.)
Maar binnen het verwerken zelf kun je best dit soort tips en trucs inbouwen.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 12:03

Resistance schreef:
Haha. Dan moet je inderdaad geen wandeling maken. Inmiddels een beetje kunnen slapen? :)

Heb vannacht wel een redelijke nacht gehad ja! Ik kan me geen nachtmerrie herinneren, en ik ben maar een stuk of drie keer wakker geweest. Dat is best oké voor mijn doen!

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:27

Er zijn verscheidene edelstenen die een werking hebben op het al dan niet hebben van nachtmerries. Even inlezen, een bestellen en goed reinigen en opladen en onder je hoofdkussen leggen.
In combinatie daarmee, helpt het mij enorm om voor ik in slaap val op heel zelfzekere en positieve toon herhaaldelijk tegen mezelf te zeggen: deze nacht ga ik zo fijn dromen!

Negen van de tien keer heb ik in dat geval dan ook geen nachtmerries meer. Succes!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:33

Hier helaas ook veel nachtmerries. Een aantal jaren alleen in het voorjaar last gehad (vraag me niet waarom) die gelukkig weer wegtrokken. Sinds een jaar ongeveer regelmatiger nachtmerries met allerhande onderwerpen. Een specifiek trauma eraan koppelen kan ik niet, het gaat werkelijk overal over. Door zwaar slaapgebrek regelmatig niet te genieten thuis (op het werk, in de zorg, kan ik het niet laten zien). 15 sessies bij een psych gehad die weinig hebben geholpen. Nu gaat het echt met vlagen, soms een paar achter elkaar in één nacht, soms een paar nachten niet, maar dan wel onrustig en niet uitgerust wakker worden. Soms slik ik een tijdje valeriaan, echter is het niet goed om dat blijvend te slikken. Dus het is nog steeds zoeken. Sinds 2 weken werk ik nog maar twee dagen in de week en ik hoop dat dat ook iets meer rust geeft.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:36

Sommige mensen zijn ook gevoelig voor straling, probeer ook eens snachts je wifi en mobiel internet uit te zetten op je mobiel zodat hij niet constant snachts verbinding heeft en maakt :)

Ik slaap sinds ik dat doe een stuk rustiger, weet niet of het tussen m'n oren zit, maar je kan het proberen ;)

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nachtmerries en onrustig slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:38

Ik hoor iedereen over trauma en dat.. Dat zal ook vast meespelen, maar hoe is je slaapritme? Is je kamer wel koel genoeg? Komt er wel frisse lucht je kamer binnen? Te warm in de slaapkamer en een verstoord slaapritme kunnen ook oorzalen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:06

IncelloAndMe schreef:
Bizzybijtje schreef:
Krijg je hulp om datgene te verwerken? En heb je daar ook al gesproken over je nachtmerries?

Ja hoor, eerst via slachtofferhulp en daarna via andere wegen. Hulp heb ik dus zeker wel! Maar daar krijg ik over de nachtmerries gewoon als antwoord dat die vanzelf weggaan eens het 'trauma' in kwestie verwerkt is. Daarom wou ik hierrond specifiek toch eens wat tips horen!


Informeer eens naar Imaginaire Rescripting, dat heeft bij mij veel geholpen om van de nachtmerries af te komen. Hierdoor kreeg ik meer rust om overdag ook aan het eea aan trauma te verwerken.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:14

nine1987 schreef:
Ik hoor iedereen over trauma en dat.. Dat zal ook vast meespelen, maar hoe is je slaapritme? Is je kamer wel koel genoeg? Komt er wel frisse lucht je kamer binnen? Te warm in de slaapkamer en een verstoord slaapritme kunnen ook oorzalen zijn..


Mijn kamer is dag en nacht verlucht, geen verwarming aan. Dat is dus niet het probleem :) Mijn slaapritme is niet altijd even fantastisch, ik studeer verpleegkunde dus ik heb tijdens stages bijna elke dag een andere shift. Maar ook voordat mijn slaapritme zo was, had ik er al last van. En het is wel degelijk sinds dat trauma, en over dat trauma dat ik droom...