burger hulpverlener

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-21 19:48

Ik zag geen actief topic erover, vandaar een nieuwe :)
Wie is hier actief als burger hulpverlener?

Ik ben zelf 4de jaars geneeskunde student, waar ik natuurlijk ook ervaring heb opgedaan met BLS. Nu had ik met mijzelf afgesproken dat ik mij zou aanmelden op moment dat ik voor eerst in het echt meegedaan zou hebben aan een reanimatie en deze week was dat.

Nu ben ik heel erg benieuwd naar de ervaringsverhalen van burger hulpverleners, zodat ik goed weet wat ik kan verwachten

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:53

Ik ben al een aantal jaar burgerhulpverlener. Heb in de afgelopen jaren 19 reanimaties mogen doen. Elke reanimatie is weer anders, maar ook heel bijzonder om te mogen doen. Evt ervaringen wil ik wel delen maar dat word dan even op een later moment, vragen mag altijd, ik ben inmiddels ook professioneel hulpverlener dus ken van beide kanten de verhalen.

Goed dat je erover nadenkt!
Ik was vooral heel blij dat ik bij mijn eerste reanimatie als burger was en niet als de prof in het groen gele pakje, ik had van tevoren geen idee wat ik zou doen de eerste keer (sommige mensen bevriezen in een dergelijke situatie) maar gelukkig is het goed gekomen en kon ik gewoon helpen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:04

Ik ben al een lange tijd bedrijfshulpverlener en sinds iets meer dan een jaar heb ik EHBO (ook via het werk)
En sinds kort heb ik me aangemeld als burgerhulpverlener. (nog geen oproep gehad)

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:10

Hier ook al jaren burger hulpverlener.

Bij het eerste slachtoffer heb ik niks gedaan. Ik vond hem in zijn auto en de manier waarop hij leek te reageren, dacht ik dat hij een epileptische aanval had. Het was gaspen, bleek achteraf. Direct 112 gebeld, maar zelf door alle tumult niet meer mogen reanimeren / kunnen reanimeren.

In onze vorige woonplaats meerdere oproepen gehad, maar onze wijken waren goed voorzien van burger hulpverleners, dus nooit hoeven reanimeren. Wel weg vrijmaken voor aanstormende ambu enzo.

Ín dit dorp zijn er minder burger hulpverleners (en minder potentiële slachtoffers). En aanrijtijd voor ambu is stuk langer.

Begin dit jaar naar oproep geweest en we kwamen net voor de ambu aan. Ik heb het reanimeren van dee familie overgenomen, waardoor ambu personeel gezamenlijk hun werk verder konden doen. Heb flinke tijd gereanimeerd, met feedback van ambulance personeel.

Beide slachtoffers hebben het niet gered. Maar gedaan wat ik kon.

Gelukkig heb ik een vriendin die in de zorg zit en haar kan ik rustig bellen of appen na zo'n gebeurtenis, om zo de adrenaline weer te laten zakken.

Bij de eerste gebeurtenis had ik heel sterk het gevoel om mijn handen te willen wassen. Niet eens de hand waarmee ik het slachtoffer heb aangeraakt.
Bij de tweede heb ik heel lang onder een bloedhete douche gestaan.

Rockes <3

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:18

Ik ben ook burgerhulpverlener.

Bij een reanimatie bij mij in de boomgaard ben ik gestart met reanimeren. Ik was toen 16/17 jaar. Ik zat in het 2e jaar van verpleegkunde. Ik werd toen heel snel geholpen door burgerhulpverleners en de brandweer. Ik vond het op dat moment zo waardevol dat ik een EHBO cursus ben gaan doen naast mn opleiding.
Na het afronden daarvan heb ik me ook aangemeld als burgerhulpverlener.

Ik krijg weinig oproepen en als ik ze krijg dan ben ik op mn werk.

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:25

Hier ook burgerhulpverlener. Wel al verschillende oproepen gehad maar ik woon praktisch naast het ziekenhuis dus meestal hoor ik de sirenes al voor ik überhaupt mijn huis uit ben.
Dus nog nooit als burgerhulpverlener hoeven reanimeren maar dit wel al een keer op mijn werk meegemaakt. Vond het ergens wel "fijn" dat de eerste keer in functie was en niet als burger waardoor ik onder goede begeleiding heb kunnen "oefenen". Mocht ik er dan wel een keer eerder dan de hulpdiensten (kunnen) zijn, weet ik iig wat beter wat ik irl kan verwachten/moet doen :)

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:33

Nee! Zou het wel willen doen, maar heb nog niet de stap gezet om een cursus te volgen. Kan wel EHBO bij dieren :')

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:40

Ik doe niet aan EHBO, lees: ik ga gestrekt bij bloed, geknakte ledematen etc. Maar cursus reanimatie en AED overleef ik zelf wel

Rockes <3

madeliefw

Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:49

Ik sta al heel lang ingeschreven. Maar alle oproepen zijn s nachts en ik heb mijn telefoon meestal op stil of vliegtuigmodus. Daarnaast was er laatst een oproep in een verpleeghuis, dan denk ik daar hebben ze toch wel genoeg professionals?
Ben zelf werkzaam in de zorg maar gelukkig nog nooit hoeven te doen

[o]

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:01

Mijn telefoon staat ook op stil, maar hartslagnu en wat andere belangrijke nummers komen er wel door

Rockes <3

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:03

Ja hier ook, al aantal keer AED gebracht van A naar B,nog nooit hoeven reanimeren :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:21

Ik heb al iets van 10 jaar mijn EHBO maar nog nooit de stap durven zetten naar burgerhulpverlener.
Wel een keer gereanimeerd bij een auto ongeval waar ik toen met een vriendinnetje als eerste kwam aanrijden maar dat vond ik toch wel heel heftig. Ik zie mezelf niet bij een oproep vol goede moed de deur uit gaan. Ben overigens heel blij dat anderen het wel kunnen.

Funky Fedora Z2 - Maddy Z1 - Meaghan M1 - Amor M1 - Honey Rose B - Macklemore B
Rest in peace: L'Espoir Z1 | Pensioenadas: Murphy M1 - Troy M1

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:24

Mijn ehbo/bhv is inmiddels verlopen, denk ook niet dat ik via mijn werk een nieuwe krijg. Maar ik vind het heel knap dat mensen zich hiervoor aanmelden. Ik zou dat niet durven en er teveel stress van krijgen. Misschien later als ik groot ben. :j

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:28

MarlindeRooz schreef:
Mijn ehbo/bhv is inmiddels verlopen, denk ook niet dat ik via mijn werk een nieuwe krijg. Maar ik vind het heel knap dat mensen zich hiervoor aanmelden. Ik zou dat niet durven en er teveel stress van krijgen. Misschien later als ik groot ben. :j


Mocht je toch burger hulpverlener willen worden, in veel gemeenten zijn de opleidingen hiervoor voor eigen inwoners gratis. En ook sommige ziektekostenverzekeringen willen evt meebetalen.

Rockes <3

future_vet
Berichten: 2605
Geregistreerd: 01-05-10

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:39

Ik ben ook burger hulpverlener.
Als is mijn bhv diploma nu verlopen ivm Corona.

Hier wel redelijk wat meldingen al gehad. Meeste wel echt te ver om naar toe te gaan.

Ooit 1 melding wel naar toe geweest, was wel al weer bij kennis toen ik aankwam, dus niet hoeven reanimeren.

Sowieso is ehbo cursus aan te raden. Mijn partner stikte onlangs nog in een stukje brood en dankzij de cursus wist ik hoe ik moest ingrijpen. Slaan tussen schouderbladen en heimlich greep.

Nikass

Berichten: 16559
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:26

Knap dat jullie dit doen zeg. Ik heb wel reanimatie cursus gevolgd, maar niets in praktijk hoeven doen en geen idee hoe ik zou reageren. Ik denk dat als ik alleen ben ik wel kan handelen, maar als er meerdere mensen bij aanwezig zijn ben ik meestal niet degene die het voortouw neemt.
Maar burgerhulpverlener gaat m niet worden aangezien ik geen rijbewijs heb.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:37

Ik zit er ook over te denken maar ik twijfel heel erg of ik het mentaal aan zou kunnen. Werk zelf niet in de zorg en heb ook geen mensen om mij heen die wel in de zorg werken (of bhv’erz zijn).

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Eloya

Berichten: 5158
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 02:33

Ik ben ook burger hulpverlener. Tot nu toe nog niet hoeven reanimeren. Wel regelmatig een oproep en aed opgehaald. maar de hulpdiensten zijn hier snel!
Heb altijd wel flinke adrenaline rush na zo'n melding..

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

xPabloBokt

Berichten: 9306
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 06:39

Ik zou het wel heel graag doen, maar ik ben een beetje bang voor het beademings stukje. Ik denk niet dat ik dat zou durven..

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

moonsparkle
Berichten: 21658
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 06:42

Je kunt ook eerst langere tijd borstcompressies geven tot er iemand bijkomt om evt te beademen. Het belangrijkste is zsm het ritme weer op gang te krijgen. Maar borstcompressies geven is dan weer heel zwaar, dat hou je in je eentje ook niet lang vol.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 06:57

Hier wel ooit een reanimatiecursus gedaan en ben daar ook echt blij mee. Ik wilde mij daarna als burgerhulpverlener ook zeker gaan aanmelden. Ik handel prima in noodsituaties. Alleen het idee dat ik door de familie verwachtingsvol wordt aangekeken, terwijl ik maar 2x even kort op een pop heb mogen oefenen en ik het echt nog best lastig vond qua snelheid en hoe hard je moest drukken, heeft mij uiteindelijk doen besluiten om me toch niet aan te melden. Ik vond de cursus ook echt niet goed opgezet toen.

Ik lees graag even mee, misschien dat ik de stap alsnog kan gaan zetten. Het lijkt me ook wel echt heftig om zo'n oproep te krijgen, vooral de eerste.

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:51

Nikass schreef:
Knap dat jullie dit doen zeg. Ik heb wel reanimatie cursus gevolgd, maar niets in praktijk hoeven doen en geen idee hoe ik zou reageren. Ik denk dat als ik alleen ben ik wel kan handelen, maar als er meerdere mensen bij aanwezig zijn ben ik meestal niet degene die het voortouw neemt.
Maar burgerhulpverlener gaat m niet worden aangezien ik geen rijbewijs heb.

Bij mijn weten heb je geen rijbewijs nodig om burgerhulpverlener te worden? :)

En je bent ook niet verplicht om naar meldingen te gaan hé :) meestal wordt er wel ruim opgeroepen. Ik ben zelf vooral aangemeld voor de directe straten om mij heen/op loopafstand omdat bij alles verder weg de hulpdiensten er eigenlijk altijd eerder zijn dan ikzelf.

Beademen van een vreemde zou ik persoonlijk ook niet snel doen denk ik. Hou daar ook niet zo van. Maar borstcompressies zijn idd het belangrijkste :)

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:33

Meestal speelt mijn partner voor chauffeur. Als er oproep komt brul ik door het huis *NAAM*, REANIMATIE!!!
Hij pakt vast de auto en gooit wat deuren op slot en ik stap in en roep welke kant op. Samen zorgen we dat we veilig overkomen.

Nu, in de Corona tijd wordt er sowieso afgeraden te beademen.

Pumpina, dat idee had ik ook. Dat is ook bekend, het is "maar" een cursusje. Maar vergeet niet, de persoon was waarschijnlijk sowieso gestorven, door tussenkomst van een (burger) hulpverlener is de kans op overleven iets groter. De meeste mensen zijn juist dankbaar dat je het geprobeerd hebt. Dat ze niet alleen waren of dat het slachtoffer niet alleen was. (Dit stuk is niet banketstaaf naar jou bedoeld of om je over de streep te trekken, maar om eea in perspectief te zien. Niemand is verplicht en eenieder maakt een beslissing op eigen gevoel. Daarom doe ik bv niks met EHBO, omdat ik gestrekt ga of ga braken als ik bloed zie of ledematen die een hoek hebben op plekken waar ze niet horen)

Rockes <3

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:37

Ik heb één keer gereanimeerd bij de supermarkt, met goed effect gelukkig. Nadien heb ik daar best wel mee gelopen nog, ik vond het super heftig. Dat maakte dat ik heel erg twijfelde over burgerhulpverlener blijven. Nog steeds heb ik er geen ei over gelegd, maar er zijn gelukkig ook geen oproepen meer gekomen.
Hoe gaan jullie daar mee om?

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: burger hulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:59

Kun je ook burgerhulpverlener worden met een BHV, of moet je een EHBO diploma hebben?

Annabel, Dorus, Eefje en Goodwin <3

Kerstmuts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Tessaaa en 29 bezoekers