Zijn dit luizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:21

Net terug van de weide en ik had gigantische kriebels in mijn haar. Krabben en blijven krabben tot opeens deze 2 onder mijn nagels zaten. Het is een ondelijke foto, maar zijn dit luizen? De laatste keer dat ik in contact was met kinderen is van een dikke maand geleden. Het is een onduidelijke foto. Ze hebben een bruine kop, doorschijnend lijf en 4/5 zwarte streepjes. Of zijn dit beestjes die op paarden zitten? Want heb ze wel onderzocht op teken en met mijn hoofd tegen hun gezeten.

Edit: Net nummer 3 uitgehaald.


Afbeelding

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:23

Ziet er wel uit als een luis.
Als je ze plet tussen 2 nagels, hoor je dan een knappend geluid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:24

Edit: En een nummer 4. Kom gek van het idee dat ik eventueel luizen heb...

Tinkerloos: Ja, ze knappen open als het ware.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:25


KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:26

ik denk ook dat het luis is! Ziet er iig wel uit als luis

Anoniem

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:27

Zo zien ze er niet echt uit, maar ze zijn wel nog vrij klein. Kunnen het ook luizen van paarden zijn? Kan mij niet bedenken van waar ik het heb.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:28

Kan ook gewoon overkomen van stoelen in het ov, bios, etc. Dicht naast iemand gezeten op school etc. ;)
Ik vind ze wel lijken op de plaatjes van internet in ieder geval.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:31

Dat lijken mij inderdaad zeker weten luizen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:32

Dat is het net. Geen ov, geen bios etc. Ondertussen zit ik al aan 6. Even een betere foto:



Afbeelding

Is paardenluis ook besmettelijk voor mensen?

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:32

Ik heb je net een pb gestuurd, maar het zijn paardenluizen voor zover ik kan zien en herkennen.

In dit topic zichtbaar hoe die eruit zien:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1699582

Dus als je met je hoofd tegen je paard hebt aangezeten... mijn broek zat er ook helemaal onder toen in met mijn pony gekriebeld had.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:34

Paardenluizen overleven niet op andere dieren...of mensen

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:34

Yup, luizen. Zouden paardenluizen kunnen zijn, maar 'jonge' luisjes die normaal op kinderkoppies rondwandelen zien er ook zo uit. Ugh. Ik heb acuut jeuk op mijn hoofd :') Sterkte ermee!

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:35

NinaCharlie: klopt, maar als ze net bij de paarden is geweest... ze overleven dan ongeveer een dag.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:35

Ja, dat zou wel kunnen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:39

Goed, mijn vriend neemt bij voorbaat al een luizenkam en shampoo mee als hij langs de apotheker kom. Het is opeens opgekomen op de weide en ik heb een paard met kale plekken. Maar die verhaard wel vaker moeilijk dus verder niet bij nagedacht. Ik blijf er maar uit mijn haar halen en kom echt gek van het idee dat het misschien mensenluizen zijn.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:40

Ze lijken meer op een paardenluis.
Ik heb de foto van jou luis en die van een paardenluis naast elkaar gezet:
Afbeelding

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:42

Dit is zeker geen mensenluis, die zijn veel minder rood. Helaas genoeg ervaring om het eigenlijk wel zeker te weten :+

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:43

In dat geval even met een kammetje langs de wei om het zeker te weten. Ook vervelend hoor als je je paarden allemaal moet gaan wassen. Sterkte ermee.

Anoniem

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:45

Zouden er 4 zijn dus gaan er dan idd even zoet mee zijn.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:52

Paardenluis :j
100% zeker. Mijn ruin heeft er ooit vol mee gezeten, niet te missen.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:54

Jette schreef:
Dit is zeker geen mensenluis, die zijn veel minder rood. Helaas genoeg ervaring om het eigenlijk wel zeker te weten :+



Ik kan mij vroeger nog een keer herinneren dat ik luizen had en al een behoorlijke tijd.
Meerdere keren mijn oma en moeder gevraagd te kijken en konden steeds niets vinden.
Tot dat ze zo groot en rood al waren dat er 1 onder mijn nagel klem was komen te zitten. ( vet bloed denk ik :') )

Ze kunnen wel degelijk dus zo rood zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:35

Net volledig uitgekamd en de tijd genomen om het goed en degelijk te doen. Nog 1 mini luisje en 1 half grote luis gevonden (zoals die op de foto). Geen andere luizen of neten dus we gaan paarden mogen wassen. Ik blijf nu wel nog een paar weken mij zelf dagelijks uitkomen. You never know... En ik ben panisch om luizen te krijgen met mijn lang haar.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:45

Jep zeker weten dat het paardenluis is! Maar ben niet bang, ze overleven normaal gezien niet op mensen hoor al is het gewoon een kriebelig idee al die beestjes :+

Met je paard kammen bereik je niet heel veel, want tijdens het kammen schieten ze gewoon weg. Als ik met mijn vingers langzaam door de vacht ging zag je ze, maar ze kropen snel weg. Na de derde keer door de vacht zag je niets meer, omdat ze helemaal weg kropen tot echt op de huid.
Gewoon morgen wassen inderdaad, het is er lekker weer voor!!

Hier hebben ze het 2x gehad (1x 4 jaar geleden en een keer 2 jaar geleden) en beide keren eind maart. Ik had geen luizenshampoo/middel en heb ze gewassen met tea tree shampoo met wat extra druppels tea tree olie erin. Dit heb ik 10 min. in laten trekken en uitgespoeld. Toen ze droog waren heb ik veerust op gespoten en ze waren er gelijk vanaf.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:46

Je hebt niet toevallig kippen? :) Ik heb zelf jaren terug mijn paarden een flink aantal keer gewassen omdat ik ze ervan beschuldigde hĂșn luizen op mij over te dragen.

Afijn, bleek dat het nachthok van de kippen vol zat met luis, en ik stak daar iedere dag mijn hoofd in om eitjes te rapen :')

Anoniem

Re: Zijn dit luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:51

Nee, geen kippen :) Gaan mijn oudjes niet leuk vinden, dat wassen :P