Help!! Darm problemen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 01:02

Ik plaats dit topic omdat ik er echt helemaal gek van word en Door de bomen het bos niet meer zie. Al jaren heb ik last van mijn darmen (pds is mij verteld) met de ene keer na iedere hap zowat naar de wc en de andere keer juist heel moeilijk. Het is in de tijd gekomen toen ik ook veel stress had en dat heb ik nu nog steeds dus geloof ook dat stress het versterkt!! Hiervoor heb ik al heel heel vaak bij de huisarts en ziekenhuis gezeten. Het laatste jaar kwam er ook vaak overgeven (van maagzuur) bij kijken.. Wat ik bijna niet tegen kon gaan. Maar alles wijst op stress. Nu heb ik weer dat ik 25 december heel moeilijk kon poepen en na hard persen eindelijk wat kwam maar nog niet leeg was. De dag erna kon ik helemaal niet en vandaag kon ik de pijn niet meer houden en heb ik microlax gepakt wat niet hielp. En uiteindelijk een zetpil wat er voor zorgde dat de harde ontlasting er met moeite uit geperst kon worden. Maar dat was echt ontzettend weinig en had daarna nog steeds enorm kramp, veel pijn en lucht wat maar aan blijft houden. Later op de avond wel diarree nog gehad maar Door alle kramp en pijn en redelijk harde buik voel ik me nog niet leeg. Nu dacht ik aan overloopdiarre.. Ik heb al pruimen, koffie, sinaasappelsap geprobeerd en uiteraard gelopen, zoveel mogelijk proberen te drinken en movicolon van de huisarts maar het lijkt niet te werken.

Nu is het zo dat ik echt al zo vaak bij de huisarts gezeten heb voor maag en darmen (en andere dingen) dat ik niet meer durf te gaan. Maar heb er wel daadwerkelijk Veel last van. En ben bang dat als ik daarheen zou gaan en ik wel 'leeg' zou zijn dat ik me aanstel. Lastige en frustrerende situatie. HeBen meer bokkers hier last van of last van gehad en tips?

Alvast bedankt!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:40

Ik heb ook pds. Ik heb iedere dag een zakje vezels en voor de krampen duspatal tabletten.

Je verhaal is ontzettend herkenbaar. Ik heb het helaas wel meer dan eens gehad dat ik het in mijn broek heb gedaan. Tussen het moment van aankondigen en een wc vinden, had ik slechts max 5 minuten.

Maagklachten komen ook bekend voor. Ook daar tabletten voor.

Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk structuur aanbrengt in je voeding.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:41

Even een stipje hier, ik zal morgen uitgebreider en inhoudelijk reageren. Ik ga nu proberen te slapen na ook een uur op het toilet te hebben gezeten, heb even niet de tegenwoordigheid van geest om een lange post te tikken. Wens je voor vanavond in ieder geval nog veel sterkte!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:56

...en ik zou zeggen: stap na de feestdagen naar een natuugeneeskundige arts met ervaring rond darmproblemen.
PDS is geen echte diagnose - maar doorgaans 'alleen maar' een optelsom van nare verschijnselen die doorgaans wel te verhelpen zijn.
Er wordt om de gedachte te bepalen wat bloed afgenomen (vingerprikje) en een ontlastingsonderzoek plus jouw verhaal.
En dan puzzelen: is je maag zuur genoeg...? (Kun je zien in het bloed.) Heeft je lichaam alle stoffen aan boord om te zorgen voor goed werkend slijmvlies...? Hoe is het met je darmflora...? Zijn er aanwijzingen voor voedselintolerantie?
...en wellicht ben je een van diegenen die beter weinig tot geen gluten zou eten.

Sterkte, het is een nare kwaal!

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:04

Herkenbaar ts.
Hier ook de diagnose pds.
En ook hier versterk stress alles.
Maagklachten heb ik gelukkig bijna niet.
En meestal heb ik te zachte ontlasting maar een paar maanden terug heeft bij mij de boel ook helemaal verstopt gezeten waardoor ik aan de macrogol en electrolyten ben gegaan.
Ook al een keer een flinke ontsteking gehad in de darmen, waardoor ik nu erg op moet letten dat de boel niet verstopt raakt.
Momenteel zit alweer 2 maanden thuis en heb ik af en toe weer last van een verstopping.
Ik merk dat als ik te weinig beweeg ik daar meer last van krijg.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:07

bij mij heeft het paleo dieet erg geholpen, mijn vriend die Crohn heeft helpt het ook. Misschien iets om eens een tijdje te proberen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:16

Hier iemand met PDS maar heb het (gelukkig) al jaren volledig onder controle en er bijna geen last meer van, al merk ik dat mijn maag/darmen vaak wel een gevoelige plek blijven.

Ik slik overigens helemaal geen vezelzakjes, duspatal of Imodium meer. Als je vezelzakjes nodig hebt betekent het eigenlijk toch dat je te weinig vezels eet en is het beter om die vezels uit gezonde voedingsmiddelen zoals groente, fruit en volkoren graanproducten te halen.

Ik heb gemerkt dat uiteindelijk je voedingspatroon aanpassen toch het meeste effect heeft. Ik eet geen vlees en bijna geen zuivel meer. Daardoor eet je automatisch veel meer vezels dus dan heb je geen vezelzakjes meer nodig.

Verder eet ik zo’n 300/400 gram fruit en 300 gram groente per dag. Ik eet veel noten, bonen, pitten, zaden etc. Dit is allemaal veel lichter verteerbaar dan vlees (ik was altijd al vegetariër maar at enorm veel zuivel) en zuivel. Ei eet ik nog wel regelmatig.

Wat daarna bij mij echt de doorslag heeft gegeven is regelmatig sporten. Ik loop 2/3x per week hard en dat helpt enorm, vraag me niet waarom. Zodra ik even niet loop gaat het allemaal gelijk weer wat moeizamer. Hardlopen (of andere sport) helpt ook enorm goed tegen stress. Hardlopen word zelfs ingezet als therapie bij een burn-out.

Heel veel succes, ik weet hoe ontzettend vervelend het kan zijn. Zeker als ik nu terugdenk aan de periode waarin het heel erg was. Moet er niet meer aan denken om altijd zo met je spijsvertering in de knoop te zijn.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:28

Ik raad je aan om eens op de site van De Groene Vrouw te kijken, wellicht kan zij iets voor jou betekenen. Misschien heb je weleens gehoord van het boek ‘De Poepdokter’, dat heeft zij geschreven.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:41

Janneke2 schreef:
...en ik zou zeggen: stap na de feestdagen naar een natuugeneeskundige arts met ervaring rond darmproblemen.


Neem wel een zak geld mee, maar ik denk dat een (orthomoleculair) arts je best eens veel kan helpen. Zorg wel dat je een arts hebt die kan meten (bloed/ontlasting).

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:47

PDS is een term die vaak gebruikt wordt als er geen afwijkingen in de darmen gevonden kunnen worden voor je klachten. Intoleranties of allergieën worden dan niet echt meer bekeken.
Mijn ervaring is dat op zoek gaan naar dingen waar je niet zo goed tegen kunt, heel veel op kan leveren. Zo heb ik na een periode van alleen maar diarree de gluten eens een week aan de kant gezet en binnen een paar dagen was alles weer op orde (inclusief de energie). Ik laat me verder niet onderzoeken, zal ik vast niet 'glutenintolerant' zijn, maar blijkbaar verdraag ik gluten niet denderend. So be it...

Kortom: ga eens dingen uit je voedingspatroon weglaten, wellicht stuit je op iets wat je leven een stuk makkelijker gaat maken ;)

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:19

Zo, nu uitgebreider. Allereerst, wat vervelend dat je zoveel last hebt en dat je bij de huisarts niet verder komt!

Ikzelf heb geen PDS maar ziekte van Crohn. Wat voor mij werkt hoeft dus niet per se voor jou te werken, maar ik wilde toch even mijn ervaring delen. Sinds een week of twee ben ik naast de medicijnen begonnen met een streng dieet, vergelijkbaar met paleo maar dan nog iets strenger. Het resultaat tot nu toe is verbluffend, mijn symptomen verdwenen haast als sneeuw voor de zon. Ik heb wel gemerkt dat het alleen zin heeft als ik me voor 100% aan het dieet houd, tijdens de kerst ben ik iets minder streng geweest en dat heb ik meteen flink gemerkt. Het is me de afgelopen weken ontzettend duidelijk geworden hoe belangrijk voeding is voor onze gezondheid. Ik denk dat een uitsluitingsdieet, waarbij je bepaalde voedingsstoffen uit je dieet weglaat en als je darmen tot rust zijn gekomen stuk voor stuk weer dingen gaat toevoegen om te kijken waar de problemen vandaan komen, een goede stap zou kunnen zijn. Ook zou je een goede diëtist kunnen opzoeken die ervaring heeft met PDS. Ik weet niet in welke regio je woont, maar eventueel zou ik je iemand kunnen aanraden.
Veel succes en ik hoop dat je snel iets vindt wat voor jou werkt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:21

Rindin schreef:
PDS is een term die vaak gebruikt wordt als er geen afwijkingen in de darmen gevonden kunnen worden voor je klachten. Intoleranties of allergieën worden dan niet echt meer bekeken.
Mijn ervaring is dat op zoek gaan naar dingen waar je niet zo goed tegen kunt, heel veel op kan leveren. Zo heb ik na een periode van alleen maar diarree de gluten eens een week aan de kant gezet en binnen een paar dagen was alles weer op orde (inclusief de energie). Ik laat me verder niet onderzoeken, zal ik vast niet 'glutenintolerant' zijn, maar blijkbaar verdraag ik gluten niet denderend. So be it...

Kortom: ga eens dingen uit je voedingspatroon weglaten, wellicht stuit je op iets wat je leven een stuk makkelijker gaat maken ;)


Mee eens, ik merk dat het bij mij zowel aan pijn als in stoelgang gewoon veel makkelijker is als ik bepaalde dingen niet eet (of juist wel)
Overigens is een dieetist wel aan te raden als je zoiets gaat doen.
Er zijn ook testen voor zoals de imupro100 test.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:29

Hier ook (een (hele) lichte vorm van) PDS, gelukkig helemaal niet vaak last van maar als ik eens een aanval heb...
Weet je, sinds ik geen vlees meer eet, helemaal geen last meer gehad, tot die ene dag dat ik toch vlees at, meteen 3 dagen krom gelegen...

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:37

En mocht je het nog op tijd lezen, kijk naar je zorgverzekering en zoek er eentje uit die ook ruim alternatief vergoed.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:42

Kelly_ann schreef:
Janneke2 schreef:
...en ik zou zeggen: stap na de feestdagen naar een natuugeneeskundige arts met ervaring rond darmproblemen.


Neem wel een zak geld mee, maar ik denk dat een (orthomoleculair) arts je best eens veel kan helpen. Zorg wel dat je een arts hebt die kan meten (bloed/ontlasting).

...hangt uiteraard af van de vraag of je aanvullend verzekerd bent, zo ja worden de consulten en als het meezit de onderzoeken gewoon vergoed.
Voor een orthomoleculaire arts kijke men op http://www.mbog.nl - en de zorgverzekeraar heeft nog wel een lijst met andere verenigingen ook.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:14

Ik ga morgen eens goed kijken met mijn vader voor de zorgverzekering want eerlijk gezegd ik ben 22 naar snap dat soort dingen niet echt verder wil ik me echt met behulp van een diëtist gaan houden aan een bepaald dieet alleen vind ik dat heel lastig. Heeft meerdere factoren maar als ik bijvoorbeeld geen eetlust heb kan ik ook niet eten en doe ik dat wel (mezelf dwingen te eten) dan douw ik iets naar binnen omdat het 'moet' en word ik er ook niet lekker van.. Maar iedereen heel erg bedankt voor de reacties en ga snel kijken hoe en wat ik ga doen en ook qua onderzoeken!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:11

bartjeminoes schreef:
Ik ga morgen eens goed kijken met mijn vader voor de zorgverzekering


...bedoel je: zorgen dat je aanvullend verzekerd bent en meer opties hebt...?
Citaat:
verder wil ik me echt met behulp van een diëtist gaan houden aan een bepaald dieet alleen vind ik dat heel lastig. Heeft meerdere factoren maar als ik bijvoorbeeld geen eetlust heb kan ik ook niet eten en doe ik dat wel (mezelf dwingen te eten) dan douw ik iets naar binnen omdat het 'moet' en word ik er ook niet lekker van..


In alle medische zaken geldt: eerst een diagnose...!
Ibs/ pds is geen diagnose, maar een moeilijk woord dat jouw ervaring beschrijft. Op zich nuttig.
Maar geen verhaal met kop en staart dat verklaart/ probeert te verklaren waarom jouw buik doet wat zij doet.

Wel eten als je geen eetlust hebt - tja...
Dat hangt van de diagnose af.
Zolang je niet ondervoed bent en een maaltijd kunt overslaan: gewoon overslaan. (Geen 10 maaltijden overslaan ;) , maar 1 of 2 maaltijden op een dag is beter dan de hele dag maar 'grazen'...)
Mogelijk is het een signaal dat je maag niet zuur genoeg is (...iets wat op zichzelf wel weer is op te lossen...), mogelijk is het weer iets anders.
...gesteld dat het idd gebrek aan maagzuur is, is het erg verstandig om je maag meer tijd (of gerichte hulp) te geven om voldoende zuur te worden en dan pas eten.

Marijke_Dub

Berichten: 179
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Help!! Darm problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:25

Misschien coeliakie ?