Mensen met chronische rugproblemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:37

superpony, aan de oorzaak is weinig meer te doen. Ik heb o.a. artrose in de rug, dat zal alleen maar erger worden. Ondanks dat wij allemaal pijn hebben, zitten wij allemaal nog veel te veel. Ik ben daar zelf een van. Ik heb ook een zittend beroep en dat is wel funest. Wij moeten veel meer in beweging blijven. Plason Therapie lost het probleem niet op, althans niet de oorzaak, maar neemt wel de randjes van de pijn af en dat scheelt echt wel een hele boel.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:46

Blacksmurf schreef:
superpony, aan de oorzaak is weinig meer te doen. Ik heb o.a. artrose in de rug, dat zal alleen maar erger worden.


Ik heb sinds mijn 23ste artrose en ik heb op mijn 57ste met goed beleid geen pijn en weinig toename.
Laat je dus niet afschepen!

Citaat:
Ondanks dat wij allemaal pijn hebben, zitten wij allemaal nog veel te veel. Ik ben daar zelf een van. Ik heb ook een zittend beroep en dat is wel funest. Wij moeten veel meer in beweging blijven.

We hebben de tijdgeest mee: staan op kantoor wordt steeds normaler, er zijn fietsstoelen, wiebelkussens, skippyballen , etc.

Citaat:
Plason Therapie lost het probleem niet op, althans niet de oorzaak, maar neemt wel de randjes van de pijn af en dat scheelt echt wel een hele boel.

...wat is dit?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:54

Ik heb eigenlijk mn hele leven al rugpijn, maar het kwam en ging. Was nooit 100%, maar voor mij acceptabel in goede periodes. Helaas ga je daardoor ook op andere plekken last krijgen.

Frummel; ik ben pos op HLA27B en loop nu ook bij een reumatoloog. Er zijn laatst iets van 10 foto's gemaakt en de 12e hoor ik meer. De medicijnen wil ik liever niet aan beginnen. Gebruik nu wel cbd, maar weet niet of zij daar open voor staat.
Ik heb Colitis Ulcerosa gehad en bij mij is alles verwijdert, dus daar nooit meer klachten gehad. Maar wel nog veel problemen door jarenlang medicijn gebruik en die zijn ongeveer hetzelfde.

Mijn fysio is ook manueel en heeft vooral manueel toegepast, maar heb ook sterk het idee dat ik veel meer klachten kreeg sinds ik daar naartoe ging. Aan de ene kant is dat logisch, want ik liep al jaren krom en slecht, dus alles moet wennen aan een betere houding.
Aan de andere kant, ben ik mn broer heel onverwacht verloren en bij auto immuun ziekte wil het nog weleens versterken als je stress hebt/verdriet etc.

Bewegen helpt me ook goed. Zitten helemaal niet en staan ook niet.

Ben momenteel wel doodmoe, maar komt ook echt omdat mn hoofd en mn lichaam rechtop houden me erg veel energie lijkt te kosten?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:22

superpony: helpt cbd bij jou? Ik zit daar al langer over te twijfelen, of ik dat misschien moet proberen.
Spannend dat jij ook binnenkort de uitslag krijgt trouwens.
Bewegen helpt mij ook goed, maar niet overmatig en geen rugbelastende beweging zoals wielrennen. Maar een paar km op de stadsfiets is heerlijk en wandelen ook. Helaas heb ik een zittend beroep en zit ik minimaal 40 uur per week achter mijn bureau op kantoor. Zou niet weten wat voor werk ik zou kunnen gaan doen waar je geen specifieke opleiding voor nodig hebt. (Met mijn opleiding kan ik in mijn werkveld niet veel anders dan zittend werk doen).

Bij mij werden de klachten trouwens ook erger bij/na therapie. Ben er nu na 5 maanden wekelijks heen te gaan mee gestopt en voel me vele malen beter! :j
Benieuwd wat de arts morgen zegt..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:05

Ik heb eerst capsules en olie gebruikt met paracetamol. Omdat ik een darm probleem heb, wil ik niet teveel slikken. Moet ook standaard omeprazol slikken.

Toen na veel lezen een e smoker en cbd eliquid gekocht. Was eerst niks, omdat ik al 20jr niet rook. Toch erg veel pijn en paracetamol, dus dacht; het is het een of het ander, dus gebruik hem 2a 3 x per dag enige haaltjes.
Het lijkt toch te helpen, want ik beweeg beter. Ben alleen erg moe en heb ook wel mindere momenten. Het is iets moeilijker doseren.

Ik ben op HLA27B al 2jr geleden geprikt, dus dat wist ik al, maar had er geen last van. Nu laatste maanden enorm.

De reumatoloog vond me ook echt heel slecht en kon niet geloven dat dit in enkele maanden zo slecht is geworden. Maar blijkbaar vond ik alles daarvoor nog acceptabel ofzo.
Daarnaast dus fysio gehad waarna ik echt meer en meer pijn kreeg. Ik zeg niet dat dit schuld heeft, maar het was denk ik teveel voor mijn lijf.

Sinds de winter heb ik een polar A360 en die houdt je bewegingen in de gaten. Meldt het ook als je te lang niks doet. Tijdens zittend werk niet handig, maar ook daar wordt steeds meer geadviseerd om toch even iets lopend te doen. Dus naar kopieer apparaat te lopen, naar een collega te lopen, ipv te mailen etc etc. Maar moet wel kunnen.
Heb je wel een goede stoel, voetenplankje en computer standaard etc?

Rennen lukt me de meeste dagen ook niet. Heb erg vaak pijn tussen mn schouderbladen. Zijn ook longfoto's gemaakt.Maar gister met hondje klein stukje ging weer wel.

Bij mij wisselt het echt per dag en soms op een dag ook 3x . Ik werd vd week wakker met stijve nek links. Die wat los kunnen krijgen. Toen erge last tussen mn schouderbladen na lang in de keuken staan. 's avonds na bankhangen met familie had ik erge last van mn knie en die bleef tot volgende dag wel aanhouden. Die dag ook minder cbd gebruikt.

Voor een beter effect, zou ik wat thc bij moeten gaan nemen, maar de cbd lijkt me te helpen om te bewegen en de scherpe randjes eraf te halen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:22

superpony schreef:
Ik heb eerst capsules en olie gebruikt met paracetamol. Omdat ik een darm probleem heb, wil ik niet teveel slikken. Moet ook standaard omeprazol slikken.

Toen na veel lezen een e smoker en cbd eliquid gekocht. Was eerst niks, omdat ik al 20jr niet rook. Toch erg veel pijn en paracetamol, dus dacht; het is het een of het ander, dus gebruik hem 2a 3 x per dag enige haaltjes.
Het lijkt toch te helpen, want ik beweeg beter. Ben alleen erg moe en heb ook wel mindere momenten. Het is iets moeilijker doseren.

Ik ben op HLA27B al 2jr geleden geprikt, dus dat wist ik al, maar had er geen last van. Nu laatste maanden enorm.

De reumatoloog vond me ook echt heel slecht en kon niet geloven dat dit in enkele maanden zo slecht is geworden. Maar blijkbaar vond ik alles daarvoor nog acceptabel ofzo.
Daarnaast dus fysio gehad waarna ik echt meer en meer pijn kreeg. Ik zeg niet dat dit schuld heeft, maar het was denk ik teveel voor mijn lijf.

Sinds de winter heb ik een polar A360 en die houdt je bewegingen in de gaten. Meldt het ook als je te lang niks doet. Tijdens zittend werk niet handig, maar ook daar wordt steeds meer geadviseerd om toch even iets lopend te doen. Dus naar kopieer apparaat te lopen, naar een collega te lopen, ipv te mailen etc etc. Maar moet wel kunnen.
Heb je wel een goede stoel, voetenplankje en computer standaard etc?

Rennen lukt me de meeste dagen ook niet. Heb erg vaak pijn tussen mn schouderbladen. Zijn ook longfoto's gemaakt.Maar gister met hondje klein stukje ging weer wel.

Bij mij wisselt het echt per dag en soms op een dag ook 3x . Ik werd vd week wakker met stijve nek links. Die wat los kunnen krijgen. Toen erge last tussen mn schouderbladen na lang in de keuken staan. 's avonds na bankhangen met familie had ik erge last van mn knie en die bleef tot volgende dag wel aanhouden. Die dag ook minder cbd gebruikt.

Voor een beter effect, zou ik wat thc bij moeten gaan nemen, maar de cbd lijkt me te helpen om te bewegen en de scherpe randjes eraf te halen.



Jeetje wat enorm rot dat je zo snel achteruit bent gegaan zeg. :( Fijn dat de cbd je in elk geval wat beter lijkt te laten bewegen.

Ik heb inderdaad alles al aangepast op werk: stoel, toetsenbord, voetenbankje etc. maar ik kan helaas nog steeds niet langer dan een half uur a een uur zitten. Als ik dat wel doe, heb ik daar dagen last van. Wij zijn helaas volledig gedigitaliseerd, dus printen hoeft niet (de printer staat trouwens ook 2 meter van mijn plek dus dat helpt ook niet zo mee) en onze afdeling bestaat uit maar 15 mensen waarvan ik er maar 2 nodig heb om mee te communiceren voor werk. Deze twee collega's zitten op een paar meter afstand, dus erheen lopen is een beetje onlogisch :( Daar baal ik enorm van, want ik heb mijn 'loopjes' wel nodig gedurende de dag.

Ik ben heel langzaam toch aan het kijken naar een ander beroep, of om volledig als zelfstandige te gaan werken zodat ik alles zelf kan inplannen. We willen alleen eerst gaan verhuizen naar een ander deel van het land, en daar heb ik toch nog eventjes deze baan voor nodig ivm de hypotheek etc. (mijn vriend is sinds 1,5 jaar zzp-er, en als we dat allebei zijn, denkt de bank ook: :evaw: :') )

Anyhow: working on it, en even wachten wat de reumatoloog morgen zegt!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:07

Ben benieuwd wat jouw reumatoloog gaat zeggen. Ik hoor de rest de 12e.

Je doet wat je kan. Ik denk dat ik veel dingen accepteer, omdat ik ook al jaren ziek ben geweest en dingen zoals pijn, beperkingen, ziekenhuis bezoeken etc ook wel wennen.

Misschien was ik al slecht, maar heb ik er pas laatste tijd echt last van, omdat gewoon bewegen niet meer lukte en de fysio me nog meer pijn gaf.
Maar het overlijden van mn broer heeft ook een groot aandeel gehad dacht ik zelf.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:39

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:20

Jeetje, dat is ook heftig Nobel. Wat een klunzen bestaan er soms ook :n
Mijn hele onderrug blokkeert momenteel. Woensdag naar de manueel therapeut, maar ik zit eraan te denken om ook eens weer verder te laten onderzoeken.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:38

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13013
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:08

Frummels schreef:
Ik meld me ook graag! :)

Sinds 2002 heb ik dagelijks last van mijn onderrug (L4, L5, S1 gebied). Inmiddels ben ik 100 keer door de molen gehaald en de klachten werden afgedaan als een hernia. Jaren heb ik dus gedacht dat ik een hernia had, tot er vorig jaar op de MRI opeens niets meer te zien was. Dat kan wel vaker gebeuren blijkbaar, maar de klachten werden alleen maar erger. Zo erg, dat ik helaas niet meer in staat ben een aantal sporten uit te oefenen die ik altijd met veel plezier deed. :( (wielrennen, hockey, skiën) Maar ook huishoudelijk zit er een grens op. Ik kan absoluut niet stofzuigen, afwassen of andere dingen waarbij ik moet reiken.. (bed opmaken bijvoorbeeld gaat ook niet). Gelukkig neemt mijn vriend die taken op zich.

Ik ben bij diverse therapeuten en artsen geweest: manueel orthopeed, chiropractor, fysiotherapeut, magnetiseur, osteopaat, internist, neuroloog, reumatoloog en ik vergeet vast nog wat. Helaas tot op heden allemaal zonder "succes". En met succes bedoel ik dat niemand in staat is geweest een juiste diagnose te stellen of de klachten te verlichten.
Ook heb ik diverse medicatie geprobeerd, waaronder: oxycontin, diazepam, tramadol, en momenteel gebruik ik sinds twee weken op advies van de reumatoloog 2x daags Brufen 800 mg. Dit laatste werkte de eerste week goed, de laatste dagen helaas minder. (Ik kreeg eerst een reuma medicatie voorgeschreven, maar daar bleek ik enorm allergisch voor te zijn := )

Twee weken geleden ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de reumatoloog en heb ik op advies van de reumatoloog röntgenfoto's laten maken en bloed laten afnemen. De reumatoloog denkt aan de diagnose HLB A27 (Bechterew). Als ik deze symptomen opzoek, sluiten deze feilloos aan bij hoe ik mij voel en wat ik wel en niet kan. Mijn moeder is ook drager van dit gen, maar de ziekte is bij haar niet actief. Het gen is erfelijk, dus de kans dat ik dit ook draag is aanwezig.

Morgen moet ik terug naar de reumatoloog voor de uitslag. Ergens hoop ik dat dit het inderdaad is, omdat ik dan na 15 jaar eindelijk weet wat ik heb en dan kunnen we aan een passend behandelplan/pijnbestrijding beginnen. :)



Zal wel niet...want:
Ik sluit ook volledig aan, én HLA-b27 positief maar ivm geen actuele actieve ontstekingen aan het SI op de MRI krijg je niet de diagnose. Ik dacht ook: zal ik eindelijk antwoorden krijgen?
Wel heb ik andere schade te zien aan L4,L5, SI plus twee "halve" hernia's die iedere dag scheuten tegen zenuwen aan gooien maar geen totale verlamming geven.

Dus als op jouw mri weinig te zien was lijkt mij het een kleine kans dat ze je onder AS gaan scharen (bechterew is een oude benaming).

Hannanas
Berichten: 13013
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:20

Iemand ervaring met synofit?
Ik geef mijn hond Sasha's blend (oa Groenlipmossel) en collageen (UCll).

Ik lees veel onderzoeken over UCll (en hyaloronzuur) met positieve resultaten. En zo ook met Groenlipmossel (oa synofit).

Wat gebruiken jullie überhaupt aan supplementen om je artrose, kraakbeen, ontstekingen etc te ondersteunen?

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:33

Hannanas schreef:
Frummels schreef:
Ik meld me ook graag! :)

Sinds 2002 heb ik dagelijks last van mijn onderrug (L4, L5, S1 gebied). Inmiddels ben ik 100 keer door de molen gehaald en de klachten werden afgedaan als een hernia. Jaren heb ik dus gedacht dat ik een hernia had, tot er vorig jaar op de MRI opeens niets meer te zien was. Dat kan wel vaker gebeuren blijkbaar, maar de klachten werden alleen maar erger. Zo erg, dat ik helaas niet meer in staat ben een aantal sporten uit te oefenen die ik altijd met veel plezier deed. :( (wielrennen, hockey, skiën) Maar ook huishoudelijk zit er een grens op. Ik kan absoluut niet stofzuigen, afwassen of andere dingen waarbij ik moet reiken.. (bed opmaken bijvoorbeeld gaat ook niet). Gelukkig neemt mijn vriend die taken op zich.

Ik ben bij diverse therapeuten en artsen geweest: manueel orthopeed, chiropractor, fysiotherapeut, magnetiseur, osteopaat, internist, neuroloog, reumatoloog en ik vergeet vast nog wat. Helaas tot op heden allemaal zonder "succes". En met succes bedoel ik dat niemand in staat is geweest een juiste diagnose te stellen of de klachten te verlichten.
Ook heb ik diverse medicatie geprobeerd, waaronder: oxycontin, diazepam, tramadol, en momenteel gebruik ik sinds twee weken op advies van de reumatoloog 2x daags Brufen 800 mg. Dit laatste werkte de eerste week goed, de laatste dagen helaas minder. (Ik kreeg eerst een reuma medicatie voorgeschreven, maar daar bleek ik enorm allergisch voor te zijn := )

Twee weken geleden ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de reumatoloog en heb ik op advies van de reumatoloog röntgenfoto's laten maken en bloed laten afnemen. De reumatoloog denkt aan de diagnose HLB A27 (Bechterew). Als ik deze symptomen opzoek, sluiten deze feilloos aan bij hoe ik mij voel en wat ik wel en niet kan. Mijn moeder is ook drager van dit gen, maar de ziekte is bij haar niet actief. Het gen is erfelijk, dus de kans dat ik dit ook draag is aanwezig.

Morgen moet ik terug naar de reumatoloog voor de uitslag. Ergens hoop ik dat dit het inderdaad is, omdat ik dan na 15 jaar eindelijk weet wat ik heb en dan kunnen we aan een passend behandelplan/pijnbestrijding beginnen. :)



Zal wel niet...want:
Ik sluit ook volledig aan, én HLA-b27 positief maar ivm geen actuele actieve ontstekingen aan het SI op de MRI krijg je niet de diagnose. Ik dacht ook: zal ik eindelijk antwoorden krijgen?
Wel heb ik andere schade te zien aan L4,L5, SI plus twee "halve" hernia's die iedere dag scheuten tegen zenuwen aan gooien maar geen totale verlamming geven.

Dus als op jouw mri weinig te zien was lijkt mij het een kleine kans dat ze je onder AS gaan scharen (bechterew is een oude benaming).


Ja en nee. Ik heb HLA B27 positief, geen schade op het SI gewricht en geen onsteking op de MRI. Diagnose is gesteld op pijnklachten en de HLA (axiale SpA).
Maar.. ik zat op dat moment aan de dubbele maximale dosis ontstekingsremmers om het nog dragelijk te houden, denk dat dat het mri beeld ook beinvloed (ik had daarboven nog extra sterke pijnstilling/ontstekingsremmers gekregen omdat ik anders met geen mogelijkheid 30 min stil in t mri apparaat kon blijven liggen)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:48

Ik ben ook HLA B27 positief en heb net alle rontgen foto's gehad. Er was weinig te zien, maar wel iets bij SI, dus krijg een Mri.Heel af en toe heb ik daar ook wel pijnklachten, maar die komen totaal niet overeen met de rest van de klachten.
Heb op Bechterew moeten lezen en veel komt overeen, maar dat staat bij mij los van het Si gewricht en de ontstekings pijn die ik daar soms heb. De stijfheid en beperkte beweging in nek en rug, is echt stijfheid. De reumatoloog vond me ook te slecht bewegen, dus heeft dat duidelijk gezien.

Ze wil ook geen ontstekingsremmers voorschrijven vanwege mijn andere problemen, maar we gaan kijken naar de biomechanicals na de Mri.

Ik vertelde dat ik CBD gebruik en daar was ze wel positief over. Het helpt iets, maar niet op ales. Wel kan ik daardoor voldoende functioneren. Daarom denk ik dat ik toch liever eerst nog de thc probeer voor de nacht voor ik aan die spuiten begin. Die hebben toch wel wat nadelen nog.

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:01

Ik heb ook chronische rugklachten, artrose, ook in mijn grote gewrichten. Eigenlijk moet ik een nieuwe heup en nieuwe knieën maar dat probeer ik uit te stellen. Ik gebruikte ibuprofen omdat al het andere dat ik kreeg niet werkte of ik werd er beroerd van.
Ik gebruik sinds drie weken Kurkuma Golden Paste, heel vies maar ik slik nu nog maar 1x daags brufen en ik denk dat ik eerdaags zonder kan. Ook krijg ik er meer energie van !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:11

Nobel01 schreef:
Als je het niet vertrouwd, zeker laten doen Joolien.

Mijn huisarts was gelukkig alert.

De pijnpoli heeft nooit aan mijn huisarts laten weten dat ik daar onder behandeling was, ook niet wat ze gedaan hebben.
Veel injecties gehad, mijn huisarts wist van niks.

Uiteraard gooide de ha het op niet sporten. Nja misschien is dat ook wel zo, dus maar even laten bezinken.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:18

Joolien schreef:
Nobel01 schreef:
Als je het niet vertrouwd, zeker laten doen Joolien.

Mijn huisarts was gelukkig alert.

De pijnpoli heeft nooit aan mijn huisarts laten weten dat ik daar onder behandeling was, ook niet wat ze gedaan hebben.
Veel injecties gehad, mijn huisarts wist van niks.

Uiteraard gooide de ha het op niet sporten. Nja misschien is dat ook wel zo, dus maar even laten bezinken.


Niet daarbij laten zitten hoor! hoe moet je sporten als je geeneens normaal kan lopen.
Ik ben door de HA ook 2 jaar afgescheept met 'lage rugpijn gaat vanzelf over'

Anoniem

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:32

Ja ik kijk t even 2 weken aan, maar ik vraag sowieso uitgebreid advies aan mn manueel therapeut. Die is ook fysio. Het lijkt wel of mn hele onderrug geblokkeerd is. Als ik met mn vingers mn tenen aan wil raken, kom ik net met mn polsen onder mn knieen uit := Het lijkt wel of de hele onderrug gewoon recht blijft. Ook draaien met mn bovenlijf gaat stug, mn zwevende ribben doen gewoon zeer dan. Van de week ook onwijze pijn in mn bekken aan 1 kant. Zomaar vanuit het niets. Vermoeiend...

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:01

Oh lotgenoten... :(:)
Wat veel mensen met rugproblemen zeg.. Ook nog zo jong sommige!

Alvast excuses voor het lange verhaal..
Ik was 13 toen ik af en toe al het gevoel had geen bloed in mijn benen te krijgen. Toen ik 15 was kreeg ik rugpijn. Naar de huisarts en die wees het af als spit; ga maar naar de fysio. Half jaar massages gehad, hielp niets, kreeg inmiddels ook uitstraling naar linkerbeen.
Naar een andere huisarts gegaan, die zei ga maar eens een MRI scan laten maken want ik denk dat je een hernia hebt. Op m'n 16e MRI laten maken en ja hoor. Een hernia L4/5. Een jaar twee keer in de week fysiotherapie en het verbeterde wel maar bleef vervolgens op hetzelfde niveau.
Op mijn 17e uiteindelijk aan de hernia geopereerd. Wat een opluchting! Direct na het ontwaken al geen pijn meer en na 2 maanden weer helemaal hersteld.

Op mijn 19e kwam hij terug. MRI laten maken en weer op L4/5 een hernia. Maar deze ging vanzelf weer weg.

Op mijn 22e heb ik 3 weken heftige spit gehad. Kon niet rechtop lopen, mijn bovenlichaam stond horizontaal zeg maar.. Mijn SI-gewricht compleet op slot. Na 2 weken ging het elke dag een beetje beter en na 3 weken ging het weer goed.
Precies een jaar later weer klachten, na lang zitten niet meer rechtop kunnen lopen en veel rugpijn. Weer fysiotherapie. Na een paar maanden ging het echt niet meer.. Ik ben altijd heel hard voor mezelf maar ik was gesloopt, ik kon letterlijk niet meer zoveel pijn.. Morfine gekregen van de huisarts en directe doorverwijzing voor een foto, MRI en gesprek met neuroloog..

Dat was begin dit jaar. Neuroloog was verbaasd dat ik nog kon lopen en niet incontinent was, hij had nog nooit zo'n grote hernia gezien, zeker niet op mijn leeftijd (24 jaar), de zenuw was bijna compleet door. Weer op L4/5 en een op L5/S1.

Afbeelding

Uiteindelijk weer geopereerd maar die operatie was erg heftig. Heb ontzettend veel pijn gehad, medicatie van het ziekenhuis sloeg niet aan, alleen de injecties morfine en mijn eigen morfine (palexia) tramadol en oxycoton reageer ik al niet meer op. Heb 2 weken met een rollator moeten lopen en was na 4 maanden pas weer een beetje op de been. Nu nog 24/7 pijn in mijn rug. Voornamelijk botpijn, ze hebben de laatste keer ook een stuk van mijn wervelboog moeten verwijderen om de zenuw ruimte te kunnen geven.

Ben laatst weer door de MRI geweest omdat ik ook zenuwpijn kreeg in voeten. Deze MRI liet zien dat er nog best wat resten zitten op L4/5 en L5/S1.

Afbeelding

Chirurg wil niet meer opereren. Doorgestuurd naar de pijnpoli. Deze dachten aan zenuwblokkades maar die werken alleen voor de uitstralingspijn.. Die is prima onder controle te houden door wekelijkse bindweefsel-massages van de fysio en dus ook niet het grootste probleem. Dus vervolgens een TENS apparaat gekregen maar ook die deed niets.

Nu dus maar gewoon 2/3 morfine pillen per dag en proberen in beweging te blijven want dan gaat het het best.. Maar ik moet zeggen dat ik het regelmatig toch wel echt zo strontzat ben. :o _-:( |o

Gelukkig kan ik wel paardrijden, heb dan geen klachten behalve slapende voeten.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:51

Zo tijd niet meer gereageerd hier. Nobel heb je de operatie al gehad?

Ik ben net van t stappen naar huis gegaan. Had langer willen blijven, maar buiten dat iedereen dronken was behalve ik, heb ik ineens onwijs pijn in mn rug met uitstraling naar mn been. Bovenbenen doen aan de voorkant echt pijn en tot aan mn schenen een zeurend gevoel. Weet niet waar ik t zoeken moet. Hoop dat de pijnstilling zn ding gaat doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 03:04

O, gatver. Wat heb je nog meer gedaan? in eens veel bewogen of niet genoeg rust gehad?

Mijn kleine update; Reumatoloog heeft mri laten maken en ik had ontstekingen. Het is dus bechterew en ben begonnen met Humira. Heb nu 3x geprikt en geen stijve nek en pijnljke rug mee. Het is echt een heel raar gevoel, want ik kan me echt niet herinneren geen last van mn rug te hebben.

Sterkte Joolien, kun je een beetje een lekkere lighouding vinden? Probeer toch maar wat te slapen zo.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:33

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:46

Jeetje heftig hoor. Ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat uitpakken...

Dat lijkt me ook een gek gevoel Superpony. Maar wel fijn toch :)

Hier gaat het nog niet veel beter. Even kijken of ik er met 2 paracetamol uit kom, anders maar aan de diclofenac.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:50

Beetje wezen dubben of ik mij ook hier zou melden maar doe het toch maar.
Heb al ruim 5 jaar rugproblemen.
Meerdere keren bij huisarts geweest die heeft mij met moeite doorgestuurd voor rontgon, hier was alles prima dus naar huis met dat het een spierprobleem was en met tijd wel over ging.. Jaar of 1 á 2 weer terug bij huisarts en met pijn en moeite een MRI scan gekregen.
Ook hier kwam niets uit en werd ik weer naar huis gestuurd.
Nu jaren later gaat het steeds slechter. Niet alleen rug maar ook meer. Naar alternatieve dokter gegaan en die heeft geconstateerd dat ik Lyme heb met wat meer bacteria's en ben hier ook in behandeling.
Helaas is de pijn zodanig toegenomen met uitstralingen naar benen en armen dat ik niet meer kan rijden en mijn opleiding heb moeten stoppen.

Ik nam vroeger altijd Ibuproven en Alive select. Maar doordat grote hoeveelheden een gevaar zijn voor hart en het geen effect meer heeft blijf ik bij de paracetamol en CBD olie.

We zullen zien wat 2018 brengt