Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 09:07

Hallo..

Ik moet het even van me afschrijven.
En hoop dat ik mijn verhaal hier kan delen.

Al een behoorlijke lange tijd had ik last van overvloedige afscheiding mijn vorige huisarts weet dit aan een schimmel infectie.

Daar heb ik dus ik 3x een kuur voorgehad.
Echter werden de klachten als maar erger.

En ben ik toch maar naar mijn nieuwe huisarts gegaan.

Ook zei wilde eerst de schimmel behandelen.
Zo gezegd zo gedaan.
Het afnemen deed enorm zeer en ik bloede vrijwel meteen.
Dit.deed bij mij alle alarm bellen rinkelen
Echter kwam daar niks uit en dus afspraak gemaakt voor uitstrijkje.

De afnamen was een hell zo pijnlijk.
En dan..
Na ander halve week gaat je telefoon en staat er in beeld HUISARTS..

Even staarde ik naar het scherm en toen kwam het binnen.
Ik neem op en ze verteld dat er onrustige en verkeerde cellen gevonden zijn.

Ik moet voor een colposcopie en een biopt naar het ziekenhuis.
En dan is het weer afwachten wat daar uit komt.
En wat de verdere prognose is.

En dan...
Dan ben je 26 en krijg je deze uitslag.
Iets waar ik echt nooit rekening mee gehouden had toen ik met deze klachten bij mijn huisarts binnen liep.

Zijn er bokkers met ervaring?
Hoe is het bij jullie gegaan en wat was de uiteindelijke prognose of het behandel plan?

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:17

Hoi
Ik kan me de angst goed herinneren. Het is bij mij zeker 15 jaar geleden. Het gevoel dat er iets zit wat eruit moet, een wel nĂș.
Maar bij mij is het betrekkelijk makkelijk verholpen, er is zeker nog geen man overboord met deze uitslag. Sterkte!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:22

Hier ervaringsdeskundige. Was geloof ik 23 toen het eerste uitstrijkje afwijkend was. Regelmatig moest ik terugkomen om het in de gaten te houden. Was toen geloof ik pap2. Na 2 jaar was het ineens pap3a en moest ik ook voor een colposcopie. Daar kwam uit dat er weinig onrustige cellen waren en dat ze mijn lijf de kans wilde geven om het zelf op te knapoen. Vorig jaar het uitstrijkje was pap1, dus alles weer in orde. Nu moet ik ieder jaar op controle. Maar ik was doodsbang...

Ben blij dat het ontdekt is en goed in de gaten gehouden wordt. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen waar onrustige cellen bij waren die uiteindelijk verdwenen. Of waar een stukje weggehaald is omdat de cellen zo onrustig waren, en daar is ook nu alles weer bij in orde. Mijn gynaecoloog zei ton:
Je hebt van pap 1 tot pap 5. Tussen 3a en 5 zit nog heel veel, dus maak je niet al te druk.
Ik weet niet wat jouw uitslag was?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:22

Ik moest ook naar het ziekenhuis en behandeling bleek inderdaad nodig. Behandeling zelf is niet echt een feest en herstel had even tijd nodig. Maar het is voorbij en het heeft maar weinig indruk op mij gemaakt.
Niet te druk maken vooraf. Je zult zien dat er echt heel veel vrouwen in jou situatie zitten en gewoon gezond verder gaan. Het percentage dat naar het ziekenhuis moet komen waarbij het ook echt helemaal fout is, is heel kein geloof ik. Het merendeel is vroeg opgespoord en preventief behandeld. Kun je eens navragen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:26

Onrustige en verkeerde cellen,dan zijn ze er ruim op tijd bij.Zolang deze cellen geen tumor vormen kan het geen kwaad. Ik heb ook onrustige en afwijkende [plaveisel] cellen,maar dan in mijn oog.
Ik wens je toch veel succes! en geloof me,het komt weer goed.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 09:45

Pluttersput schreef:
Hier ervaringsdeskundige. Was geloof ik 23 toen het eerste uitstrijkje afwijkend was. Regelmatig moest ik terugkomen om het in de gaten te houden. Was toen geloof ik pap2. Na 2 jaar was het ineens pap3a en moest ik ook voor een colposcopie. Daar kwam uit dat er weinig onrustige cellen waren en dat ze mijn lijf de kans wilde geven om het zelf op te knapoen. Vorig jaar het uitstrijkje was pap1, dus alles weer in orde. Nu moet ik ieder jaar op controle. Maar ik was doodsbang...


Ben blij dat het ontdekt is en goed in de gaten gehouden wordt. Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen waar onrustige cellen bij waren die uiteindelijk verdwenen. Of waar een stukje weggehaald is omdat de cellen zo onrustig waren, en daar is ook nu alles weer bij in orde. Mijn gynaecoloog zei ton:
Je hebt van pap 1 tot pap 5. Tussen 3a en 5 zit nog heel veel, dus maak je niet al te druk.
Ik weet niet wat jouw uitslag was?



Pap3 nog iets dacht ik.

T gene wat mij vooral bang maakt ik dat ik al een ruim jaar met deze klachten loop en de vorige huisarts het maar steeds op schimmel gooide.
Voor mn gevoel broeit het daar dus al een jaar ongestoord tot iets verkeerds

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:49

Weet je, dat kan natuurlijk. Dat het eerst een andere uitslag geweest was als je eerder was geweest. Maar ze gaan toch pas vanaf 3 iets doen. Tot die tijd kunnen ze gewoon niks :) dus zelfs al was het een jaar geleden minder geweest, had je op controle moeten komen, en was het waarschijnlijk nog op dit uitgedraaid :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:54

Gelukkig komen onrustige en verkeerde cellen heel veel voor bij de baarmoedermond zonder dat het kanker wordt. Het lichaam ruimt deze zelf op.

Maar ik snap je angst heel goed :(:) Ik wilde je dit enkel even meegeven.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:03

jl: ik had heel 'slim' de eerste oproep genegeerd en liep er dus ook al veel langer mee rond. Ben nog springlevend en gezond. Wil dus echt niet zomaar iets zeggen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:15

pap3 is gelukkig geen reden voor paniek. ik snap dat je je enorme zorgen maakt (deed ik ook), maar de cellen zijn afwijkend en nog niet verkeerd of kwaadaardig. het is heel belangrijk dat je je dat realiseert.

ik heb al 3x een pap3 gehad en 1x een pap4. ik ben alle keren plaatselijk behandeld en sta nu onder verscherpt toezicht (dat houdt in dat ik ieder half jaar op controle kom bij de gyneacoloog en ook ieder half jaar een uitstrijkje krijg). nu gaat het gelukkig alweer 3 jaar goed.
de behandelingen vallen ontzettend mee. Het zijn geen opnames en binnen een half uur sta je weer buiten.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:27

Een collega van mij had ook al een jaar lang haar oproep genegeerd, uiteindelijk geweest en had ook onrustige cellen. Gelukkig konden deze cellen 'weggebrand' worden en was er verder weinig aan de hand.
Ik gebruik dit voorbeeld nu wel altijd als ik vrouwen in mijn omgeving hoor over dat ze geen zin hebben om het uitstrijkje te laten doen!

Proberen je nog niet te druk te maken TS, zoals je hier nu wel kan lezen komt het vrij veel voor, zonder dat het echt heel eng wordt.

Anoniem

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:29

Geen ervaring, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen. :(:)
Ik duim voor je dat het allemaal mee zal vallen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:27

Ik weet hoe je je voelt. :(:) Bij mij was zo'n anderhalf jaar geleden een uitstrijkje helemaal niet goed. Onderzoeken wezen niets uit. En het laatste uitstrijkje was weer normaal.

Echt, ik was ook zo in paniek. Ik wil je sterkte wensen bij de onderzoeken, :(:) , en weet dat het niet gelijk iets heel ergs hoeft te zijn.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:40

Ik heb het ook gehad, acuut de onderzoeken in en in mijn baarmoeder konden ze niks vinden. Uiteindelijk na veel onderzoeken in het universitair ziekenhuis gebleken dat de HPV zich in mijn vagina cellen zit en daar afwijkende cellen genegeerd. Nu moet ik elk jaar op controle, het komt dus heel vaak voor.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:40

Vriendin van mij kreeg met 21 jaar pap4, ze heeft alle onderzoeken gehad. Toch kanker, conisatie oid gehad en enigste nadeel was dat ze tijdens haar drie zwangerschappen een soort van ring om haar baarmoedermond moest dragen. Daar was een stukje uit gehaald maar dat is nu 35 jaar geleden en ze is nog steeds kerngezond.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:49

Hier idem hoor,was een goed jaar geleden,een vorig uitstrijkje en plots krijg je dan na je laatste uitstrijkje een brief in de bus met de uitslag van afwijkende cellen en verder onderzoek en een hele begeleidende brief.

Ook hier heeft mijn lichaam het helemaal zelf opgelost,dus het hoeft idd nog niet dramatisch te zijn.

Iemand die ik ken werd zwanger en deed toen pas haar eerste uitstrijkje.
Daar werd pap3 bij vastgesteld.
Bijkomend probleem voor de behandeling was natuurlijk dat ze zwanger was....
Er is toen beslist om te wachten met behandelen tot na haar bevalling.
Ook dat is allemaal goedgekomen.
Bij haar hebben ze dan een heel klein stukje weggenomen,en een goed jaar na de behandeling was ze zwanger van een 2de kindje.

Probeer vooral niet in paniekmodus over te gaan.
Het komt enorm,enorm vaak voor,en zo goed als altijd is het heel eenvoudig te behandelen.
Een jaar is niets,zat vrouwen die belange niet jaarlijks een uitstrijkje laten nemen,dus ik ben zeker dat ze vaak zo'n uitslagen hebben na jaren van geen uitstrijkjes of eender welk onderzoek,en zelfs dan komt alles heel vaak gewoon goed.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:49

Even diep in- en uitademen TS! Ik begrijp je paniek volkomen, maar er is nog niets aangetoond. enkel dat er enkele onrustige/foute cellen zitten. gelukkig heeft het lichaam een enorm zelfherstellend vermogen en buiten dat gaat er nu verder onderzoek plaatsvinden. Bij een vriendin van mij is vlak voor haar wereldreis ook een afwijkende uitslag geconstateerd. De arts zei "ga nou maar je jaar op reis, we willen eerst kijken wat er uit het volgende uitstrijkje komt, nu gaan we nog niets doen". Toen ze terugkwam had ze nog dezelfde uitslag en een half jaar later pas meer afwijkend en zijn ze gaan behandelen. Gelukkig is dat goed afgelopen allemaal, maar het is dus geen reden voor nog meer stress dat iets al een jaar aan het 'broeien' is geweest. Succes in elk geval, het is en blijft spannend en dat wil niemand bagatelliseren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:09

Vervelend!Een voordeel is wel dat je nu onder controle staat.....klinkt raar,ga een supplement met vitamine D slikken.Daar heeft zo ongeveer 80 procent van de bevolking een tekort van.Dat is weerstand verhogend en werkt preventief tegen kanker.Sterkte verder!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:31

Geen persoonlijke ervaring, maar wel in mijn hele naaste omgeving. Vriendin van 28 kreeg de uitslag en die was niet goed. Bleek een tumor van 3 cm te hebben. Nu een jaar later is alles (waarschijnlijk) weg.

Probeer de rust te bewaren, eerst de onderzoeken af te wachten en het behandelplan af te wachten. Veel is afhankelijk van of het alleen onrustige cellen zijn of dat er daadwerkelijk een tumor zit. En of deze is doorgegroeid in de lymfen of niet.

Soms is alleen een operatie voldoende. Helaas was het bij mijn vriendin in haar lymfen doorgegroeid (niet verder uitgezaaid gelukkig). Zij kreeg naast 6 weken dagelijks bestraling en 1x per week chemo (waar je niet kaal van wordt overigens) en aan het eind inwendige bestraling. Operatie was in haar geval niet mogelijk. Ik vertel dit overigens niet om je bang te maken, het is puur informatief zodat je weet wat je eventueel kunt verwachten.

Het is een pittig traject, met veel onzekerheid. Afhankelijk van de behandeling kun je het lichamelijk en geestelijk echt zwaar krijgen. Maar laat je vooral goed informeren en laat je niet gek maken tot je meer weet.

nate

Berichten: 358
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:56

Maak je nog niet druk, het is even heel vervelend en voor jou gevoel stort je hele wereld in.

Ik heb in 2016 ook een Pap3a gehad en met de colposcolpie bleek ik Cinn 2 en 3 te hebben ook in het diepere weefsel zijn er afwijkingen gevonden.

Ik heb in juni een lisexcisie gehad, daarmee snijden en een randje van je baarmoeder hals weg.
Heb dit wel onder een roesje gedaan, omdat ik geen held ben met naalden ed :o
Geen pijn gehad, op een beetje menstruatie achtige krampen na.
Daarna moet je even 1 a 2 weken rustig aan doen.
Bij de uitslag vertelden ze dat de snijranden mooi schoon waren en dus geen afwijkende cellen hadden, ook van de afwijkingen in diepere weefsel waren niks te zien.

Afgelopen januari weer voor een uitstrijkje geweest en een nette Pap1 geen afwijkende cellen.
Nu moet ik augustus weer, voor de extra controle en daarna weer 2 x 1 jaarlijks.
Als dan alles goed gaat weer ik het bevolingsonderzoek bij de huisarts mee.

De onderzoeken zijn niet fijn, maar wel voor het goede doel ;)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:32

geerke schreef:
Vervelend!Een voordeel is wel dat je nu onder controle staat.....klinkt raar,ga een supplement met vitamine D slikken.Daar heeft zo ongeveer 80 procent van de bevolking een tekort van.Dat is weerstand verhogend en werkt preventief tegen kanker.Sterkte verder!

Dat is nogal een bewering, vitamine D preventief?? In dit specifieke geval is het verstandig om je weerstand zo hoog mogelijk te houden omdat het om een virus gaat wat vaak door het lichaam goed opgelost kan worden maar de meeste kankers worden niet door een virus veroorzaakt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:35

Heel veel sterkte :(:)

Ik heb dit zelf ook meegemaakt... ik had uiteindelijk een Pap3A en na de colposcopie bleek ik een CIN3 te hebben. Ik heb 23x een lis excisie gehad (eerste keer waren de snijranden niet schoon: ze hadden wat ruimer moeten snijden)... inmiddels ben ik al bijna 9 jaar weer Pap1 en moet morgen voor het eerst weer een uitstrijkje laten maken volgens het reguliere bevolkingsonderzoek.....

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Uitslag uitstrijkje niet goed.. en staat alles even stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:46

meld zich:

Uit regulier onderzoek een pap 4b. Meteen Lisexcisie gehad onder narcose, ze moesten veel weghalen.
Inmiddels 4 jaar verder en moeder. Wordt nog wel jaarlijks gecontroleerd.