De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:03

Gadverdamme ik loop er nog van na te hijgen :D
Ik ben dus vandaag voor het eerst gaan hardlopen. Ik wilde dit al een tijdje, ik woon in een suuuper mooi natuurgebied dat dagelijks overspoeld wordt door lopers en fietsers en wandelaars, en ik had al langer zoiets van "dat wil ik ook", maar het kwam er maar niet van, ik vond geen schema, blablabla. Vorige week kwam ik in de supermarkt het boek "De positiva's: mijn hardloopdagboek" mét schema tegen, dus nu ben ik er eindelijk echt aan begonnen.

Dag 1: 10 minuten wandelen - 1 min hardlopen - 1 min snelwandelen - 1 min hardlopen - 1 min snelwandelen - 1 min hardlopen - 1 min snelwandelen - 1 min hardlopen - 1 min snelwandelen - 10 minuten wandelen.

Afbeelding

Ofwel: 10'W + (4 x 1'H/1'W) + 10'W.

Heb ik dus vandaag voor het eerst gedaan. Morgen is het: 10'W + (5 x 1'H/1'W) + 10'W. Het wordt elke dag een beetje zwaarder, je loopt meer, en/of langer, en na 28 dagen zou ik 60 min aan één stuk door moeten kunnen hardlopen. Ik geloof er niet echt in haha, maar ik wil het wél proberen. Ik ben al veel te lang veel te lui, en summerbodies worden NU gemaakt :D

Maar.. Ligt het aan mij, of is het resultaat een beetje teleurstellend? Volgens MapMyRun heb ik 29 min in totaal 'gelopen', 3.3 km afgelegd, en 137 cal. verbrand. (is 1 minuutje langer dan mijn schema, ik heb een andere weg terug genomen ipv in de helft gewoon terug te draaien haha). Als ik ga rekenen, heb ik per minuut 113m afgelegd. Eh? Is dit niet belachelijk weinig? Ben ik zo f*cking traag, ligt het aan mijn kleine stapjes met mijn maatje 35.5 of is deze afstand normaal met het schema waar ik mee werk? Ik heb uiteindelijk maar 4 minuten echt gelópen, 20 min. gewandeld en 5 min. snel gewandeld.
Staar ik me te veel blind op de getalletjes en moet ik gewoon lopen en me pas over een tijdje, wanneer het zand niet meer aan de onderkant van mijn tong plakt, daar druk over maken?

Afbeelding

Help :D Ik vond het lopen op zich wel leuk hoor, hoewel ik meteen in de regen mocht starten haha. Ik hou wel van de frisse lucht en van het gevoel van eindelijk eens te bewegen, maar ik had er denk ik meer van verwacht.. Help me te motiveren aub }:0

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:13

Je begint met veel wandelen om je gewrichten en pezen op te bouwen. Conditie gaat snel, als je je schema alleen op conditie baseert bouw je te snel op en krijg je na verloop van tijd gegarandeerd last van je knieën, een peesblessure of andere ongewenste zaken. Rustig opbouwen is de sleutel naar succes ;)

Vuistregel is per week 1 km verder lopen. En als je lichaam aangeeft dat het die week toch wat ver is, gewoon luisteren en even pas op de plaats. Toevallig laatst nog over gehad bij een hardloopzaak: risicogroepen zijn mensen die conditie hebben van een sport die je gewrichten anders/minder belasten (b.v. fietsen of zwemmen) of die doorbeuken als de pijntjes om de hoek kijken (b.v. vroeger profvoetballer geweest of niet te vergeten; (ex-)militairen).

Andere vuistregel: met wandelen/lopen verbrand je ongeveer 1 kcal per km per kg. Iemand van 60 kg verbrand op 3 km dus ongeveer 180 kcal.

rustig joggen = 10 km/h = 167 m/min
stevig wandelen = 6 km/h = 100 m/min
Dus 113 m/min is voor een eerste keer prima :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:15

Op zich is interval lopen heel fijn en goed en boekt relatief snel resultaat, maar dan moet je niet gaan kijken naar afgelegde kilometers. In de intervaltrainingen (wandel versus ren training) werk ik vooral aan m'n snelheid. Probeer ik op de interval +- 14 km p/u te rennen, en dan flink uitwandelen voor een x aantal meters. Op de lange afstanden vertraag je juist je tempo en ga je zo lang mogelijk proberen vol te houden wat betreft longinhoud.

Ik denk dat beginnen met interval helemaal geen gek idee is, maar probeer dit wat 'strakker' te doen. Bijv. de hardloopapp van Evy zegt wanneer je moet rennen en moet wandelen op welk moment. Dan hoef je het zelf niet bij te houden en kun je er ook niet naast zitten.

Toch vind ik na 28 dagen 60 minuten achtereen stuk hardlopen wel echt bizar snel. Je pezen, gewrichten etc. kunnen dat nog helemaal niet aan. Ik loop nu ruim 3 kwart jaar, heel fanatiek (inclusief hardlooptrainingen op de baan en dan nog twee keer per week thuis), en ren nu pas meer dan een uur achtereen. Daarvoor nooit meer dan een halfuur of 40 minuten. Je lichaam, vooral je knieën, enkels, etc. kunnen dat simpelweg nog niet. Je moet ook kracht/snelheid opbouwen om hiertoe te komen, dus eerst daaraan werken op korte afstand voordat je lange duur gaat lopen van een uur of meer dan dat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:23


JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:32

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

De app van Evy had ik gecheckt en verwijderd omdat ik dan mijn boek niet kan gebruiken :+ Maar is idd wel lastig dat ik regelmatig op m'n telefoon moet gaan kijken wanneer de tijd om is, vermits ik geen digitaal horloge heb. Is zo'n iWatch (denk ik? Groot zwart ding) een idee? Mijn stiefpapa had er laatst 2 gekocht voor mijn mama en broer, maar omdat ik zo'n kleintje ben, is dat ding groter dan mijn pols en heeft ie er voor mij geen gekocht, maar hij gaat binnenkort weer naar het buitenland dus hij kan wel een nieuwe meebrengen hoor haha.

Gewrichten: ik ben nu 28 jaar, en loop al van mijn 13-14 rond met artrose in beide knietjes. De run van vanochtend was echt oké, heb geen last gehad van de knieën, maar dat zal op 60 minuten wel anders zijn...

Ik kan dus eigenlijk gewoon wel verder zo? Maar dan zonder me op de afstand te focussen :D Ik geloof dat ik 6/7 moet lopen met dit schema, heb er de tijd voor dus is geen probleem.

Rex_Rolfo: als ik 52 kg weeg, dan zou ik op 3.30km zo'n 173 kcal verbranden volgens jouw regel, klopt dit?

Wat ik vooral wil bereiken met dit lopen, is 1: een betere conditie. En 2: ik wil een sixpack haha. Een hint van een sixpack, dat verwoord het beter. Ik wil nu eerst een week of 2, 3, gewoon lopen en me pas daarna op de buikspieren gaan focussen haha.

OEFENING VAN DE DAG: dat staat ook nog in mijn boek! Vandaag was dat het stretchen, dat moet natuurlijk elke dag haha, maar er komt elke dag een andere oefening bij die je moet doen (1 oefening per dag, niet dat ik na 20 dagen 20 oefeningen moet doen hoor). Ik heb eerder deze week eens snel gekeken welke dat zijn, en de meeste zijn echt wel doenbaar (push ups e.d.), had wel al besloten om de knie-oefeningen er van tussen te laten en dan maar een andere oefening te doen, want ik ga mezelf echt pijn doen anders vrees ik.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:34

Is een activity tracker geen idee? Is iets minder kostelijk dan een iWatch. Ik heb er ook pas 1 gekocht en super tevreden van.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:36


JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:37

Laurievc schreef:
Is een activity tracker geen idee? Is iets minder kostelijk dan een iWatch. Ik heb er ook pas 1 gekocht en super tevreden van.


Moet ik eens opzoeken! Stiefpapa werkt in het buitenland, die kan aan zowat alles geraken daar, dus moet even vergelijken wat het beste is :D
Nu eerst de stal maar gaan doen, voor ik helemaal stijf ben haha!

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:45

Oei, als je al zo'n problemen hebt met je knieën zou ik dit programma aan de kant leggen. In 28 dagen 60 min rennen is écht pittig. 'Normale' schema's bouwen in 12 weken op naar 30 min/5 km.

En op het begin gaat het inderdaad traag. Ik dacht ook even flink meters te maken, maar daar verkijk je je flink op. Je kunt beter langzaam, góed opbouwen, dan binnen 4 weken je schenen en knieën aan gort helpen.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:46

Ik kan me niet voorstellen dat het boek zegt dat je de 28 dagen achter elkaar moet doen. Zeker in het begin is het langzaam opbouwen belangrijk voor je pezen en gewrichten. 2 tot 3 keer in de week is een beter idee. Op de andere dagen wandelen is natuurlijk geen probleem.

Ik zou me niet teveel focussen op snelheid en afstand. Je merkt vanzelf dat als straks conditie beter wordt, je ook harder kan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:54

JunkDeLuxe schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

De app van Evy had ik gecheckt en verwijderd omdat ik dan mijn boek niet kan gebruiken :+ Maar is idd wel lastig dat ik regelmatig op m'n telefoon moet gaan kijken wanneer de tijd om is, vermits ik geen digitaal horloge heb.

[MWS] Hardloop hulpje: minuten bijhouden?
Citaat:
Gewrichten: ik ben nu 28 jaar, en loop al van mijn 13-14 rond met artrose in beide knietjes. De run van vanochtend was echt oké, heb geen last gehad van de knieën, maar dat zal op 60 minuten wel anders zijn...
Ik heb geen verstand van artrose maar kan me heel goed voorstellen dat je dan nog veel voorzichtiger moet zijn met opwarmen, opbouwen en uiteindelijke afstand dan een persoon zonder artrose.

Citaat:
Rex_Rolfo: als ik 52 kg weeg, dan zou ik op 3.30km zo'n 173 kcal verbranden volgens jouw regel, klopt dit?

Wat ik vooral wil bereiken met dit lopen, is 1: een betere conditie. En 2: ik wil een sixpack haha. Een hint van een sixpack, dat verwoord het beter. Ik wil nu eerst een week of 2, 3, gewoon lopen en me pas daarna op de buikspieren gaan focussen haha.

Als vuistregel wel ja. Dat zijn dus twee mini-marsjes. Minder eten is makkelijker ;)
Voor een sixpack heb je spieren nodig en vooral géén vet of vocht die deze spieren aan het oog onttrekken. Een bodybuilder in showconditie heeft dan ook een extreem laag vetpercentage en is half uitgedroogd op de wedstrijddag.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:43

In een maand van niks naar een uur hardlopen is echt veel te veel qua opbouw en vragen om blessures! Van wat ik begrijp loop je elke dag als je hun schema trouw volgt? Geen rustdagen?
Ik zou eerder een start to run schema gaam volgen als je graag wilt lopen. En in het begin nog niet focussen op afstand, tempo of aantal kcal.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: De positiva's: hardloopdagboek. VRAAGJE VOOR ERVAREN LOPERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:48


Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:41

Oei, van nul naar 60 minuten lopen in 28 dagen is echt vragen om problemen. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen en helaas merk je vaak pas dat je te hard van stapel bent gelopen wanneer het te laat is. Dat je niet loopt te huffen en puffen, wil namelijk niet zeggen dat ook je spieren, pezen en botten er klaar voor zijn.

Blessures kunnen erg hardnekkig zijn en soms blijft iets een zwakke plek. Beter nu rustig aan doen, dan straks wekenlang niks kunnen doen.

Ik vind je tijd trouwens niet zo langzaam hoor. Je bent pas net begonnen en de meeste tijd ben je gewoon aan het wandelen. De tijd gaat vanzelf omlaag wanneer je minder wandelt tussendoor. Sowieso kan je in het begin beter meer op de tijd letten dan je snelheid. Ik zou daarmee wachten tot je zonder probleem 30 minuten aan één kan lopen.

In ieder geval een goed begin! +:)+